• Πολιτισμός

    Ένας μνημειώδης Γιάννης Μόραλης και άλλοι σπουδαίοι Έλληνες ζωγράφοι σε δημοπρασία του Bonhams

    Γιάννης Μόραλης «Σύνθεση», 1960


    Διαδικτυακή Greek Sale στις 28 Μαΐου

    Ένα μνημειώδες έργο του Γιάννη Μόραλη, από τα καλύτερα που έχουν εμφανιστεί ποτέ σε πλειστηριασμό, αποτελεί το «διαμάντι» της δημοπρασίας των Bonhams στο Λονδίνο στις 28 Μαΐου, αποκλειστικά με ελληνικά έργα τέχνης και βέβαια χωρίς τη φυσική παρουσία κοινού. Πρόκειται για τη «Σύνθεση» του 1960, διαστάσεων 100 x 366 εκατ. έναν πίνακα επικό, λόγω της κλίμακάς του αλλά και επιβλητικό μέσα στο μεγαλείο της απλότητάς του, που αναμένεται να κινηθεί μεταξύ  320.000 – 390.000 ευρώ. Ποσό σημαντικά υψηλό, προκειμένου για ελληνικό έργο, αν και ο Μόραλης είναι γνωστό ότι εκτιμάται ιδιαιτέρως στο εξωτερικό. Σύμφωνα με μια σημείωση του ίδιου του Μόραλη (1916-2009) μάλιστα, το έργο ζωγραφίστηκε στο στούντιο της γλύπτριας Ναταλίας Μελά ενώ κοσμούσε το «Ξενία» της Φλώρινας, την εποχή που επικεφαλής της τουριστικής ανάπτυξης στον τομέα των κατασκευών ήταν ο αρχιτέκτονας  Άρης Κωνσταντινίδης.

    Η δημοπρασία του Bonhams πάντως δεν είναι η μοναδική δημοπρασία που γίνεται διαδικτυακά, αντίθετα όλοι οι οίκοι κινούνται πλέον σ’ αυτό το πνεύμα καθώς και το κοινό τους εξάλλου είναι διεθνές. Ας σταθούμε όμως εμείς στην Greek Sale του Bonhams και σε μερικούς ακόμη πίνακες που έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.

    Όπως τα δύο έργα του Νίκου Χατζηκυριάκου – Γκίκα (1906-1994), Το «Φυτό στην ταράτσα», μια εκρηκτική σύνθεση, που απεικονίζει την μυστική σύνδεση του ζωγράφου με την φύση (αποτιμάται μεταξύ 56.000 και 79.000 ευρώ). Και το «Μετά τη βροχή» (1974) που αναμένεται να κινηθεί μεταξύ 45.000  – 68.000 ευρώ. Όπως είχε γράψει άλλωστε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για τα έργα του «Θέλω τους θεατές να νιώθουν τους ήχους που προέρχονται από την ενορχήστρωση διαφορετικών μορφών, διαφορετικών σχημάτων και διαφορετικών γραμμών. Με άλλα λόγια, θέλω ο θεατής να νιώσει το μαχαίρι που χρησιμοποιείται για να χαράξει τη φύση»!

    Γιάννης Χατζηκυριάκος-Γκίκας «Φυτό στην ταράτσα»

     

    Ακόμη, το έργο του Θεόφιλου (1871-1934) «Ο Ήρωας Γιώργος Καραϊσκάκης στη μάχη με τον Κιουταχή» (79.000 -110.000 ευρώ), που συμπυκνώνει το σύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη, που κινούνταν ανάμεσα στον μυθικό και ιδεατό κόσμο της ελληνικής ιστορίας και παράδοσης. Και το δικό του επίσης  «Ο ναύτης και η Ευρυδίκη» (45.000 – 68.000 ευρώ) από τη συλλογή Κωνσταντίνου Κούμπα.

    Θεόφιλος Χατζημιχαήλ «Ο Ήρωας Γιώργος Καραϊσκάκης στη μάχη με τον Κιουταχή»

     

    Το «Πήλινο βάζο με λουλούδια» του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) φιλοτεχνήθηκε το 1966 και υπολογίζεται μεταξύ 45.000 – 68.000 ευρώ. Όπως είχε γράψει μάλιστα ο μεγάλος ζωγράφος «Όταν ζωγραφίζω άντρες ή λουλούδια, πρέπει να αποκαλύπτω το θεϊκό πνεύμα που βρίσκεται μέσα τους».

    Γιάννης Τσαρούχης «Πήλινο βάζο με λουλούδια»

     

    Το εκτυφλωτικού χρώματος έργο του Αλέκου  Φασιανού  (γεν. 1935) «Αυτός που έρχεται», φιλοτεχνημένο το 1977  υπολογίζεται στις 45.000 – 68.000 ευρώ. Το χωρίς τίτλο έργο του 1990 του Ακριθάκη (1939-1994)  στις 28.000  – 39.000 ευρώ.

    Αλέκος Φασιανός «Αυτός που έρχεται»

     

    Ο «Ιάσων» του Νίκου Εγγονόπουλου (1910-1985), έργο ζωγραφισμένο το 1951 για το ποίημά του «Ατλαντικός», που είχε εκτεθεί μάλιστα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1954 υπολογίζεται στις 23.000 – 34.000 ευρώ.

    Νίκος Εγγονόπουλος «Ιάσων»

    Την ίδια εκτίμηση έχει και το έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου (1912-1990) «Τάσσης Β» που βρισκόταν στην Συλλογή Olga N. Sheldon στο Sheldon Memorial Art Galler. Αλλά και του Γιάννη Γαΐτη (1923-1984) οι «Άγγελοι».

    Γιάννης Γαΐτης «Άγγελοι»

     

    Ενώ η «Υπηρέτρια που ποτίζει λουλούδια» του Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909) εκτιμάται στις 28.000  – 39.000 ευρώ.

    Θεόδωρος Ράλλης «Υπηρέτρια που ποτίζει λουλούδια»

     

    Μεταξύ των έργων που δημοπρατούνται εξάλλου ξεχωρίζουν αυτά με τις υπογραφές των Νικηφόρου Λύτρα, Σπύρου Βασιλείου, Γιώργου Γουναρόπουλου,  Γιώργου Μπουζιάνη, Θάνου Τσίγκου, Δημήτρη Γαλάνη, Παύλου, Τσόκλη, Κεσσανλή, Χρύσας, του Στάμου, του Λάππα, Μυταρά κ.ά.

    Θάνος Τσίγκος  «Λουλούδια»



    ΣΧΟΛΙΑ