• Οικονομία

    Σκέψεις για επιστροφή της επιδότησης στο diesel – Σενάριο για νέα παρέμβαση και στο πετρέλαιο θέρμανσης

    Στις 20 Σεπτεμβρίου τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ


    Σε μεγάλο «πονοκέφαλο» αναδεικνύεται η πορεία των τιμών σε πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και στο diesel.

    Η «έκρηξη» της τιμής στο πετρέλαιο κίνησης μάλλον αιφνιδίασε το οικονομικό επιτελείο, καθώς έχει περάσει σχεδόν ένας μήνας από την ημέρα που εξήγγειλε την κατάργηση της επιδότησης των 0,15 ευρώ το λίτρο απευθείας στην αντλία που στην πράξη καταργήθηκε στο τέλος Σεπτεμβρίου.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέσα σε σχεδόν 15 ημέρες η τιμή του diesel εκτινάχθηκε από τα 1,828 ευρώ το λίτρο στα 2,13 ευρώ, μια αύξηση σχεδόν 0,30 ευρώ.

    Για πρώτη φορά το πετρέλαιο κίνησης ξεπέρασε την απλή αμόλυβδη, με αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο να σπεύδει να «χτίσει» μια νέα έκτακτη παρέμβαση για να μειωθεί άμεσα η τιμή του. Την ανακοίνωση έκανε αρχικά από το βήμα της Βουλής ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, την ώρα που σχεδόν σύσσωμα τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών βρίσκονταν στην Ουάσιγκτον για την ετήσια σύνοδο του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας.

    Πηγή ανησυχίας άλλωστε, αποτελεί η τεράστια διαφορά στην τιμή του κίνησης με το θέρμανσης που ενισχύει τους φόβους για έξαρση λαθρεμπορίου καυσίμων.

    Επιδότηση στα 0,20 ευρώ

    Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη «χτίζεται» μια νέα επιδότηση, παρόμοια με αυτή που ίσχυε από την περασμένη άνοιξη έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, ωστόσο αναμένεται να είναι πολύ υψηλότερη από τα 0,15 ευρώ το λίτρο με ΦΠΑ. Εκτιμάται μάλιστα, ότι η επιδότηση θα φαίνεται και πάλι απευθείας στην αντλία και θα αγγίζει (ή και θα ξεπερνά) τα 0,20 ευρώ το λίτρο.

    Το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει να πετύχει ένα «διπλό» στόχο:

    • η τιμή του dieselνα πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο και
    • να είναι φθηνότερη από την αμόλυβδη.

    Σε περίπτωση που η επιδότηση διαμορφωθεί στα 0,20 ευρώ το λίτρο, με βάση τα σημερινά δεδομένα, από τα 2,13 ευρώ θα μειωθεί στα 1,94 ευρώ το λίτρο. Σημειώνεται πως αν η κυβέρνηση επαναφέρει αυτούσια την επιδότηση των 15 λεπτών, τότε η τιμή του diesel θα ήταν μια ανάσα από τα 2 ευρώ στα 1,98 ευρώ, πράγμα που θα θεωρούνταν «δώρον άδωρον».

    Νέα παρέμβαση στο πετρέλαιο θέρμανσης;

    Ο δεύτερος μεγάλος «πονοκέφαλος» είναι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης. Μπορεί να ξεκίνησε χαμηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, κάτω από τα 1,40 ευρώ το λίτρο, ωστόσο παραμένει σχεδόν 22% – 25% υψηλότερη σε σχέση με πέρυσι, παρά την κρατική επιδότηση των 0,25 ευρώ το λίτρο απευθείας στην αντλία (ισχύει έως το τέλος του 2022), αλλά και την έκπτωση των 7,5 λεπτών του ευρώ από τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ.

    Ένα από τα σενάρια του εξετάζει το οικονομικό επιτελείο είναι η αύξηση (ακόμα και διπλασιασμός) της κρατικής επιδότησης στα 40 με 50 λεπτά του ευρώ, ώστε η τιμή του να υποχωρήσει σχεδόν στα περσινά επίπεδα.

    Σύμφωνα με τους ειδικούς άλλωστε, που πραγματοποιούν σύγκριση τιμών για το φθηνότερο μέσο θέρμανσης το φετινό χειμώνα, το πετρέλαιο βρίσκεται στην 3η θέση της κατάταξης. Το πρώτο είναι τα νέα κλιματιστικά τύπου Inverter, στη δεύτερη θέση το φυσικό αέριο και στην τρίτη το πετρέλαιο θέρμανσης.

    Αναζητείται δημοσιονομικός χώρος

    Σημείο «κλειδί» για όλα τα παραπάνω είναι η εξεύρεση νέου δημοσιονομικού χώρου που θα χρηματοδοτήσει τις παρεμβάσεις. Πληροφορίες αναφέρουν πως η υποχώρηση των διεθνών τιμών σε ρεύμα και φυσικό αέριο θα μειώσουν την ανάγκη για υψηλές επιδοτήσεις από το κράτος, που μεταφράζεται σε μικρότερη επιβάρυνση του προϋπολογισμού.

    Με αυτό τον τρόπο εκτιμάται ότι εξασφαλίζεται ένα μέρος των κονδυλίων που απαιτούνται τόσο για το πετρέλαιο θέρμανσης όσο και για το κίνησης.

    Την ίδια ώρα, η καλύτερη πορεία του τουρισμού φαίνεται πως έχει ανοίξει νέο «παράθυρο» δημοσιονομικού χώρου που υπολογίζεται κοντά στα 500 εκατ ευρώ.

    Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών δεν επιθυμεί σε καμία περίπτωση να εξαντλήσει όλα τα διαθέσιμα χρήματα, ώστε να υπάρχουν πόροι για το 2023. Με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, το πρωτογενές πλεόνασμα του 0,7% του ΑΕΠ για το επόμενο έτος δεν εξασφαλίζει τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου, γι’ αυτό άλλωστε και ο επικεφαλής της αποστολής του ESMστην Ελλάδα είχε προτείνει στην κυβέρνηση να κρατήσει από φέτος δημοσιονομικές… δυνάμεις για το 2023.

    Διαβάστε επίσης:

    Φόβοι για έξαρση λαθρεμπορίου καυσίμων θα επαναφέρουν το επίδομα στο ντίζελ κίνησης

    Οδηγός: Πώς θα πάρετε το επίδομα θέρμανσης



    ΣΧΟΛΙΑ