• Business

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Ανάμεικτες ήταν οι τάσεις στη ναυλαγορά για την πλειονότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου την εβδομάδα 8-12 Ιανουαρίου 2018, ενώ τα Capesizes παρουσίασαν τις μεγαλύτερες απώλειες.

    Capesize

    Αρνητικό ήταν το κλίμα της ναυλαγοράς, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, την εβδομάδα που πέρασε στα πλοία τύπου Capesize, με τον δείκτη Baltic Capesize Index (BCI) την Παρασκευή (12/1) να διαμορφώνεται στις 2.296 μονάδες με απώλειες της τάξεως των 495 μονάδων -σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας. Παράλληλα, ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης έκλεισε στα $17.118 ημερησίως, με εβδομαδιαία συνολική πτώση της τάξεως των $3.061.

    Συγκεκριμένα, σε υποτονικούς ρυθμούς κινήθηκε η αγορά του Ειρηνικού, με αποτέλεσμα από τα μέσα της εβδομάδας οι τιμές των ναύλων να αρχίσουν να υποχωρούν, ενώ την Παρασκευή παρουσίασαν κάποια σημάδια βελτίωσης, με την τιμή του δείκτη στην διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao να διαμορφώνεται στο κλείσιμο από τα $6,89 ανά τόνο που είχε βρεθεί την προηγούμενη Παρασκευή, σε $6,06 ανά τόνο. Παράλληλα στον Ατλαντικό, αρχικά η αγορά παρέμεινε ενεργή στα βόρεια και με την προσφορά του διαθέσιμου τονάζ να δείχνει περιορισμένη. Παρόλα αυτά, στην συνέχεια το κλίμα έγινε αρνητικό καθώς η κινητικότητα μειώθηκε, με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να παρουσιάσουν ύφεση και η τιμή του δείκτη στην διαδρομή από το Tubarao προς το Qingdao στο τέλος της εβδομάδας να διαμορφωθεί στα $15,93 ανά τόνο με απώλεια $1,43 ανά τόνο σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας.

    Ενδεικτική αναφορά σε συμφωνία που έγινε την Παρασκευή ήταν σε φορτίο 170.000 τόνων 10% από τη Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao με ημερομηνίες φόρτωσης στα τέλη Ιανουαρίου στα $6,10 ανά τόνο. Επίσης, σχετικά με την αγορά της Νοτίου Αφρικής, αναφορά έγινε σε συμφωνία φορτίου από το Saldanha Bay προς το Qingdao με ημερομηνίες 26-30 Ιανουαρίου στα $11,75 ανά τόνο, ενώ ο δείκτης στο κλείσιμο της εβδομάδας διαμορφώθηκε στα $11,99 ανά τόνο, με απώλεια $1,28 ανά τόνο σε σχέση με το προηγούμενο κλείσιμο.

    Έλλη Πατέρα
    Έλλη Πατέρα

    Επιπροσθέτως να επισημάνουμε ότι ενδεικτική συμφωνία χρονοναύλωσης στον Ειρηνικό που αναφέρθηκε ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 176.000-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στο Zhoushan για ένα ταξίδι μέσω των ανατολικών ακτών της Αυστραλίας και με επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $12.250 ημερησίως.

    Panamax

    Στην αγορά του Ατλαντικού, η αυξημένη κινητικότητα της περασμένης εβδομάδας δεν συντήρησε το θετικό κλίμα για άνοδο της αγοράς όπως είχαν ελπίσει οι αναλυτές. Στον Βόρειο Ατλαντικό, η περιορισμένη ζήτηση σε φορτία ορυκτών από την Ευρώπη και τα λίγα φορτία σιτηρών στη Μεσόγειο έστρεψαν την προσοχή των πλοιοκτητών προς τις αγορές του Κόλπου της Αμερικής και των βόρειων ακτών της Νοτίου Αμερικής.

