• Πολιτισμός

    Ένα βιολί για πάντα – Μαν Ρέι σε δημοπρασία

    Η περίφημη φωτογραφία του Μαν Ρέι «Το βιολί του Ενγκρ»

    Η περίφημη φωτογραφία του Μαν Ρέι «Το βιολί του Ενγκρ»


    Περιεχόμενα

    Είναι μία από τις πλέον πιο αναγνωρίσιμες εικόνες του σουρεαλιστικού κινήματος. Είναι η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Μαν Ρέι, που είχε απαθανατίσει την Κικί ντε Μονπαρνάς – μοντέλο, τραγουδίστρια και ζωγράφο- με δύο σύμβολα στην πλάτη της, που αντιπροσωπεύουν ένα βιολί.

    Πρόκειται για το «Le Violon d’Ingres» (Το βιολί του Ενγκρ), το οποίο δημιουργήθηκε και υπογράφηκε από τον καλλιτέχνη το 1924 και μία από τις τρεις εκτυπώσεις του, που έγιναν το 1970 από το αρχικό αρνητικό πωλήθηκε χθες σε δημοπρασία για 120.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο, ότι το πρωτότυπο «Le Violon d’Ingres» είχε σημειώσει ρεκόρ για την πιο ακριβή φωτογραφία, όταν πουλήθηκε για 12,4 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη, το 2022.

    Περισσότερα από 200 έργα του διάσημου καλλιτέχνη, προερχόμενα από την συλλογή στενής του φίλης παρουσιάστηκαν σ’ αυτήν την νέα δημοπρασία των Christie’s στο Παρίσι, καλύπτοντας όλες τις πτυχές της δημιουργικής παραγωγής του.

    Οι πίνακες, τα σχέδια και τα γλυπτά του Μαν Ρέι οδήγησαν σε έντονες προσφορές και η δημοπρασία, που διήρκεσε περισσότερες από πεντέμισι ώρες, συγκέντρωσε περίπου 3,65 εκατομμύρια ευρώ. Άλλες φωτογραφίες εξάλλου, που βγήκαν στο σφυρί περιελάμβαναν αρκετές αυτοπροσωπογραφίες, καθώς και άλλες, μεγάλων προσωπικοτήτων της λογοτεχνίας και της τέχνης, όπως των Ζαν Κοκτώ, Λουί Αραγκόν, Πάμπλο Πικάσο, Μαρσέλ Προυστ, Τζέιμς Τζόις, Έλζα Σκιαπαρέλι και Κατρίν Ντενέβ.

    Η περίφημη φωτογραφία του Μαν Ρέι «Το βιολί του Ενγκρ»
    Η περίφημη φωτογραφία του Μαν Ρέι «Το βιολί του Ενγκρ»

    Η συλλογή

    Η συλλογή είχε συγκροτηθεί από την Μαριόν Μεγιέρ, πρόεδρο της Διεθνούς Οργάνωσης Μαν Ρέι και σύζυγο του Μαρσέλ Ζερμπίμπ, που υπήρξε εκδότης, στενός φίλος και παρτενέρ του καλλιτέχνη στο σκάκι. Ο Μαν Ρέι είχε επιστρέψει από το Χόλιγουντ το 1951 με τη σύζυγό του Τζούλιετ και είχε εγκατασταθεί σε ένα στούντιο παλιού γλύπτη στο Καρτιέ Λατέν, όπου και δημιούργησε πολλά από τα έργα του .

    «Οι φωτογραφίες του Μαν Ρέι ήταν ιδιαίτερα περιζήτητες, αλλά όχι οι πίνακες, τα αντικείμενα ή τα σχέδιά του και ήταν τα έργα, που αγάπησα πραγματικά και ήθελα να διατηρήσω», όπως δήλωσε η Μαριόν Μεγιέρ. «Για σχεδόν 60 χρόνια αφιέρωσα τη ζωή μου στον Μαν Ρέι και δεν νιώθω ότι με χρειάζεται πια», πρόσθεσε για την απόφασή της να δώσει τη συλλογή προς δημοπράτηση.

