• Πολιτισμός

    Γλυπτό Πικάσο πουλάει το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης για 30 εκατομμύρια

    Ο Πάμπλο Πικάσο τη δεκαετία του 1910 με την φίλη και μοντέλο του Φερνάντ Ολιβιέ

    Ο Πάμπλο Πικάσο τη δεκαετία του 1910 με την φίλη και μοντέλο του Φερνάντ Ολιβιέ


    Ένα χάλκινο γλυπτό του Πικάσο, αξίας 30 εκατομμυρίων δολαρίων πρόκειται να πουλήσει το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και το γεγονός έχει προκαλέσει μεγάλες συζητήσεις.  Η πώληση _δημοπράτηση καλύτερα_ θα γίνει τον Μάιο από τον οίκο Christie’s αλλά όπως αναφέρεται από το μουσείο όλο το ποσό θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την αγορά περισσότερων έργων τέχνης. Πρόκειται για το αποκαλούμενο «Κεφάλι γυναίκας» που φιλοτέχνησε ο Πικάσο το 1909, έργο που θεωρείται το πρώτο κυβιστικό γλυπτό του, μία μελέτη στην ουσία, σε τρεις διαστάσεις, με πολλαπλές προοπτικές ταυτόχρονα.

    Το «Κεφάλι γυναίκας» βρίσκεται στο μουσείο για περισσότερα από 35 χρόνια ως κληροδότημα μιας συλλέκτριας ενώ ένα δεύτερο μπήκε στη συλλογή του πέρυσι, προερχόμενο από τον αμερικανό  δισεκατομμυριούχο, φιλάνθρωπο και συλλέκτη Λέοναρντ Λόντερ, που έχει κληρονομήσει μαζί με τον αδερφό του τη διάσημη εταιρεία Estée Lauder. Υπολογίζεται πάντως, ότι υπάρχουν περί τα είκοσι γνωστά γλυπτά του ίδιου έργου σε όλο τον κόσμο.

    Το «Κεφάλι γυναίκας» του Πικάσο, 1909

    «Πρόκειται για το αδιαμφισβήτητο πρώιμο γλυπτό του κυβισμού», όπως δηλώνει ο Μαξ Κάρτερ, επικεφαλής του τμήματος Ιμπρεσιονιστικής και Μοντέρνας Τέχνης των  Christie’s . «Η επαναστατική αρχιτεκτονική του όψη, την οποία ο Πικάσο έκοψε και ακόνισε αφού είχε κάνει πρώτα πρόπλασμα σε πηλό, υποδηλώνει τόσο τον Vesalius  (μεγάλος καθηγητής Ανατομίας  του 16ου αιώνα) όσο και τον αρχιτέκτονα Φρανκ Γκέρι». Μάλιστα τα πολλά γεωμετρικά επίπεδα του γλυπτού θεωρείται ότι εμπνεύστηκαν εν μέρει από τα ταξίδια του καλλιτέχνη γύρω από ένα χωριό της Καταλονίας, γνωστό σήμερα ως Χόρτα ντε Σαντ Τζουάν, όπου εύρισκε καταφύγιο εκείνη την εποχή μακριά από το Παρίσι, καθώς εκεί είχε ηρεμία για δημιουργία.

    Μοντέλο του για το έργο ήταν η τότε ερωμένη του Φερνάντ Ολιβιέ, επαγγελματίας μοντέλο με την οποία είχε μια μποέμικη σχέση. Ήταν όμως η πρώτη μακροχρόνια σχέση αγάπης του ζωγράφου, καθώς διήρκεσε επτά χρόνια. Και οι δύο ήταν πολύ νέοι εκείνη την εποχή και πολύ ζηλιάρηδες. Παρ΄όλα αυτά, η Ολιβιέ ήταν ένα μεγάλο ερέθισμα για τον Πικάσο, αφού ζωγράφισε πάνω 60 πίνακες εμπνευσμένους από αυτήν. Εκτός από το «Κεφάλι γυναίκας» άλλωστε, που αποτελεί εξαιρετικό δείγμα της συμβολής του Πικάσο στο κίνημα του κυβισμού δημιούργησε και τον διάσημο πίνακα «Οι δεσποινίδες της Αβινιόν» (1907), ένα έργο που υπογραμμίζει τον καλλιτεχνικό μετασχηματισμό του, επηρεασμένο από την πολιτιστική δυναμική της γαλλικής πρωτεύουσας. Πάντως η Ολιβιέ τον εγκατέλειψε πρώτη αφού γνώρισε έναν ιταλό καλλιτέχνη, γεγονός που προκάλεσε στον Πικάσο μια σοβαρή απογοήτευση, η οποία οδήγησε σε έναν δραματικό χωρισμό. Μετά από είκοσι χρόνια, εκείνη αποφάσισε να γράψει τις αναμνήσεις της από τον Πικάσο και τελικά κατάφερε να τις δημοσιεύσει σε βιβλίο παρά την έντονη αντίθεσή του.

     Η ερωμένη του Πικάσο Φερνάντ Ολιβιέ

    Το περασμένο φθινόπωρο πάντως, το μουσείο είχε πουλήσει 219 εκτυπώσεις και φωτογραφίες  – όλες διπλότυπες στη συλλογή του-  επωφελούμενο από την διετή περίοδο κατά την οποία η Ένωση Διευθυντών Μουσείων Τέχνης επέτρεπε στα μέλη της, λόγω της πανδημίας,  να πουλήσουν έργα τέχνης για να συγκεντρώσουν χρήματα για τη επιμέλεια των συλλογών τους.

    Διαβάστε επίσης

    Ποια είναι τα μουσεία της Ουκρανίας που κινδυνεύουν – Μαζί και ελληνικές αρχαιότητες



    ΣΧΟΛΙΑ