    Στον Κόλπο της Αμερικής η αγορά ήταν αρκετά βραδυκίνητη, ενώ παράλληλα οι τιμές των ναύλων στα υπερατλαντικά ταξίδια παρουσίασαν ύφεση. Αντίθετα, θετική εικόνα παρουσίασε στο ξεκίνημα της εβδομάδας η αγορά από τις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής, όπου υπήρξαν αρκετές απαιτήσεις -ειδικά σε πλοία με ημερομηνίες Ιανουαρίου. Παρόλα αυτά, στη συνέχεια παρουσίασε σημάδια ύφεσης και οι τιμές άρχισαν να υποχωρούν. Έτσι, για παράδειγμα, αναφορά έγινε σε συμφωνία ενός πλοίου τύπου LME (large modern eco) χρονολογίας 2001 που ναυλώθηκε από την Σιγκαπούρη για ένα κυκλικό ταξίδι ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής στα $11.500 ημερησίως, ενώ αργότερα μέσα στην εβδομάδα αναφέρθηκε ότι άλλο αντίστοιχου τύπου πλοίο χρονολογίας 2004 για ίδιο ταξίδι ζητούσε κάτω από τα $11.000 ημερησίως.

    Στον Ειρηνικό, η εβδομάδα ξεκίνησε υποτονικά καθώς η Δευτέρα στην Ιαπωνία ήταν αργία. Έτσι, τα επίπεδα της κινητικότητας ενισχύθηκαν από την Τρίτη, όμως γρήγορα περιορίστηκαν. Παράλληλα, παρατηρήθηκε υγιής ποσότητα νέων απαιτήσεων κυρίως ινδονησιακού κάρβουνου και φορτίων από την Αυστραλία. Καθώς όμως η προσφορά των διαθέσιμων πλοίων ήταν αρκετά μεγάλη, οι συμφωνίες που επιτεύχθηκαν ολοκληρώθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα των τελευταίων συμφωνιών.

    Ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 91.000-dwt/κατασκευής 2009 με παράδοση στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής για ταξίδι με φορτίο σιτηρών και επαναπαράδοση στον Περσικό Κόλπο στα $15.000 ημερησίως + $500.000 BB (Ballast Bonus). Επίσης, αναφέρθηκαν συμφωνίες σε πλοίο χωρητικότητας 82.000-dwt/κατασκευής 2011 με παράδοση στην Λισαβόνα για ταξίδι με φορτίο σιτηρών μέσω των βόρειων ακτών της Νοτίου Αμερικής και επαναπαράδοση στην περιοχή του Γιβραλτάρ-Skaw στα $11.750 ημερησίως και τέλος σε πλοίο χωρητικότητας 81.000-dwt/κατασκευής 2014 με παράδοση στο Χονγκ Κονγκ για ταξίδι με φορτίο κάρβουνου μέσω της ανατολικής Αυστραλίας και επαναπαράδοση στη Νότιο Κίνα στα $10.000 ημερησίως.

    ναυτιλία ναυλαγορά

    Supramax/Ultramax

    Στον Ατλαντικό, η αγορά του Κόλπου της Αμερικής ήταν αρκετά ενεργή με αναφορές σε πολλές συμφωνίες στο ξεκίνημα της εβδομάδας που είχαν ως αποτέλεσμα ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων μέσα στον Ιανουάριο να περιοριστεί και οι τιμές των ναύλων ενισχυθούν. Παράλληλα, αντίστοιχα ενεργή ήταν και η αγορά της Ευρώπης, με τις τιμές των ναύλων σε φορτία scrap με προορισμό την ανατολική Μεσόγειο να κυμαίνονται κοντά στα $17.000 ημερησίως. Αντίθετα, οι αγορές της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας κινήθηκαν σε υποτονικούς ρυθμούς, με την κινητικότητα περιορισμένη και τις τιμές των ναύλων να παραμένουν σχετικά αμετάβλητες.

