• Άρθρα

    Το βραχυκύκλωμα της… στάθμης βραχυκύκλωσης

    Αντώνης Κεφαλάς

    Αντώνης Κεφαλάς


    Όταν ένας λογικός άνθρωπος διαβάζει σήμερα (το «σήμερα» έχει σημασία) ότι σταματούν οι εγκρίσεις για έργα ΑΠΕ διότι το δίκτυο δεν τα σηκώνει, τότε απορεί. Όταν διαβάσει ότι για τον ίδιο λόγο εγκεκριμένα και ολοκληρωμένα έργα δεν μπορούν να συνδεθούν με το δίκτυο, διαμαρτύρεται. Κι όταν διαβάσει πως το ίδιο ισχύει ακόμη κι αν το έργο παράγει για ίδια κατανάλωση, χωρίς να παραδίδει ισχύ στο δίκτυο, τότε εξανίσταται.

    Το ενεργειακό μίγμα της χώρας αποτελούσε εδώ και τρεις δεκαετίες τουλάχιστον το μαύρο πρόβατο της Ε.Ε. Στα τελευταία χρόνια, κάτω από την αφόρητη πίεση των Βρυξελλών έγινε κάποια αμφιλεγόμενη πρόοδος. Ένα από τα εμπόδια στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού ήταν το μονοπώλιο της ΔΕΗ και η ισχύς του συνδικάτου της.

    Με κόπο και επαμφοτερίζουσες λύσεις προχώρησε η ιδιωτικοποίηση (όχι πως αυτό ήταν το κύριο πρόβλημα) και η διάσπαση με την ίδρυση των θυγατρικών ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει την ευθύνη για την λειτουργία, τον έλεγχο, την συντήρηση και ανάπτυξη του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Ο δεύτερος για την λειτουργία, συντήρηση και  ανάπτυξη του δικτύου διανομής.

    Θεωρητικά, μολονότι οι δυο θυγατρικές ελέγχονται από την ΔΕΗ, η σχετική ανεξαρτησία τους και η είσοδος ξένων επενδυτών διασφαλίζει την καλύτερη (ανταγωνιστική;) λειτουργία τους. Φευ. Αν κρίνει ο λογικός άνθρωπος από τα ανωτέρω δεν φαίνεται να έχει επιτευχθεί ο στόχος.

    Ποιο είναι το πρόβλημα; Απλά δεν έχουν γίνει οι κατάλληλες επενδύσεις ώστε το δίκτυο να μπορεί να δεχτεί και να μεταφέρει την πρόσθετη ενέργεια που δίνουν τα ΑΠΕ.

    Γιατί δεν έγιναν οι επενδύσεις; Ο λογικός άνθρωπος περιμένει μία εξήγηση από τους αρμόδιους.

    Πως εξηγείται η προβολή του θέματος; Η πράσινη μετάβαση είναι θέμα που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα εδώ και δεκαετίες. Η υστέρηση της Ελλάδος είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες. Στην περίοδο 2010-2020 η αλλαγή στην διάρθρωση παραγωγής ενέργειας είναι στο προσκήνιο. Εδώ και τρία χρόνια γίνονται σοβαρά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Η απορία, η διαμαρτυρία, η οργή είναι, λοιπόν, αναπόφευκτα.

    Ειδικά το θέμα της ισχύος βραχυκύκλωσης δείχνει ότι πολλά οφείλουν να διορθωθούν. Δεν είναι ειδικός, αλλά γνώστες μου εξηγούν ότι το πρόβλημα που επικαλείται ο ΔΕΔΔΗΕ οφείλεται στους διακόπτες ισχύος και διορθώνεται με επένδυση σε ανάλογο σύγχρονο εξοπλισμό.

    Προβληματισμός επικρατεί, επίσης, για τον συντονισμό μεταξύ υπουργείου και εταιρειών. Αναρωτιέται ο λογικός άνθρωπος, πριν το υπουργείο εξαγγείλει νέους στόχους για τις ΑΠΕ, που θα πρέπει μάλιστα να υλοποιηθούν με αυξημένους ρυθμούς δεν υπήρξε συνεννόηση με τους επικεφαλείς των εταιρειών και τους τεχνοκράτες;

    Ένας φοιτητής της διοίκησης επιχειρήσεων θα μπορούσε να υποδείξει ότι αυτό είναι ένα από τα κλασσικά λάθη: καλό μάρκετινγκ για ένα προϊόν που δεν υπάρχει.

    Το ελάχιστο που περιμένει ένας λογικός άνθρωπος είναι κοινή δήλωση με έμπρακτα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος, σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Έχει γίνει κατανοητό ότι ζούμε σε εποχή μεγάλων κρίσεων ή όλοι κοιμούνται τον ύπνο της μακαριότητας;

    Διαβάστε επίσης

    Ο επιμερισμός κόστους δεν μπορεί να είναι μονομερής



    ΣΧΟΛΙΑ