ΥΓΕΙΑ

«Η έλλειψη ύπνου σκοτώνει», προειδοποιεί κορυφαίος επιστήμονας

αϋπνία


Καμπανάκι κινδύνου για την «επιδημία» έλλειψης ύπνου που πλήττει τις σύγχρονες κοινωνίες κρούει κορυφαίος ειδικός. Ο συντομότερος από 7 ώρες νυχτερινός ύπνος είναι ένας σύγχρονος δολοφόνος, καθώς προκαλεί μια σειρά δυνητικά θανατηφόρων ασθενειών, αναφέρει ο καθηγητής Matthew Walker, διευθυντής του Κέντρου Ύπνου του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στο Μπέρκελεϊ.

Σε συνέντευξή του στον Guardian, ο Walker, τονίζει ότι η στέρηση του ύπνου, είναι ευρέως διαδεδομένη στη σύγχρονη κοινωνία και επηρεάζει «κάθε πτυχή της βιολογίας μας». Ωστόσο, το πρόβλημα δεν λήφθηκε ποτέ σοβαρά υπόψη ούτε από την Πολιτεία, ούτε από τους εργοδότες.

Το ηλεκτρικό φως, οι οθόνες τηλεόρασης και ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι μεγάλες μετακινήσεις από και προς τη δουλειά, η δυσδιάκριτη γραμμή ανάμεσα στην εργασία και τον προσωπικό χρόνο και πολλές άλλες πτυχές της σύγχρονης ζωής συμβάλλουν στην στέρηση του ύπνου.

Η κατάσταση αυτή, όμως, είναι ιδιαίτερα σοβαρή καθώς συνδέεται με τον καρκίνο, τον διαβήτη, τις καρδιακές παθήσεις, το εγκεφαλικό επεισόδιο, τη νόσο Αλτσχάιμερ, την παχυσαρκία και την κακή ψυχική υγεία μεταξύ άλλων προβλημάτων υγείας. Εν ολίγοις, η έλλειψη ύπνου σκοτώνει.

Τα στοιχεία όσον αφορά στον καρκίνο είναι σοκαριστικά: Όπως εξηγεί ο ειδικός, μετά από μία μόνο νύχτα με 4 ή 5 ώρες ύπνου, τα φυσιολογικά κύτταρά μας τα οποία επιτίθενται στα καρκινικά κύτταρα που εμφανίζονται στον οργανισμό  καθημερινά, μειώνονται κατά 70 %, Η  έλλειψη ύπνου συνδέεται με τον καρκίνο του εντέρου, του προστάτη και του μαστού, ενώ ακόμη και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει χαρακτηρίσει τη νυχτερινή βάρδια σε οποιαδήποτε μορφή εργασίας ως πιθανό καρκινογόνο.

Ο καθηγητής Walker, τονίζει ότι καμία πτυχή της βιολογίας μας δεν μένει αλώβητη από τη στέρηση του ύπνου, όμως κανείς δεν κάνει τίποτα γι ‘αυτό. «Τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν: στο χώρο εργασίας και στις κοινότητές μας, στα σπίτια και στις οικογένειές μας», επισημαίνει. «Επειδή, ωστόσο, οι αρμόδιοι φορείς δεν δίνουν στο θέμα την δέουσα σημασία, θα πρέπει οι άνθρωποι να δράσουν σε ατομικό επίπεδο», τονίζει.

Την ίδια στιγμή, η επιδίωξη ενός καλού ύπνου έχει ταυτιστεί με την τεμπελιά με αποτέλεσμα πολλοί να αρνούνται να παραδεχθούν ότι χρειάζονται περισσότερο ύπνο.

Ο καθηγητής Walker, συγγραφέας του βιβλίου “Why We Sleep: The New Science of Sleep and Dreams is due out next month” κοιμάται αδιαπραγμάτευτα 8 ώρες καθημερινά. «Παίρνω τον ύπνο μου απίστευτα σοβαρά επειδή έχω δει τα στοιχεία», δηλώνει.

« Ένας στους τρεις από εμάς πάσχει από κακό ύπνο, συχνά εξαιτίας του άγχους, των υπολογιστών και της εργασίας στο σπίτι.

Ωστόσο, το κόστος όλων αυτών των άγρυπνων νυχτών δεν περιορίζεται στην κακή διάθεση και την έλλειψη συγκέντρωσης.

Ο τακτικά κακός ύπνος μάς θέτει σε κίνδυνο σοβαρών ιατρικών καταστάσεων και μειώνει το προσδόκιμο ζωής μας.

Είναι πλέον σαφές ότι ο επαρκής νυχτερινός ύπνος είναι απαραίτητος για μια μακρά και υγιή ζωή», προειδοποιεί το Βρετανικό Σύστημα Υγείας.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Ο διαβήτης είναι στην πραγματικότητητα πέντε και όχι δύο διαφορετικές ασθένειες

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πρόωρη εμμηνόπαυση: 10 ερωτήσεις για τον «εφιάλτη» των νεαρών γυναικών

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Θερινή ώρα: Πώς επηρεάζει τον ύπνο και την υγεία μας


ΣΧΟΛΙΑ