Περιεχόμενα
Εύφλεκτο, ευρείας λαϊκής κατανάλωσης και συνδρομητικό «καύσιμο» στην εκτεταμένη φωτιά που μαίνεται μεταξύ σκληροπυρηνικών αντικρουόμενων πλευρών ανατρέποντας τις ήδη ευαίσθητες γεωπολιτικές, ιστορικές και θρησκευτικές ισορροπίες, βάζει η παγκόσμιου βεληνεκούς πλατφόρμα streaming του Netflix μεταφέροντας, αντικατοπτρίζοντας και διογκώνοντας τη σύγκρουση και διευρύνοντας το «αβυσσαλέο χάσμα» που χωρίζει χώρες, κυβερνήσεις, σέχτες, πολιτισμούς και φυλές, μέσα από τις σειρές του, κυρίως αυτές που παράγει η ίδια η εταιρεία.
Κανείς δεν περίμενε ότι τo Netflix εν τη γενέσει του, που στη συνέχεια άλλαξε μια για πάντα τον τρόπο που γίνονται παραγωγές παγκοσμίως, θα μετατρεπόταν από μια startup on demand συνδρομητική υπηρεσία σε ένα τεχνολογικό και πολιτισμικό «παίκτη» με ρόλο-«κλειδί» στο μοτέρ της πολιτικής και θρησκευτικής προπαγανδιστικής μηχανής στα 4 σημεία του πλανήτη.
Για τον πρώην μαθηματικό, Ριντ Χέιστινγκς, τα 40 δολάρια που ξόδεψε αγανακτισμένος ως «υπερημερία» σε video club της Καλιφόρνιας για μια βιντεοκασέτα που άργησε να επιστρέψει, ήταν μάλλον τα καλύτερα χρήματα που δαπάνησε ποτέ. Η βιντεοκασέτα που, σύμφωνα με τον ίδιο ήταν το «Apollo 13» με τον Τομ Χανκς, έγινε η αφορμή για την ίδρυση της εταιρείας που μετρά σήμερα περισσότερους από 277,6 εκατομμύρια συνδρομητές, έχοντας συγκεντρώσει το 2023 έσοδα που ξεπερνούν τα $33,7 δις.
Η ισχύς του, η παγκοσμιοποιημένη του παρουσία και η παραγωγική του επενδυτική δράση το έχουν καταστήσει έναν κρίσιμο παίκτη στον χώρο της Ψυχαγωγίας και του Πολιτισμού με τις σειρές του να αποτελούν talk of the town για αρκετούς λαούς στον κόσμο. Με προφανείς εξαιρέσεις την Κίνα, τη Βόρεια Κορέα, τη Συρία και τη Ρωσία.
Η Netflix, ως μια παγκόσμια πλατφόρμα streaming, έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολλών πολιτικών αντιπαραθέσεων λόγω του περιεχομένου που φιλοξενεί και είναι κάτι περισσότερο από προφανές τι θα συνέβαινε αν οι παραπάνω χώρες που έριξαν «Χ» στο Netflix είχαν ανοίξει τα σύνορά τους σε μια πλατφόρμα με σειρές και ταινίες που αγγίζουν θέματα όπως η ιστορία, η θρησκεία, η πολιτική και οι κοινωνικές ταυτότητες και έχουν προκαλέσει ενστάσεις από χώρες, πρεσβείες και μειονότητες έως και ακραίες τρομοκρατικές οργανώσεις. Ενώ το Netflix στο παρελθόν είχε επικριθεί για το επιχειρηματικό του μοντέλο, τώρα κατηγορείται για πολιτικά ευαίσθητο περιεχόμενο.
Στην προσπάθεια να προσελκύσει τοπικό κοινό, έχει επενδύσει σε παραγωγές με τοπικούς σκηνοθέτες, αλλά αυτό έχει προκαλέσει αντιδράσεις σε διάφορες χώρες, με κατηγορίες για προώθηση προπαγάνδας ή ωραιοποίηση αμφιλεγόμενων γεγονότων. Παρά την πρόκληση αντιδράσεων, το Netflix συνεχίζει να επιδιώκει πολιτικά ευαισθητοποιημένο περιεχόμενο, αλλά μπορεί να χρειαστεί να προσαρμοστεί στις τοπικές ευαισθησίες για να αποφύγει περαιτέρω σκάνδαλα και πιθανή ρύθμιση από τις κυβερνήσεις.
