Τράπεζες – ΟΤΕ
Επιτέλους.
Μετά από αρκετές ημέρες ταλαιπωρίας η αγορά χθες πήρε «γερές» ανάσες.
Τράπεζες και ΟΤΕ βοήθησαν τον Γενικό Δείκτη να αναρριχηθεί υψηλοτέρα με αποτέλεσμα να κλείσει στις 2.031 μονάδες στο +0,84%.
Βέβαια καλή εικόνα είχαμε και στα διεθνή χρηματιστήρια με τον DAX να κλείνει πάντως στο -0,36%, ενώ ο S&P 5oo έκλεισε στις 6,540 μονάδες.
Οι ειδικοί μου λένε ότι το «τίναγμα» του ΟΤΕ προς τα 16,45 ευρώ (+1,54%) δεν είναι ευκαιριακό και μπορεί τις επόμενες ημέρες να δούμε ακόμα και τα 16,80 έως 16,90 ευρώ.
Τράπεζες: Νέα άνοδος
Η Bank of America και η ομάδα του Lliya Novosselsky φαίνεται ότι χθες έκαναν την διαφορά και βοήθησαν τις ελληνικές τράπεζές να σημειωθούν άνοδο.
Η Eurobank αναδεικνύεται ξεκάθαρα ως η κορυφαία επιλογή (top pick), ενώ για την Εθνική Τράπεζα η στάση παραμένει ουδέτερη.
Παράλληλα, η BofA αναθεώρησε ανοδικά τις τιμές-στόχους για όλες τις τράπεζες, ενσωματώνοντας καλύτερες εκτιμήσεις για κερδοφορία, αποδόσεις κεφαλαίων και μερίσματα.
Η Eurobank έκλεισε στα 3,28 εύρω με κέρδη 3,5%, Εθνική και Πειραιώς κέρδισαν από 1% ενώ η Alpha εγκλείω +0,23%.
Συγκεκριμένα, για την Eurobank, η νέα τιμή-στόχος διαμορφώνεται στα €4,45 (από €4,36), με τη σύσταση Buy να επαναλαμβάνεται.
Η Εθνική Τράπεζα (ETE) αξιολογείται πιο συγκρατημένα, με τη σύσταση να παραμένει Neutral. Η νέα τιμή-στόχος τοποθετείται στα €12,81 (από €12,11), δηλαδή περιθώριο ανόδου μόλις 7% σε σχέση με την τρέχουσα τιμή (€11,96).
Η Alpha Bank παραμένει σε τροχιά αναβάθμισης, με τη σύσταση Buy και νέα τιμή-στόχο τα €3,89 (από €3,59). Με τρέχουσα τιμή €3,49, το περιθώριο ανόδου φτάνει στο 12%.
Η Πειραιώς επίσης λαμβάνει σύσταση Buy, με νέα τιμή-στόχο τα €7,78 (από €6,88), που συνεπάγεται περιθώριο ανόδου 14% έναντι της τρέχουσας τιμής (€6,83).
Credia-Optima
Εξαιρετική εικόνα είχαν Credia και Optima.
Η Credia έκλεισε στα 1,47 στο +3,3% και η Optima στα 8,14% με άνοδο 1,75%.
H Optima τις τελευταίες δυο συνεδριάσεις εχει κερδίσει σχεδόν 5%.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Κέφια με υψηλά κέρδη
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε πραγματικά κέφια.
Από την αρχή της συνεδρίασης, με οδηγό την σημαντικά αυξημένη κερδοφορία της για το α εξάμηνο του 2025, εκδηλώθηκε έντονο αγοραστικό ενδιαφέρον που έστειλε την μετοχή στα 22,80 ευρώ.
Στο τέλος έκλεισε στα 22,46 ευρώ δηλαδή στο +2%.
Πιο συγκεκριμένα, τα συνολικά έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 44% και ανήλθαν σε € 1.957 εκατ., ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA) αυξήθηκε κατά 84%, φθάνοντας τα € 317 εκατ. με το σχετικό περιθώριο (adj.EBITDA margin) να ανέρχεται σε 16% έναντι 12% σε συνέχεια του βελτιωμένου μείγματος πωλήσεων.
Αξιοσημείωτη είναι η απόδοση του τομέα Παραχωρήσεων, με τα έσοδα και τη λειτουργική κερδοφορία να κινούνται πλέον σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα (αύξηση κατά 100% και 114% αντίστοιχα), αντιστοιχώντας σε 53% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας του Ομίλου.
Εμείς σας τα είχαμε πει ήδη από τις αρχές του χρόνου.
Ότι η μετοχή θα δείξει την πραγματική της δύναμη μόλις αρχίσουν να ενσωματώνονται τα έσοδα από την Αττική οδό.
Επίσης η εταιρεία θα σηκώσει νέο δανεισμό 500 εκατ. ευρώ μέσω ομολογιακού δανείου.
Εξάρχου: Γιατί ακύρωσε το deal της Prodea– Ο θερμός Αύγουστος
Αγαπητoί, φίλοι η απόφαση του Αλέξανδρου Εξάρχου να ακυρώσει το «ακριβό» deal με την Prodea, θα έλεγε κάποιος ότι, ήταν αναμενομένη, και αποδεικνύει ότι οι business ποτέ δεν είναι στατικές.
