• Πολιτισμός

    Μπορεί ο λαϊκισμός να γίνει τέχνη; Έκθεση στη PhotoΒiennale Θεσσαλονίκης

    Daniel Mayrit. Από τη σειρά «One of Yours», 2022

    Daniel Mayrit. Από τη σειρά «One of Yours», 2022


    Τι είναι ο λαϊκισμός και πώς στοιχειώνει τα κράτη και τον πλανήτη ολόκληρο; Η φωτογραφία, αδιάψευστος μάρτυρας πάντα στης πραγματικότητας επιχειρεί να δώσει τη δική της απάντηση στο ερώτημα, κι αυτή παρουσιάζεται τη PhotoΒiennale της Θεσσαλονίκης. Με τη συμμετοχή 100 και πλέον φωτογράφων από 18 χώρες του κόσμου κι ένα πολυθεματικό πρόγραμμα 25 εκθέσεων, εκδηλώσεων λόγου, ανοιχτών δράσεων στο κοινό και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η PhotoΒiennale θα φιλοξενηθεί σε 19 μουσεία, χώρους πολιτισμού και αίθουσες τέχνης στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Κι όλα αυτά επί τέσσερεις μήνες. Από τις 10 Οκτωβρίου 2023 ως τις 11 Φεβρουαρίου 2024.

    Να σημειωθεί, ότι η Thessaloniki PhotoΒiennale είναι διοργάνωση που επιμελείται το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης του MOMus, συμπληρώνει φέτος τριάντα έξι χρόνια παρουσίας και είναι ένα από τα παλαιότερα φωτογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης.

    Η τεκμηρίωση

    «Το φάντασμα του λαού» είναι ο τίτλος της κεντρικής έκθεσης της φετινής διοργάνωσης, ένα θέμα που διερευνά τις πολλές διαφορετικές πτυχές του λαϊκισμού μέσα από τη φωτογραφία και το βίντεο. Γιατί, καθώς το φάντασμα του λαϊκισμού απλώνεται παγκοσμίως, πολλοί καλλιτέχνες έχουν εξερευνήσει τις πολυάριθμες διαστάσεις του φαινομένου:

    Πώς και εάν θα πρέπει να αναπαρίστανται ο «λαός» (εάν θεωρήσουμε ότι υφίσταται ως έννοια), η δημοκρατική εξουσία, η φύση των χαρισματικών ηγετών, η λαϊκή διαμαρτυρία και εξέγερση.

    Ο φακός άλλωστε, ως μέσο, που από τη γέννησή του υπήρξε στενά συνυφασμένο με την ιστορία της μαζικής πολιτικής, εύλογα βρέθηκε στο επίκεντρο αυτής της καλλιτεχνικής διερεύνησης, που έχει πάρει πολλές διαφορετικές μορφές – τεκμηριωτική, επιτελεστική, σατιρική, εννοιολογική.

    MacDonald Strand «No More Flags», 2021. Ψηφιακή ταινία
    MacDonald Strand «No More Flags», 2021. Ψηφιακή ταινία

    Διεθνής χαρακτήρας

    Στα έργα 26 φωτογράφων και συλλογικοτήτων αποτυπώνονται έτσι ερωτήματα, όπως ποιος είναι «ο λαός», πώς μπορεί να αποτυπωθεί οπτικά, κατά πόσον είναι πηγή ελπίδας ή τρόμου, πώς ενσαρκώνεται στις μορφές των επίδοξων ηγετών του και πώς συγκροτείται και συμπεριφέρεται στην πολιτική διαμαρτυρία.

    Επίσης, ποιος βρίσκεται εκτός ή αποκλείεται από την κατηγορία του «λαού» ως προς τα δικαιώματα, τις συνθήκες διαβίωσης και την εκπροσώπηση. Και πώς αξιοποιούνται οι οπτικές πτυχές της πολιτικής επιτέλεσης στο πλαίσιο των επιπτώσεων που έχει η κρίση του νεοφιλελεύθερου κέντρου για τη δεξιά, την αριστερά και όχι μόνο.

    Όπως και το ίδιο το φαινόμενο του λαϊκισμού, έτσι και η ίδια η έκθεση έχει διεθνή χαρακτήρα, έτσι παρουσιάζονται έργα καλλιτεχνών από χώρες όπως η Βραζιλία, η Ουγγαρία, η Ινδία, η Ιταλία, οι Φιλιππίνες, η Πολωνία, η Ουκρανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ και φυσικά η Ελλάδα.

    Boris Mikhailov. Από τη σειρά «Κοινοβούλιο», 2014–17
    Boris Mikhailov. Από τη σειρά «Κοινοβούλιο», 2014–17

    Το πρόγραμμα

    Η έκθεση θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στην Προβλήτα Α’ στο λιμάνι της πόλης σε επιμέλεια του ιστορικού της τέχνης και θεωρητικού της φωτογραφίας Τζούλιαν Σταλάμπρας. Υποστηρίζεται από το υπουργείο Πολιτισμού.

    Στο γενικότερο πρόγραμμα της Thessaloniki PhotoΒiennale 2023 εξάλλου, παρουσιάζονται επίσης εκθέσεις αρχειακού ενδιαφέροντος, ιστορικές και σύγχρονες, ομαδικές και ατομικές, πρωτοεμφανιζόμενων και καταξιωμένων φωτογράφων, η αποτύπωση του εγχώριου photobook τα τελευταία είκοσι χρόνια, ταυτόχρονα με παράλληλες εκδηλώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις.

    Τον γενικό συντονισμό έχουν η Ηρώ Κατσαρίδου και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου.

    Διαβάστε επίσης:

    ΠΑΣΟΚ: Κατέθεσε τροπολογία για αναστολή χρηματοδότησης κομμάτων

    ΗΠΑ: Με κυρώσεις απειλoύν τη Β. Κορέα εάν παραδώσει όπλα στη Ρωσία

    Blue Horizon: Τα 5 ψέματα από το πλήρωμα του πλοίου για τη δολοφονία του Αντώνη Καργιώτη



    ΣΧΟΛΙΑ