Ερωτηματικά προκαλεί η ανακοίνωση του ανοιχτού διαγωνισμού της ΟΣΥ ΑΕ για την υποβολής προσφορών από υποψήφιους ανάδοχους, που θα αναλάβουν το έργο της αποξήλωσης του ανενεργού δικτύου, διενέργειας καταγραφής των στύλων στο ενεργό και ανενεργό εναέριο ηλεκτρικό δίκτυο της ΟΣΥ Α.Ε. και αντικατάστασης στύλων στήριξης εναέριου ηλεκτρικού δικτύου παροχής ενέργειας των τρόλεϊ, την ώρα που το  υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει τη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ έως το 2027.

Το έργο προϋπολογισμού ύψους 3.706.174 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του φόρου προστιθέμενης αξίας αφορά στην αντικατάσταση 430 στύλων, ανεξαρτήτως ύψους, στύλου και βάθους εκσκαφής (πλήρης εργασία), την αφαίρεση 300 στύλων οιουδήποτε μεγέθους (πλήρης εργασία), την καταγραφή των εγκατεστημένων στύλων του ενεργού και ανενεργού δικτύου τρόλεϊ της ΟΣΥ Α.Ε., την αφαίρεση χάλκινου αγωγού συνολικού μήκους 10.000 μέτρων, του πλαστικού επιτόνου, των βελόνων και των διασταυρώσεων σε ευθεία και καμπύλα τμήματα και μεταφορά σε εγκαταστάσεις ΟΣΥ Α.Ε., την αφαίρεση 150 μπράτσων στήριξης (φουρούσια) του εναέριου δικτύου διαφορετικών διαστάσεων και τη βαφή 150 στύλων οιουδήποτε μεγέθους και μορφής.

1

Καθυστερήσεις στην αναβάθμιση των υποδομών

Αντίστοιχος ηλεκτρονικός διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί έναν χρόνο νωρίτερα, μετά την πτώση στύλου του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2024 στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό ενός 14χρονου κοριτσιού. Τότε, το πόρισμα της Επιτροπής Ελέγχου ανέφερε μεταξύ άλλων σχετικά με την εργολαβία για την αντικατάσταση του δικτύου των στύλων ότι «…Το έργο είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με την συγχρηματοδότηση εθνικών πόρων το 2011 και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς η εταιρεία που είχε αναλάβει την εργολαβία (μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού έχοντας υποβάλλει ιδιαιτέρως υψηλή έκπτωση, την οποία δεν κλήθηκε όπως έπρεπε να αιτιολογήσει από την τότε Επιτροπή Διαγωνισμού) όπως εκ των υστέρων αποδείχτηκε δεν διέθετε ούτε το προσωπικό, ούτε τα ανάλογα μηχανήματα και υλικά για να φέρει εις πέρας το έργο. Λόγω της μη εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης –παρά και τις παρατάσεις- το έργο απεντάχθηκε από την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ στα τέλη του 2015. Μεταξύ του εργολάβου και της Ο.ΣΥ. Α.Ε. εξελίσσεται δικαστική διαμάχη για τη μη ολοκλήρωση της εργολαβίας…».

Η δικαστική διαμάχη και η έλλειψη πόρων λειτούργησαν ως τροχοπέδη στην αναβάθμιση των υποδομών του δικτύου, ενώ το αρμόδιο Τμήμα Εναέριων Δικτύων με εντολή της Διοίκησης από το 2020, συνέχισε να πραγματοποιεί ελέγχους σε ολόκληρο το Δίκτυο και προχωρά σε επισκευή ή αντικατάσταση στύλων όπου αυτό απαιτείται. Ο διαγωνισμός μέχρι το 2024 είχε παγώσει. Αν και πραγματοποιήθηκαν όλες οι σχετικές μελέτες και προκηρύχθηκε εκ νέου τον Σεπτέμβριο του 2024, απεδείχθη άγονος.

Έναν χρόνο μετά, η ΟΣΥ ΑΕ. προκήρυξε εκ νέου τον διαγωνισμό για τη συντήρηση του δικτύου, με τους ενδιαφερόμενους να μπορούν να υποβάλλουν τις προσφορές τους ηλεκτρονικά μέχρι και την Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025 στις 11:00, ενώ η ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών θα πραγματοποιηθεί πέντε ημέρες αργότερα, δηλαδή την Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2025 στις 11:00. Ο ανάδοχος με την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά, θα αναλάβει την εκτέλεση του έργου εντός 30 μηνών.

Αυτή η κίνηση πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των εργαζομένων των τρόλεϊ -όπως εξηγούν οι ίδιοι στο mononews.gr- στο πλαίσιο του ελέγχου και της αναβάθμισης των υποδομών για την προστασία του επιβατικού κοινού, την αδιάλειπτη λειτουργία του μέσου και την βελτίωση συνθηκών εργασίας των εργαζομένων.

Σε 2 φάσεις η κατάργηση των τρόλεϊ

Όπως ανέφερε πρόσφατα, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, η κατάργηση των τρόλεϊ θα λάβει χώρα σταδιακά έως το 2027, όπου τότε θα υπάρξει η οριστική κατάργηση του μέσου. Ειδικότερα, ο κ. Κυρανάκης είχε εξηγήσει ότι σε πρώτη φάση έως το τέλος του 2025 θα ξηλωθούν τα καλώδια στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά.