Λόγοι για τις ενστάσεις:
• Ιστορική ακρίβεια: Πολλές σειρές και ταινίες βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα και πρόσωπα. Όταν οι δημιουργοί παίρνουν καλλιτεχνικές άδειες ή ερμηνεύουν τα γεγονότα με διαφορετικό τρόπο, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αντιπαραθέσεις.
• Πολιτική προπαγάνδα: Μερικές φορές, οι σειρές και οι ταινίες χρησιμοποιούνται ως εργαλεία πολιτικής προπαγάνδας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κατηγορίες για μεροληψία και παραπληροφόρηση.
• Κοινωνικές αξίες και ηθικά διλήμματα: Πολλά προγράμματα αγγίζουν θέματα που προκαλούν έντονες συζητήσεις για τις κοινωνικές αξίες και τα ηθικά διλήμματα.
• Θρησκευτικοί και πολιτισμικοί νόμοι: Σε ορισμένες χώρες, υπάρχουν νόμοι που απαγορεύουν την προβολή περιεχομένου που θεωρείται προσβλητικό για τη θρησκεία ή τον πολιτισμό.
Η παγκόσμια Famagusta που της πήραν το διαβατήριο
Η σειρά “Famagusta” (Mega), που επικεντρώνεται στην κατεχόμενη από τους Τούρκους περιοχή της Αμμοχώστου στην Κύπρο, έχει προκαλέσει σημαντική αναταραχή, τόσο στην Τουρκία όσο και στην Ελλάδα. Η προβολή της σειράς στο Netflix έφερε στο προσκήνιο τις πολιτικές αντιπαραθέσεις γύρω από την τουρκική εισβολή του 1974 και τη συνεχιζόμενη διαμάχη για την κυπριακή περιοχή.
Η τουρκική αντίδραση ήταν έντονη, με το Ανώτατο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο (RTÜK) να απαιτεί από το Netflix να περιορίσει τη διάθεση της σειράς μόνο στην Ελλάδα. Ο πρόεδρος του RTÜK, Εμπουμπεκίρ Σαχίν, υποστήριξε ότι η σειρά “Famagusta” παρουσιάζει μια προκατειλημμένη εικόνα της τουρκικής στρατηγικής στην Κύπρο και ότι η απόφαση του συμβουλίου να περιορίσει τη διανομή της ήταν αποτέλεσμα της αντιπαράθεσης που προκάλεσε στην τουρκική κοινή γνώμη. Η “Κυπριακή Ειρηνευτική Επιχείρηση”, όπως αναφέρεται από την τουρκική πλευρά, θεωρείται ως επιχείρηση που έφερε ειρήνη και σταθερότητα στην Κύπρο, και οποιαδήποτε αρνητική παρουσίαση της δράσης αυτής θεωρείται από τους Τούρκους ως προσβολή.
Ο πρόεδρος του συμβουλίου, Εμπουμπεκίρ Σαχίν τόνισε, σε ανάρτησή του στο Twitter, πως έγιναν όλες οι απαραίτητες συνεννοήσεις με το Netflix, ώστε η σειρά να προβάλλεται αποκλειστικά στη χώρα παραγωγής της…άντε και στην Κύπρο.
«Ως ο οργανισμός που ρυθμίζει και εποπτεύει τις υπηρεσίες ψηφιακής μετάδοσης στη χώρα μας, το Ανώτατο Συμβούλιο μας έχει κάνει τις απαραίτητες διαπραγματεύσεις με τον εκδότη Netflix και κατέληξε σε συναίνεση ότι η παραγωγή δεν θα μεταδοθεί», πρόσθεσε και διευκρίνισε: «Η εν λόγω παραγωγή θα συμπεριληφθεί στον κατάλογο του Netflix μόνο στη χώρα όπου μεταδόθηκε προηγουμένως (Ελλάδα) και δεν θα συμπεριληφθεί στον κατάλογο της Τουρκίας ή οποιασδήποτε άλλης χώρας».
Μάλιστα, ο ίδιος, πιστός στο αφήγημα της τουρκικής πλευράς για τα γεγονότα στην Κύπρο, ανέφερε: «Η παραγωγή με τίτλο «Famagusta» συνάντησε αντιδράσεις στην τουρκική κοινή γνώμη με το περιεχόμενό της κατά της «Κυπριακής Ειρηνευτικής Επιχείρησης», που είναι το έπος της ειρήνης και του ηρωισμού της πρόσφατης ιστορίας μας».
