ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Fake news χαρακτήρισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σειρά δημοσιευμάτων γύρω από τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την επιβολή προστίμων για καθημερινές συνήθειες οδηγών, όπως η κατανάλωση καφέ κ.λπ. Με τις αντιδράσεις των οδηγών – πολιτών να είναι στο ζενίθ, η ανακοίνωση του υπουργείου ήρθε ως «απάγκιο». Τι προβλέπει, όμως, στην πραγματικότητα το νομοσχέδιο για τις συνήθειες των οδηγών στο τιμόνι;
Κατανάλωση αλκοολούχων και μη ποτών
Αν και ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θέτει σε εφαρμογή ένα αυστηρό κυρωτικό πλαίσιο στις περιπτώσεις παράβασής του, δεν καταδικάζει τις συνήθειες των οδηγών, εφόσον δεν παραβιάζονται οι βασικοί κανόνες ασφαλούς οδήγησης, μία από τις προτεραιότητες που έχει θέσει και το υπουργείο.
Συνεπώς, η κατανάλωση/τοποθέτηση καφέ, νερού, χυμού, γάλατος και οποιουδήποτε μη αλκοολούχου ποτού στο αυτοκίνητο, δεν τίθεται σε καθεστώς απαγόρευσης, που επισύρει κυρώσεις. Όσον αφορά στην κατανάλωση αλκοόλ και την οδήγηση, στους οδηγούς στο αίμα των οποίων θα ανιχνευθεί ποσότητα αλκοόλ από 0,5 έως 1,1 g/l, επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα μήνα. Το πρόστιμο αυτό διπλασιάζεται για το όριο 0,80 g/l – 1,10 g/l, αγγίζοντας τα 700 ευρώ, με την άδεια να αφαιρείται για τρεις μήνες.
Στην 1η υποτροπή το πρόστιμο είναι 1000 ευρώ και συνεπάγεται αφαίρεση της άδειας για έξι μήνες και στις δύο περιπτώσεις, ενώ στη 2η υποτροπή το πρόστιμο φτάνει στα 2.000 ευρώ και η άδεια του οδηγού αφαιρείται για ένα έτος.
Ακόμα αυστηρότερες είναι οι ποινές για την οδήγηση επί την επήρεια αλκοόλ με την ανιχνευμένη ουσία να κυμαίνεται από 1,10 g/l και πάνω. Το πρόστιμο φτάνει τα 1.200 ευρώ με αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων για 180 ημέρες, ενώ ταυτόχρονα το όχημα ακινητοποιείται υποχρεωτικά και φυλάσσεται. Επιπλέον, προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 2 μήνες έως 5 έτη, αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας οχήματος για 10 ημέρες και 6 μήνες από το δικαστήριο.
Στην πρώτη υποτροπή το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για 7 έτη και στη δεύτερη υποτροπή το πρόστιμο διπλασιάζεται με αφαίρεση διπλώματος για 10 έτη.
Συλλήβδην, σε περίπτωση οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ με πρόκληση ατυχήματος, με βάση τον ποινικό κώδικα προβλέπεται:
α) κάθειρξη έως 10 έτη αν είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
β) κάθειρξη από 10 έτη έως 20 έτη αν είχε ως αποτέλεσμα θανατηφόρο τροχαίο και
γ) ισόβια αν είχε ως αποτέλεσμα θάνατο μεγάλο αριθμό ανθρώπων.
Τακούνια & Χοντρά ρούχα VS Ελευθερία κινήσεων
Ένα ακόμα σενάριο που κατέρριψε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι η περίπτωση που κάποιος οδηγός φορά χοντρό μπουφάν. Το σενάριο παραμένει σενάριο στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας, καθώς σε κανένα σημείο του κώδικα δεν γίνεται νύξη για το είδος ρουχισμού των οδηγών.