Μετά την εξαγορά της AKTOR παραχωρήσεις το καλοκαίρι που μας πέρασε, έβαλε σε δεύτερες σκέψεις τον ισχυρό άνδρα του κατασκευαστικού ομίλου.
Στις αρχές Αυγούστου, και ενώ ήδη είχε ξεκινήσει τις ολιγοήμερες διακοπές του σε κάποιο νησί των Ιονίων Νήσων, και μετά από εξονυχιστικές μελέτες και συζητήσεις με τους στενούς του συνεργάτες, πήρε την δύσκολη απόφαση.
Να βάλει τέλος στην συμφωνία με την εξαγορά περίπου 40 ακίνητων από την Prodea.
Οι προσεκτικοί παρατηρητές που ξέρουν να διαβάζουν τα νούμερα, αναφέρουν ότι «η AKTΟΡ παραχωρήσεις στην επόμενη διετία θα φέρει στον όμιλο τα προσδοκώμενα ebitda και την σημαντική καθαρή κερδοφορία».
Επί της ουσίας η AKTOR ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με την δυναμική που θα αποκτήσει, θα φέρει τα ίδια ακριβώς έσοδα που θα έφερναν τα ακίνητα που θα αγόραζε ο όμιλος από την Prodea.
Και μάλιστα πολύ φθηνότερα αφού δεν θα υπάρχει ο «αλμυρός» δανεισμός.
Κοινή παραδοχή είναι ότι η AKTOR θα «σήκωνε» δάνεια περίπου 600 εκατ. ευρώ για ένα deal 650 εκατ. ευρώ.
Με υψηλά επιτόκια για μια επιχειρηματική συμφωνία τέτοιου μεγέθους.
Όπως μαθαίνω, τώρα ο απώτερος στόχος του Εξάρχου θα είναι να εγγράψει καθαρά κέρδη περίπου μεταξύ 70 έως 100 εκατ. ευρώ, για την χρήση του 2025 και στην συνέχεια για την χρήση του 2026 να μοιράσει μέρισμα.
Η μετοχή μετά τις εξελίξεις αυτές, σημείωσε οριακή πτώση (0,2%) και έκλεισε στα 7,77 ευρώ.
Με όγκο συναλλαγών 1 εκατ. χαρτιά εκ των οποίων τα 750.000 ήταν σε πακέτα.
ΑΕΜ: Το μυστικό των ρεκόρ
Τώρα μια μετοχή που είχε «τρομερή όρεξη» από το πρωί ήταν η Alter Ego Media.
Η μετοχή κυριάρχησε και δεν είναι τυχαίο ότι έκλεισε στα υψηλά της ημέρας δηλαδή στα 6,28 ευρώ (υψηλό 52 εβδομάδων) με κέρδη 2,7%.
Η αξία της πλέον αγγίζει τα 364 εκατ. ευρώ ενώ θα σας θυμίζω και την εκτίμηση του Τίμου Μελλισάρη εδώ στο mononews στα τέλη Ιουλίου, που είχε δώσει τιμή στόχο τα 7,4 ευρώ.
Αυτό που πρέπει να προσεχθεί είναι ότι οι πολλαπλασιαστές των κερδών στον ευρωπαϊκό κλάδο των media και συγκεκριμένα στο broadcasting και στο publishing έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με την αρχή του έτους.
Αυτό οφείλεται στις θετικές αποδόσεις των μετοχών των media και σε εξαγορές και συγχωνεύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ή πρόκειται να γίνουν.
Η διεύρυνση των πολλαπλασιαστών είναι εντονότερη σε εταιρίες που παρουσιάζουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης της κερδοφορίας τους.
Ευρώπη Holdings
Στην Ευρώπη Holdings φαίνεται ότι ο επίμονος πωλητής (ιδιώτης η θεσμικός δεν έχει ακόμα διευκρινισθεί, αλλά θα το μάθω σύντομα) σταμάτησε τις ρευστοποιήσεις.
Η μετοχή κέρδισε 2,5% και έκλεισε στα 2,05 ευρώ.
Πάντως το πλέον σοφό (wise) θα ήταν εφόσον θέλει να μειώσει η να μηδενίσει την θέση του, να βρει κάποιον θεσμικό να αγοράσει σε πακέτο τις μετοχές του.
Ακόμα και εάν πρόκειται για ιδιώτη που πουλάει την θέση του ίσως αυτή είναι η καλύτερη λύση.
Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πού ποντάρει για την επιτυχία του ομολόγου των 500 εκατ.
Μάθατε και επίσημα χθες για την έκδοση νέου ομολογιακού δανείου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αυτό που σας είχε γράψει από την αρχή ο wiseman, ότι δηλαδή θα είναι ύψους 500 εκατομμυρίων.
Θυμίζω πως στις αρχές του μήνα σε σημείωμα με τίτλο «ομόλογο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: κάποια πράγματα ίσως ξεκαθαρίσουν σύντομα» σας γράφαμε ότι το ύψος του ομολόγου θα είναι περί το μισό δισ. και όχι απλώς «πάνω από 250 εκατομμύρια» όπως γραφόταν κατά κόρον.
