Η ιδιοκτήτρια της Zara επιμένει ότι μπορεί να παραμείνει νεανική στη μέση ηλικία, καθώς η μεγαλύτερη εταιρεία μόδας στον κόσμο συμπληρώνει μισό αιώνα ζωής – αντιμετωπίζοντας παράλληλα επιβράδυνση της ανάπτυξης, εμπορικούς πολέμους και γενικευμένες συγκρούσεις.

Παρά τις αμφιβολίες της αγοράς που έχουν αφαιρέσει σχεδόν 40 δισ. ευρώ από τη χρηματιστηριακή της αξία από τον Δεκέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Inditex, Óscar García Maceiras, δήλωσε στους Financial Times ότι η εταιρεία μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται μέσα από την «επιλεκτική» στρατηγική επέκτασης των καταστημάτων της Zara.

1

«Ποτέ δεν λειτουργήσαμε με τη λογική της ανακοίνωσης σχεδίων για τριπλασιασμό των καταστημάτων σε Χ αριθμό ετών ή για διπλασιασμό του ισολογισμού», είπε. «Λειτουργούμε έργο προς έργο».

Πέρυσι, η Zara μπήκε στο Ουζμπεκιστάν, την 97η χώρα της, και του χρόνου θα ανοίξει κατάστημα στη Βόρεια Καρολίνα, την 26η πολιτεία των ΗΠΑ. Ο García Maceiras, που ανέλαβε το 2022, δήλωσε ότι υπάρχει περιθώριο αύξησης των πωλήσεων ακόμη και στην Ισπανία – την πιο ώριμη αγορά της – αντικαθιστώντας μικρά και παρωχημένα καταστήματα Zara με πιο εντυπωσιακά, μεγαλύτερα, στις ίδιες περιοχές.

Ο CEO εντόπισε επίσης «ανέγγιχτο έδαφος» για μικρότερα brands του ομίλου, που αποκτήθηκαν ή ιδρύθηκαν τη δεκαετία του 1990 – όπως τα Massimo Dutti, Bershka και Pull&Bear – αλλά τα οποία εμφανίστηκαν πρόσφατα σε σημαντικές αγορές.

Η βιομηχανία της μόδας, ωστόσο, περνάει δύσκολη περίοδο. Η εύθραυστη καταναλωτική εμπιστοσύνη πλήττεται από εμπορικούς πολέμους και πολεμικές συγκρούσεις, επιτείνοντας την πίεση από τη μακροχρόνια τάση των καταναλωτών να δαπανούν περισσότερα για εμπειρίες και λιγότερα για ρούχα.

Η Inditex ηγήθηκε της ανάκαμψης του κλάδου μετά την πανδημία, αλλά η ανάπτυξη των πωλήσεών της έχει εξασθενήσει έκτοτε, υποχωρώντας στο 1,5% το πρώτο τρίμηνο του 2025 – αν και αυτό οφείλεται και στις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

Ο García Maceiras δήλωσε: «Κάποιες στιγμές ή σε συγκεκριμένες καμπάνιες, η ανάπτυξη μπορεί να είναι ταχύτερη, και άλλες φορές κάπως πιο συγκρατημένη. Αλλά παραμένουμε εξαιρετικά βέβαιοι ότι οι ικανότητες των ομάδων μας και το μοντέλο μας θα συνεχίσουν να λειτουργούν και θα βλέπουμε θετική εξέλιξη».

Ο διευθύνων σύμβουλος είναι ένας μεθοδικός, ψύχραιμος χαρακτήρας που δεν ταιριάζει προφανώς με τον κόσμο της μόδας. Πριν ενταχθεί στην Inditex, ανέβηκε τα σκαλιά της ιεραρχίας στον τραπεζικό κλάδο της Ισπανίας, περιλαμβανομένης μιας θητείας ως νομικός σύμβουλος στην Santander.

