Business

Γ. Βασιλειάδης: Ας πληρώσουν (για την λίστα UBS) και μετά ας απειλούν θεούς και δαίμονες

  • NewsRoom


Ο γενικός γραμματέας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς Γιώργος Βασιλειάδης ήταν ο πρώτος, που ασχολήθηκε σοβαρά με τη λίστα Borjans, με τα στοιχεία Ελλήνων ύποπτων για φοροδιαφυγή στην ελβετική UBS δηλαδή. Ο Γ. Βασιλειάδης ξεκαθαρίζει στην «Α» ότι η κυβέρνηση έχει δώσει απόλυτη κάλυψη και στήριξη στους εισαγγελείς που χειρίζονται τις λίστες να προχωρήσουν. Γι’ αυτό και, όπως λέει, «είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μεγαλοσχήμονες να περνούν το κατώφλι του εισαγγελέα και να πληρώνουν, και ας απειλούν θεούς και δαίμονες μετά».

Συνέντευξη στον Νίκο Παπαδημητρίου

Διευκρινιστικά, πρώτα, από το 2012 ήταν διαθέσιμη από τον Valter Mporgians η λίστα με τους Έλληνες καταθέτες;

Το 2012 το υπουργείο Οικονομικών της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας έκανε την πρώτη επαφή με το ελληνικό προξενείο στο Ντίσελντορφ προσφέροντας συνεργασία για τον εντοπισμό Ελλήνων φοροφυγάδων. Ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας Valter Mporgians επιβεβαίωσε στην επιστολή του στον πρωθυπουργό ότι προσφέρθηκε βοήθεια για την ενίσχυση της ελληνικής φορολογικής διοίκησης, καθώς επίσης και για την ανάλυση και αξιολόγηση στοιχείων από CD.

Όπως επισημαίνει η πλευρά του κ. Valter Mporgians, αντικείμενο της συζήτησης το 2012 ήταν πιθανές ενδείξεις για Έλληνες φοροφυγάδες. Αυτό που κατέστη σαφές επίσης τότε ήταν ότι αυτού του είδους η υποστήριξη δεν είναι δυνατό να παρασχεθεί από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, αλλά μόνο από τα κρατίδια, καθώς η φορολογική διοίκηση στη Γερμανία είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των κρατιδίων της χώρας.

Λόγω της επιφυλακτικότητας του Έλληνα πρόξενου, ο V. Mporgians είχε μιλήσει και με τον υπουργό Οικονομικών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης για την πρόθεση του κρατιδίου της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας, ο οποίος την ενέκρινε ρητά. Επομένως, η λίστα, με τη μορφή που μας δόθηκε, δηλαδή με αποκλειστικά Έλληνες καταθέτες, δεν υπήρχε. Υπήρχαν, όμως, στοιχεία Ελλήνων καταθετών ως μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου καταθετών και πληροφοριών. Θα μπορούσε, επομένως, η ελληνική κυβέρνηση, εάν αποκτούσε πρόσβαση σε αυτό το σύνολο στοιχείων, με ανάλογη επεξεργασία να τα έχει αρκετά χρόνια πριν. Όμως η ελληνική διοίκηση, για τους δικούς της λόγους, δεν ενδιαφέρθηκε να τα αποκτήσει.

Νομίζω πως δεν έχετε ερωτηθεί: ποια ήταν η πρώτη σας αντίδραση όταν πληροφορηθήκατε από εκείνον ότι η ελληνική πολιτεία δεν θέλει (!) τη λίστα;

Κατά την πρώτη επίσκεψη μας στη Βόρεια Ρηνανία – Βεστφαλία ως αποστολή, αντιμετωπίσαμε πολύ καλό κλίμα μεν, από άποψη φιλοξενίας και αλληλεγγύης, αλλά και καχυποψία και επιφυλακτικότητα. Τότε, η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούσα να ερμηνεύσω τη συγκεκριμένη συμπεριφορά. Το τι είχε συμβεί το 2012, ότι δηλαδή η Ελλάδα αρνήθηκε τη συνδρομή της Βόρειας Ρηνανίας – Βεστφαλίας σχετικά με στοιχεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής, μου το αποκάλυψε ο κ. Valter Borjans στη διάρκεια συζήτησης που είχαμε, ως off the record πληροφορία. Θα μπορούσα να πω ότι εξεπλάγην και αμέσως προσπάθησα να δω με ποια διαδικασία θα μπορούσαμε να είχαμε πρόσβαση στα στοιχεία αυτά το συντομότερο δυνατόν. Κατάλαβα ότι η πρόταση συνεργασίας από την πλευρά του κ. Βάλτερ Μπόργιανς ήταν απολύτως ειλικρινής και θα μπορούσε να είχε άμεσα αποτελέσματα στον μεγάλο αγώνα που ξεκινήσαμε για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

Και τώρα τι; Ο πολίτης ζητάει απτά αποτελέσματα, να μπουν χρήματα στα δημόσια ταμεία.

