Επι-θετικά

Πρωτοβουλία ’21 vs Γιάννας Αγγελοπούλου και το mail του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Portrait of Stephy Langui, Rene Magritte


Φάουλ στην Ιστορία

Όχι μόνον δεν υπήρχε φιρμάνι, που να επιτρέπει στον Έλγιν να αποσπάσει και να κλέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα, καταστρέφοντας το μνημείο αλλά και η επιστολή, την οποία είχε στη διάθεσή του ήταν γραμμένη στα …ιταλικά. ( Αλλά έγραφε ποτέ ένας Τούρκος πασάς τα γράμματά του στα ιταλικά;).

Ολόκληρο συνέδριο έγινε ακριβώς πριν από ένα χρόνο στην Αθήνα, στο οποίο Τούρκοι ιστορικοί, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των ερευνών τους διαβεβαίωσαν και τους Έλληνες επιστήμονες για την ανυπαρξία του υποτιθέμενου φιρμανιού, που επικαλείται κάθε τόσο το Βρετανικό Μουσείο για να αποδείξει τη νομιμότητα της κλοπής. Ως και η «Χουριέτ» μάλιστα, το είχε πρωτοσέλιδο.

Μόνον η κυρία Μαρία Ηλιού, δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Η Αθήνα από την Ανατολή στη Δύση 1821- 1896», που παρουσιάσθηκε προ ημερών στο Μουσείο Μπενάκη δεν αντελήφθη το παραμικρό.

Δεν ρώτησε, δεν έμαθε, δεν ξέρει; Άγνωστο. Ιδιαίτερα ενοχλημένοι έτσι, οι παρευρισκόμενοι στην προβολή,

Έλληνες αρχαιολόγοι, ιστορικοί και άλλοι επιστήμονες, άκουγαν την άποψη της κυρίας Ηλιού και του ιστορικού συμβούλου της κ. Κιτροέφ, οι οποίοι στην ουσία επανέλαβαν τις αιτιάσεις των υποστηρικτών των Βρετανών περί τουρκικής επίσημης άδειας κλπ. κλπ. Φάουλ χωρίς αμφιβολία, μπροστά σε ένα κοινό ειδημόνων μάλιστα στο συγκεκριμένο θέμα.

Και κρίμα, που οι καλοί τρόποι, οι οποίοι επιβάλλονται σε τέτοιες συνάξεις, κοσμικής φύσεως δεν επέτρεψαν κάποια διαμαρτυρία. Στα «πηγαδάκια» όμως… Η Ιστορία είναι δύσκολη υπόθεση και οι επιφανειακές προσεγγίσεις της, εκτός από αναξιόπιστες μπορεί να είναι και προβληματικές.

Ιδιαίτερα, όταν πρόκειται για εθνικά θέματα, όπως είναι το αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα.

      Με μέτρο

Η μισή Ελλάδα πήρε μέρος στην Επανάσταση του ΄21, όλη η Ελλάδα θα γιορτάσει  – και ορθώς –  τα 200 χρόνια από την έναρξη του Αγώνα για την Ελευθερία.

Πολύ μας έχει μπερδέψει όμως το γεγονός, ότι δύο διαφορετικές διοργανώσεις μεγάλου βεληνεκούς και από επισημότατους φορείς στοχεύουν στο ίδιο θέμα.

Βεβαίως μπορεί η άμιλλα να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα, μπορεί οι επιδόσεις τους να συναρπάσουν τους πολίτες, μπορεί ο ενθουσιασμός εξ αιτίας αυτών να είναι τέτοιος, που του χρόνου όλοι οι Έλληνες θα τρέχουν ολημερίς από συνέδριο σε συναυλία, από εκθέσεις σε ομιλίες και τούμπαλιν.

Αλήθεια όμως, ποιος μπορεί να το πιστέψει αυτό;

Γιατί από την άλλη, όσο και αν τα «θεάματα», κυρίως τα δημόσια, πάντα γοήτευαν το κοινό, ο κίνδυνος του κορεσμού είναι ορατός. Εξάλλου καθημερινά προστίθενται και άλλοι διοργανωτές, αφού κάθε τόπος έχει τους δικούς του ήρωες και τις δικές του απόψεις περί εορτασμού των εθνικών επετείων.

Σ΄αυτή τη γιορτή ασφαλώς και δεν μπορεί να λείπει κανείς, αλλά ούτε και τα πανηγυράκια  θα λείψουν…

Αναμένοντας λοιπόν και το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, που επιμελείται η κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου και που δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα είναι στο ίδιο υψηλό επίπεδο με αυτό της «Πρωτοβουλίας ΄21» που ανακοινώθηκε προ ημερών, μία είναι η παράκληση. Με μέτρο παιδιά.

      Το μυστικό

Μια χαρούμενη φωτογραφία με κόκκινα μπαλόνια, με αντικείμενα τέχνης, διακοσμητικά, ακόμη και βιβλία και κοσμήματα _όλα κατακόκκινα_  ήταν αυτή που έφθασε με mail από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Για του Αγίου Βαλεντίνου φυσικά (αλλά και για κάθε περίσταση).

Πρόκειται για ένα από τα δυο –τρία πωλητήρια μουσείων στην Αθήνα, που παρακολουθούν την επικαιρότητα, ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του κοινού, που αναζητεί κάτι ιδιαίτερο και βεβαίως ωφελούνται. Στον αντίποδα, τα μεγάλα, δημόσια μουσεία Εθνικό Αρχαιολογικό, Βυζαντινό, Νομισματικό ή δεν έχουν καν πωλητήριο ή δεν λειτουργεί ή δεν έχουν πωλητέα!

Το αυτό και σε όλη τη χώρα. Μεγάλη ιστορία. Και απαράδεκτη.

Γιατί τα διαφυγόντα κέρδη είναι τεράστια. Δεν είναι μυστικό άλλωστε, το αντίθετο, ότι όλα τα μουσεία του εξωτερικού βασίζουν την επιβίωσή τους, όχι στις εισπράξεις από τα εισιτήρια αλλά στα πωλητήριά τους, που με πληθώρα πωλητέων αντικειμένων σε τιμές για κάθε επισκέπτη, ακόμη και από 1 ή 2 ευρώ, γεμίζουν τα ταμεία τους. Στην Ελλάδα συμβαίνει ακριβώς το αντίστροφο.

Που παρά τις εξαγγελίες και αυτής της κυβέρνησης δεν έχει αλλάξει.

Γιατί ο φορέας που είναι υπεύθυνος για όλα αυτά, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων εξακολουθεί να αποτελεί έναν από τους πιο προβληματικούς φορείς στη χώρα. Ώρα είναι να τελειώνει.


ΣΧΟΛΙΑ