Το ίδιο ισχύει και για τα παπούτσια με τακούνια. Μία τέτοια συνθήκη είναι κάτι περισσότερο από πρωταπριλιάτικο αστείο στις γυναίκες οδηγούς. Γιατί; Η εξήγηση είναι απλή. Σχετικά με τις περιπτώσεις που μόλις αναφέραμε, σύμφωνα με τον ΚΟΚ στο άρθρο 17 παρ. 2 εξηγείται ότι ο οδηγός πρέπει να έχει πλήρη ελευθερία κινήσεων για την ασφαλή οδήγηση, απαγορεύοντας ωστόσο την εν κινήσει χρήση ενσύρματων ακουστικών που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα ή άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και τηλεόραση ή άλλη φορητή ηλεκτρονική συσκευή με οθόνη αφής, που λειτουργεί ως τέτοια χρήση.
Πιο συγκεκριμένα, η εν λόγω παράγραφος αναφέρει:
…Ο οδηγός επιβάλλεται να έχει την κατά τις σχετικές διατάξεις προβλεπόμενη άδεια οδήγησης και την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί. Κατά τον χρόνο της οδήγησης οφείλει να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς.
Ιδιαίτερα, απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ενσύρματα ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα ή άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και τηλεόραση ή άλλη φορητή ηλεκτρονική συσκευή με οθόνη αφής, που λειτουργεί ως τέτοια. Η εν κινήσει χρήση κινητού ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής για βιντεοσκόπηση ή ζωντανή μετάδοση από τη θέση του οδηγού απαγορεύεται, εκτός αν το κινητό ή η συσκευή έχουν τοποθετηθεί σε ειδική θέση. Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών τηλεπικοινωνίας, όπως φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με τη μορφή ρολογιού χειρός, επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή για λειτουργία εφαρμογών πλοήγησης ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας…
Σακούλες σουπερμάρκετ στα καθίσματα/ καμπίνα του αυτοκινήτου
Άλλος ένα μύθος που κατέρριψε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει να κάνει με τις σακούλες σουπερμάρκετ στα καθίσματα ή την καμπίνα του αυτοκινήτου. Και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλεψη απαγόρευσης. Όμως, αυτό που αναφέρει ο νέος ΚΟΚ στο άρθρο 36 παρ. 4, είναι ότι το φορτίο πρέπει να είναι ασφαλώς τοποθετημένο, ώστε να μην παρεμποδίζει την οδήγηση ή την ορατότητα και να μην θέτει σε κίνδυνο επιβάτες ή τρίτους. Την ίδια ώρα, συνίσταται η χρήση χρήση του πορτ μπαγκάζ.
Διατάξεις για τα ζώα
Στο άρθρο 18 του νέου ΚΟΚ γίνεται διεξοδική αναφορά και για τα ζώα, τους αναβάτες αλόγων, τους συνοδούς και τους οδηγούς ζώων. Τα ζώα επιτρέπεται να οδηγούνται μόνο από ανθρώπους απόλυτα ικανούς στον χειρισμό τους και που είναι σε θέση να τα ελέγχουν πλήρως. Αντίθετα, τα ζώα που είναι πιθανό να θέσουν σε κίνδυνο τους χρήστες των οδών δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς, εκτός αν βρίσκονται κάτω από την επίβλεψη και τον έλεγχο κατάλληλου οδηγού. Όσον αφορά στα σκυλιά πρέπει, γενικά, να είναι δεμένα με ειδικό λουρί.
Το ίδιο άρθρο προβλέπει για τα ζώα που είναι επικίνδυνα, είτε σε αγέλες ή κοπάδια ότι πρέπει να κινούνται κάτω από τον έλεγχο ενός ατόμου επικεφαλής. Μεγάλες αγέλες ή κοπάδια ζώων πρέπει να έχουν πολλούς οδηγούς και σε περίπτωση που κυκλοφορούν νύχτα οι οδηγοί τους υποχρεούνται να επισημαίνουν τα ζώα, καθώς και την αρχή και το τέλος της αγέλης ή του κοπαδιού με ευδιάκριτα φώτα.