Τώρα προχωράμε, και μάλιστα με γοργούς ρυθμούς. Η Δικαιοσύνη κινείται εξαιρετικά γρήγορα και τα πρώτα αποτελέσματα έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται. Όλες οι λίστες που έχουν οι αρμόδιες αρχές στα χέρια τους εξετάζονται παράλληλα και συσχετίζονται μεταξύ τους. Βρισκόμαστε εν αναμονή και της κατάθεσης του νομοσχεδίου για την αυτοκαταγγελία, ενώ ήδη, απ’ όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, στέλνονται οι πρώτες κλήσεις σε όσους εντοπίζονται στις λίστες για να πληρώσουν τα οφειλόμενα. Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για αποτελέσματα και είναι άστοχο να κάνουμε προβλέψεις. Αυτό που μπορώ να σας πω εγώ είναι ότι η κυβέρνηση στηρίζει τη Δικαιοσύνη και έχει δώσει απόλυτη κάλυψη και στήριξη στους εισαγγελείς που χειρίζονται τις λίστες να προχωρήσουν. Η ασυλία έχει τελειώσει για όλους, όσο ψηλά και αν βρίσκονται και σε όποιο πολιτικό χώρο και αν ανήκουν. Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μεγαλοσχήμονες να περνούν το κατώφλι του εισαγγελέα και να πληρώνουν, και ας απειλούν θεούς και δαίμονες μετά. Συνειδητοποιούν, όμως, για πρώτη φορά ότι αν δεν πληρώσουν, θα υποστούν τις συνέπειες και αυτό είναι σαφές.

Με τον χώρο των μέσων ενημέρωσης τι γίνεται;

Τα ΜΜΕ εμάς μας ενδιαφέρουν μόνο όταν έχουν ανάμειξη σε υποθέσεις διαφθοράς. Θεωρώ πάντως ότι με το νέο νομικό πλαίσιο η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει. Οι υποθέσεις που πρέπει να κινηθούν από τη Δικαιοσύνη ήδη προχωρούν, όσον αφορά τη δανειοδότηση των ΜΜΕ, χωρίς τα απαραίτητα εχέγγυα, ενώ είδατε και την αποκάλυψη του κυκλώματος εκβιαστών.

Και μια ερώτηση για την πιο πρόσφατη προσπάθεια της Γενικής Γραμματείας Καταπολέμησης της Διαφθοράς: Τι είναι οι Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου; Από ποιους στελεχώνονται και με ποιο στόχο; Πόσο… ψηλά θα φτάνει το έργο τους και πώς θα είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα επηρεάζεται από πολιτικές ή άλλες… πιέσεις;

Μια σειρά ενεργειών και πρωτοβουλιών έχουν ήδη αναληφθεί από τη Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς προκειμένου να μετατραπούν οι Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου των υπουργείων, από ανενεργές, σχεδόν, υπηρεσίες – «ψυγεία», σε βασικούς πρωταγωνιστές στην αναδόμηση του ελεγκτικού μηχανισμού του κράτους. Ο νόμος 4320/2015 που ίδρυσε τη Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, εκτός των άλλων ελεγκτικών μηχανισμών που έθεσε υπό την εποπτεία και τον συντονισμό της, προέβλεψε ότι και οι ΜΕΕ θα συντονίζονται από τον αρμόδιο υπουργό για θέματα Διαφθοράς και τον γενικό γραμματέα.

Ο βασικότερος σύμμαχος σε αυτή την προσπάθεια της πρόληψης της λεγόμενης «μικρής και μεσαίας» διαφθοράς -που ωστόσο ταλανίζει την καθημερινότητα των πολιτών- είναι οι Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου. Δεδομένου ότι οι μονάδες αυτές υπάγονται απευθείας στον υπουργό ή στο ανώτατο όργανο της διοίκησης, θα εξασφαλιστεί η δυνατότητα αποτελεσματικής συνεργασίας, η πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία και τις διοικητικές διαδικασίες, ενώ σχεδιάζεται η υποστήριξή τους μέσα από «ανοιχτή εγκύκλιο», δηλαδή online διαδικασία που θα επιλύει επιτόπου τυχόν δυσλειτουργίες ή αμφισβητήσεις.

Για πρώτη φορά, λοιπόν, θα καταγραφούν οι διαδικασίες σε κάθε υπουργείο, θα ελέγχεται η τήρησή τους και θα υπάρχει μνήμη και συνέχεια στις δημόσιες υπηρεσίες, ανεξαρτήτως τού ποιος κυβερνά. Σε συνδυασμό με τις σπουδαίες μεταρρυθμίσεις που έφερε και ο νόμος Βερναρδάκη για τη Δημόσια Διοίκηση, νομίζω ότι σε βάθος τριετίας θα μπορούμε να μιλάμε για ένα συνολικά διαφορετικό πρότυπο κράτους.


ΣΧΟΛΙΑ