Θυμίζω επίσης πως η διάρκεια του θα είναι επταετής, ενώ η έκδοση θα πραγματοποιηθεί με ελάχιστο ποσό προσφορών τα 350 εκατ. ευρώ.
Ρώτησα άνθρωπο «μέσα από τα σπλάχνα» του Ομίλου, να μου πει που εδράζεται η απόλυτη (και όχι απλώς συγκρατημένη) αισιοδοξία του Γιώργου Περιστέρη για την σίγουρη επιτυχία της έκδοσης.
Μου απάντησε χαρακτηριστικά πως «το κλειδί είναι οι παραχωρήσεις που είναι και πολλές αριθμητικά αλλά κυρίως είναι… φρέσκιες δηλαδή έχουν υπογραφεί σχετικά πρόσφατα και έχουν μεγάλη διάρκεια.
Και φυσικά παραχωρήσεις με μακρό χρονικό ορίζοντα σημαίνει ότι ο όμιλος θα εισπράττει βρέξει-χιονίσει χρήματα, άρα η ρευστότητά του είναι διασφαλισμένη, οπότε και οι επενδυτές του ομολόγου πλήρως σίγουροι για την απόδοσή του».
Πράγματι από μια σύντομη ματιά που έριξα, οι παραχωρήσεις της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν διάρκεια τα επόμενα 17-23 χρόνια και μέσο όρο λήξης από σήμερα τα 20 χρόνια, μια χαρά διάρκεια για να εισπράττεις και να αποδίδεις τα δέοντα στους ομολογιούχους σου.
Θυμίζω πως η πιο πρόσφατη συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι το Πάτρα-Πύργος στην «Ολυμπία Οδό», μήκους 75 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 295 εκατομμυρίων ευρώ, που παραδίδεται σταδιακά στην κυκλοφορία και όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ολοκλήρωσε το τμήμα Γαστούνη – Πύργος. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ενσωματωθεί στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, η οποία περιλαμβάνει ήδη τα τμήματα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα.
Στη σύμπραξη συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η γαλλική Vinci, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η AVAX. Με την προσθήκη των 75 χιλιομέτρων του νέου άξονα, η Ολυμπία Οδός θα φτάσει συνολικά τα 285 χιλιόμετρα, μία από τις μεγαλύτερες της Ελλάδας.
Παπασταύρου: Γιατί ειναι happy 😊
Άστραφτε από χαρά χθες ο Σταύρος Παπασταύρου στη δήλωση που έκανε για τον διεθνή διαγωνισμό για τους υδρογονάνθρακες, νότια της Κρήτης και της Πελοποννήσου.
Η κοινοπραξία Chevron και Helleniq Energy επιβεβαίωσαν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, κάτι που ασφαλώς έχει μεγάλο ενδιαφέρον, τόσο ενεργειακό όσο και γεωπολιτικό. Και μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για τη χώρα μας.
Κατ’ αρχάς, η παρουσία ενός ενεργειακού κολοσσού, όπως η Chevron, ο οποίος έχει τεράστια εμπειρία σε τέτοια έργα, δείχνει ότι κάτι πολύ μεγάλο μπορεί να βγει από τα 4 αυτά οικόπεδα και πράγματι η Ελλάδα σε λίγα χρόνια να είναι ενεργειακά αυτόνομη.
Θυμήθηκα μια πρόσφατη εκτίμηση της ΕΔΕΥΕΠ για το πόσο πιθανό είναι να βρεθούν κοιτάσματα στις περιοχές αυτές. Η έρευνα έλεγε ότι αν και δεν έχει γίνει γεώτρηση θα μπορούσαν τα αποθέματα να είναι στα 24 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια ή 680 bcm φυσικού αερίου.
Είχε κάθε λόγο, λοιπόν, να χαίρεται ο κ. Παπασταύρου από την εξέλιξη αυτή και να λέει: «Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εκπληρώνει το καθήκον της προς τα παιδιά μας και τις επόμενες γενιές, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις της για μια Ελλάδα ενεργειακά ασφαλή, επενδυτικά ελκυστική και γεωπολιτικά ισχυρή».
…Το ταξίδι στο Χιούστον…
Να σας θυμίσω ότι ο Σταύρος Παπασταύρου έχει δουλέψει πολύ σκληρά για να έρθει τελικά ο αμερικανικός κολοσσός στην Ελλάδα. Στις αρχές του περασμένου Μαΐου, ο υπουργός Περιβάλλοντος, μαζί με τον υφυπουργό, Νίκο Τσάφο, και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων, κ. Αριστοφάνη Στεφάτο είχαν πάει στο Χιούστον.
Επισκέφτηκαν τα κεντρικά γραφεία της… Big Oil, και είχαν συνομιλίες με τους επικεφαλής της Chevron, τον Πρόεδρο της Chevron International Exploration and Production, Clay Neff, και την Αντιπρόεδρο, Liz Schwarze.
Η ελληνική αντιπροσωπεία είχε επισκεφτεί και την ExxonMobil και την Cheniere Energy.
Εκτιμώ, όπως μου λένε οι πηγές μου, ότι σε εκείνο το ταξίδι ο μεθοδικός Παπασταύρου «κλείδωσε» τη συμμετοχή της Chevron στον διεθνή διαγωνισμό.
Και να θυμίσω και κάτι επίσης σημαντικό.
