• Οικονομία

    Κώστας Καραμανλής: Με το στρατηγικό πλάνο για έργα 13,3 δισ. βγαίνουμε από τη “μιζέρια” του παρελθόντος

    • Γεράσιμος Σεραφειμίδης
    Υπ. Μεταφορών: Καλύτερη η εικόνα στο Κέντρο με τον δακτύλιο αλλά και λόγω σειράς μέτρων

    Κώστας Αχ. Καραμανλής


    Στην “ανάσταση” του κλάδου των υποδομών με ένα ενιαίο εθνικό πρόγραμμα και μία στρατηγική για έργα συνολικής αξίας 13 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων έχουν συμβασιοποιηθεί τα 3,2  αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής μεταξύ άλλων από την ημερίδα του ΙΟΒΕ για το ρόλο της Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών την επόμενη ημέρα της ελληνικής οικονομίας.

    Τα έργα

    Στα νέα έργα από τον κλάδο των υποδομών που έρχονται να δώσουν νέα πνοή στις κατασκευές και να μετατρέψουν το brain drain σε brain gain, ο Υπουργός τόνισε πως σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν τα έργα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία εκτιμώνται στα 3,3 δισεκατομμύρια. Επίσης, ο Κ. Καραμανλής επισήμανε πως εντός του Οκτωβρίου αναμένονται και οι ανακοινώσεις για τα παραπάνω έργα.

    Συμπλήρωσε δε, πως πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουν τα έργα που θα αφορούν τις συνδυαστικές μεταφορές και τα logistics, με τον τελευταίο κλάδο να βρίσκεται σε σημαντική άνοδο, η οποία επιταχύνθηκε από τα νέα δεδομένα που έφερε η κρίση της πανδημίας στις ζωές μας.

    Πρόκειται για τα πρώτα μεγάλα έργα που έρχονται μετά από την οικονομική κρίση, τα οποία φυσικά πρέπει να αντιμετωπίσουν τις ιδιαίτερες προκλήσεις που έχει προκαλέσει η παγκόσμια υγειονομική κρίση της πανδημίας.

    Το “αμαρτωλό” παρελθόν και το νέο σχέδιο

    Ο Κ. Καραμανλής έκανε ιδιαίτερη μνεία στη “μιζέρια” που επικράτησε την προηγούμενη δεκαετία, ενώ δε δίστασε να ανοίξει πυρ κατά των παλαιών τακτικών για κατάσταση που επικρατούσε από τη δεκαετία του 1980.

    Συγκεκριμένα, ο Υπουργός επισήμανε πως από το 1981 έχουν διατεθεί 180 δισεκατομμύρια για έργα, τα οποία ωστόσο, όπως τόνισε, “δεν έπιασαν”. Οι λόγοι για αυτή την εξέλιξη αφορούσαν την ικανοποίηση μικροπολιτικών λογικών και τοπικών συμφερόντων, ενώ είχαν γίνει και τραγικά λάθη όπως για παράδειγμα η απουσία αναλύσεων κόστους και οφέλους.

    Περί τούτου πρόσθεσε, πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πλέον έχει ένα ενιαίο και συγκροτημένο σχέδιο για τα έργα που έχει στο pipeline του και πάντοτε εξασφαλίζει τη χρηματοδότησή τους, καθώς το “άγρυπνο μάτι” των θεσμών (δηλαδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή) μπορεί να κατανοήσει εάν ένα έργο είναι ωφέλιμο και ως εκ τούτου να προχωρήσει στη χρηματοδότησή του.

    Ο Υπουργός δεν έκρυψε και το κύμα πιέσεων που δέχεται από τοπικούς παράγοντες και δημάρχους την υλοποίηση έργων. Παρόλαυτα παραμένει σταθερός στην τακτική του και επιδιώκει την επίτευξη των δεικτών βιωσιμότητας, οι οποίοι αφορούν τα εξής: χάραξη, μελετητική ωριμότητα, χρονοδιάγραμμα και χρηματοδότηση.

    8 δισεκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης για υποδομές

    Στο ίδιο μήκος κύματος ο υπεύθυνος κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ Γ. Μανιάτης ανέφερε πως με τα νέα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία (νέο ΕΣΠΑ και Ταμείο Ανάκαμψης) επιστρέφει η ελπίδα για τον κλάδο των κατασκευών, κάτι το οποίο είχε να συμβεί από το 2008. Επίσης, εκτιμάται πως στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν ενταχθεί έργα υποδομών αξίας 8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

    Επιπλέον, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για το ΕΣΠΑ Γιάννης Τσακίρης,  έδωσε το ύφος των έργων που θα εντάσσονται στο ΕΣΠΑ και τα οποία θα έχουν να κάνουν με τη βιομηχανία υλικών κατασκευών και τις πράσινες/smart δράσεις (κυκλική οικονομία και τεχνολογία).

    Νομικό πλαίσιο και χρηματοδότηση

    Σχετικά με τον 4412/2016 ο Κ. Καραμανλής έδωσε βάση στο γεγονός ότι πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση του νομικού πλαισίου και όχι για συνεχείς τροποποιήσεις, όπως συνέβη με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

    Ιδιαίτερη μνεία έκανε, επίσης, σε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο αποφέρει σημαντικά οφέλη για τα έργα, και αυτό δεν είναι άλλο από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Φορέα (ΣΔΙΤ).

    Ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής τόνισε πως οι ΣΔΙΤ αποτελούν μία συνειδητή και στρατηγική επιλογή καθώς μέσω αυτών επιτυγχάνεται η αύξηση των εκπτώσεων στους προϋπολογισμούς των έργων, η προσφορά της τεχνογνωσίας εκ μέρους του ιδιωτικού τομέα, η αποφυγή καθυστερήσεων στην παράδοση ενός έργου και η καλή ποιότητα κατασκευής.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα της στρατηγικής αυτής επιλογής είναι πως στην παρούσα φάση το Υπουργείο “τρέχει” 20 ΣΔΙΤ, η αξία των οποίων ανέρχεται στα 5 δισεκατομμύρια ευρώ.

    Διαβάστε επίσης

    Κώστας Καραμανλής: Πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