• Πολιτισμός

    Ένα βασιλικό αυτοκίνητο με ιστορία σχεδόν ενός αιώνα σε δημοπρασία

    Λάμψη, γοητεία και πολυτέλεια σχεδόν εκατό χρόνων


    Ανήκε σε μια βασίλισσα –έστω βαλκανικού οίκου- είχε αφήσει εποχή για το σχεδιασμό, την άνεση και την πολυτέλειά του και τώρα μπορεί να γίνει δικό σας για κάπου 3 εκατομμύρια δολάρια.

    Για αυτοκίνητο πρόκειται, της αμερικανικής εταιρείας Duesenberg, που στις αρχές του 20ού αιώνα έκανε θραύση στις βασιλικές αυλές –και όχι μόνο- της Ευρώπης, όντας εξάλλου το πιο ακριβό αυτοκίνητο εκείνη την εποχή, αφού κόστιζε από 14.000 ως 20.000 δολάρια. Η σημερινή του αξία απέχει πολύ βέβαια, καθώς είναι πλέον συλλεκτικό και δυσεύρετο κομμάτι εξ ου και βγαίνει σε δημοπρασία στις 25 Ιανουαρίου από τον οίκο Bonhams στο Westin Kirkland Resort & Spa στο Σκότσντεϊλ της Αριζόνα.

    Σε μαύρο χρώμα με κόκκινο δέρμα στο εσωτερικό και χρωμιωμένες ακτινωτές ζάντες, διαθέτει σχάρα ψυγείου διακοσμημένη με κρύσταλλο Lalique και σαφώς ένα μεγαλείο άλλων εποχών.

    Το συγκεκριμένο μοντέλο Duesenberg Model J του 1931 είχε αγοραστεί, καινούργιο φυσικά από τη βασίλισσα Μαρία της Γουγκοσλαβίας, η οποία είχε εντυπωσιαστεί μάλιστα από το απόκτημά της, καθώς η Κυρία επί των Τιμών  είχε γράψει στην  εταιρεία εκφράζοντας την ικανοποίησή της για τη «μεγάλη άνεση, την αξιοσημείωτη ευκαμψία και την υπέρτατη κομψότητα του αυτοκινήτου».

    Οι περισσότεροι εξάλλου, ευρωπαίοι πελάτες είχαν αγοράσει τα αυτοκίνητά τους την ίδια εποχή από τον παριζιάνικο εκθεσιακό χώρο της Motor Deluxe, που ήταν κορυφαίο κατάστημα της Duesenberg στο εξωτερικό. Απόδειξη, ότι μεταξύ Οκτωβρίου και Ιανουαρίου πωλήθηκαν 14  Model Js.

    Γεγονός είναι, ότι υπήρξε μία περίοδος στην ιστορία της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, που μάρκες όπως η Duesenberg, η Packard και η Cadillac συναγωνίζονταν με τις ευρωπαϊκές, κινούμενες στον ίδιο κύκλο της ελίτ με τη Rolls-Royce, την Bugatti, την Isotta Fraschini ή την Hispano Suiza. Όμως κανένα αμερικανικό αυτοκίνητο δεν ήταν τόσο πολυπόθητο τότε, όσο το Duesenberg,  καθώς το αμάξωμά του αντιπροσώπευε την κορυφή των επιδόσεων, της πολυτέλειας και της αποκλειστικότητας.

    Το αυτοκίνητο σήμερα σε άψογη κατάσταση

    Η βασίλισσα και το αυτοκίνητο

    Κάμπριο και με διπλό παρμπρίζ (από ένα για τους εμπρός και τους πίσω επιβάτες), το  Duesenberg Model J είχε αμάξωμα από την Carrosserie Franay του Παρισιού και είναι σημαντικό, ότι σήμερα διατηρεί το αρχικό του σώμα, τον κινητήρα και το σασί.

    Στην ιδιοκτησία της βασίλισσας του βραχύβιου βασιλείου της Γιουγκοσλαβίας το αυτοκίνητο δεν έμεινε όμως, για πολύ, καθώς το 1941 ο Χίτλερ θα εισέβαλε στη χώρα και θα την διαμέλιζε ενώ το 1945 καταργήθηκε και η  μοναρχία με τα υπάρχοντα γενικώς, να διασκορπίζονται.

    Η τελευταία βασίλισσα της Γιουγκοσλαβίας Μαρία της Ρουμανίας,το 1922 (1900 – 1961)

    Η μοίρα ωστόσο, του αυτοκινήτου ήταν καλύτερη, όπως μπορεί να πει κανείς, αφού μετά από έναν ή δύο ιδιοκτήτες βρέθηκε τελικά στο Μέριλαντ, το 1941.  Εκτεταμένη αποκατάστασή του έγινε το 1996 και ακολούθησαν πολλά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του βραβείου Pre-War Touring Class στο Louis Vuitton Classic στο Rockefeller Center, επίσης το First in Class στο CCCA Annual Experience στο Hickory Corners και το  Meadowbrook Memorial Trophy το 1997. Το 2005 εξάλλου, έφθασε στη δεύτερη θέση στην κατηγορία στο Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

    Ο σημερινός ιδιοκτήτης του, το είχε αποκτήσει από το 2002.

    Το αυτοκίνητο σήμερα σε άψογη κατάσταση

    Το επίτευγμα της εταιρείας

    Η εταιρεία Duesenberg Motors Company είχε ιδρυθεί το 1913 στο Σεν Πολ της Μινεάπολης από δύο αδέρφια τον Φρεντ και τον Αύγουστο Ντούζενμπεργκ, που το 1920 μετακόμισαν στην Ινδιανάπολη ιδρύοντας την Duesenberg Automobile & Motors Company. Η εταιρεία άρχισε αμέσως να πρωτοπορεί παράγοντας  το υπερσύγχρονο τότε,  Model A, το οποίο με ισχυρό οκτακύλινδρο εν σειρά και υδραυλικά φρένα και στους τέσσερις τροχούς.

    Η μηχανή του αυτοκινήτου

     Οι δημιουργοί απέδειξαν τις ικανότητές τους και με αγωνιστικά αυτοκίνητα, παρά τα επιτεύγματά τους όμως, το 1926 αναγκάστηκαν να πουλήσουν την επιχείρηση στον Έρετ Λόμπαν Κορντ. Αυτός ήταν, που άρχισε να φτιάχνει το Duesenberg Model J, δίνοντάς του έναν τρομερό κινητήρα 420 ci straight-8, που κατασκευάστηκε από τη Lycoming (άλλη εταιρεία Cord) και ήταν αναγνωρίσιμος από την πράσινου χρώματος πολλαπλή εξαγωγής.  Με διπλούς εκκεντροφόρους επικεφαλής  και τέσσερεις βαλβίδες ανά κύλινδρο, διέθετε 265 ίππους και έφθανε σε τελική ταχύτητα περίπου 91 μιλίων την ώρα.

    Η  Μεγάλη Ύφεση όμως, κατέρριψε τα  όνειρα των πάντων.  Η αυτοκινητοβιομηχανία Duesenberg κήρυξε πτώχευση το 1937, με περίπου 445 μοντέλα Model J και 26 υπερτροφοδοτούμενα μοντέλα Model SJ.

    Διαβάστε επίσης

    Ο «θησαυρός» του Έλτον Τζον σε δημοπρασία. Εντυπωσιακός και εκρηκτικός σαν τον ίδιο



    ΣΧΟΛΙΑ