• Business

    ΒΟΑΚ: Στα τέλη Οκτωβρίου ο ανάδοχος – Ποιοι όμιλοι τον διεκδικούν

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Μήνας σημαντικών εξελίξεων αναμένεται να είναι ο Οκτώβριος για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που διεκδικούν μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Mytilineos, ΑΒΑΞ, Egis και Meridiam.

    Αυτό συμβαίνει, καθώς σύμφωνα με πηγές του υπουργείου υποδομών, αναμένεται εντός του Οκτωβρίου η αποσφράγιση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών, ενώ είναι αρκετά πιθανό να γνωρίζουμε και τον προσωρινό ανάδοχο στα τέλη του ίδιου μήνα.

    Ο διαγωνισμός για το έργο αξίας 1,75 δισ.ευρώ προχωρά χωρίς ευτράπελα, αλλά όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές, παραλίγο να υπάρξουν μικρές αναταράξεις καθώς υποβλήθηκε μία προσφυγή από τον Όμιλο ΑΒΑΞ προς την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) επικαλούμενος κενά στα δικαιολογητικά των αντίπαλων σχημάτων.

    Να σημειωθεί ότι και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ελλάκτωρ, Ευθύμιος Μπουλούτας, είχε αναφερθεί την προηγούμενη Δευτέρα στην εν λόγω προσφυγή κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του εξαμήνου.

    Η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να είχε οδηγήσει τον διαγωνισμό σε καθυστερήσεις, ωστόσο, σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πηγές ο όμιλος ΑΒΑΞ απέσυρε την προσφυγή και όλα είναι πλέον έτοιμα ώστε την ερχόμενη εβδομάδα να γίνει η αποσφράγιση των τεχνικών φακέλων.

    Το επόμενο βήμα είναι να ανοιχθούν στα μέσα του Οκτωβρίου οι οικονομικές προσφορές και εφόσον δε γίνει κάποια νέα προσφυγή, να ανακηρυχθεί στα τέλη του μήνα ο προσωρινός ανάδοχος.

    Ο διαγωνισμός και οι μνηστήρες

    Το εν λόγω τμήμα δημοπρατείται ως παραχώρηση που συνδυάζει την κατασκευή και τη συντήρηση-λειτουργία του τελευταίου και μεγαλύτερου τμήματος του οδικού άξονα της Μεγαλονήσου.

    Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ελληνικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή και τη λειτουργία οδικών αξόνων, αλλά και γαλλικών εταιρειών.

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ακολουθεί την επιτυχημένη τακτική που υιοθέτησε και στην Αττική Οδό και δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της χωρίς να έχει συνάψει κάποια συμμαχία με Έλληνα ή ξένο συνέταιρο. Να σημειωθεί ότι για την εισηγμένη η παραχώρηση αποτελεί ένα έργο με σημαντική προστιθέμενη αξία καθώς θα βελτιώσει την ισχυρή παρουσία του στην Κρήτη (σ.σ. κατασκευάζει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και το τμήμα Νεάπολη-Χερσόνησος του ΒΟΑΚ μαζί με τις Ελλάκτωρ και Intrakat) ενώ θα γιγαντώσει το ήδη μεγεθυμένο ανεκτέλεστό της.

    Από την άλλη πλευρά τα άλλα δύο σχήματα που είναι οι κοινοπραξίες των Ελλάκτωρ-Mytilineos και ΑΒΑΞ-Egis-Meridiam ακολουθούν την οδό των ισχυρών συμμαχιών.

    Ξεκινώντας από την πρώτη συμμαχία η Mytilineos επιδιώκει να επικρατήσει στον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ, καθώς οι οδικές παραχωρήσεις βρίσκονται στο επίκεντρο της στρατηγικής ανάπτυξης του ομίλου, διότι συνδυάζουν το κατασκευαστικό έργο και επομένως θα ξεκλειδώσουν υπεραξίες.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, ο όμιλος θα διεκδικήσει το ΒΟΑΚ με όλες του τις δυνάμεις, καθώς το έργο συνδυάζει κατασκευή και λειτουργία. Μάλιστα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης, Ευάγγελος Μυτιληναίος, έχει αναφερθεί πολλές φορές στη σημασία αυτού του έργου.