Διαφήμιση από το Zara. (photo credit : official instagram profile)
Διαφήμιση από το Zara. (photo credit : official instagram profile)

Ο García Maceiras, που κλείνει τα 50 τον Οκτώβριο, δήλωσε ότι αυτός και η Zara «είναι και οι δύο από τη σοδειά του 1975», αναφερόμενος στο έτος που ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της Inditex, Amancio Ortega, άνοιξε το πρώτο κατάστημα Zara στη Λα Κορούνια, στη βορειοδυτική Ισπανία. Η κόρη του, Marta Ortega, είναι σήμερα πρόεδρος της Inditex.

Η Ισπανία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά της Inditex, με πάνω από 1.000 καταστήματα που αποφέρουν το 15% των πωλήσεων. Οι ΗΠΑ βρίσκονται στη δεύτερη θέση με βάση τα έσοδα, παρόλο που η Inditex λειτουργεί μόνο 100 καταστήματα εκεί. Η Ρωσία ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της μέχρι που η εταιρεία πούλησε τη δραστηριότητά της λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Η επιτυχία της Zara βασίστηκε στην ταχύτητα της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Προμηθεύεται σχεδόν τα μισά της προϊόντα από λεγόμενες «γειτονικές χώρες», κυρίως την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και το Μαρόκο.

Αυτό συνδυάζεται με «αναλυτική» ικανότητα να εντοπίζει τι αρέσει στους καταναλωτές σε χρώματα, υφάσματα και στυλ, είπε ο Richard Hyman, συνεργάτης της Aria Intelligent Solutions, μιας συμβουλευτικής εταιρείας λιανικής.

Συνολικά, αυτό σημαίνει ότι η Inditex μπορεί να σχεδιάσει νέα ρούχα εμπνευσμένα από τις πασαρέλες και να τα φέρει στα καταστήματα μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες. Όλα περνούν από τα κέντρα διανομής της στην Ισπανία ή από ένα στην Ολλανδία, αλλά ο García Maceiras δήλωσε ότι κρατούν τις συλλογές φρέσκες ανανεώνοντάς τις δύο φορές την εβδομάδα.

O σκληρός ανταγωνισμός

Το μοντέλο της Inditex βοήθησε τον όμιλο να ευδοκιμήσει παρά τον σκληρό ανταγωνισμό από Mango, Primark και Shein. Τα καθαρά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά 9% στα 5,9 δισ. ευρώ πέρυσι.

Αν και η Inditex μείωσε τον αριθμό των καταστημάτων της κατά 2.000, φτάνοντας τα 5.500 από το 2019, η συνολική επιφάνεια των καταστημάτων της αυξήθηκε, επειδή κλείνει μικρά καταστήματα και ενοποιεί τη δραστηριότητα σε λιγότερα, αλλά μεγαλύτερα. Αυτά αποδίδουν επίσης σημαντικά υψηλότερες πωλήσεις ανά τετραγωνικό μέτρο. Από το 2021, περίπου το ένα τέταρτο των πωλήσεων γίνεται διαδικτυακά.

«Καθώς η Inditex μπαίνει στη μέση ηλικία, είναι παρωχημένη; Καθόλου», είπε ο Hyman. «Πιστεύω ότι ωριμάζει όμορφα. Αλλά στα 50 είναι δύσκολο να επιτύχεις τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης που είχες παλιότερα».

Επιπλέον, η αγορά μόδας σήμερα είναι δύσκολη ακόμη και για τους καλύτερους. «Όταν η ζήτηση είναι χαμηλή… παρατηρείται κάμψη της καινοτομίας γιατί οι άνθρωποι προσπαθούν να προστατεύσουν τα εμπορικά τους νούμερα», είπε ο Hyman. «Είναι η Inditex τόσο καινοτόμα όσο ήταν πριν πέντε χρόνια; Ίσως όχι. Είναι η αγορά γενικά λιγότερο καινοτόμα; Ναι».

