• Business

    Τι συζήτησε ο Γεράσιμος Θωμάς με τον «Mr Υδρογόνο» Γιώργο Χατζημαρκάκη (HYDROGEN EUROPE)


    Στην εποχή του υδρογόνου μπαίνει η Ευρώπη και μαζί και η χώρα μας και το 2020 θα είναι ένα έτος καθοριστικό για αυτή τη στροφή. Φέτος η Κλιματική  Αλλαγή μπαίνει στην πολιτική και συγκεκριμένα η πράσινη ανάπτυξη, με το νέο Green Deal της Κομισιόν που φέρνει τεκτονικές αλλαγές στην αγορά ενέργειας, χρηματοδοτώντας αποκλειστικά πράσινη ενέργεια. Το Υπουργείο Ενέργειας ήδη ετοιμάζεται να υποδεχτεί τις αλλαγές, προετοιμάζοντας ανάλογες θεσμικές αλλαγές.

    Ο πρώην ευρωβουλευτής Γιώργος Χατζημαρκάκης, Γενικός Γραμματέας πλέον του Hydrogen Europe, προωθεί στην Ευρώπη το υδρογόνο  ως πράσινη ενέργεια και μίλησε στο www.mononews.gr για τις αλλαγές αυτές και τις  πρώτες επαφές του με το υφυπουργό Ενέργειας κ. Γεράσιμο Θωμά.

    “Συζητήσαμε με τον κ. Θωμά τον τρόπο που μπορεί να διαμορφωθεί η ελληνική πρόταση για την εισαγωγή του υδρογόνου στην ελληνική αγορά. Είναι η σωστή στιγμή να ξεκινήσουμε αυτή τη συζήτηση αφού φέτος θα διαμορφωθεί το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για ένα 100% ανανεώσιμο καύσιμο όπως το υδρογόνο.”

    Λίγο νωρίτερα ο κ. Χατζημαρκάκης μαζί με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας εξήγησαν την πρόταση που κατατέθηκε στην Ε.Ε. από τον Οκτώβριο του 2019, για την ανάπτυξη τεχνολογικών υδρογόνου στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, συμβάλλοντας στη συζήτηση που γίνεται στην Ευρώπη για το περίφημο “green deal”.

    Όπως σημείωσε,  ο κ. Χατζημαρκάκης, το σχέδιο για τη τεχνολογία του υδρογόνου, που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ευρώπη, είναι μια από τις λύσεις για τη μεταλιγνιτική εποχή που εξασφαλίζει  θέσεις εργασίας αλλά και προστατεύει το περιβάλλον στη Δυτική Μακεδονία. Το ελληνικό σχέδιο για το υδρογόνο αφορά αποκλειστικά το πράσινο υδρογόνο, που παράγεται από ΑΠΕ.

    Η στροφή στο υδρογόνο έχει ξεκινήσει στην Ευρώπη. Στη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μελετούν τη χρήση ενός μείγματος φυσικού αερίου και υδρογόνου στα δίκτυα τους, για να βοηθήσουν στη μείωση των εκπομπών,  ενώ και στη Γαλλία  οι φορείς που διαχειρίζονται το δίκτυο δήλωσαν σε πρόσφατο συνέδριο ότι “το δίκτυο φυσικού αερίου της Γαλλίας μπορεί να προσαρμοστεί, ώστε να διοχετεύσει ένα μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου, σε ποσοστό 20%, από το 2030 και μετά, στο πλαίσιο των προσπαθειών, για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα”. Οι εταιρείες GRTgaz, GRDF, Elengy και άλλοι διαχειριστές, είπαν ότι, στο δίκτυο θα μπορούσε αρχικά να χρησιμοποιηθεί ένα μείγμα από φυσικό αέριο και 6% υδρογόνο. Οι ίδιοι συστήνουν στην κυβέρνηση να θέσει ως στόχο, αρχικά ένα 10% μέχρι το 2030 και ένα 20%, στη συνέχεια.

    Στο μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχέδιο της, η Γαλλία, στοχεύει στην απανθρακοποίηση της βιομηχανικής παραγωγής υδρογόνου, κατά 10% μέχρι το 2023 και διαθέτει 100 εκατ. ευρώ, φέτος, προς ενθάρρυνση της χρήσης του υδρογόνου, συγκεκριμένα για τον κλάδο των μεταφορών.

    Πώς παράγεται το υδρογόνο

    Το υδρογόνο στην καύση του παράγει νερό  αντί για διοξείδιο του άνθρακα που παράγουν τα ορυκτά καύσιμα και προσφέρει καθαρό καύσιμο εάν παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η αιολική ή ηλιακή ενέργεια.  Το αέριο μπορεί να παραχθεί από νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, όμως, απαιτεί μεγάλες ποσότητες ενέργειας και είναι πραγματικά πράσινο όταν παράγεται με ενέργεια από αιολικά πάρκα.

    Μία από τις προκλήσεις είναι η παραγωγή “καθαρού” – “πράσινου” υδρογόνου, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η τεχνολογία υπάρχει ήδη, όπως αυτή στο σταθμό  στο Σέφιλντ της Αγγλίας που είναι εξοπλισμένος με ηλεκτρολυτικές κυψέλες. Η ανεμογεννήτρια παρέχει την ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή υδρογόνου επί τόπου από την ηλεκτρόλυση του νερού.

    Έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για να βελτιωθεί η απόδοση των ηλεκτρολυτικών κυψελών, συσκευών που διαχωρίζουν το νερό σε δύο στοιχεία, το υδρογόνο και το οξυγόνο. Κατόπιν το υδρογόνο καθαρίζεται και έχει το πλεονέκτημα ότι αποθηκεύεται επί τόπου.

    Hydrogen Europe  

    Το Hydrogen Europe του κ. Χατζημαρκάκη, είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση Υδρογόνου . Σήμερα εκπροσωπεί περισσότερες από 100 βιομηχανικές επιχειρήσεις, περισσότερους από 68 ερευνητικούς οργανισμούς καθώς και 13 Εθνικούς Συνδέσμους. Τα μέλη της συνεργάζονται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πρόγραμμα καινοτομίας Κοινή επιχείρηση “Κυψέλες καυσίμου και υδρογόνο” (FCH JU), και συνεργάζεται με πολλές μεγάλες εταιρίες (αυτοκινήτων, οικιακών συσκευών κλπ) οι οποίες προσπαθούν να εντάξουν στις εργασίες τους ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

    Το υδρογόνο στα αυτοκίνητα

    Στη Γερμανία υπάρχουν 100 αυτοκίνητα υδρογόνου και στις Βρυξέλλες 2, (ενώ στην Ελλάδα …μάλλον μόνο ένα του κ. Χατζημαρκάκη). Η Δανία είναι παγκοσμίως η πρώτη χώρα με δίκτυο σταθμών υδρογόνου και διαθέτει δέκα σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο που είναι στρατηγικά τοποθετημένοι στη χώρα.

    Στόχος  είναι η δημιουργία, εντός δύο ετών, περίπου πενήντα σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ευρώπη. Ο αριθμός των αυτοκινήτων υδρογόνου που κυκλοφορούν πρέπει επίσης να υπερδιπλασιαστεί.

    Απώτερος στόχος είναι σε βάθος δεκαετίας το υδρογόνο να χρησιμοποιείται για την κίνηση εκατοντάδων χιλιάδων οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

    Τι λέει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης για το υδρογόνο

    Για τις τεχνολογικές καινοτομίες όπως την παραγωγή υδρογόνου έκανε λόγο πρόσφατα και ο υπουργός Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης σημειώνοντας ότι η μεταφορά και υδρογόνου από τον East Med θα διευκολύνει τη χρηματοδότησή του.

    Όπως  σημείωνε: “Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ευρύτερη γειτονιά μας (Μέση Ανατολή και Βόρειος Αφρική), λόγω της αιολικής και –ακόμη περισσότερο– λόγω της ηλιακής ενέργειας, συντελούνται σημαντικές μεταβολές στην παραγωγή ενέργειας. Αυτό αφορά, φυσικά, τόσο το Ισραήλ όσο και την Αίγυπτο, που μπαίνουν δυναμικά στην αγορά των ΑΠΕ. Οι εξελίξεις αυτές συνδυάζονται με τεχνολογικές καινοτομίες όπως η παραγωγή υδρογόνου από ΑΠΕ. Μια τέτοια εξέλιξη αλλάζει τον χάρτη, καθώς θα οδηγούσε, ενδεχομένως συντομότερα από ό,τι φαντάζονται ορισμένοι, στη μεταφορά υδρογόνου προσμειγμένο με φυσικό αέριο από την Αίγυπτο και το Ισραήλ στην Ευρώπη.

    Αυτές οι εν εξελίξει καινοτομίες δεν θα καταστήσουν απλώς έναν αγωγό όπως ο EastMed πιο «πράσινο» και συνεπώς πιο εύκολα «χρηματοδοτήσιμο». Θα διευρύνουν τη βάση ζήτησης αερίου και σε άλλους τομείς, όπως αυτόν των μεταφορών. Μια τέτοια προσέγγιση θα αλλάξει τον τρόπο αντίληψης αυτών των παραδοσιακών υποδομών ενέργειας για τις επόμενες γενιές και δεκαετίες, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα και ως εκ τούτου τη δυνατότητα υλοποίησής του στο άμεσο μέλλον. Η μετεξέλιξη αυτή είναι απαραίτητη προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί ένας ενεργητικός και προνοητικός παίκτης, που θα αναδειχθεί σε αμφίδρομη γέφυρα ενεργειακών ροών, επενδύσεων και βέλτιστων τεχνολογικών εφαρμογών ανάμεσα στο ανατολικό άκρο της Μεσογείου και στην κεντρική ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. Το θεσμικό πλαίσιο που θα διευκολύνει και θα υποστηρίξει στην πράξη αυτή τη φιλόδοξη μετεξέλιξη βρίσκεται στην ευρωπαϊκή στρατηγική του ευρωπαϊκού Green Deal και τη σταδιακή εμβάθυνση και ισχυροποίηση της στρατηγικής της Ε.Ε. για την Ενεργειακή Ενωση, αλλά δεν περιορίζεται εκεί. Οικοδομείται συστηματικά σε περιφερειακό επίπεδο μέσω πρωτοβουλιών όπως η σύσταση του οργανισμού EastMed Gas Forum…”



    ΣΧΟΛΙΑ