Θόρυβος και εκπομπές ρύπων
Αν οδηγείτε με τη μουσική που ακούγεται από τα ηχεία σας στο τέρμα, τότε εκεί θα πρέπει «να φοβάστε» το γράμμα του νόμου. Σύμφωνα με το άρθρο 19 του ΚΟΚ, απαγορεύονται η κυκλοφορία και η οδήγηση κάθε οδικού οχήματος το οποίο: α) εκπέμπει ουσίες ή προϊόντα βλαπτικά για την υγεία του ανθρώπου ή που ρυπαίνουν το περιβάλλον πέραν των επιτρεπόμενων ορίων, β) προκαλεί γενικά από την κίνηση και λειτουργία του θόρυβο πέραν των επιτρεπόμενων ορίων.
Όπως επισημαίνεται στην παράγραφο 3:
Οι οδηγοί οδικών οχημάτων υποχρεούνται να μην παρενοχλούν τους άλλους χρήστες της οδού, τους παρόδιους και τους διαμένοντες επί της οδού, προκαλώντας, μεταξύ άλλων, θόρυβο από τη χρήση ηχητικού συστήματος ή από οποιαδήποτε άλλη πηγή, σκόνη, καπνό ή ρίψη υγρών.
Απαγορεύσεις σε συνήθειες οδηγών δίκυκλων, τρίτροχων οχημάτων και ΕΠΗΟ
Last but not least, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στο άρθρο 44 θέτει περιορισμούς στους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων.
Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) μεταξύ άλλων απαγορεύεται να ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα (σ.σ. από τον κανόνα εξαιρούνται οι οδηγοί ποδηλάτων), να μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού, να σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί, να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές.
Σημειώνεται ότι από τη διάταξη αυτή εξαιρούνται ακουστικά και κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας, που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και Ε.Π.Η.Ο. ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης ή άλλων κινητών σταθμών ραδιοδικτύων, καθώς επίσης και μεταξύ των οδηγών εκπαιδευτικών μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών και των εκπαιδευτικών αυτοκινήτων κατά τις φάσεις της εκπαίδευσης ή της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών.
Παράλληλα, απαγορεύεται η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό ή άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας, όπως φορητές ηλεκτρονικές συσκευές με τη μορφή ρολογιού χειρός ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή για βιντεοσκόπηση ή ζωντανή αναμετάδοση από τη θέση του οδηγού εκτός εάν το κινητό ή η συσκευή έχουν τοποθετηθεί σε ειδική θέση.
Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός ορισμένων εξαιρέσεων. Σε περίπτωση που προκαλείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών, είναι υποχρεωμένοι να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας. Επίσης, με το νέο ΚΟΚ στα ποδήλατα και τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται η μεταφορά συνεπιβατών
Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται στους οδηγούς ποδηλάτων η μεταφορά ενός μόνο επιβάτη σε ποδήλατο που έχει δύο ζεύγη ποδοστροφάλων και διαθέτει, από κατασκευή, μόνιμο πρόσθετο κάθισμα, καθώς και η μεταφορά παιδιού η βρέφους με μη μόνιμο κάθισμα ειδικής προδιαγραφής.
Τέλος, οι οδηγοί μοτοποδηλάτων, μοτοσυκλετών και τρίτροχων οχημάτων επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτη σε πρόσθετο κάθισμα, το οποίο είναι σταθερά προσαρμοσμένο, από κατασκευή, πίσω ή δίπλα από τη θέση του οδηγού. Ειδικότερα, οι οδηγοί μοτοσυκλετών επιτρέπεται να μεταφέρουν επιβάτη και μέσα στο ειδικό καλάθι, αν υπάρχει για τον σκοπό αυτό.
Διαβάστε επίσης:
«Καίγονται» τα εργοστάσια καύσης απορριμμάτων; Γιατί αντιδρούν δήμαρχοι και Νίκος Χαρδαλιάς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
