F

Άρθρα

Ναυτιλία δύο ταχυτήτων εν μέσω της δίνης του κορονοϊού

ναυτιλία ναυλαγορά


Στη δίνη του κορονοϊού και των επιπτώσεων του σε όλους σχεδόν τους κλάδους της βιομηχανίας, κινείται και η ναυτιλία.

Ωστόσο, η διαφοροποίηση που σημειώνει ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ότι ένας τομέας του, αυτός των τάνκερ έχει καταφέρει, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα να διαφοροποιηθεί και να επωφεληθεί από ένα άλλο σημαντικό γεγονός που επηρεάζει τις αγορές. Τον πόλεμο των τιμών του πετρελαίου.

Έτσι, οι ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, έχουν προοπτική εμφάνισης ισχυρότερων κερδών κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, συγκριτικά με τους κλάδους της αγοράς ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εκτιμούν οι αναλυτές.

“Οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας επιβαρύνουν την ζήτηση στην παγκόσμια ναυτιλία, κυρίως για την αγορά ξηρού φορτίου και τα τις μεταφορικές εταιρείες”, ανέφερε ο αναλυτής Lee Klaskow του Bloomberg Intelligence.

Την ώρα που τα φορτηγά πλοία και τα contanerships μαστίζονται από την υποτονική ζήτηση πρώτων υλών και εμπορευματοκιβωτίων, τα τάνκερ βρέθηκαν στο επίκεντρο μετά το πλεόνασμα πετρελαίου που κατέκλυσε την αγορά λόγω του πολέμου τιμών μεταξύ του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας.

Η διαμόρφωση των ναύλων, κυρίως στα μεγάλα τάνκερ VLCC, ήταν εντυπωσιακή, φτάνοντας στις 16 Μαρτίου μέχρι τα 264,072 δολάρια ημερησίως. Μπορεί αυτή την εβδομάδα να υποχώρησαν και πάλι στα 89,277 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange, ωστόσο, αρκετές εταιρείες έχουν επωφεληθεί από το ανοδικό ξέσπασμα.

Με τον πόλεμο τιμών να συνεχίζεται, περισσότερες μεταφορές φορτίων αργού πετρελαίου αλλά και ζήτηση για πλωτή αποθήκευση του εμπορεύματος αναμένεται να ευνοήσουν την αγορά των τάνκερ βραχυπρόθεσμα, εκτιμούν πλοιοκτήτες.

Ωστόσο, αναλυτές επισημαίνουν ότι υπάρχει το ενδεχόμενο να σταματήσει σύντομα το παιχνίδι της Ρωσίας με τη Σαουδική Αραβία, αφού δεν υπάρχει ζήτηση για πετρέλαιο και το σκηνικό να αλλάξει άρδην.

Όποιες και αν είναι οι εξελίξεις, γεγονός είναι ότι ο τομέας των τάνκερ βρέθηκε, έστω και πρόσκαιρα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Από την άλλη πλευρά, ανησυχητικές είναι οι ενδείξεις για την αγορά εμπορευματοκιβωτίων, καθώς πριν από λίγες ημέρες η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου η Maersk, αποφάσισε να αποσύρει την οδηγία κερδών για το σύνολο του 2020, αφού αυτό που ξεκίνησε ως ένα πρόβλημα μίας επαρχίας της Κίνας εξελίχθηκε σε παγκόσμια πανδημία που απειλεί τα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας.

Καθώς οι κυβερνήσεις στις ανεπτυγμένες χώρες που πραγματοποιούν το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών,  παίρνουν όλο και πιο δραστικά μέτρα για να μειώσουν την εξάπλωση της ασθένειας, η οικονομική δραστηριότητα σβήνει.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, πάντως η πραγματική πρόκληση για τις εταιρείες μεταφορών θα είναι η πορεία της ρευστότητας τους. Παρά τις ενδείξεις ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους θα είναι λιγότερο τραυματικό από όσο αναμένονταν, οι επιπτώσεις του κορονοϊού εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να επηρεάζουν την οικονομική δραστηριότητα του πλανήτη για αρκετούς μήνες.

Ανάλογοι είναι οι φόβοι και για την αγορά ξηρού φορτίου. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα δείχνει σημάδια ανάκαμψης, ο υπόλοιπος πλανήτης βρίσκεται αντιμέτωπος με την οικονομική επιβράδυνση λόγω των lockdown που έχουν επιβάλει οι κυβερνήσεις.

Τα κέρδη στα μεγάλα φορτηγά πλοία, Capesize, έχουν πληγεί περισσότερο λόγω της μειωμένης παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος στη Βραζιλία και την Αυστραλία, εξέλιξη που σχετίζεται με τις καιρικές συνθήκες στις δύο περιοχές. Ταυτόχρονα, η βιομηχανική δραστηριότητα μειώθηκε στην Κίνα μετά το lockdown σε βασικές περιοχές παραγωγής χάλυβα, το προηγούμενο διάστημα.

Παράγοντες της στην αγορά αναθεωρούν τις προβλέψεις προς τα κάτω για το τρέχον έτος, ωστόσο, πολλοί εξακολουθούν να αναμένουν ανάκαμψη το δεύτερο εξάμηνο του έτους, γεγονός που θα εξαρτηθεί την πορεία της πανδημίας και το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί να παραμείνουν αποκλεισμένες διάφορες χώρες ανά τον κόσμο.



ΣΧΟΛΙΑ