Μεγάλες αντιδράσεις
Η Παγκόσμια Συντονιστική Επιτροπή Κυπριακού Αγώνα (ΠΣΕΚΑ) εξέφρασε την απογοήτευσή της για την απόφαση του Netflix να περιορίσει την προβολή της σειράς στην Κύπρο και την Ελλάδα.
Με δεδομένο ότι η σειρά αφορά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974, η Επιτροπή τονίζει ότι αυτή η απόφαση αποτελεί προδοσία των δημοκρατικών αρχών. Η Παγκόσμια Συντονιστική Επιτροπή Κυπριακού Αγώνα καλεί το Netflix να επανεξετάσει την απόφασή του και να αντισταθεί στη λογοκρισία που επιβάλλεται από το αυταρχικό καθεστώς της Τουρκίας.
Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΠΣΕΚΑ:
«Η πρόσφατη ανακοίνωση ότι το Netflix δεν θα μεταδίδει πλέον την «Αμμόχωστος» εκτός Κύπρου και Ελλάδας λόγω άμεσης πίεσης από την Τουρκία, δεν είναι μόνο απογοήτευση, αλλά και προδοσία των δημοκρατικών αρχών. Το Netflix σκόπευε να κυκλοφορήσει τη σειρά Famagusta που απεικονίζει την ιστορία της παράνομης τραγικής εισβολής στην Κύπρο από την Τουρκία το 1974 σε διεθνές κοινό στις 20 Σεπτεμβρίου 2024.
Η τουρκική κυβέρνηση άσκησε πίεση και το Netflix στριμώχτηκε και αρνήθηκε να αντισταθεί στο αυταρχικό καθεστώς. Η Τουρκία έχει χρησιμοποιήσει αυτού του είδους την πίεση για να καταστείλει ταινίες που απεικονίζουν τη Γενοκτονία των Αρμενίων, τον τρόμο κατά του κουρδικού πληθυσμού και άλλων μειονοτήτων.
Πρόκειται απλώς για μια προσπάθεια απόκρυψης των εγκλημάτων που διαπράχθηκαν κατά τη βάναυση παράνομη εισβολή στην Κύπρο το 1974. Αυτή είναι η 50ή Σκοτεινή Επέτειος της παράνομης εισβολής και συνεχιζόμενης κατοχής του 37% της Κυπριακής Δημοκρατίας, μέλους των Ηνωμένων Εθνών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Καλούμε το Netflix να επανεξετάσει την απόφασή του και να μην επιτρέψει στο αυταρχικό καθεστώς της Τουρκίας να καταστείλει τις ελευθερίες μας και να εφαρμόσει λογοκρισία στα σπίτια μας. Η αδικία οπουδήποτε είναι απειλή για τη δικαιοσύνη παντού».
Γονείς θυμάτων Τεμπών κατά Netflix
Οι γονείς των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για την προβολή του ντοκιμαντέρ «#ΜΑΜΑΕΡΧΟΜΑΙ» στο Netflix, σε συνεργασία με το Mega. Αντιδράσεις προκλήθηκαν καθώς θεωρούν πως το ντοκιμαντέρ υποβαθμίζει τα γεγονότα και αποφεύγει να αποδώσει ευθύνες, εστιάζοντας περισσότερο στο συναίσθημα παρά στην αποκάλυψη της αλήθειας.
Ο Νίκος Πλακιάς, που έχασε τις δίδυμες κόρες του στην τραγωδία, δηλώνει πως δεν επιθυμεί να βλέπει τη ζωή των παιδιών του να γίνεται «σειρά ή έργο». Στην ανάρτησή του στο Χ (πρώην Twitter), εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για τον τρόπο που παρουσιάζονται τα γεγονότα, καταλογίζοντας έλλειψη δημοσιογραφικής διερεύνησης.
Οι γονείς και οι υποστηρικτές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταδικάζουν το ντοκιμαντέρ, χαρακτηρίζοντάς το ως «infotainment» που στοχεύει στην ψυχαγωγία και όχι στην αναζήτηση της αλήθειας. Απαιτούν αποκαλύψεις για τα αίτια της τραγωδίας, υπογραμμίζοντας πως η κοινωνία χρειάζεται αφύπνιση, όχι ύπνωση.
