• Business

    ΒΟΑΚ: Με επιδότηση των διοδίων από τον προϋπολογισμό η παραχώρηση των 1,7 δισ. Ευρώ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holteman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Γιώργος Καραγιάννης (Υφυπουργός Υποδομών).


    Από τον κρατικό προϋπολογισμό θα καλύπτεται μέρος των διοδίων στην παραχώρηση Ηράκλειο-Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) συνολικής αξίας 1,7 δισ. ευρώ και μήκους 157 χιλιομέτρων. Πρόκειται για ένα από τα μέτρα του υπουργείου υποδομών και μεταφορών ώστε να δώσει κίνητρο στα ενδιαφερόμενα σχήματα που αναμένεται να υποβάλουν τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές τους στις 8 Μαΐου.

    Το παραπάνω προκύπτει από τα όσα είπε χθες ο υφυπουργός υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων για τα πεπραγμένα της υφιστάμενης ηγεσίας του υπουργείου υποδομών για την τετραετία 2010-2023.

    Χαρακτήρισε το μέτρο αυτό ως «σκιώδες» διόδιο που θα επιδοτεί το Δημόσιο μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς θα καλύπτει τη διαφορά μεταξύ των 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ανέρχεται στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, και της τιμής που θα χρεώνει το χιλιόμετρο ο παραχωρησιούχος του ΒΟΑΚ. Αυτό γίνεται με στόχο να υπάρχει ισορροπία στο οικονομικό μοντέλο της παραχώρησης.

    Πρόσθεσε πως εκτός από την προσφορά για το κατασκευαστικό τμήμα του μεγαλύτερου οδικού άξονα που δημοπρατείται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, σημαντικό ρόλο στην επιλογή του αναδόχου θα διαδραματίσει και το «ψαλίδισμα» της διαφοράς μεταξύ της τιμής των διοδίων που ισχύει σε όλες τις παραχωρήσεις της Ελλάδας και στην τιμή που θα δώσουν οι μνηστήρες.

    Πιο συγκεκριμένα, ο Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε ότι ο ΒΟΑΚ είναι δύσκολο έργο, καθώς οι κυκλοφοριακοί φόρτοι είναι χαμηλοί. Αυτό συμβαίνει καθώς οι οδικές μετακινήσεις μεταξύ των Χανίων και του Ηρακλείου είναι λίγες, ενώ δήλωσε:

    «Πρόκειται για δύο ξεχωριστούς πόλους, οι οποίοι προσεγγίζονται χωριστά είτε με πλοίο ή με αεροπλάνο. Ως εκ τούτου οι μετακινήσεις είναι λίγες. Εάν ήταν περισσότερες, δε θα χρειαζόμαστε σκιώδη διόδια»

    Σημειώνεται ότι τα διόδια αυτά θα αφορούν τα 107 χιλιόμετρα του οδικού άξονα, καθώς τα υπόλοιπα 50 είναι το παράπλευρο οδικό δίκτυο, ενώ στο ΒΟΑΚ θα εφαρμοστεί το μοντέλο των ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων, όπως συμβαίνει ήδη στην Ολυμπία Οδό και αναμένεται να γίνει σε όλες τις οδικές παραχωρήσεις πλην της Αττικής Οδού με το υπουργείο υποδομών να καταρτίζει το σχετικό project.

    Ο διαγωνισμός και το έργο

    Το Ηράκλειο-Χανιά του ΒΟΑΚ αποτελεί το μοναδικό υπό δημοπράτηση τμήμα του οδικού άξονα της Μεγαλονήσου, καθώς το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ έχει υπογραφεί και ξεκινήσει, ενώ το ΣΔΙΤ για το Χερσόνησος-Νεάπολη υπεγράφη τον προηγούμενο μήνα.

    Το έργο αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα Ηράκλειο-Χανιά, ενώ προβλέπεται και η προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά, με αποτέλεσμα το συνολικό μήκος να ανέρχεται στα 157,5 χιλιόμετρα.

    Στην παρούσα φάση ο διαγωνισμός βρίσκεται στο Στάδιο Β1 και είναι πλέον θέμα ημερών να υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Τονίζεται, δε, ότι δεν αναμένεται να δοθεί νέα παράταση, όπως ανέφερε ο Γιώργος Καραγιάννης, ενώ και πηγές της αγοράς αναφέρουν στο mononews ότι υπάρχει βούληση ώστε οι προσφορές να έχουν υποβληθεί πριν από τις εκλογές της 21ης Μαΐου.

    Σχετικά με τους ενδιαφερόμενους του έργου μέχρι στιγμής υπάρχουν τρία σχήματα, τα οποία αποτελούνται από ισχυρούς εγχώριους ομίλους που πρωταγωνιστούν στις οδικές παραχωρήσεις. Αυτά είναι τα εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
    • Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)
    • ΑΒΑΞ

    Εφόσον, δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις τότε είναι πολύ πιθανό να γνωρίζουμε τον ανάδοχο εντός του 2023, καθώς και να υπογραφεί και η σχετική σύμβαση. Η εκκίνηση του έργου τοποθετείται προς τα τέλη του 2023 ή τις αρχές του 2024. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ο νέος άξονας να παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2028, καθώς η κατασκευαστική του διάρκεια ανέρχεται στα 4 έτη, ενώ θα ακολουθήσει μία περίοδος 26 ετών για τη συντήρηση και τη λειτουργία του έργου.

    Διαβάστε επίσης

    Lamda: Σε ιστορικό ρεκόρ τα EBITDΑ των Εμπορικών Κέντρων το 2022 – Στα 223 εκ. ευρώ οι εισπράξεις από το Ελληνικό



    ΣΧΟΛΙΑ