Όταν στα μέσα Ιουλίου η Λιβύη (έχοντας την Τουρκία από πίσω) αμφισβήτησε το δικαίωμα της Ελλάδας για παραχωρήσεις δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, ο Παπασταύρου τηλεφώνησε άμεσα στην Schwarze.
Και αυτή τον διαβεβαίωσε για το ενδιαφέρον της αμερικανικής big oil για τα ελληνικά οικόπεδα, την ώρα που κάποιοι, στην αντιπολίτευση κι όχι μόνο, μιλούσαν για εθνική ήττα.
Για να αποδίδουμε λοιπόν «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι», η χθεσινή εξέλιξη είναι και προσωπική επιτυχία του υπουργού Περιβάλλοντος…
…Και η ακύρωση του τουρκολυβικού μνημονίου
Και να πάμε και στη γεωπολιτική σημασία του διαγωνισμού, απλά να σας θυμίσω ότι η κυβέρνηση της Τρίπολης, στα μέσα Ιουλίου με ανακοίνωσή της, είχε αμφισβητήσει το δικαίωμα της Ελλάδας να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Η ανακοίνωση εξέφρασε πλήρη επιφύλαξη και ρητή διαφωνία με κάθε ενέργεια έρευνας ή εκμετάλλευσης σε αυτές τις περιοχές, «ελλείψει προηγούμενης νομικής συμφωνίας που να σέβεται το Διεθνές Δίκαιο.
Η απάντηση του ελληνικού ΥΠΕΞ τότε ήταν: ««Εμείς δεν φοβόμαστε να ασκήσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα».
Πλέον, με την παρουσία του πετρελαϊκού κολοσσού, και μάλιστα αμερικανικού, που προφανώς έχει πάρει και τις ευλογίες του Ντόναλντ Τραμπ, ακυρώνεται στο πεδίο το τουρκολυβικό μνημόνιο και αποφεύγονται στο μέλλον εντάσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την οργή της αμερικανικής κυβέρνησης.
Τι θέλει από την Αθήνα, το δεξί χέρι του Τραμπ, Νταγκ Μπάργκαμ…
Την Ουκρανία και την Ανατολική Μεσόγειο έχει κατά νου ο Υπουργός Εσωτερικών και Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ενέργειας των ΗΠΑ Νταγκ Μπάργκαμ (Doug Burgum) άνθρωπος του πολύ «στενού» συστήματος διακυβέρνησης Ντόναλτ Τραμπ, που αναμένεται σήμερα στην Αθήνα εκτός μεγάλου απροόπτου.
Ήδη ο wiseman από τις 30 Απριλίου όταν ο Σταύρος Παπασταύρου ετοιμαζόταν για τις ΗΠΑ («Ποιους θα δει στο Χιούστον τις επόμενες εβδομάδες ο ΥΠΕΝ») σας είχε αποκαλύψει χαρακτηριστικά τη σχέση τους: «και κάτι τελευταίο αλλά όχι έσχατο, ο ΥΠΕΝ διατηρεί ανοιχτή τηλεφωνική επικοινωνία με τον Υπουργό Εσωτερικών και Πρόεδρο του Εθνικού Συμβουλίου Ενέργειας των ΗΠΑ, Νταγκ Μπάργκαμ (Doug Burgum).
Ο Αμερικανός αξιωματούχος σε πρόσφατη τηλεφωνική επικοινωνία με τον ΥΠΕΝ είπε μέσες-άκρες στον Έλληνα Υπουργό πως «ό,τι χρειαστείτε για το θέμα των πετρελαίων, μη διστάσετε, εμείς εδώ είμαστε…» σε ελεύθερη νοηματική απόδοση φυσικά».
Μαθαίνω πως κ. Μπάργκαμ θα ζητήσει επίμονα από την Αθήνα, την επιτάχυνση των ενεργειών για Κάθετο Διάδρομο (Vertical Corridor) μεταφοράς αερίου από την Αλεξανδρούπολη έως την Ουκρανία, μια διαδικασία την οποία πλέον οι Αμερικανοί θεωρούν στρατηγικής σημασίας για την εξωτερική, οικονομική και γεωπολιτική τους ανάπτυξη.
Οι καθυστερήσεις, πάντως, του project δεν οφείλονται στην Ελλάδα, κάθε άλλο μάλιστα.
Επίσης η επίσκεψη σχετίζεται με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την κατάθεση προσφοράς από την αμερικανική Chevron, με την Helleniq Energy βεβαίως, για τα οικόπεδα της Κρήτης και της Ν. Πελοποννήσου, ενός διαγωνισμού που κοντράρει το παράνομο τουρκολυβικό μνημόνιο.
Η ανησυχία του Μ.Μ. για τη ναυτιλία και ο «άφαντος» Κικίλιας
Ο κλάδος της ναυτιλίας δεν αφήνει αδιάφορο το Μέγαρο Μαξίμου.