Η σφοδρή αντίδραση με το «Fauda» και το «The Devil Next Door»…
Στην Ισπανία, η ισραηλινή σειρά «Fauda» που αφορά την ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από πολιτικές ομάδες και άτομα που υποστηρίζουν την παλαιστινιακή πλευρά. Κριτικές έχουν προκύψει σχετικά με την απεικόνιση της σύγκρουσης και τις διαφορές στην παρουσίαση των γεγονότων, με κατηγορίες ότι η σειρά προωθεί μια μεροληπτική εικόνα που ευνοεί τη θέση του Ισραήλ. Στην Ελλάδα, υπήρξαν αντιδράσεις από κοινότητες που υποστηρίζουν τα παλαιστινιακά δικαιώματα.
Επιπλέον, το ντοκιμαντέρ “The Devil Next Door” που εξετάζει τη δίκη του Νάτσι Ουάνσεμπουργκ, ενός πρώην ναζιστικού φύλακα στρατοπέδου συγκέντρωσης, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από διάφορες πολιτικές ομάδες, ειδικά στην Πολωνία και τη Γερμανία. Υπήρξαν αντιπαραθέσεις σχετικά με τον τρόπο παρουσίασης της δίκης και των ιστορικών γεγονότων που συνδέονται με αυτή.
Στην άλλη πλευρά του πολιτικού φάσματος, η σειρά “The Politician” έχει δεχτεί επικρίσεις για την απεικόνιση της πολιτικής διαδικασίας και του πολιτικού παιχνιδιού στις ΗΠΑ. Αν και η σειρά είναι σατιρική, πολλοί θεατές την κρίνουν ως υπερβολικά αρνητική και ακριβή στην περιγραφή της πραγματικής πολιτικής ζωής, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι η σειρά προάγει ένα αρνητικό στερεότυπο για τους πολιτικούς.
The Family: Το ντοκιμαντέρ που εξετάζει τη μυστική θρησκευτική ομάδα “The Fellowship” και την επιρροή της στην αμερικανική πολιτική, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από πολιτικούς και θρησκευτικούς κύκλους που αμφισβητούν την ακριβή απεικόνιση της σχέσης μεταξύ θρησκείας και πολιτικής.
Σάλο έχουν προκαλέσει επίσης σειρές όπως το “The Mechanism” στη Βραζιλία και το “Amo” στις Φιλιππίνες, καθώς κατηγορούνται για πολιτική προπαγάνδα και ανακρίβειες.
Viewers save the Queen…
• The Crown: H δημοφιλής σειρά, που παρουσιάζει τη ζωή της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’ και της βρετανικής βασιλικής οικογένειας, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την ίδια τη Βρετανία αλλά και από άλλες χώρες που έχουν ιστορικούς δεσμούς με τη Βρετανική Αυτοκρατορία. Κάποιες σκηνές θεωρήθηκαν ανακριβείς ή προσβλητικές για τη βασιλική οικογένεια.
• Cuties: Αυτή η γαλλική ταινία, που παρουσιάζει μια ομάδα προεφήβων κοριτσιών που εμπλέκονται στον κόσμο του χορού, έχει προκαλέσει σάλο και διαδηλώσεις λόγω της σεξουαλικοποίησης των ανήλικων.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι πολιτικές αντιπαραθέσεις που προκαλούν οι σειρές και οι ταινίες της Netflix αντικατοπτρίζουν την πολυπλοκότητα του σύγχρονου κόσμου και την ποικιλία των απόψεων που υπάρχουν.
Η διαχείριση αυτών των αντιδράσεων αποτελεί μια πρόκληση για πλατφόρμες όπως το Netflix, οι οποίες προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην παγκόσμια διάδοση του περιεχομένου τους και την τοπική πολιτική ευαισθησία.
Διαβάστε επίσης:
Netflix – “Famagusta”: Προδοσία των δημοκρατικών αρχών ο περιορισμός της σειράς, λέει η Επιτροπή Κυπριακού Αγώνα- Ζητά επανεξέταση της απόφασης
Jefferies: «Βαρίδι» το placement του ΤΧΣ στην Εθνική για τις τραπεζικές μετοχές
Goldman Sachs: Tα μηνύματα των Ελλήνων τραπεζιτών στους επενδυτές στο Ετήσιο Συμπόσιο του οίκου