• Οικονομία

    “Παράθυρο” για να… ξεφύγει από τη ρήτρα διαφυγής αναζητά η κυβέρνηση

    ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας

    Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας


    «Φρένο» στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη μονιμοποίηση μιας σειράς από φοροελαφρύνσεις, για τις οποίες έχει δεσμευτεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης  απειλεί να βάλει η επέκταση της ρήτρας διαφυγής και το 2023, την οποία αναμένεται να εισηγηθεί η Κομισιόν την ερχόμενη εβδομάδα στο Eurogroup και το Ecofin.

    Η ρήτρα διαφυγής δεν επιτρέπει τη λήψη μόνιμων μέτρων, αλλά μόνο έκτακτες παρεμβάσεις, όπως άλλωστε έχει συμβεί λόγω της πανδημίας για τη μείωση των εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και των ασφαλιστικών εισφορών.

    Το πρόβλημα έγγεται όχι τόσο στην επέκταση των μέτρων αυτών αυτών το 2023  στον ιδιωτικό τομέα (για την εισοφρά αλληλεγγύης ) όπως είχε δεσμευτεί ο πρωθυπουργός αλλά στην μονιμοποίηση τους. 

    Πρόκειται για δύο μέτρα, τα οποία έχει δεσμευτεί ότι θα εφαρμόσει η κυβέρνηση τόσο προεκλογικά όσο και το τελευταίο χρονικό διάστημα. . Ωστόσο, αναφέρουν πώς τα μόνα μέτρα που βρίσκονται στο ραντάρ για τους επόμενους μήνες είναι η μόνιμη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες και η πλήρης κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους.

    Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις έως και φέτος δεν αποτελούν μόνιμα μέτρα, αλλά έκτακτα, το οποίο σημαίνει πως πρέπει να ανανεώνεται η ισχύς τους κάθε χρόνο.

    Έτσι το οικονομικό επιτελείο αναζητά τρόπο ώστε να υλοποιηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού γιατί μόνιμη μείωση των δύο φόρων, συνολικού ύψους 2 δισ ευρώ το χρόνο.

    Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, σε περίπτωση παράτασης της δημοσιονομικής χαλάρωσης και το ερχόμενο έτος, τόσο η μόνιμη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών όσο και κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους δεν θα μπορούν να εγγραφούν στον προϋπολογισμό ως μόνιμα μέτρα.

    Υπενθυμίζεται πως έως και σήμερα για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα προβλέπεται μείωση των ασφαλιστικών εισφορών τους κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες ενώ για τους ίδιους εργαζόμενους, έχει ανασταλεί η πληρωμή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για όσους έχουν εισόδημα πάνω από 12.000 ευρώ. Την εισφορά όμως συνεχίζουν να καταβάλουν φέτος οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι με την κυβέρνηση να σχεδιάζει να έχει ανακοίνωση την κατάργηση του μέτρου και για αυτούς τους φορολογούμενους το 2023.

    Συγκεκριμένα, για το 2023 το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει τη μόνιμη μείωση:

    *Της εισφοράς αλληλεγγύης τόσο για τον ιδιωτικό τομέα (για τον οποίο το μέτρο ισχύει εκτάκτως), αλλά και για το δημόσιο και τους συνταξιούχους, οι οποίοι πληρώνουν εισφορά για ετήσια εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Το όφελος για όσους δεν πληρώνουν εισφορά αλληλεγγύης ξεκινά από 22 ευρώ ετησίως και ξεπερνά τα 650 ευρώ για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Το συγκεκριμένο μέτρο ανέρχεται στα 1,2 δις ευρώ.

    *Των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα. Το μέτρο υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ.

    Οι “ελιγμοί”

    Πηγές του οικονομικού επιτελείου σημειώνουν πως εφόσον βρεθούν τα κονδύλια ύψους 2 δισ ευρώ που απαιτούνται, οι φοροελαφρύνσεις θα ισχύσουν και το 2023 ακόμα κι αν χαρακτηριστούν ως έκτακτα μέτρα λόγω της ρήτρας διαφυγής.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν, δεν πρόκειται να αποκλίνουν από τους στόχους που έχουν θέσει στο πρόγραμμα σταθερότητας, δηλαδή για πρωτογενές έλλειμμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ το 2022, αλλά και για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 1,1% το 2023. Όπως εξηγούν, η Ελλάδα βρίσκεται στο “ραντάρ” των αγορών και των θεσμών, το οποίο συνεπάγεται πως δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να διαταραχθεί η εικόνα της Ελληνικής οικονομίας, ενόψει της εξόδου της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία τον Αύγουστο του 2022, αλλά και την αναβάθμιση της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα εντός του 2023.

    Παραμένει ο σχεδιασμός για τον ΦΠΑ σε τουρισμό και εστίαση

    Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως ο σχεδιασμός δεν αλλάζει σε κάθε περίπτωση, για τη μονιμοποίηση της μείωσης του ΦΠΑ σε εστίαση, τουρισμό και μεταφορές. Πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο, το οποίο ανανεώνεται κάθε έξι μήνες. Με βάση το ισχύον πλαίσιο, θα πρέπει να επεκταθεί στο τέλος Ιουνίου έως το τέλος Δεκεμβρίου, με το κόστος να ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ, κονδύλια τα οποία όπως έχει γράψει εδώ και μέρες το mononews,  έχουν ήδη βρεθεί.

    Ακόμα και αν ισχύσει και το 2023 η ρήτρα διαφυγής, το Υπουργείο Οικονομικών θα έχει τη δυνατότητα να μονιμοποιήσει τη συγκεκριμένη φοροελάφρυνση, καθώς το κόστος δεν ξεπερνά το όριο του 0,2% του ΑΕΠ. Πρόκειται για ένα «κόφτη» που έχει επιβάλει η Κομισιόν για τη ρήτρα διαφυγής, ώστε τα κράτη μέλη να μπορούν να εφαρμόζουν μόνιμα μέτρα με μικρό δημοσιονομικό κόστος.

    Αυστηρή επιτήρηση

    Σύμφωνα με το σχέδιο που αποκάλυψε χθες το Politico και αναμένεται να παρουσιαστεί στο Ecofin της ερχόμενης εβδομάδας, το Κολέγιο των Επιτρόπων αναμένεται να εισηγηθεί την πιο αυστηρή επιτήρηση των υπερχρεωμένων χωρών, δηλαδή της Ελλάδας και της Ιταλίας.

    Το πλαίσιο που θα αφορά τις υπερχρεωμένες χώρες θα προβλέπει τη διατήρηση του ρυθμού αύξησης των τρεχουσών δαπανών τους κάτω από τον ρυθμό αύξησης του δυνητικού ΑΕΠ τους.

    Διαβάστε επίσης

    Κλειδώνει η παράταση του Fuel Pass – Πού… καίνε οι τιμές της βενζίνης

    Η ακρίβεια “καίει” την οικονομία – Στα ύψη η νέα εκτίμηση της Eurostat για τον πληθωρισμό



    ΣΧΟΛΙΑ