Τον τελευταίο καιρό, οι άνθρωποι του πρωθυπουργού που έχουν σχέση με την ναυτιλία, έχουν έρθει σε επαφή με εφοπλιστές της Ακτής Μιαούλη και με ανησυχία τους μεταφέρουν τους προβληματισμούς του πρωθυπουργού για τη μείωση του αριθμού των ποντοπόρων πλοίων με ελληνική σημαία, αλλά και την μη προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Όπως μου μετέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές μου, εστάλη μάλιστα και εκπρόσωπος από το Μέγαρο Μαξίμου, στους εφοπλιστές και τους ζήτησε ευθέως, για το «τι πρέπει να γίνει για προσελκύσουμε πλοία στο εθνικό νηολόγιο και νέους στη θάλασσα».
Θα μου πείτε τώρα, τι κάνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας;
Ο υπουργός Ναυτιλίας, έχει στα χέρια του τις προτάσεις που έχει εκπονήσει το Ίδρυμα Ευγενίδου για τη ναυτική εκπαίδευση και τις διαμορφώνει σε σχέδιο νόμου.
Λέγεται ότι θα τις παρουσιάσει μέσα στις προσεχείς εβδομάδες.
Πάντως, μου ακούγεται περίεργο να υπάρχει υπουργός Ναυτιλίας και να υπάρχει και ειδικός απεσταλμένος για τα θέματα της σημαίας και των ναυτικών.
Τι συμβαίνει με τον ελληνόκτητο στόλο
Οι πληροφοριοδότες μου, λένε, ότι το Μέγαρο Μαξίμου επισήμανε την μεγάλη διαφορά που υπάρχει μεταξύ του ελληνόκτητου στόλου και των πλοίων με ελληνική σημαία.
Συνολικά υπάρχουν 6. 708 ποντοπόρα πλοία, ενώ με ελληνική σημαία, τα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια, είναι μόνο 759 πλοία. Με άλλα λόγια μόνο ένα στα εννέα πλοία είναι με ελληνική σημαία.
Επίσης, οι Έλληνες ναυτικοί δεν επαρκούν για να καλύψουν το σύνολο των αναγκών των πλοίων.
Πρόσφατα, η Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, είπε: «Για την ελληνική και ελληνόκτητη ναυτιλία, η “καρδιά της” είναι οι 25.540 Έλληνες ναυτικοί» και αμέσως μετά αναρωτήθηκε: «Αυτός ο αριθμός, που καταγράφηκε στην τελευταία έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών;»
Για να δούμε τα στοιχεία, όπως έχουν προσκομιστεί στο Μέγαρο Μαξίμου:
-Αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων και η χωρητικότητα, όμως μειώθηκαν οι ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες
-Αύξηση εμφανίζει ο ελληνόκτητος στόλος, στο τέλος του 2024, που έφτασε τα 488,6 εκατ. DWT και παρουσίασε αύξηση κατά 2,9%.
Την ίδια περίοδο αυξήθηκε και ο αριθμός των πλοίων κατά 214 μονάδες και ανήλθε στα 6.708 πλοία.
Ωστόσο, ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε σε 588 από 592, που ήταν στο τέλος του 2023.
Αναλυτικότερα, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές συνεχίζουν να επεκτείνονται και οι εταιρείες με 25 και πλέον πλοία έφτασαν τις 60, αυξάνοντας τον στόλο τους κατά 16,5 εκατ. DWT, έναντι μόλις 7,86 εκατ. DWT το 2023.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον μήνα Ιούνιο του 2025, ο ελληνικός στόλος αριθμούσε 1.839 πλοία, άνω των 500 κόρων, συνολικής χωρητικότητας 35.156.664 κόρων, έναντι 1.826, συνολικής χωρητικότητας 36.398.186 κόρους, που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
Με άλλα λόγια, ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 13 πλοία, αλλά μειώθηκε κατά 1.224.522 κόρους, που οφείλεται κυρίως στην φυγή των δεξαμενοπλοίων.
Επίσης, σημαντικό στοιχείο είναι ότι μειώθηκαν κατά 12 τα ποντοπόρα πλοία, 9 φορτηγά και 3 δεξαμενόπλοια.
Αντίθετα, αυξήθηκαν κατά 20 τα επιβατηγά πλοία και κατά 5 τα διάφορα πλοία.
Τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους υπήρχαν 351 φορτηγά, 408 δεξαμενόπλοια, 798 επιβατηγά πλοία και 282 διάφορα πλοία.
Επί της ουσίας τα επιβατηγά πλοία, που είναι 798, είναι περισσότερα από τα εμπορικά που είναι 759 πλοία.
Η Καμπουρίδου και η «απογείωση» του IRIS
Απογειώθηκε το IRIS και ξεπέρασε τα 4 εκατομμύρια χρήστες, που επιλέγουν την υπηρεσία Ρ2Ρ για να στείλουν και να λάβουν χρήματα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Και η Σταυρούλα Καμπουρίδου, CEO της ΔΙΑΣ, έχει κάθε λόγο να αισθάνεται περήφανη, που 4 εκατ. άνθρωποι εμπιστεύονται το IRIS για τις συναλλαγές τους και όπως λέει χαρακτηριστικά: πλέον η φράση «στείλ΄ τα μου με IRIS» είναι για πολλούς δεύτερη φύση πλέον.
