ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Ένα ονειρικό αποτέλεσμα για τον παράξενο κόσμο της Καρπίδα!». Πανευτυχείς οι εκπρόσωποι του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο σχολιάζουν ενθουσιασμένοι το αποτέλεσμα της πρώτης δημοπρασίας με έργα από την σουρεαλιστική –κατά κύριο λόγο-συλλογή της Πολίν Καρπίδα, που ξεπερνώντας κάθε εκτίμηση έφθασε τα 100 εκατομμύρια δολάρια. Κερδίζοντας παράλληλα τον τίτλο των «λευκών γαντιών», που σημαίνει ότι πουλήθηκε το 100% των αντικειμένων που δημοπρατούνταν. Εξάλλου, το 70% των έργων της δημοπρασίας ξεπέρασαν τις υψηλές εκτιμήσεις τους.
Από την αρχή της δημοπρασίας, η ζήτηση ήταν σαφής. Το πρώτο έργο, ένα κολάζ της Χάνα Χοχ του 1930 με τίτλο «Piersterin» πουλήθηκε για 224.519 δολάρια, πάνω από το διπλάσιο της υψηλότερης εκτίμησής του, δίνοντας τον τόνο. Τέσσερεις πλειοδότες κυνήγησαν το μπλε, γύψινο κεφάλι του Μαγκρίτ – «Tête»-, το οποίο πουλήθηκε για περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια δολάρια (υψηλότερη εκτίμηση: 680.000 δολάρια).

Το έργο του Ιβ Τανγκί «Ανώνυμο» πουλήθηκε για 3,37 εκατομμύρια δολάρια, διπλάσια της υψηλότερης εκτίμησης και μεταξύ των υψηλότερων τιμών του καλλιτέχνη σε δημοπρασία. Αλλά και το έργο του Γουόρχολ «Η κραυγή» (Μετά τον Μουνκ) προσέλκυσε έξι πλειοδότες σε διάστημα 10 λεπτών ώσπου να πουληθεί τελικά για λίγο πάνω από 9 εκατομμύρια δολάρια, περισσότερο από το διπλάσιο της υψηλής εκτίμησής του. (Χαρακτηριστικά να ειπωθεί, ότι όταν είχε βγει τελευταία φορά σε δημοπρασία, το 1996, πουλήθηκε μόνο για 95.871 δολάρια.) Ενώ το «Ανδρικό μπούστο» του Πικάσο πουλήθηκε στην υψηλότερη εκτίμηση των 3,4 εκατομμυρίων δολαρίων.

Όνομα -εγγύηση
Δεν ήταν μόνον τα έργα όμως, που προσέλκυσαν τους αγοραστές αλλά και η ίδια η συλλέκτρια, το όνομα της οποίας κατέχει υψηλή θέση στον κόσμο της τέχνης, έτσι ώστε να λογίζεται ως εγγύηση για τις επιλογές της. «Οι συλλέκτες ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν για ένα κομμάτι από τη ζωή αυτής της προστάτιδας της τέχνης», όπως ανέφερε ο Sotheby’s στην ανακοίνωσή του.
Τεράστια η άνοδος έτσι, και για τα έργα των Κλοντ και Φρανσουά-Ξαβιέ Λαλάν (Les Lalanne), καθώς εννέα κομμάτια τους απέφεραν συνολικά 18,5 εκατομμύρια δολάρια ενώ αντίθετα η συνολική εκτίμησή τους δεν υπερέβαινε τα 3,5 εκατομμύρια δολάρια. Με την διαπίστωση έτσι, της ισχυρής αγοράς για το ζεύγος των καλλιτεχνών, που θεωρούνται από τα λίγα φωτεινά σημεία της αγοράς τέχνης φέτος.

Συγκεκριμένα ο καθρέφτης και φωτιστικό τοίχου της Κλοντ Λαλάν προσέλκυσε επίσης έξι πλειοδότες και πουλήθηκε για 4,8 εκατομμύρια δολάρια έναντι της υψηλής εκτίμησής του για μόνο 615.000 δολάρια. Ενώ τα σκαμπό κροκοδείλου έπιασαν περισσότερα από 1,3 εκατομμύρια δολάρια (υψηλή εκτίμηση: 340.000 δολάρια).
Ως «τη μεγαλύτερη συλλογή σουρεαλιστικών έργων που έχει αναδυθεί στη σύγχρονη ιστορία» έχει παρουσιάσει άλλωστε ο οίκος την συλλογή της Πολίν Καρπίδα. «Αυτή η υπέροχη συλλογή από το διαμέρισμά της στο Λονδίνο αντανακλά το πάθος της για την τέχνη και το design και την ικανότητά της να εξερευνά και να αγοράζει τα καλύτερα στον τομέα της επιλογής της», όπως δήλωσε μετά το τέλος της δημοπρασίας η Μέλανι Κλορ, πρώην πρόεδρος του Sotheby’s Europe και πλέον συνιδρύτρια συμβουλευτικής εταιρείας τέχνης .

