
Εν πρώτοις ο Γιώργος Πιτσιλής μοιάζει με τον Ιαβέρη. Όχι τον οδηγό αυτοκινήτων αγώνων, ιδρυτή της Σχολής Ασφαλούς Οδήγησης. Δεν θα μιλήσουμε για ασφαλή οδήγηση αλλά για ανασφάλιστα οχήματα, τα οποία έχει πάρει στο κατόπι ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Μοιάζει λοιπόν με τον άλλο Ιαβέρη, του Βίκτωρος Ουγκώ, τον αστυνομικό επιθεωρητή που τηρούσε το γράμμα του νόμου και όχι το πνεύμα.
Για να δούμε τί απόφαση πήρε ο διοικητής. Έψαξε και βρήκε ποια αυτοκίνητα είχαν δηλωθεί σε ακινησία για να γλιτώνουν τέλη και τεκμήρια. Έχει στοιχεία ή αποδείξεις ότι τα μετακινούσαν ή ότι δεν είχαν αφαιρεθεί οι πινακίδες. Τα πράγματα έχουν γίνει απλά, πατάει ένα κουμπί και βγαίνει μια χοντρή παρανομία. Περισσότερα από 300.000 οχήματα κυκλοφορούν ανασφάλιστα, χωρίς ΚΤΕΟ και με απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας.
Σε πρώτη ανάγνωση νομίζουμε ότι ο Πιτσιλής μεταμορφώθηκε σε χαρακτήρα από τους «Άθλιους», ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια παθιασμένη καταδίωξη με πρόστιμα που φτάνουν τις 40.000, καθώς ο έλεγχος πάει πίσω μια πενταετία. Φανταστείτε να έχει κάποιος ένα σάπιο όχημα, παμπάλαιο, που δεν πιάνει ούτε ένα πεντακοσάρικο στα παλιοσίδερα. Και να έρχεται το κοστούμι της ΑΑΔΕ, όσο δηλαδή τα εισοδήματα τριετίας δημοσίου υπαλλήλου.
Τον έχουμε τον αυτοματισμό και σκεφτόμαστε αρχικά τον πιο ευάλωτο, εκείνον που δεν έχει λεφτά για να πληρώσει το ρεύμα και ζει με φακές νερόβραστες. Ίσα ίσα επαρκεί το μηνιάτικο για λίγη πανάκριβη βενζίνη. Δεν υπάρχει ρευστό ούτε για ΚΤΕΟ ούτε για ασφάλιση οχήματος. Αν πάρει πρόστιμο δέκα χιλιάδων, θα πρέπει να πουλήσει το χωραφάκι, αν υπάρχει κι αυτό.
Βεβαίως, μαζί με τους ευάλωτους υπάρχουν και οι εξυπνάκηδες. Δεν πληρώνουν επειδή μπορούν. Δεν γινόταν έλεγχος, δεν έπεφταν πρόστιμα. Ας υποθέσουμε ότι ένας από αυτούς παρέλειψε να πληρώσει τις υποχρεώσεις του το 2020. Τη γλίτωσε. Δεν πλήρωσε το 2021. Την ξαναγλίτωσε. Και ξανά και ξανά. Γιατί να πληρώσει, εφόσον μπορεί να τα ξοδέψει αλλού; Είναι ο ίδιος που προσθέτει στην είσπραξή του φόρο προστιθέμενης αξίας, τον οποίο δεν θα αποδώσει ποτέ. Είναι ο ίδιος που παίρνει ενοίκια κάτω από το τραπέζι, ο ίδιος που ξεχνάει να ασφαλίσει τον υπάλληλό του, ο ίδιος που βλέπει ειδήσεις και ρίχνει μούντζες σε όλους: «ρε, δεν υπάρχει κράτος, ρε».
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι γίνεται μια τροχαία σύγκρουση. Με οδηγό είτε τον πένητα που δεν έχει ελέγξει τα φρένα του από τη χρονιά που έγινε υποχρεωτική η ζώνη ασφαλείας είτε τον εξυπνάκια, που πιθανότατα οδηγεί με το ένα χέρι απέξω, για να τινάζει τις στάχτες του τσιγάρου. Ας πούμε λοιπόν ότι τρακάρει το ανασφάλιστο αυτοκίνητο. Ποιος πληρώνει τη ζημιά; Βασικά, εσείς που εκνευρίζεστε με όλα αυτά. Εσείς πληρώνετε, με τα δικά σας ασφάλιστρα, μέσω της δικής σας ασφαλιστικής, η οποία συμμετέχει στο «Επικουρικό Κεφάλαιο».
Τι είναι αυτό; Νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με πλήρη επωνυμία «Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων» και εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Θα πληρώσει τη ζημιά, με αργές, πολύ αργές διαδικασίες. Εκτός αν επιλέξετε να ασφαλίσετε το δικό σας όχημα με πρόβλεψη για «σύγκρουση με ανασφάλιστο», οπότε προκαταβολικά πληρώνετε για όσους δεν πληρώνουν.
Αν αναρωτιέστε πόσες πιθανότητες υπάρχουν να πέσει επάνω σας ανασφάλιστο όχημα, θα αντλήσουμε τον αριθμό από μια άλλη απόπειρα καταγραφής. Ένα στα έντεκα οχήματα στην Ελλάδα κυκλοφορεί ανασφάλιστο.
Καλή τύχη λοιπόν, και ο Άγιος Χριστόφορος, προστάτης των οδηγών, μαζί σας. Πείτε μου μόνο αν νιώθετε λύπη για όσους δεν πλήρωναν τις υποχρεώσεις τους και θα κληθούν να τις πληρώσουν τώρα μαζεμένες.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