    Στον Ειρηνικό, το κλίμα της αγοράς ήταν θετικό με την κινητικότητα στα βόρεια να παραμένει σταθερή και τις τιμές των ναύλων σε πλοία τύπου Ultramax από την Ιαπωνία να κινούνται στα $10.500 ημερησίως και από τη Bόρειο Κίνα στα χαμηλά επίπεδα των $9.000 ημερησίως, ενώ στα πλοία τύπου Supramax οι ναύλοι κυμάνθηκαν κοντά στα $8.500 ημερησίως με επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας. Επιπροσθέτως, η αγορά της νοτιοανατολικής Ασίας ενισχύθηκε λίγο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ παράλληλα, οι τιμές των ναύλων στον Ινδικό Ωκεανό παρουσίασαν θετική εικόνα, με αναφορά σε πλοίο χωρητικότητας 63.000-dwt διαθέσιμο στις ανατολικές ακτές της Ινδίας, το οποίο ναυλώθηκε για ένα ταξίδι με φορτίο αλατιού για την Κίνα στα $13.500 ημερησίως (DOP basis) – δηλαδή, περίπου $1.000 ημερησίως παραπάνω σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

    Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 63.300-dwt/κατασκευής 2016 με παράδοση στο Busan για ταξίδι μέσω του Βόρειου Ειρηνικού και επαναπαράδοση στην Ιαπωνία στα $9.000 ημερησίως, όπως επίσης και σε πλοίο χωρητικότητας 60.280-dwt/κατασκευής 2017 με παράδοση στο Maputo για ταξίδι με επαναπαράδοση στην Κίνα στα $12.200 ημερησίως + $220.000 ballast bonus. Tέλος, αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 50.200-dwt/κατασκευής 2002 με παράδοση στο Karachi για ένα ταξίδι μέσω των δυτικών ακτών της Ινδίας και με επαναπαράδοση στον Αραβικό Κόλπο στα $9.500 ημερησίως.

    Handysize

    Τέλος, στα πλοία τύπου Handysize, αυξημένη ήταν η κινητικότητα στις περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, με έναν αριθμό νέων απαιτήσεων να έχει βγει στην αγορά, ενώ παράλληλα η διαθεσιμότητα σε τονάζ παρέμεινε σταθερή. Επίσης, στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής, η προσφορά σε διαθέσιμα πλοία άρχισε να περιορίζεται, ενώ παράλληλα, ο αριθμός των φορτίων παρέμεινε σε υγιή επίπεδα με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων σταδιακά να ενισχυθούν και οι πλοιοκτήτες -μέχρι το τέλος της εβδομάδας- να ζητάνε για ταξίδια προς την Ευρώπη/Βαλτική ναύλους στα υψηλά επίπεδα των $15.000 ημερησίως.

    Αντίθετη εικόνα παρουσίασε η αγορά της Άπω Ανατολής, όπου η περιορισμένη προσφορά νέων φορτίων άσκησε πίεση στις τιμές των ναύλων. Παράλληλα, αντίστοιχη εικόνα παρουσίασε η αγορά του Ινδικού Ωκεανού, με τις τιμές των ναύλων να κινούνται κοντά στα $8.000 ημερησίως για ταξίδια από τις δυτικές ακτές της Ινδίας προς την Σιγκαπούρη-Ιαπωνία και στα επίπεδα των $7.000 ημερησίως για παράκτια ταξίδια από τις ανατολικές ακτές της Ινδίας προς τις δυτικές ακτές.

    Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 38.200-dwt/κατασκευής 2010 με παράδοση στο Ghent spot για ταξίδι μέσω της Βαλτικής και επαναπαράδοση στην Κολομβία στα $7.750 ημερησίως, όπως επίσης και σε πλοίο χωρητικότητας 37.000-dwt/κατασκευής 2014 με παράδοση στο Τσανάκκαλε σύντομα για ταξίδι μέσω της Τουρκίας και επαναπαράδοση στην Ευρώπη στα $8.300 ημερησίως.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Σ. Παληός: Ποιο πλοίο της Diana Shipping ναυλώθηκε για 12-15 μήνες

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: SHIPPING FOCUS: 180 εκατομμύρια για τέσσερα νεότευκτα από την Berge Bulk

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Σύννεφα στην αγορά ξηρού φορτίου. Εκτιμήσεις για τις τιμές των ναύλων



    ΣΧΟΛΙΑ