Ο μέντορας Ιόλας
Η ίδια επισήμανε και την εξαιρετική ικανότητα της Καρπίδα, εκτός από τους καλλιτέχνες, να εντοπίζει και να συνεργάζεται με τους καλύτερους μέντορες, ιδιαίτερα τον Αλέξανδρο Ιόλα. «Η ενέργεια και ο ενθουσιασμός της Πολίν», πρόσθεσε «ήταν μεταδοτικά, και καλλιτέχνες και γκαλερίστες έλκονταν από το μοναδικό της στυλ, το πάθος και το τολμηρό και ενστικτώδες όραμά της».
Όπως έχει γράψει το mononews η βρετανικής καταγωγής Πολίν Καρπίδα, που ήταν παντρεμένη με τον έλληνα μεγαλοκατασκευαστή Κωνσταντίνο Καρπίδα, άρχισε να συλλέγει πριν από 50 χρόνια ενώ πράγματι, η καθοδήγηση του Ιόλα, τον οποίο είχε «επιστρατεύσει» ο σύζυγος της -συλλέκτης επίσης – για να την βοηθήσει, υπήρξε καθοριστική. Στην πορεία ωστόσο, δεν έμεινε μόνον καλή μαθήτρια αλλά απέκτησε την δική της συλλεκτική προσωπικότητα, μια ιδιαίτερη αίσθηση και αντίληψη της τέχνης δημιουργώντας στενές σχέσεις με εξέχοντες καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένου του Άντι Γουόρχολ.

Μία αίσθηση μάλιστα της ιδιαίτερης προσωπικότητάς της έδωσε και ο οίκος δημοπρασιών αντιγράφοντας ειδικά για την περίσταση, το σαλόνι της Καρπίδα στο Λονδίνο από όπου προήλθαν τα έργα, και διακοσμώντας την αίθουσα πωλήσεων με ένα χαλί λεοπάρ ενώ και οι πίνακες κρεμάστηκαν στον τοίχο πίσω από τον δημοπράτη Όλιβερ Μπάρκερ, όπως στο σπίτι της.
Ένα κομμάτι ιστορίας
«Οι συλλέκτες δεν απέκτησαν απλώς εξαιρετικά έργα, αγόρασαν ένα κομμάτι ιστορίας», όπως δήλωσε εξάλλου ο Μπάρκερ στο ARTnews, αφού το σφυρί έπεσε για τελευταία φορά. «Νομίζω ότι μπορούμε πλέον να πούμε με σιγουριά, ότι το όνομα Καρπίδα είναι εξαιρετικά ισχυρό και ηχηρό στην τέχνη. Από τη στιγμή που ξετυλίξαμε το χαλί με το τίγρη της Πολίν μέχρι την τελική πτώση του σφυριού, η ενέργεια ήταν ηλεκτρική και η ανταπόκριση κάτι παραπάνω από εκπληκτική. Ήταν μια από εκείνες τις σπάνιες βραδιές που μας υπενθυμίζουν γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε».
«Λαμπερή πρωταθλήτρια της τέχνης, των καλλιτεχνών και των σχεδιαστών», χαρακτήρισε την συλλέκτρια και η Τζόντι Πόλακ, πρόεδρος του σχεδιαστικού τμήματος του 20ού αιώνα του Sotheby’s. «Συλλέκτες από όλο τον κόσμο βγήκαν με ενέργεια και ενθουσιασμό για να γιορτάσουν το πνεύμα, το στυλ της και τα εξαιρετικά αντικείμενα που παρήγγειλε και ενέπνευσε. Η ιδιαίτερη σχέση μεταξύ προστάτη και καλλιτέχνη λάμπει σε κάθε κομμάτι αυτού του φανταστικού θησαυρού, δημιουργώντας ένα φωτοστέφανο επιθυμίας που ήταν αισθητό στην αίθουσα», όπως είπε.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΟΠΕΚΑ – Πληρώνεται το ΚΕΑ: Πότε θα μπουν τα χρήματα στους λογαριασμούς
- Τομά Πικετί: Ο «φόρος Ζικμάν» είναι το ελάχιστο για να σωθεί η Γαλλία – Στο τραπέζι φόρος εξόδου για τους πλούσιους
- Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα – Το Rebrain Greece ανοίγει τον δρόμο για την επιστροφή γιατρών
- Επαναλειτουργούν τα αεροδρόμια Κοπεγχάγης και Όσλο μετά τον εντοπισμό drones