Από την αρχή της θητείας μας –σημειώνει η κα Καμπουρίδου-, τον Ιανουάριο του 2021 πιστέψαμε στην δυναμική του IRIS. Και σε λιγότερα από πέντε χρόνια εξαπλασιάστηκαν οι χρήστες του (ήταν μόλις 700 χιλιάδες στο τέλος του 2020) και οι συναλλαγές από τις 787 χιλιάδες που ήταν το πρώτο εξάμηνο του 2020 έφτασαν τα 68 εκατομμύρια το πρώτο εξάμηνο φέτος. Εκτοξεύτηκαν δηλαδή 86 φορές πάνω.
Το επόμενο μεγάλο στοίχημα τώρα για το IRIS είναι η είσοδος του για πληρωμές και σε όλα τα φυσικά καταστήματα από την 1η Νοεμβρίου.
«Το ταξίδι συνεχίζεται με επενδύσεις σε κρίσιμες υποδομές για την Ελλάδα και την Ευρώπη, σε συνεργασία με τις τράπεζες, λέει η ίδια.
Ο Ανδρέας Μαρτίνος και η επένδυση 500 εκατ. δολαρίων
Δυναμικές κινήσεις για την ενίσχυση του στόλου των containerships, κάνει ο Ανδρέας Μαρτίνος μέσω της εταιρείας του, Minerva Dry.
Ο Μαρτίνος αγόρασε ένα ακόμη πλοίο χωρητικότητας 1.800 teu, κατασκευής 2022), το οποίο, πουλήθηκε νωρίτερα φέτος από την Transfar Shipping έναντι περίπου 34,5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η κίνηση αυτή ανεβάζει τη συνολική δαπάνη της εταιρείας στον συγκεκριμένο τομέα κοντά στα 400 εκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής.
Με το πλοίο H Mercury, η Minerva, η οποία παραδοσιακά είναι γνωστή ως μεγάλος ιδιοκτήτης aframax και MR tankers, έχει στραφεί στοχευμένα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1.800 teu, από τα τέλη του 2023, όταν μπήκε στον τομέα με την αγορά τριών μεταπωλημένων νεότευκτων πλοίων.
Από τότε, η Minerva Dry έχει ξοδέψει περίπου 390 εκατομμύρια δολάρια για να συγκροτήσει στόλο από οκτώ containerships εν λειτουργία και τέσσερα υπό ναυπήγηση.
Ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να ανέλθει στα 16 πλοία και στα 500 εκατομμύρια δολάρια, αν η εταιρεία ασκήσει τις επιλογές για ακόμα τέσσερα πλοία
Νέα δραστηριότητα για την οικογένεια Τακά
Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τον Βασίλη Τακά, έναν δυναμικό επιχειρηματία της Βορείου Ελλάδας, πρόεδρο του ομίλου THERMIGROUP ο οποίος έχει πάνω από 64 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ, τα τρόφιμα, το real estate κ.λπ.
Αλλά δυναμικά έχει μπει και ο γιος, Νίκος Τακάς, ο οποίος είναι αντιπρόεδρος του Ομίλου. Και είδα χθες στο ΓΕΜΗ ότι συστάθηκε η εταιρεία T & T ACTION ENERGY HOLDINGS, στην οποία είναι πρόεδρος και CEO, με αρχικό κεφάλαιο 2.546.159 ευρώ.
Πρόκειται για μια εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων η οποία θα δραστηριοποιείται επίσης στην καλλιέργεια λαχανικών που διατίθενται νωπά, σε θερμοκήπια, αλλά και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Φαίνεται ότι οι…. Τακάδες μπαίνουν και σε νέο κλάδο δραστηριοποίησης.
Ξενοδοχείο στην Κέρκυρα από την οικογένεια Σπανού
Νέο ξενοδοχείο στην πόλη της Κέρκυρας ετοιμάζει η Domes Resorts της οικογένειας Σπανού, που έχει ήδη παρουσία στο νησί των Φαιάκων, με ένα πεντάστερο στην παραλία της Γλυφάδας.
Το νέο έργο αφορά τη μετατροπή παλιάς κατοικίας στο κέντρο της πόλης σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων. Τελευταία κατάκτηση της Domes Resorts η απόκτηση του Ξενία Ουρανούπολης στη Χαλκιδική από την ΕΤΑΔ, το οποίο θα μετατρέψει σε πολυτελές θέρετρο.
Περνούν στο επόμενο στάδιο οι έλεγχοι για τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Μπορεί τις τελευταίες ημέρες το πακέτο της ΔΕΘ να μονοπωλεί το ενδιαφέρον, με τις αλλαγές στις φορολογικές κλίμακες και τη μείωση φόρων για 4 εκατ, φορολογούμενους, ωστόσο υπ;o άκρα μυστικότητα συνεχίζουν να εργάζονται τα έμπειρα στελέχη της task force για τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Μαθαίνω λοιπόν, πως μετά το πόρισμα που υπέβαλε πριν από 10 ημέρες στο Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη η ηγεσία της Οικονομικής Αστυνομία, οι έλεγχοι συνεχίζονται.
Δεν μιλάω για τα υπόλοιπα 600.000 ΑΦΜ που απομένουν να ελεγχθούν, αλλά για τους 1.000 πολίτες που βρέθηκαν να έχουν λάβει τεράστια ποσά παράνομων επιδοτήσεων.
