• Συνεντεύξεις

    Κυριάκος Πιερρακάκης: “Έρχονται νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, διαγωνισμός για το 5G το 4ο τρίμηνο”

    • Συνέντευξη στην Τέτη Ηγουμενίδη
    MyHealth app: Διευρύνεται η εφαρμογή - Διαθέσιμες όλες οι συνταγές και τα παραπεμπτικά

    Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης


    Τους τελευταίους μήνες είναι η πρώτη φορά που και ο τελευταίος πολίτης μπορεί να αντιληφθεί ότι γίνεται μια πραγματική προσπάθεια για περισσότερες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, που θα τον απαλλάξουν από ταλαιπωρία. Ο κορονοϊός, όπως εξηγεί ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ωστόσο, αυτά που πρέπει να γίνουν είναι ακόμα πολλά.

    Ο κ. Πιερρακάκης στη συνέντευξή του στο mononews μας αποκαλύπτει τι θα μπορούμε να κάνουμε σύντομα ηλεκτρονικά, τον γενικότερο σχεδιασμό και το χρονοδιάγραμμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τον στόχο για διαγωνισμό για το 5G το 4ο τρίμηνο και την εκκίνηση της υλοποίησης του μεγάλου έργου κατασκευής δικτύων οπτικών ινών, προϋπολογισμού 870 εκατ. ευρώ, αρχές του 2021.

    Ακόμη, τοποθετείται για πρώτη φορά δημόσια στη συζήτηση που εξελίχθηκε τις προηγούμενες ημέρες, αναφορικά με τις τιμές και τον ανταγωνισμό στις τηλεπικοινωνίες, στέλνοντας πολλαπλά μηνύματα, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων: «Το σύνολο των μεταρρυθμιστικών ενεργειών μας στο χώρο των τηλεπικοινωνιών κατατείνει στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του ανταγωνισμού στον κλάδο.

    Από εκεί και πέρα, προφανώς χρειάζεται συνεργασία και ανταλλαγή τεχνογνωσίας ανάμεσα σε όλες τις δομές του κράτους, προφανώς και ανάμεσα σε ανεξάρτητες αρχές.

    Και νομίζω ότι εκεί θα πρέπει να εστιάσει η πραγματική συζήτηση. Ένας διάλογος ο οποίος διεξάγεται με κανόνες και σεβασμό στο ρόλο, την ιστορία και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία του άλλου μπορεί να είναι μόνο ευεργετικός.»

    Ολόκληρη η συνέντευξη με τον κ. Πιερρακάκη έχει ως εξής:

    Ερ: Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι ο κορωνοϊός αποτέλεσε ευκαιρία για την Ελλάδα να αλλάξει επίπεδο όσο αφορά τον ψηφιακό της μετασχηματισμό. Πείτε μας τις βασικότερες ψηφιακές υπηρεσίες που έχουν εισαχθεί πρόσφατα και τι συνεπάγονται αυτές με αριθμούς.

    Το σημείο αναφοράς των δράσεών μας είναι το gov.gr, καθώς πλέον μέσω αυτού παρέχεται το σύνολο των ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου.

    Σε αυτές περιλαμβάνονται και όλες οι καινούργιες ψηφιακές υπηρεσίες που καθιερώθηκαν το τελευταίο διάστημα: η βεβαίωση γνησίου υπογραφής σε εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις, η άυλη συνταγογράφηση. Κάθε υπηρεσία που απλοποιείται και ψηφιοποιείται σημαίνει λιγότερες ουρές, άρα κερδισμένος χρόνος για τους πολίτες και περισσότερες δυνατότητες παραγωγικής αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού για τη διοίκηση.

    Ο ρόλος του κορωνοϊού στον ψηφιακό μετασχηματισμό εντοπίζεται στην επιτάχυνση των χρόνων. Η στόχευση και ο σχεδιασμός μας είχαν εξαγγελθεί από την αρχή του βίου αυτής της κυβέρνησης.

    Τι άλλαξε λοιπόν: ήρθαν «μπροστά» τα χρονοδιαγράμματα των έργων εκείνων που ήταν απαραίτητα για την προσαρμογή του κράτους στα νέα δεδομένα των απαραίτητων περιοριστικών μέτρων. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο gov.gr, η λειτουργία του ήταν προγραμματισμένη για τα μέσα του 2020, χρειάστηκε δηλαδή να «τρέξουμε» για να κερδίσουμε δύο μήνες.

