Περιπλανιέται σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους και «συμμετέχει» σ΄αυτούς, άλλοτε εκτεθειμένος, άλλοτε ενσωματωμένος κι άλλοτε παράταιρος στον εκάστοτε χωρικό και κοινωνικό ιστό αλλά σε κάθε περίπτωση είναι αυτός που ορίζει την εικόνα.

Είναι ο Αλέξανδρος Πλωμαρίτης, που μέσα από την έκθεσή του «Becoming a Ghost» στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών της Θεσσαλονίκης από 11 Σεπτεμβρίου εξερευνά την επιτελεστικότητα του σώματος ως φαντασματική υπόσταση. Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και εγκαταστάσεις μιλά για ένα σώμα που υπάρχει αλλά δεν αναγνωρίζεται, που κατοικείται αλλά δεν είναι φανερό, που είναι σιωπηλό αλλά επιτελεί την παρουσία του, που δεν εντάσσεται αλλά επιβιώνει.

1

Το σώμα άλλωστε είναι απόλυτα και πολυδιάστατα παρόν στην εικαστική πορεία του Αλέξανδρου Πλωμαρίτη και ως τέτοιο «πρωταγωνιστεί» στην έκθεση, που παρουσιάζεται σε επιμέλεια της Ειρήνης Παπακωνσταντίνου.

Έχει αποτυπωθεί εξάλλου, σε αρχιτεκτονικά ερείπια των Βρυξελλών, όπως εγκαταλελειμμένα μοναστήρια, εκκλησίες και μέγαρα, φορείς μιας απολεσθείσας αριστοκρατικής και θρησκευτικής ταυτότητας, αφηγούμενο ιστορίες από άλλους τόπους. Ή επιστρέφει στον οικείο τόπο, την Θάσο όπου μεγάλωσε και το Παγγαίο όρος. Και τέλος το σώμα του στέκει στη μέση της θάλασσας πάνω σε ένα παλιό πολυβολείο κρατώντας μια ανοιχτή μαύρη ομπρέλα ως μια σιωπηλή ποιητική αναφορά στον Ρενέ Μαγκρίτ.

Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «Φθινόπωρο», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, Καβάλα, 2024
Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «Φθινόπωρο», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, Καβάλα, 2024

Διαχρονικά ερωτήματα

«Κάνω περφόρμανς, γιατί είναι αυτό που ξέρω να κάνω. Δεν διαχωρίζω την τέχνη από τη ζωή. Μέσα από τις δράσεις μου εκφέρω την άποψή μου για όλα όσα με ενδιαφέρουν και με προβληματίζουν. Είναι η πιο ειλικρινής μορφή τέχνης, με αφήνει να είμαι ο εαυτός μου. Δεν προσποιούμαι, δεν παίζω έναν ρόλο», όπως λέει ο ίδιος.

Μέσα από την επιτελεστικότητα του σώματός του έτσι, ο Πλωμαρίτης θέτει διαχρονικά ερωτήματα για την ταυτότητα, την πατρίδα, την απώλεια και την ετερότητα ενώ παράλληλα εστιάζει στην ενεργοποίηση του σώματος ως αρχείου, ως τόπου εγγραφής και φορέα μνήμης, ιστορικής συνέχειας και πολιτικής σύγκρουσης. Το σώμα δηλαδή, είναι το «εργαλείο» του ενώ τα κοινωνικοπολιτικά θέματα συγκροτούν την βασική θεματική του.

Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «bnp paribasbank», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, BNP PARIBAS BANK, Βρυξέλλες, 2023
Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «bnp paribasbank», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, BNP PARIBAS BANK, Βρυξέλλες, 2023

Η διαδρομή

Γεννημένος στο Άργος Ορεστικό αλλά μεγαλωμένος στην Θάσο ο Αλέξανδρος Πλωμαρίτης έχει σπουδάσει Αγγλική Λογοτεχνία και Θέατρο στο London Metropolitan University με ειδίκευση στην περφόρμανς (Contemporary Performance Making) στο Brunel University του Λονδίνου.

Παρουσίασε την πρώτη του μακράς διαρκείας περφόρμανς στη Γλασκόβη, το 2008 -στο μεγαλύτερο Φεστιβάλ Περφόρμανς στον κόσμο-, διοργάνωσε το 2009 Φεστιβάλ Περφόρμανς στην Θεσσαλονίκη, συμμετείχε στην Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών του Μιλάνου και στην Διεθνή Εβδομάδα Περφόρμανς της Βενετίας μεταξύ άλλων ενώ ένας από τους μεγάλους καλλιτέχνες που έχει συνεργαστεί ήταν ο Ουλάι, στενός συνεργάτης και σύντροφος της Μαρίνας Αμπράμοβιτς επί σειρά ετών.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στο Μουσείο ΜΕΚ του Βερολίνου, στο ΜΟΜus και στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, έχει πάρει μέρος και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, σε εργαστήρια και projects σε ανεξάρτητους χώρους. Σήμερα ζει και εργάζεται μεταξύ Βρυξελλών και Θεσσαλονίκης.

Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «Γουόλπεϊπερ», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, Βρυξέλλες, 2024
Αλέξανδρος Πλωμαρίτης «Γουόλπεϊπερ», Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασιάδης, Βρυξέλλες, 2024

Info

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Προβλήτα Α’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)
Έκθεση «Αλέξανδρος Πλωμαρίτης. Becoming a Ghost»
Διάρκεια: 11 Σεπτεμβρίου – 25 Οκτωβρίου

 

Διαβάστε επίσης 

Μενδώνη: Έργα πολιτισμού στο Κιλκίς, ύψους άνω των 7.000.000 ευρώ

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς στο 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως

Πώς ξεκίνησαν – Πρώιμα έργα σπουδαίων καλλιτεχνών στο Μουσείο Μπενάκη