    Επιπλέον, η Mytilineos έχει ήδη πραγματοποιήσει εξαγορές σε δύο άλλους τομείς δραστηριότητας, που είναι ενέργεια και η μεταλλουργία, και θα ήθελε να αναδείξει ανάλογη δυναμική και το «μέταλλο» των δύο νεοσυσταθέντων θυγατρικών (ΜΕΤΚΑ και Μ Παραχωρήσεων). Ο καλύτερος τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι η επικράτηση σε ένα τόσο μεγάλο έργο.

    Να σημειωθεί ότι δεν αποκλείεται να δούμε στο εν λόγω σχήμα και έναν νέο εταίρο καθώς ενδέχεται να υπάρξει μία άτυπη είσοδος της Intrakat.

    Αυτό συμβαίνει καθώς το άλλο μέλος της συμμαχίας που είναι η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, θα καλέσει την Intrakat προκειμένου να αναλάβει το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου εφόσον επικρατήσει στον διαγωνισμό (σ.σ η Ελλάκτωρ θα μπορεί να ζητά από την Intrakat, που αναμένεται έως τα τέλη του έτους να έχει εξαγοράσει τον Άκτωρ, να αναλαμβάνει την κατασκευή έργων).

    Η τρίτη προσφορά προέρχεται από την κοινοπραξία του Ομίλου ΑΒΑΞ με τις γαλλικές Egis και Meridiam.

    Όσον αφορά την Egis, η εταιρεία έχει πολύ καλή εικόνα της ελληνικής αγοράς καθώς συμμετέχει με ένα πολύ μικρό ποσοστό στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται την υφιστάμενη παραχώρηση της Αττικής Οδού (Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis), ενώ μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε δώσει την προσφορά-ρεκόρ για την Εγνατία Οδό.

    Ο δεύτερος Γάλλος εταίρος του Ομίλου ΑΒΑΞ είναι η Meridiam, η οποία αποτέλεσε σύμμαχο της εισηγμένης στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό και από ό,τι φαίνεται η συνεργασία συνεχίζεται και στο ΒΟΑΚ.

    Το έργο και τα σκιώδη διόδια

    Το Χανιά-Ηράκλειο, που περιλαμβάνει και την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά, αποτελεί το μεγαλύτερο και ακριβότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

    • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
      2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
    • 26 σήραγγες
    • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
    • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
    • Η διάρκεια του έχει υπολογιστεί στα 30 έτη και τα τέσσερα πρώτα αφορούν την κατασκευή του. Επομένως, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί έως τέλη του 2023, τότε ο οδικός άξονας θα παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2027 ή τις αρχές του 2028.

    Σημειώνεται ότι η προσφορά εκτός από το κόστος για την κατασκευή του οδικού άξονα αφορά και την τιμή των διοδίων για τα υπόλοιπα 26 έτη της παραχώρησης.

    Υπενθυμίζεται, ότι το υπουργείο υποδομών θα εφαρμόσει τη μέθοδο των «σκιωδών» διοδίων.

    Βάσει αυτής η χρέωση των διοδίων θα γίνεται χιλιομετρικά (σ.σ. Στα 0.067 ευρώ/χλμ) και το υπουργείο θα καλύπτει μέσω κρατικής επιχορήγησης τη διαφορά μεταξύ της τιμής που θα προτείνει το κάθε σχήμα, ώστε να του «βγαίνει» το χρηματοδοτικό μοντέλο, για να μπορεί να ανταπεξέλθει στα δάνεια που θα έχει αναλάβει ώστε να χρηματοδοτήσει το έργο.

    Διαβάστε επίσης:

    Παραχωρήσεις: Ποιες νέες μεγάλες «μάχες» ακολουθούν μετά την Αττική Οδό – Όλοι οι πρωταγωνιστές

    Ευθύμιος Μπουλούτας: Στο Smart Park το κέντρο βάρους – Σκέψεις για μέρισμα

    SATO: Αύξηση τζίρου κατά 13,72% στο εξάμηνο – Στα 4,8 εκατ. ευρώ τα μεικτά κέρδη



    ΣΧΟΛΙΑ