• LIFE&STYLE

    Αλλάζουν οι συνήθειες των καταναλωτών – Γιατί ανησυχούν Pepsi και Coca Cola


    Καθόλου ευχάριστα δεν είναι τα νέα που έρχονται από τις ΗΠΑ για κολοσσούς της βιομηχανίας των αναψυκτικών, όπως η Coca Cola και η Pepsi, καθώς η έκθεση του αμερικανικού κυβερνητικού φορέα USDA, αρμόδιου μεταξύ άλλων για τα τρόφιμα, για την υγιεινή διατροφή, θέτει υπό πίεση τις εταιρείες που κυκλοφορούν στην αγορά ζαχαρούχα αναψυκτικά.


    coc2Η USDA συνιστά στους Αμερικανούς να μειώσουν την καθημερινή πρόσληψη ζάχαρης σε κάτω από 10% των ημερήσιων θερμίδων που προσλαμβάνουν, όταν το 70% των Αμερικανών σήμερα ξεπερνούν αυτό το όριο. Μάλιστα, εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το ένα τρίτο της ζάχαρης που προσλαμβάνουν οι Αμερικανοί καθημερινά προέρχεται από ζαχαρούχα αναψυκτικά (τα υπόλοιπα δύο τρίτα προέρχονται κυρίως από σοκολάτες, κέικ παγωτά και ψωμί).

    Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει πως η ζάχαρη, και ειδικά η προστιθέμενη ζάχαρη που απαντάται σε πολλά αναψυκτικά, συνδέεται με την εμφάνιση παχυσαρκίας, και ιδιαίτερα σε παιδιά και εφήβους. Κι αυτό γιατί, αντίθετα με τα φυσικά σάκχαρα που διαθέτουν υγιεινές τροφές όπως το γάλα και τα φρούτα, τα αναψυκτικά δεν περιέχουν τις πρωτεΐνες και τις φυτικές ίνες που χρειάζονται για να ισοσκελίσουν τις επιπτώσεις της ζάχαρης, κι έτσι είναι πιο πιθανό να ευνοήσουν την πρόσληψη περιττών κιλών.

    Οι έρευνες αυτές έχουν θορυβήσει πολλούς: ήδη σε 33 πολιτείες των ΗΠΑ υπάρχουν νόμοι που επιβάλλουν επιπλέον φορολογία ή προειδοποιητικές ενδείξεις στα ζαχαρούχα αναψυκτικά, ενώ το 2013 ο τότε δήμαρχος της Νέας Υόρκης Michael Bloomberg είχε επιχειρήσει (χωρίς επιτυχία) να απαγορεύσει την πώληση μεγάλων συσκευασιών τέτοιων αναψυκτικών.

    coc3

    Όσο για το αν αποδίδουν τέτοια μέτρα, αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρει το Business Insider, η επιβολή ειδικού τέλους 10% στα ζαχαρούχα αναψυκτικά στο Μεξικό τον Ιανουάριο του 2014 επέφερε μείωση 12% στις πωλήσεις τους.

    Φυσικά, οι εταιρείες που κυκλοφορούν ζαχαρούχα αναψυκτικά στην αγορά δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια, παίζοντας σε διπλό ταμπλό: αφενός επιχειρούν να πείσουν το κοινό ότι τα ζαχαρούχα αναψυκτικά δεν είναι τόσο κακά όσο ακούγεται ότι είναι, και αφετέρου επενδύουν σε άλλα αναψυκτικά, χωρίς προστιθέμενα σάκχαρα…

    Μία άλλη μέθοδος που χρησιμοποιούν οι εταιρείες είναι να περιορίσουν το μέγεθος των προϊόντων τους – ουσιαστικά, αποκομίζουν μεγαλύτερα έσοδα πουλώντας περισσότερες συσκευασίες με μικρότερες ποσότητες αναψυκτικών. Και μάλιστα, η πρακτική αυτή δεν είναι απλά κερδοφόρα, αλλά είναι και δημοφιλής, καθώς οι εταιρείες εμφανίζονται να περιορίζουν την περιεκτικότητα των προϊόντων τους σε ζάχαρη (στην πραγματικότητα, απλώς μειώνεται η ποσότητα του αναψυκτικού, άρα και η ποσότητα της ζάχαρης).

    coc4

    Όμως η εποχή που οι εταιρείες επικεντρώνονταν στην πώληση ζαχαρούχων αναψυκτικών ανήκει οριστικά στο παρελθόν. Η προσοχή όλο και περισσότερων καταναλωτών στρέφεται προς τις πιο υγιεινές εναλλακτικές επιλογές που υπάρχουν, και οι εταιρείες ακολουθούν αυτό το ρεύμα και στρέφουν και αυτές την προσοχή τους στην παραγωγή υγιεινών αναψυκτικών – χωρίς φυσικά να σταματούν να λανσάρουν και τα ακόμα δημοφιλή «παλιά» προϊόντα τους.

    Ήδη, το 2015 η Pepsi κυκλοφόρησε προϊόντα όπως οργανική Gatorade και νερό με γεύσεις, ενώ η Coca Cola λάνσαρε ανθρακούχο νερό και ανθρακούχους χυμούς. Βέβαια, ορισμένα από αυτά τα προϊόντα εξακολουθούν να περιέχουν ποσότητες ζάχαρης, έστω και μειωμένες.

    coc5

    Η στροφή αυτή φαίνεται πως μπορεί να αποφέρει καρπούς για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, τουλάχιστον αν πιστέψουμε το παράδειγμα του Μεξικού, όπου η φορολόγηση των ζαχαρούχων αναψυκτικών συνοδεύτηκε όχι μόνο από πτώση 12% των αναψυκτικών αυτών, αλλά και από μία αύξηση 4% στις πωλήσεις αναψυκτικών που έμεναν εκτός της φορολόγησης.

    Άρα, ίσως στο μέλλον για να επιβιώσουν τα αναψυκτικά να πρέπει να αποχωριστούν τον… καλύτερό τους φίλο για δεκαετίες, που ήταν (και είναι ακόμα) η ζάχαρη…



    ΣΧΟΛΙΑ