Πρώτα τραπέζια στις μεγάλες πίστες που κοστίζουν έως και 5.000 ευρώ, τραπέζια για ρεβεγιόν 100 ή 150 ευρώ το άτομο με φαγητό και πολλά ακόμα στοιχίζουν κάθε βράδυ οι μέρες των Χριστουγέννων σε γνωστά κέντρα διασκέδασης, club και καταστήματα που προσφέρουν γιορτινές στιγμές.

Όσο και αν οι τιμές είναι σχεδόν «εξωπραγματικές» για την Ελλάδα, φαίνεται πως τα πάντα είναι sold out μέχρι και την Πρωτοχρονιά. Για την εφορία, όσο κόβονται αποδείξεις και τηρείται η νομοθεσία, η διασκέδαση μπορεί να συνεχιστεί αναπόσπαστη.

1

Τις τελευταίες ημέρες οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ έχουν πραγματοποιήσει μια μεγάλη εξόρμηση στα νυχτερινά κέντρα και τα club, στο πλαίσιο της μεγάλης επιχείρησης που έχει στήσει από τις αρχές της χρονιάς με την κωδική ονομασία «Πυρετός το Σαββατόβραδο». Αν και αυτοί οι έλεγχοι ξεκίνησαν τον περασμένο Φεβρουάριο σε 29 νυχτερινά κέντρα διασκέδασης τα Σαββατοκύριακα, το πλαίσιο έχει διευρυνθεί και συνεχίζεται σε όλες τις ημέρες λειτουργίας των καταστημάτων.

Υποδύονται τους πελάτες

Η τακτική των εφοριακών δεν είναι καινούργια. Τις περισσότερες φορές υποδύονται τους θαμώνες καταστημάτων, χωρίς να δίνουν στόχο για το τι θα επακολουθήσει. Άλλες φορές βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία του ίδιου καταστήματος ελέγχοντας τα πόστα – κλειδιά.

Την κατάλληλη στιγμή, αποκαλύπτουν την ιδιότητά τους, φορούν τα ειδικά γιλέκα της ΑΑΔΕ και βγάζουν τα tablets που κουβαλούν, τα οποία διαθέτουν ειδικό λογισμικό με online ενημέρωση όλων των οικονομικών στοιχείων της κάθε επιχείρησης.

Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις «εφόδου» σε μια επιχείρηση, πηγαίνοντας απευθείας στο ταμείο για τον έλεγχο των αποδείξεων και των άλλων παραστατικών.

Το control room της ΑΑΔΕ

Όσο οι «ράμπο» της ΑΑΔΕ βρίσκονται στο πεδίο των ελέγχων, υπάρχει μια τεράστια υποστηρικτική ομάδα στα κεντρικά της Ανεξάρτητης Αρχής. Η αίθουσα επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ, παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη διαβίβαση των αποδείξεων που εκδίδονται, αναλύοντας τα δεδομένα του αλγορίθμου που ήδη έχει σχηματιστεί για τα μεγάλα κέντρα διασκέδασης και clubs και συντονίζει τους ελεγκτές, ώστε να επισκεφτούν στοχευμένα τις επιχειρήσεις, για τις οποίες υπήρχαν ενδείξεις μη έκδοσης αποδείξεων.

Η μέθοδος ελέγχου που έχει δημιουργήσει η ΑΑΔΕ εδώ και μήνες προβλέπει μια βάση αναφοράς (benchmarking) για όλα αυτά τα καταστήματα, η οποία σε συνδυασμό με στοιχεία από ψηφιακά εργαλεία, υπολογίζει, με υψηλή προσέγγιση, τον τζίρο και τη διακύμανσή του ώστε να γίνονται επεμβάσεις σε πραγματικό χρόνο.

Βοηθός των ελεγκτών η τεχνητή νοημοσύνη

Ένας έλεγχος σε κατάστημα πχ την παραμονή της Πρωτοχρονιάς (στην οποία ένα μαγαζί δηλώνει sold out) θα λάβει υπόψιν του και τα στοιχεία που στάλθηκαν στην ΑΑΔΕ μέσω των ψηφιακών εργαλείων e-send και myDATA την παραμονή των Χριστουγέννων. Αντίστοιχα στοιχεία υπάρχουν και για τα… Σαββατόβραδα που συνήθως τα νυχτερινά κέντρα είναι γεμάτα από κόσμο.
Τα πάντα αναλύονται και με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, με την Ανεξάρτητη Αρχή να έχει στα χέρια της και αυτό το «εργαλείο» της νέας τεχνολογίας.
Τα στοιχεία που αναλύονται μέσα σε ελάχιστα λεπτά αποκαλύπτουν τυχόν μεγάλες αποκλίσεις στον τζίρο που δηλώνεται, με τους υπαλλήλους της ΑΑΔΕ που βρίσκονται «επι τόπου» να έχουν μια πλήρη εικόνα του ελέγχου που πραγματοποιούν.