    Ερ: Θεωρείτε ικανοποιητική την έως σήμερα ανταπόκριση των πολιτών;

    Οι αριθμοί μας αφήνουν απόλυτα ικανοποιημένους: μέσα σε δυο μήνες έχουν εκδοθεί περισσότερες από 250.000 υπεύθυνες δηλώσεις και 105.000 εξουσιοδοτήσεις.

    Ταυτόχρονα, 375.000 συμπολίτες μας χρησιμοποιούν ήδη την άυλη συνταγογράφηση και οι άυλες συνταγές αντιπροσωπεύουν σταθερά το 10% της ημερήσιας συνταγογράφησης.

    Για μια χώρα με τους ψηφιακούς δείκτες που είχε πριν από λίγους μήνες η Ελλάδα, αυτοί οι αριθμοί είναι μια πολύ καλή αρχή που μας γεμίζει με αισιοδοξία ότι όλο και περισσότεροι πολίτες θα εμπιστεύονται τις ολοένα αυξανόμενες ψηφιακές υπηρεσίες που θα διαθέτουμε.

    Ερ: Παρατηρείτε «αντίσταση» από την πλευρά των απασχολούμενων στο δημόσιο με δεδομένο ότι αλλάζουν διαδικασίες και μπαίνει περισσότερη τεχνολογία;

    Οι δημόσιοι υπάλληλοι αντιλαμβάνονται ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους θα ωφελήσει πρώτους τους ίδιους, αφού θα τους επιτρέψει να ασχοληθούν περισσότερο με παραγωγικές εργασίες. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι υπάλληλοι που συνεισφέρουν ουσιαστικά στον ανασχεδιασμό των διαδικασιών, δίνοντάς μας πολύ χρήσιμο feedback αναφορικά με τη χρήση των πλατφορμών και βοηθώντας μας να τις βελτιώνουμε και να τις εξελίσσουμε διαρκώς.

    Ερ: Τι περαιτέρω περιλαμβάνει ο σχεδιασμός σας, ο «ψηφιακός ανένδοτος» που έχετε κηρύξει με την ανάληψη των καθηκόντων σας; 

    Ο προγραμματισμός μας κινείται σε πολλαπλά επίπεδα. Αρχικά, περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση ακόμα περισσότερων υπηρεσιών και τον ανασχεδιασμό των υφιστάμενων σύμφωνα με τις προδιαγραφές του gov.gr. Πολύ σύντομα, οκτώ σημαντικά ληξιαρχικά πιστοποιητικά θα εκδίδονται ηλεκτρονικά για όλους τους δήμους της χώρας.

    Ο πολίτης θα μπορεί από το σπίτι ή το κινητό του να εκδίδει πιστοποιητικό γέννησης, οικογενειακής κατάστασης, ιθαγένειας, εγγυτέρων συγγενών καθώς και απόσπασμα ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, γάμου, θανάτου και συμφώνου συμβίωσης. Ακόμη, γίνεται πλήρως ψηφιακή η κατάθεση των δικαιολογητικών στον ΕΟΠΥΥ για αποζημίωση δαπανών όπως για λογοθεραπείες, εργοθεραπείες, οπτικά, οδοιπορικά νεφροπαθών.

    Επιπλέον, προβλέπει την απλοποίηση διαδικασιών που σχετίζονται με γεγονότα ζωής, στα πρότυπα της νέας διαδικασίας δήλωσης γέννησης όπου οι πολλαπλές ουρές σε διαφορετικές υπηρεσίες έχουν γίνει μία και αυτή ολοκληρώνεται στο μαιευτήριο. Η δήλωση απώλειας αγαπημένου προσώπου θα γίνεται μέσα από το gov.gr.

    Οι συγγενείς θα εκδίδουν βήμα προς βήμα όλα τα απαραίτητα έγγραφα ηλεκτρονικά και με τον ίδιο τρόπο θα κάνουν και όλες τις απαραίτητες δηλώσεις.