Τα 1.000 ΑΦΜ και οι εγκληματικές οργανώσεις
Και εδώ ξεκινά το ενδιαφέρον… Σε αυτά τα 1.000 ΑΦΜ υπάρχουν ολόκληρες οικογένειες, φίλοι και γνωστοί. Τι ελέγχεται τώρα λοιπόν; Αν μεταξύ των πρώτων εμπλεκομένων στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ είχαν συστήσει ακόμα και εγκληματικές οργανώσεις. Και όπως ακούω, δεν αποκλείεται αυτές οι οργανώσεις να είναι πολλές!
Γιατί μέσα στο πόρισμα με τα πρώτα 1.000 παράνομα ΑΦΜ, βρίσκεται πχ. ο πατέρας, η μητέρα, η γιαγιά και τα παιδιά μιας οικογένειας, με τον καθένα να παίρνει διαφορετική επιδότηση που εμφανίζεται στη λίστα του πορίσματος.
Το μεγάλο ερώτημα που θα κληθούν να απαντήσουν τα στελέχη της Οικονομικής Αστυνομίας είναι ένα: υπήρχε π.χ. ένα χωράφι και δήλωνε το ίδιο κάθε μέλος της οικογένειας; Είχε ο καθένας από 100 ζώα και όχι μόνο δήλωνε ο ένας του άλλου (ανταλλάσσοντας τα «σκουλαρίκια»), αλλά δήλωναν και ανύπαρκτα;
Ή υπήρχαν περιπτώσεις φίλων και συγγενών που είχε χωράφια, αγροτεμάχια ή ζώα ο ένας και έπαιρναν επιδοτήσεις οι υπόλοιποι χωρίς να γνωρίζουν καν τι σημαίνει στην πράξη αγρότης ή κτηνοτρόφος;
Τέλος του μήνα η νέα δικογραφία για τον ΟΠΕΚΕΠΕ…
Στα πολιτικά τώρα όπου η κυβέρνηση ζει την εβδομάδα της ευθυμίας λόγω των εξαγγελιών στη ΔΕΘ και περιμένει τις δημοσκοπήσεις για να «ανασάνει».
Αυτά για τις επόμενες δεκαπέντε ημέρες, όμως, διότι απ’ ότι με πληροφόρησαν δικαστικές πηγές, εκεί κατά τις 25 με 30 Σεπτέμβρη θα βγει στο φως η συμπληρωματική δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Φημολογείται ότι από τις επισυνδέσεις φέρεται να εμπλέκονται 10 βουλευτές, 8 της ΝΔ και 2 του ΠΑΣΟΚ. Αν έκαναν απλά ρουσφέτια σε κακόμοιρους αγρότες που δικαιούνταν επιδοτήσεις και καθυστερούσαν οι πληρωμές, θα το δούμε.
Αν, όμως, η εμπλοκή τους είναι πιο σοβαρή, τότε σοβαρεύουν τα πράγματα και για την κυβέρνηση.
… Και τι θα γίνει με τους εμπλεκόμενους βουλευτές
Τι θα γίνει, όμως, πολιτικά, πέρα από το επικοινωνιακό πλήγμα που θα δεχθεί το κυβερνών κόμμα;
Προφανώς θα ζητηθεί η άρση ασυλίας τους ώστε να ξεκινήσει η δικαστική διερεύνηση.
Κι επειδή ακούω από την αντιπολίτευση κάτι ανοησίες του στυλ «η κυβέρνηση χάνει την δεδηλωμένη, να πάμε σε εκλογές», προφανώς και δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Ακόμη και οι βουλευτές στους οποίους αίρεται η ασυλία, μπορούν να ψηφίζουν και να στηρίζουν κανονικά. Επομένως, σ’ αυτό το μέρος της συζήτησης δεν υπάρχει πρόβλημα.
Άλλωστε, το τεκμήριο της αθωότητας ισχύει για όλους και η Δικαιοσύνη θα αποφανθεί αν θα τους καταστήσει κατηγορούμενους ή θα τους απαλλάξει με βούλευμα.
Από εκεί και μετά, όμως, δεν είναι καθόλου καλό για την εικόνα της κυβέρνησης να εμφανίζονται έστω κι εμπλεκόμενοι τόσοι βουλευτές της.
Και κάτι μου λέει ότι θα χαθούν τα όντως εξαιρετικά οικονομικά μέτρα της ΔΕΘ στην οχλαγωγία των σκανδάλων ή της σκανδαλολογίας…
Ο γιος του Τράγκα στο γραφείο του Κ.Μ.
Αν και είστε καλά πληροφορημένοι οι αναγνώστες του wiseman, ίσως κάποιοι από εσάς να μην ξέρετε ότι εδώ και χρόνια ο γιος του Γιώργου Τράγκα, ο Φρέντυ (Φρειδερίκος), εργάζεται στο Μέγαρο Μαξίμου.
Με σπουδές στο marketing, ο Φρέντυ Τράγκας, άφησε θέση σε εφημερίδα για να εργαστεί στο «στρατηγείο» της κυβέρνησης.
Διαβάζω μια απόφαση που πήρε ΦΕΚ, με ημερομηνία 22 Ιουλίου 2025, ότι με απόφαση του πρωθυπουργού, ο Ευθύμιος Φρειδερίκος Τράγκας του Γεωργίου διορίζεται σε θέση μετακλητού συνεργάτη στο Γραφείο Επικοινωνίας του Τομέα Υποστήριξης του Πρωθυπουργού της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού της Προεδρίας της Κυβέρνησης, με τις αποδοχές του 11ου μισθολογικού κλιμακίου της ΔΕ κατηγορίας.
