Μπορεί οι Έλληνες εφοπλιστές να παραμένουν στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, ωστόσο, η κρίση που βιώνει ο συγκεκριμένος κλάδος έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις κινήσεις τους, κυρίως όσον αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι αναλυτές της πλατφόρμας δεδομένων VesselsValue (VV), η οποία προσδιορίζει τις δίκαιες αποτιμήσεις των πλοίων, η δραστηριότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών στην αγορά μεταχειρισμένων, στις νέες παραγγελίες αλλά και στις πωλήσεις για scrap έχει συρρικνωθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016 σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2015.
Δραματική μείωση των τιμών στην αγορά μεταχειρισμένων
Ειδικότερα, τα ποσά που ξόδεψαν στο πρώτο εξάμηνο του έτους οι Έλληνες για τις αγορές 122 μεταχειρισμένων πλοίων, μειώθηκαν κατά 54% και ανήλθαν στα 1,55 δισ. δολάρια έναντι 3,4 δισ. δολαρίων που διέθεσαν την αντίστοιχη περυσινή περίοδο για τις αγορές 138 πλοίων. Αυτό που αξίζει να σημειώσουμε είναι ότι ο αριθμός των πλοίων σημείωσε μικρή υποχώρηση σε σχέση με το ποσό που πλήρωσαν οι αγοραστές, γεγονός που αποτυπώνει ξεκάθαρα τη σημαντική υποχώρηση των τιμών στις πωλήσεις second hand πλοίων.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στο σύνολο της ναυτιλιακής αγοράς, καθώς στο σύνολο τους οι εφοπλιστές ξόδεψαν 7,097 δισ. δολάρια στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2016 για αγορές 631 μεταχειρισμένων πλοίων έναντι 14,75 δισ. δολαρίων για αγορές 646 πλοίων την αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης χρονιάς.
Βουτιά κατά 70% σημείωσε ο αριθμός νέων παραγγελιών από τους Έλληνες εφοπλιστές, καθώς στο πρώτο εξάμηνο του 2016 έγιναν παραγγελίες 27 νεότευκτων πλοίων έναντι παραγγελιών για 90 που είχαν γίνει το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Εξίσου απογοητευτική είναι η εικόνα των νέων παραγγελιών στο σύνολο της αγοράς, καθώς στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους έγιναν παραγγελίες για μόλις 238 νεότευκτα πλοία έναντι 689 την ίδια περυσινή περίοδο.
Σχεδόν αμετάβλητη ήταν η δραστηριότητα στον τομέα της απόσυρσης για scrap, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν για διάλυση 66 πλοία κατά το εξεταζόμενο διάστημα έναντι 70 πλοίων πέρυσι.
Ωστόσο, συνολικά στη ναυτιλιακή αγορά ο αριθμός των πλοίων που πουλήθηκαν για scrap αυξήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους και ανήλθε στα 428 έναντι 388 που αποσύρθηκαν πέρυσι.