    Και τέλος, δεν αφήνουμε πίσω έργα που έχουν δρομολογηθεί σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα λόγω διαγωνιστικών διαδικασιών, όπως είναι η δημοπράτηση του τηλεπικοινωνιακού φάσματος για το 5G και η μετατροπή του ΑΦΜ σε Προσωπικό Αριθμό, που θα χρησιμοποιείται για την ταυτοποίηση του πολίτη σε όλες τις αρχές και υπηρεσίες.

    Ερ: Ποιο θα είναι το κομβικό σημείο των μεταρρυθμίσεων που προωθείτε ώστε να πείτε – να πει ο πολίτης – ότι αλλάξαμε επίπεδο; Και πότε θα έρθει αυτό;

    Ασφαλώς το σημείο που αναφέρετε δεν είναι στατικό, υπό την έννοια ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις αναβαθμίζουν διαρκώς τις δυνατότητες που έχουμε, άρα και τον επιθυμητό στόχο.

    Αυτό που θεωρούμε κομβικό είναι να φτάσουμε στο σημείο να εφαρμόσουμε τόσο εκτεταμένες διαλειτουργικότητες, ώστε να μην χρειάζεται οι υπηρεσίες και τα μητρώα να ανταλλάσσουν μεταξύ τους πιστοποιητικά, αλλά μόνο την πληροφορία.

    Φυσικά, αυτός είναι ένας στόχος που προσδιορίζεται προσεγγιστικά στο τέλος της τετραετίας και εμείς βρισκόμαστε ακόμα στο «τέλος της αρχής», από την άποψη ότι είναι πολλές οι εκκρεμότητες που πρέπει να επιλύσουμε για να φτάσουμε εκεί. Η εικόνα, όμως, που έχουμε σε αυτό το «τέλος της αρχής» είναι ενθαρρυντική ότι συνεχίζοντας τη σκληρή και μεθοδική δουλειά θα τα καταφέρουμε.

    Ερ: Ένα ζήτημα που απασχολούσε την τηλεπικοινωνιακή αγορά και πριν τον κορωνοϊό ήταν η όχι και τόσο ικανοποιητική ζήτηση για υπερυψηλές ταχύτητες. Με δεδομένο ότι επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα βγουν «λαβωμένα» από τη νέα κρίση θα αναλάβετε κάποια επιπλέον πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της ζήτησης;

    Αρχικά θα ήθελα να σημειώσω ότι η κυβέρνηση στέκεται στο πλευρό των πολιτών και των επιχειρήσεων από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε η κρίση του κορονοϊού και το έχει αποδείξει με σειρά από μέτρα για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης.

    Τώρα, στο θέμα που θίγετε, είχαμε από καιρό αντιληφθεί ότι το πρόγραμμα Super Fast Broadband, που επιδοτούσε τα νοικοκυριά για την απόκτηση συνδέσεων με το διαδίκτυο μέσω οπτικών ινών, δεν είχε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις περίπου 135.000 δυνητικές συνδέσεις που μπορούν να επιδοτηθούν από το πρόγραμμα, είχαν κάνει χρήση ως το τέλος Μαρτίου  μόλις 5.500 νοικοκυριά.

    Κινηθήκαμε λοιπόν σε δύο κατευθύνσεις.

    Πρώτον, επεκτείναμε το πρόγραμμα ώστε δικαιούχοι να είναι και επιχειρήσεις, προφανώς μιλάμε για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πλέον μπορούν να αποκτήσουν σύνδεση στο διαδίκτυο με οπτική ίνα και με ελκυστικούς οικονομικούς όρους.

    Δεύτερον, ζητήσαμε και λάβαμε από τις ευρωπαϊκές αρχές τη σύμφωνη γνώμη για χρονική επέκταση του προγράμματος κατά δύο έτη. Οι παρεμβάσεις αυτές έχουν συμπέσει χρονικά με μία περίοδο που μεγάλος αριθμός νοικοκυριών και επιχειρήσεων αντιλαμβάνεται πια τα οφέλη της ψηφιοποίησης, ενώ έχουν επεκταθεί σημαντικά και τα δίκτυα των τηλεπικοινωνιακών παρόχων προκειμένου να γίνει ουσιαστική χρήση του προγράμματος.

    Εκτίμησή μας είναι λοιπόν ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την επιτυχία του Super Fast Broadband.

    Ερ: Είστε ικανοποιημένος από τον ρυθμό που εξελίσσεται η διαδικασία για το μεγάλο ΣΔΙΤ για τα ευρυζωνικά δίκτυα; Πότε εκτιμάτε ότι θα ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου (η κατασκευή των δικτύων).