Ο Τράγκας ήταν στη γ.γ. Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.
Μάλιστα, διαβάζοντας κι άλλες αποφάσεις που αναρτήθηκαν στη Διαύγεια χθες, βλέπω ότι υπάρχουν άλλοι τρεις διορισμοί στο ιδιαίτερο γραφείο του Γενικού Γραμματέα Επικοινωνίας, με αποφάσεις που υπογράφει ο Παύλος Μαρινάκης. Ολοι τους ήταν συνεργάτες του τέως γενικού, Δημήτρη Γαλαμάτη, οι οποίοι θα παραμείνουν στο Μαξίμου.
Μαζί στον αγιασμό Κ.Μ. και Μεγάλου, Καραβίας, Ψάλτης, Μυλωνάς
Τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη θα συνοδέψουν σήμερα το πρωί οι κ.κ. Χρήστος Μεγάλου, Φωκίων Καραβίας, Βασίλης Ψάλτης και Παύλος Μυλωνάς, οι οποίοι μαζί με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Γκίκα Χαρδούβελη θα ακούσουν το πρώτο κουδούνι στον αγιασμό που θα γίνει στο 8ο δημοτικό σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας.
Το δημοτικό που θα επισκεφθούν οι CEOs των συστημικών τραπεζών είναι ένα από τα 430 σχολεία που ανακαινίστηκαν το καλοκαίρι με την πρώτη χορηγία των 100 εκατ. ευρώ των τραπεζών, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», για την αναβάθμιση σχολικών μονάδων την περίοδο 2024-2025.
Και όπως είναι γνωστό οι τράπεζες Εθνική, Eurobank, Alpha και Πειραιώς, έδωσαν και δεύτερη επιταγή, ύψους και πάλι 100 εκατ ευρω για να καλυφθούν οι ανάγκες για όλα τα σχολεία αν;a την επικράτεια που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου».
Και θα πρέπει να σημειωθεί πως αυτή η χορηγία των 200 εκατ ευρώ είναι η μεγαλύτερη ενέργεια εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (ΕΚΕ) που έχει γίνει μέχρι σήμερα στην χώρα μας.
Πέρα, όμως, από τους CEOs το παρών στα 430 σχολεία που έχουν ανακαινιστεί σε όλη την Ελλάδα, θα δώσουν υψηλόβαθμα στελέχη των συστημικών τραπεζών.
Η Χρύσα Αράπογλου και ο συνδικαλισμός της δεκαετίας του ’80
Και μιας και μιλάμε για τα σχολεία, δεν ξέρω αν το γνωρίζετε, αλλά δήμαρχος Καλαμαριάς είναι η κυρία Χρύσα Αράπογλου. Δημοσιογράφος επί πολλά έτη, έγινε γνωστή μέσα από τις τάξεις του ΠΑΣΟΚ ως βουλευτής από το 2000 έως το 2012. Το 2023 ανέλαβε τον δήμο Καλαμαριάς.
Γιατί σας τα γράφω αυτά, θα αναρωτηθείτε; Γιατί έπεσε στα χέρια μου μια ανακοίνωση από τον δήμο της, με την οποία καταγγέλλει τραπεζικά στελέχη γιατί ζήτησαν να παρευρεθούν στον σημερινό αγιασμό σε σχολεία.
Σε ποια σχολεία; Μα σε εκείνα που ανακαινίστηκαν μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» και με την χορηγία των τεσσάρων συστημικών τραπεζών!!!
Δεν έχουν δικαίωμα οι εκπρόσωποι των τραπεζών να πάνε στα σχολεία που ανακαινίστηκαν; Ποιος θα τους το απαγορεύσει; Η Αράπογλου;
«Η εκπαίδευση ανήκει στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία -όχι σε τράπεζες και χορηγούς», μας ενημερώνει ο δήμος της.
Σοβαρά τώρα; Αυτοί είναι οι δήμαρχοι που θέλουμε; Εκτός κι αν η κ. Αράπογλου έχει τίποτε «λεφτόδεντρα» οπότε ας εξορίσουμε τους χορηγούς και τις τράπεζες.
Συνδικαλισμός της δεκαετίας του ’80 και ακόμη πιο πίσω…
Aποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης προσφέρονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση των κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Κατά συνέπεια δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- EuroLeague: Πόσο θα κοστίσει το Final-4 που θα γίνει στο ΟΑΚΑ – Τα έσοδα και οι αντιδράσεις
- Και Γιάννης και… Κώστας Αντετοκούνμπο: Τα συμβόλαια και το πώς ηγούνται της Εθνικής στο Eurobasket
- Η Chevron, ο «τσάρος της Ενέργειας» και η Κίμπερλι, το χρυσό Rolex του υφυπουργού, η κουβέντα για τον Greg και οι Κλουζώ του ΟΠΕΚΕΠΕ
- Μαυροβούνι – Έδεσσα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – MYTILINEOS και ΑΒΑΞ στη μάχη για το ΣΔΙΤ των 445 εκατ. ευρώ