Ο García Maceiras είπε ότι το αίσθημα οικονομικής αβεβαιότητας θα μπορούσε να αποθαρρύνει τους καταναλωτές από σημαντικές αγορές «όπως η αγορά κατοικίας ή η αλλαγή αυτοκινήτου». Όμως οι καταναλωτές παραμένουν πρόθυμοι να αγοράσουν φορέματα για πάρτι και μπλούζες για την παραλία, όσο ένας βασικός δείκτης – το ποσοστό ανεργίας – δεν αυξάνεται. Από την πανδημία και μετά, είπε, αυτός ο δείκτης παρέμεινε «πολύ σταθερός στις περισσότερες αγορές μας».

Ο εμπορικός πόλεμος

Ο García Maceiras εμφανίστηκε επίσης καθησυχαστικός για τις επιπτώσεις του παγκόσμιου εμπορικού πολέμου που πυροδότησε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, κυρίως λόγω του ότι η εταιρεία προμηθεύεται προϊόντα από την Τουρκία και το Μαρόκο, τα οποία απειλούνται με χαμηλότερους δασμούς απ’ ό,τι η Κίνα, το Βιετνάμ ή το Μπανγκλαντές.

Το επιχείρημά του υπέρ των επενδυτών να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη τους στις πωλήσεις ήταν ότι η αγορά μόδας είναι τόσο κατακερματισμένη, που ακόμη και ένας κολοσσός όπως η Inditex έχει χαμηλό μερίδιο αγοράς – κάτι που της αφήνει περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη.

Για παράδειγμα, η Oysho, αλυσίδα της Inditex που μετατοπίστηκε από τα εσώρουχα στα αθλητικά είδη, μπήκε στη βρετανική αγορά μόλις το 2023, ενώ η Bershka, με στόχο πιο νεανικό και edgy προφίλ, άνοιξε φέτος το πρώτο της κατάστημα στην Ινδία.

Αλλά ο Simon Irwin, αναλυτής λιανικής στην Tanyard Advisory, εξέφρασε αμφιβολίες για το αν τα μικρότερα brands της Inditex έχουν αρκετά ισχυρή ταυτότητα. «Όλοι ξέρουν τι είναι η Zara. Αλλά τα Bershka, Stradivarius, Pull&Bear – είναι όντως τόσο διαφορετικά;»

Η Zara παραμένει η κινητήρια δύναμη του ομίλου. Ο García Maceiras μίλησε με ενθουσιασμό για τα κομψά εσωτερικά και τα καφέ που εισάγονται στα νεότερα καταστήματα της αλυσίδας.

Ο Irwin ανέφερε ότι οι αναβαθμίσεις των καταστημάτων Zara έδωσαν «τεράστια ώθηση» στις πωλήσεις ανά τετραγωνικό μέτρο. «Αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορείς να παίζεις αυτό το χαρτί για πάντα. Η αποδοτικότητα ανά τετραγωνικό έχει φυσικό όριο, όποιος κι αν είσαι», είπε. «Σε κάποιο σημείο, για να μεγαλώσεις, πρέπει είτε να αναπτύξεις το online είτε να αυξήσεις τον αριθμό καταστημάτων».

Αυτή δεν είναι μια κρίση μέσης ηλικίας για την Inditex. Αλλά για να αποφευχθεί η στασιμότητα, λίγη νέα ώθηση δεν θα ήταν κακή ιδέα.

Διαβάστε επίσης :

Inditex (Zara): Yποτονική εκκίνηση των πωλήσεων το δεύτερο τρίμηνο – Πτώση της μετοχής

Nestle: Προτείνει τον βετεράνο της Inditex (Zara) Πάμπλο Ίσλα για τη θέση του νέου προέδρου

Η&Μ: Μείωση των τριμηναίων πωλήσεων – Ελπίδες ανάκαμψης στη θερινή σεζόν

 

 


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.