    Η πανδημία του κορονοϊού είναι ευνόητο πως έχει επηρεάσει τους προγραμματισμούς και τα σχέδια όλων, δεν υπάρχει περιοχή στον κόσμο που να έχει μείνει ανεπηρέαστη από τις επιπτώσεις αυτής της πρωτοφανούς κατάστασης.

    Σε σχέση με το έργο Ultra Fast Broadband στο οποίο αναφέρεστε για την ανάπτυξη μέσω ΣΔΙΤ υποδομών οπτικών ινών που θα δίνουν πρόσβαση στο διαδίκτυο σε υπερυψηλές ταχύτητες, κινούμαστε σε γενικές γραμμές εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος με στόχο τη συμβασιοποίηση έργων στο τελευταίο τρίμηνο του 2020. Θεωρούμε, λοιπόν, πως είναι εφικτή η εκκίνηση εργασιών είτε στο τέλος της χρονιάς είτε στην έναρξη του 2021.

    Ερ: Έχετε καταλήξει στο βασικό πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία για την απονομή των συχνοτήτων για το 5G στην κατεύθυνση, όπως έχετε πει, να «τρέξει» από τους παρόχους γρηγορότερα η κατασκευή των νέων δικτύων; Υπάρχουν αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα των διαδικασιών λόγω κορωνοϊού;

    Έχουμε επιλέξει τον ανάδοχο για την εκπόνηση μελέτης με θέμα τους στόχους και τις στρατηγικές για την εισαγωγή και λειτουργία δικτύων 5ης γενιάς στην Ελλάδα, ο οποίος θα καταθέσει το παραδοτέο μέσα στο τρέχον έτος. Γνωρίζετε βεβαίως πως υπεύθυνη για τη διαγωνιστική διαδικασία είναι η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) με την οποία υπάρχει στενή και αγαστή συνεργασία.

    Η ΕΕΤΤ έχει πολυετή εμπειρία  στη διεξαγωγή διαγωνιστικών διαδικασιών για εκχώρηση αδειών και είμαι σίγουρος πως και η διαδικασία για τις άδειες 5G θα πραγματοποιηθεί απρόσκοπτα.

    Γνωρίζετε πως οι διαγωνισμοί αυτού του είδους διεξάγονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, άρα η διαδικασία δεν επηρεάζεται από τα όποια μέτρα θα υπάρχουν σε ισχύ για τον κορονοϊό.

    Θεωρούμε εφικτό η διαγωνιστική διαδικασία να «τρέξει» μέσα στο 4ο τρίμηνο του έτους, ώστε η υλοποίηση των δικτύων 5G να ξεκινήσει στη χώρα μας στο 2021.

    Ερ: Τις προηγούμενες μέρες η ΕΕΤΤ βρέθηκε στο προσκήνιο, όπως και, για άλλη μια φορά, το θέμα των τιμών στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες…

    Το ζήτημα των τιμών των δεδομένων μας απασχόλησε ως κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή.

    Ακριβώς για αυτό αναλάβαμε σχετικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο πρωθυπουργού ώστε να υπάρξει βελτίωση ως προς τον όγκο των διαθεσίμων δεδομένων ανά πακέτο, κάτι το οποίο συνέβη.

    Επίσης, το σύνολο των μεταρρυθμιστικών ενεργειών μας στο χώρο των τηλεπικοινωνιών κατατείνει στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του ανταγωνισμού στον κλάδο.

    Δείτε για παράδειγμα το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την απλοποίηση, επιτάχυνση και ψηφιοποίηση των αδειών κεραιών. Από εκεί και πέρα, προφανώς χρειάζεται συνεργασία και ανταλλαγή τεχνογνωσίας ανάμεσα σε όλες τις δομές του κράτους,  προφανώς και ανάμεσα σε ανεξάρτητες αρχές.

    Και νομίζω ότι εκεί θα πρέπει να εστιάσει η πραγματική συζήτηση. Ένας διάλογος ο οποίος διεξάγεται με κανόνες και σεβασμό στο ρόλο, την ιστορία και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία του άλλου μπορεί να είναι μόνο ευεργετικός.



    ΣΧΟΛΙΑ