    Η συλλέκτρια Μαριόν Μεγιέρ
    Η συλλέκτρια Μαριόν Μεγιέρ

    Γεννημένος στη Φιλαδέλφεια ως Εμάνουελ Ράντνιτζκι ο Μαν Ρέι είχε καθιερωθεί στο χώρο του Μοντερνισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1910 πριν μετακομίσει από τη Νέα Υόρκη στο Παρίσι μια δεκαετία αργότερα, ενώ στη συνέχεια μοίραζε το χρόνο του μεταξύ των δύο πόλεων. Πέθανε στο Παρίσι τον Νοέμβριο του 1976 μετά από μια μακρά καριέρα που αφορούσε τη φωτογραφία, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το σχέδιο και άλλα μέσα.

    Η ιστορία της φωτογραφίας του «Le Violon d’Ingres» άρχισε όταν δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 1924 στο εξώφυλλο του σουρεαλιστικού περιοδικού Littérature, το οποίο επιμελήθηκε ο Αντρέ Μπρετόν. Με το έργο αυτό ο Μαν Ρέι έκανε μια αναφορά στα βαρετά γυμνά του ζωγράφου Ζαν Ωγκίστ Ντομινίκ Ενγκρ και στο χόμπι του να παίζει βιολί όταν δεν ζωγραφίζει.

    Γλυπτό του Μαν Ρέι με δύο μπλε μπαγκέτες που στηρίζονται σε παλιά σιδερένια ζυγαριά
    Γλυπτό του Μαν Ρέι με δύο μπλε μπαγκέτες που στηρίζονται σε παλιά σιδερένια ζυγαριά

    Τα έργα

    Στη δημοπρασία πολλά από τα κομμάτια πωλήθηκαν πολύ πάνω από την εκτίμηση του καταλόγου. Το γλυπτό «Pain Peint« (Ζωγραφισμένο ψωμί) με δύο μπλε μπαγκέτες ξεκίνησε με 30.000 ευρώ αλλά έφθασε τις 140.000 ενώ ένα σετ σκακιού, που είχε εκτίμηση 30.000 ευρώ πωλήθηκε για 160.000. Επίσης μια ασημένια στάμπα από ζελατίνα της Κατρίν Ντενέβ, του 1968,με σκουλαρίκια σχεδιασμένα από τον Μαν Ρέι, έφτασε τα 32.000 ευρώ, υπερδιπλάσια από την εκτίμηση. Αν και μία εκτύπωση αυτοπροσωπογραφίας του καλλιτέχνη, του 1924 δυσκολεύτηκε να φτάσει τα 5.000 ευρώ.

    Μετά το θάνατο του Μαν Ρέι η σύζυγός του είχε κατακλυσθεί από αιτήματα για πιστοποίηση του έργου του. Και έτσι η Μεγιέρ, από την οποία ο καλλιτέχνης είχε ζητήσει να φροντίσει τη γυναίκα του, ίδρυσε τη διεθνή ένωση για να τεκμηριώσει την τέχνη του. «Ήταν ένα τεράστιο έργο αλλά τώρα πια έχουν απομείνει πολύ λίγα εκεί έξω, τα οποία δεν γνωρίζουμε. Πέτυχα το στόχο μου», όπως λέει η ίδια.

    Πίνακας του Μαν Ρέι με μια χαμογελαστή γυναίκα ξαπλωμένη, 1937
    Πίνακας του Μαν Ρέι με μια χαμογελαστή γυναίκα ξαπλωμένη, 1937

    Διαβάστε επίσης:

    Χατζηδάκης στο ECOFIN: Πρωτοπόρα η Ελλάδα στις απορροφήσεις και στις μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης

    ΝΔ: Ο Φίλιππος Φόρτωμας νέος Γραμματέας Ελλήνων της Διασποράς

    Κεφαλογιάννη: Στόχος, τουρισμός με όρους βιωσιμότητας για μια ποιοτική και όχι μόνο ποσοτική ανάπτυξη



    ΣΧΟΛΙΑ