• Επι-θετικά

    Ο φτωχός συγγενής, τα τέρατα, οι Συμπληγάδες και η πρωτιά του Οδυσσέα

    Τα «ασημικά» σε διατίμηση, τα εκατομμύρια χωρίς αντίκρισμα και μια ιστορία χωρίς τέλος

    Τα «ασημικά» σε διατίμηση, τα εκατομμύρια χωρίς αντίκρισμα και μια ιστορία χωρίς τέλος


    Η Οικονομία αλλιώς 

    Εντυπωσιακοί οι αριθμοί του Ταμείου Ανάκαμψης και για τον πολιτισμό -παρ’ ότι πάντα είναι ο φτωχός συγγενής- αλλά δεν είναι μόνον αυτοί που κάνουν τη διαφορά.

    Είναι ο τρόπος προσέγγισης παλιών και νέων προβλημάτων, είναι και οι καινοτόμες ιδέες, που για πρώτη φορά μπαίνουν στο τραπέζι, όπως για παράδειγμα προωθώντας δράσεις, που μπορεί να αναδείξουν τον πολιτισμό σε  πυλώνα ανάπτυξης των τοπικών οικονομιών.

    Και ακόμη επενδύοντας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, που στην Ελλάδα βρίσκεται σε μεγάλη υστέρηση, καθώς αντιμετωπίζει πλήθος από εμπόδια νομικά, ακαδημαϊκά, θεσμικά και άλλα.

    Αλλά και προχωρώντας σε μεταρρυθμίσεις όσον αφορά την απασχόληση στο χώρο του πολιτισμού, προκειμένου να καταργηθεί η αδήλωτη εργασία, κάτι που απαιτεί μέτρα και κίνητρα, όπως και την απλούστευση του φορολογικού και εργασιακού πλαισίου.

    Επίσης, ενισχύοντας τους μηχανισμούς που απαιτούνται για την καταπολέμηση της πειρατείας του καλλιτεχνικού έργου. Ή και αναγνωρίζοντας ως επένδυση, την αποκαλούμενη «Ασημένια Οικονομία», που είναι η προσέλκυση στους πολιτιστικούς χώρους επισκεπτών τρίτης ηλικίας και ατόμων με ειδικές ανάγκες.

    Ένα ολόκληρο πλέγμα μέτρων, δηλαδή, που χαρακτηρίζεται από τόλμη, συχνά και πρωτοτυπία και συνδυάζει επιπλέον, τον πολιτιστικό με τον φυσικό πλούτο της χώρας για την ενίσχυση της ταξιδιωτικής εμπειρίας αναβαθμίζοντας τις φυσικές υποδομές των μνημείων και προσφέροντας ταυτόχρονα, χάρις στην εγκατάσταση υποδομών 5G ψηφιακές υπηρεσίες: πληροφοριών, ηλεκτρονικού εμπορίου, πιστοποίησης για παρόχους τοπικών αγαθών και υπηρεσιών.

    Επένδυση όμως, και μάλιστα ιδιαιτέρως σοβαρή θεωρείται και η προστασία εμβληματικών τόπων και μνημείων από την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της σ’ αυτά από ακραία καιρικά φαινόμενα που γίνονται όλο και συχνότερα. Ενώ για το τέλος κρατώ το πιο «καινούργιο» απ’ όλα.

    Την συνταγογραφούμενη θεραπεία μέσω της τέχνης («art on prescription») για θέματα ψυχικής υγείας. Γιατί η τέχνη δίνει διεξόδους σε όλα.

    Τέρατα, Συμπληγάδες και μια πρωτιά 

    «Άνδρα μοι έννεπε, μούσα, πολύτροπον…» μαθαίναμε στο σχολείο αλλά πόσοι είμαστε σε θέση να θυμηθούμε περισσότερους στίχους της Οδύσσειας; Έστω και στην Νέα Ελληνική, όπως διδάσκεται πλέον ο Όμηρος. Μήπως όμως ν΄ αλλάξουμε γνώμη και να γυρίσουμε στις πηγές μας; Εκεί που το νερό τρέχει καθαρό, αμόλυντο και γονιμοποιό…  Γιατί το θέμα είναι, ότι ενώ εμείς συχνά σνομπάρουμε τον Οδυσσέα και τις περιπέτειές του, υποβιβάζοντας το όλον σε παραμυθάκι, κάποιοι άλλοι αναγνωρίζουν χωρίς συμπλέγματα και δήθεν μοντερνισμούς, ότι αυτό το μοναδικό σε σύνθεση και πλούτο αριστούργημα της επικής ποίησης είναι μια αξεπέραστη στους αιώνες δημιουργία. Και έτσι είναι ασφαλώς.

    Δεν χρειαζόταν να μας το επιβεβαιώσει το BBC αλλά και πάλι, γιατί όχι. Επί έξι μήνες έκανε ψηφοφορία μεταξύ συγγραφέων, επιστημόνων, ακαδημαϊκών και βιβλιοκριτικών για τα κορυφαία βιβλία, που διαμόρφωσαν την ανθρώπινη σκέψη και πρώτη στη λίστα των δέκα, η Οδύσσεια. Από τον μακρινό 8ο π.Χ. αιώνα ως τον 21ο μ.Χ. σαν να μην έχει παρεμβληθεί τίποτε. Ούτε πόλεμοι και καταστροφές, ούτε αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν και χάθηκαν, ούτε θρησκείες, ούτε πολιτισμοί που ανέτειλαν και έσβησαν, ούτε τα εκατομμύρια των ανθρώπων που πέρασαν απ΄αυτή τη γη.

    Όλα άλλαξαν ξανά και ξανά αλλά το έπος του Οδυσσέα παραμένει αξεπέραστο, αποτελώντας έναν από τους θεμελιώδεις μύθους του δυτικού πολιτισμού. Γιατί είναι όλα μας τα υπαρξιακά ερωτήματα εκεί μέσα, είναι οι κίνδυνοι και οι προκλήσεις της ζωής, είναι ο νόστος κι η Ιθάκη που ο καθένας μας ψάχνει… Ένα ταξίδι αυτογνωσίας, όπου οι θεοί παίρνουν αποφάσεις για την μοίρα των ανθρώπων και τα τέρατα _όπως κι αν ερμηνεύονται_ συναγωνίζονται 

    στα εμπόδια που μπορούν να βάλουν και τις δυστυχίες, που μπορούν να προκαλέσουν. Συμπληγάδες, που όπως ο Οδυσσέας έτσι και ο άνθρωπος υποχρεώνεται να περάσει και να βγει αλώβητος. Κι όλα αυτά μέσα από μια ανεπανάληπτη περιπέτεια, που διατηρεί το σφρίγος και τη ζωντάνια της σαν να γράφτηκε σήμερα. Και για να μην έχει… παράπονο η Ιλιάδα  βρίσκεται στην ίδια λίστα στον αριθμό δέκα. Όμηρος εις διπλούν αφήνοντας πίσω του και Σέξπηρ και Θερβάντες και Μάρκες και άλλους…

    Διαβάστε ακόμη:

    Η σεΐχα του Κατάρ που ξοδεύει εκατομμύρια για την τέχνη – Συνάντηση με Λίνα Μενδώνη 

    Το όνομα του Ζισκάρ ντ’ Εστέν στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι



    ΣΧΟΛΙΑ