• Πολιτισμός

    Άγριες φράουλες προς 325.000 χιλιάδες ευρώ η μία – Η αγορά ενός «εθνικού θησαυρού»

    Ζαν Σιμεόν Σαρντέν «Καλάθι με άγριες φράουλες» (1761)


    Ένα καλάθι με άγριες φράουλες, πόσο μπορεί να κοστίζει; Αλλά όχι στην κανονική ζωή, στην αγορά τέχνης. Εκεί όπου οι τιμές καθορίζονται βάσει άλλων κριτηρίων φυσικά, με πρώτο και κύριο τον δημιουργό που φιλοτέχνησε το έργο. Στα 24,4 εκατομμύρια ευρώ έφθασε έτσι, σε δημοπρασία πριν από μήνες το «Καλάθι με άγριες φράουλες», έργο του 1761 από τον Ζαν Σιμεόν Σαρντέν, τον επιλεγόμενο και «Γάλλο Βερμέερ» και σήμερα το Λούβρο πραγματοποιεί μια τεράστια εκστρατεία, προκειμένου να βρει τα χρήματα για να το αγοράσει.

     Ο λόγος είναι απλός, ότι το συγκεκριμένο έργο είναι ένα αριστούργημα της τέχνης του μετρ των νεκρών φύσεων και όπως αναφέρεται από το γαλλικό μουσείο, είναι και το τελευταίο του είδους του, που βρίσκεται ακόμη σε ιδιώτες. Κάνει έκκληση ως εκ τούτου σε δωρητές, ώστε να συγκεντρωθεί το απαραίτητο ποσόν.  (Σύμφωνα με μια πρόχειρη εκτίμηση μάλιστα, αν θελήσει να δει κανείς το θέμα χιουμοριστικά και …μετρώντας τις φράουλες του καλαθιού, που είναι περί τις 75, θα κοστίσει περί τις 325.000 ευρώ η φράουλα!).

     Νομική προστασία

     Η υπόθεση ωστόσο δεν είναι τόσο εύκολη. Το «Καλάθι με άγριες φράουλες», που  δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάρτιο από τον γαλλικό  οίκο Artcurial, σημειώνοντας ρεκόρ πώλησης, αφού ξεπέρασε κατά πολύ τα 15 εκατομμύρια της εκτίμησης, αγοράστηκε από το Μουσείο Τέχνης Κίμπελ στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας. Έτσι το Λούβρο χρειάστηκε να ζητήσει τον χαρακτηρισμό του έργου ως «εθνικού θησαυρού» ώστε να έχει τη δυνατότητα παρέμβασης, προκειμένου να το αγοράσει για να παραμείνει στη Γαλλία.

    Ας σημειωθεί, ότι ένα είδος νομικής προστασίας για τα γαλλικά έργα τέχνης είναι αυτός ο χαρακτηρισμός, σύμφωνα με τον οποίο παρέχεται ικανός χρόνος –δυόμισι χρόνια για την ακρίβεια-  για την αναζήτηση του ποσού της αγοράς.

    «Έχουμε κινητοποιηθεί και προχωρήσει σε κάθε δυνατή ενέργεια ώστε να εντάξουμε τον πίνακα στις εθνικές συλλογές», λέει τώρα η πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου Λοράνς ντε Καρ ανακοινώνοντας επίσης, ότι ήδη βρίσκεται στα δύο τρίτα του δρόμου για την επίτευξη του στόχου. Κι αυτό, χάρις σε σημαντικές δωρεές, με κορυφαία εξ αυτών, του γαλλικού ομίλου μόδας και ειδών πολυτελείας Louis Vuitton (LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton).

    Ο δωρητής Μπερνάρ Αρνό

    Στα 16 εκατομμύρια δολάρια ανέρχεται συγκεκριμένα, η δωρεά του ομίλου, που δημιούργησε ο μεγιστάνας και συλλέκτης Μπερνάρ Αρνό. Πρόκειται εξάλλου, για τον έβδομο «εθνικό θησαυρό» που η LVMH έχει συμβάλλει για την αγορά του. Νωρίτερα φέτος, η εταιρεία δώρισε περίπου 46 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει τον πίνακα του Γκουστάβ Καγιεμπότ «Partie de bateau» (1877), που επίσης είχε χαρακτηριστεί ως «εθνικός θησαυρός» για το Musée d’Orsay του Παρισιού. Κάθε παρόμοια υποστήριξη άλλωστε, είναι επωφελής τόσο για τα μουσεία όσο και για την εταιρεία, η οποία δικαιούται έως και 90% φοροαπαλλαγή επί των τιμών αγοράς, σύμφωνα με τους νόμους περί χορηγιών της Γαλλίας.

    Γκουστάβ Καγιεμπότ «Partie de bateau» (1877)

    Για την ολοκλήρωση πάντως, της συγκέντρωσης του ποσού αγοράς του «Καλαθιού με τις άγριες φράουλες» μια άλλη ιδιωτική εταιρεία δωρίζει 1  εκατ. ευρώ, ενώ μισό εκατομμύριο προέρχεται από την «Ένωση Φίλων του Λούβρου».

    Ένα ακόμη μέρος των χρημάτων, πρόκειται τέλος, να συγκεντρωθεί μέσω του «All Patrons», μιας ετήσιας εκστρατείας που συγκεντρώνει χρήματα για το Λούβρο. Σ΄ όλη τη διάρκειά της, που θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2024, το μουσείο θα εκθέτει το έργο του Σαρντέν, ελπίζοντας να συγκεντρώσει 1,3 εκατ. ευρώ από τις συνεισφορές του κοινού. Το υπόλοιπο του ποσού θα καταβληθεί από εταιρικές δωρεές και κεφάλαια του προϋπολογισμού του μουσείου.

    Διαβάστε επίσης

    Πάνος Αμυράς: «Η δολοφονία ανεβάζει την ταχύτητα»

    Κολώνα και ναός Αφαίας: Δράσεις σωτηρίας για τα εμβληματικά μνημεία της Αίγινας

    Το δέλεαρ του χρήματος και η ηθική μέσα στους αιώνες – Έκθεση στη Βιβλιοθήκη του J.P. Morgan

     



    ΣΧΟΛΙΑ