Ο μυστικός αλγόριθμος για τα social media

Εδώ και σχεδόν έναν χρόνο η ΑΑΔΕ έχει συστήσει μια ειδική ομάδα ελέγχου, που ασχολείται αποκλειστικά με τη φοροδιαφυγή του ηλεκτρονικού εμπορίου και των social media. Πρόκειται για ελεγκτές που έχουν στα χέρια τους μια τεράστια «δεξαμενή» πληροφοριών που προέρχεται από τους ίδιους τους φορολογούμενους.

Οι αναρτήσεις και τα stories μπορούν να αποκαλύψουν μια κρυφή φορολογητέα ύλη. Όταν ένα πρώτο τραπέζι εμφανίζεται να πετά εκατοντάδες πανέρια λουλούδια σε ένα νυχτερινό κέντρο, ενώ μόνο η κράτηση για να έχει ακριβώς μπροστά του τον αγαπημένο του καλλιτέχνη μπορεί να στοιχίζει έως και 5.000 ευρώ, η ταμειακή μηχανή θα πρέπει να έχει εκδώσει και τις αντίστοιχες σε αξία αποδείξεις.

Ωστόσο, αυτός ο έλεγχος δεν περιορίζεται μόνο στα ίδια τα καταστήματα, αλλά και στους χρήστες των social media. Είναι ο ίδιος μυστικός αλγόριθμος που έχει στα χέρια της η ΑΑΔΕ, και με βάση αυτόν έχουν πέσει στα «δίχτυα» της πολλοί influencers. Το ίδιο συμβαίνει και με όσους παρουσιάζονται να κάνουν ταξίδια, δειπνούν σε ακριβά εστιατόρια ή διασκεδάζουν σε club και μπουζούκια, οι οποίοι από μόνοι τους αναφέρουν το σημείο που βρίσκονται. Όσοι ακολουθούν πολύ τακτικά αυτή την «πρακτική», μπαίνουν στο στόχαστρο των ελεγκτών, για να διαπιστωθεί αν τα εισοδήματά τους δικαιολογούν αυτές τις πολυτέλειες.

Όταν εντοπιστεί μια ύποπτη περίπτωση, τότε οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ βάζουν όλα τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους στη βάση δεδομένων της Ανεξάρτητης Αρχής και λαμβάνουν άμεσα όλες τις πληροφορίες για τον συγκεκριμένο φορολογούμενο, από τα εισοδήματα που δηλώνει στην εφορία, τα έξοδά του, έως και τα παραστατικά που παρουσιάζει στις φορολογικές αρχές αν είναι επαγγελματίας. Από τη διασταύρωση των στοιχείων, φαίνεται αν φοροδιαφεύγει ή αν η ζωή που δηλώνει πως κάνει μέσα από τα social media είναι απλά «εικονική» για τα likes. Μάλιστα, οι έλεγχοι των τελευταίων μηνών έχουν αποκαλύψει και περιπτώσεις φορολογούμενων, οι οποίοι δεν έχουν κάνει ούτε έναρξη εργασιών στην εφορία.

Ακόμα και τα google maps

Η ΑΑΔΕ αναζητά στοιχεία από κάθε πηγή πληροφόρησης. Πέραν από τα social media, λαμβάνει υπόψιν της ακόμα και στοιχεία από τις πλατφόρμες κρατήσεων, παρότι στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές πραγματοποιούνται τηλεφωνικά.

Όμως, η Ανεξάρτητη Αρχή τις ημέρες που τα νυχτερινά κέντρα δηλώνουν sold out, λαμβάνει δεδομένα και από το Google Maps σχετικά με την πυκνότητα συγκέντρωσης πελατών σε αυτά τα κέντρα. Ουρές με αυτοκίνητα έξω από μπουζούκια ή μεγάλα club μπορούν να «προδώσουν» τον τζίρο που εκτιμάται πως θα πρέπει να δηλωθεί και συνυπολογίζεται στον ειδικό αλγόριθμο της ΑΑΔΕ σε περιπτώσεις ελέγχου.

Διαβάστε επίσης:

Τέλος χρόνου για όσους δικαιούνται επιστροφή ενοικίου – Ποιες τροποποιητικές δηλώσεις θα κάνει δεκτές η ΑΑΔΕ

Πως το ΑΙ θα «ξεσκονίζει» τα εισοδήματα κάθε φορολογούμενου

Αγρότης της Κρήτης έσβησε…146 αγροτεμάχια από το Ε9 του – Στον εισαγγελέα στέλνει η ΑΑΔΕ τις πρώτες 50 μαζικές διαγραφές