Στη δεύτερη φάση του προγράμματος, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι σε μεγάλες ευθείες όπως η Πειραιώς, η Πατησίων, η Λεωφόρος Συγγρού, η Λεωφόρος Αλεξάνδρας, που δεν έχουν πολλές διακλαδώσεις και διασταυρώσεις, θα διατηρηθούν τα νεότερα οχήματα των τρόλεϊ, όπου θα πυκνώσουν και τα δρομολόγια, ανάλογα με τις ανάγκες του επιβατικού κοινού.

Μάλιστα, ο κ. Κυρανάκης έχει δηλώσει ουκ ολίγες φορές ένθερμος υποστηρικτής της κατάργησης των τρόλεϊ, τόσο για λόγους αισθητικής, όσο και για λόγους οικονομικούς, δεδομένου ότι σύμφωνα με τον ίδιο και τις αντίστοιχες μελέτες, «Η συντήρηση των καλωδίων και των στύλων κοστίζει επίσης εκατομμύρια. Αν δεν κάναμε τώρα αυτό το πρόγραμμα της κατάργησης, σύντομα θα έπρεπε να εγκαταστήσουμε το σύνολο των καλωδίων που κοστίζει 20 εκατομμύρια. Γιατί να το κάνουμε αυτό, όταν ξέρουμε ότι με τα ίδια χρήματα μπορούμε να αγοράσουμε περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία κοστίζουν λιγότερο στη λειτουργία τους».

Οι εργαζόμενοι ξεσπούν: «Όχι στην κατάργηση των τρόλεϊ»

Οι εργαζόμενοι της πρώην ΗΛΠΑΠ συνεχίζουν να στέκονται ενάντια στην κυβερνητική πολιτική περί κατάργησης του μέσου, κρίνοντας ως ανεδαφικά τα επιχειρήματα του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών περί ενεργειακής σπατάλης, όπως επίσης και για το κόστος συντήρησης των υποδομών. «Ως Ένωση εμμένουμε στο ότι από τη στιγμή που υπάρχει έτοιμη υποδομή, μπορεί να μετατραπεί, μπορεί να μεταρρυθμιστεί, μπορεί να μετατοπιστεί, αλλά δεν καταργείται. Θα είναι ένα ιστορικό έγκλημα, θα είναι ένα μεγάλο λάθος και δεν πρέπει να γίνει», επισημαίνει μεταξύ άλλων στο mononews.gr ο Στέλιος Ινεπέκογλου, Πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ.

Υπενθυμίζουμε ότι οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ από την πρώτη στιγμή ήταν αντίθετοι με το μέτρο της πλήρης κατάργησης του μέσου, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να γίνει μία επένδυση αγοράς νέας τεχνολογίας τρόλεϊ, γνωστής και ως IMC (In motion charging), δηλαδή ηλεκτροκίνητων λεωφορείων με απευθείας φόρτιση από το δίκτυο, η οποία προσφέρει αυτονομία, νέες δυνατότητες, ευελιξία στην κίνηση και μηδενικό αποτύπωμα ρύπων και παράλληλα δεν χρειάζονται πολλαπλούς χώρους μαζικής φόρτισης. «Μέσα στο πλαίσιο της ανανέωσης των αστικών συγκοινωνιών, γνωρίζαμε ότι στη β ΄φάση έρχονται 100 νέα τρόλεϊ. Η τεχνολογία In motion Charging δίνει πραγματικά απεριόριστες δυνατότητες στις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα με τις αλλαγές και την πύκνωση των δρομολογίων, μετατροπή του δικτύου κ.λπ.

Εμείς είμαστε οι πρώτοι που φωνάζουμε ότι πρέπει επιτέλους να γίνει ένας ανασχεδιασμός στον συγκοινωνιακό χάρτη στην Αθήναμε στόχο να προσφερθούν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες, αφού ο τελευταίος συγκοινωνιακός χάρτης ήταν το 2004. Τώρα, το μετρό έχει αναπτυχθεί, οπότε αναγκαστικά πρέπει να γίνει ένας τέτοιος σχεδιασμός. Αυτά, λοιπόν, τα οποία εμείς ξέραμε μέχρι την άνοιξη, ήρθαν να ανατραπούν στις αρχές του καλοκαιριού, με τις πληροφορίες που είχαμε, γιατί δεν είχαμε κάτι επίσημο», καταλήγει ο κ. Ινεπέκογλου.

Διαβάστε επίσης:

Bras de fer Κυρανάκη και εργαζομένων πρώην ΗΛΠΑΠ – Ποιο θα είναι το μέλλον των τρόλεϊ

In Motion Charging: Η τεχνολογία που φέρνει την επανάσταση στα τρόλεϊ και… στο παρά πέντε δεν έφτασε στην Ελλάδα

Νέος ΚΟΚ: Τι πρόστιμα θα πληρώνουν από 13 Σεπτεμβρίου οι παραβάτες οδηγοί