Business

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά


Σημάδια σταθερότητας παρουσίασε η ναυλαγορά για την πλειονότητα των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου την εβδομάδα 11-15 Δεκεμβρίου 2017, με εξαίρεση την αγορά των Capesizes, η οποία κατέγραψε πτώση 9%.

Capesize

Σημάδια ύφεσης, σύμφωνα με τους αναλυτές, παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου Capesize την εβδομάδα που πέρασε, ύστερα από το ράλι ανόδου των τελευταίων εβδομάδων. Έτσι, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) την Παρασκευή (15/12) διαμορφώθηκε στις 3.777 μονάδες, με εβδομαδιαίες απώλειες αντίστοιχες των 416 μονάδων -σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας- ενώ παράλληλα, ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης έκλεισε στα $25.859 ημερησίως, με εβδομαδιαία συνολική πτώση της τάξεως των $3.834.

Συγκεκριμένα, οι άσχημες καιρικές συνθήκες στην Ασία συνέχισαν να επηρεάζουν την προσφορά του διαθέσιμου τονάζ, με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων στην ευρύτερη περιοχή του Ειρηνικού να παρουσιάσουν οριακή άνοδο και η τιμή στη διαδρομή από τη Δυτική Αυστραλία προς το Qingdao από τα $9,65 ανά τόνο που είχε βρεθεί την προηγούμενη εβδομάδα, να ενισχυθεί στα $9,80 ανά τόνο. Παρόλα αυτά, με εξαίρεση την παραπάνω διαδρομή, όλες οι υπόλοιπες από την Τετάρτη και έπειτα παρουσίασαν πτώση, με την τιμή στη διαδρομή από τη Βραζιλία προς την Κίνα την Παρασκευή να υποχωρεί στα $19,45 ανά τόνο.

Αναφορικά με την αγορά της Νοτίου Αφρικής, δεν υπήρξαν πληροφορίες σε σχετικές συμφωνίες. Παρόλα αυτά, η τιμή του δείκτη διαμορφώθηκε στο κλείσιμο στα $15,06 ανά τόνο, με πτώση της τάξεως των $0,49 – σε σχέση με την τελευταία προηγούμενη συμφωνία που είχε γίνει στα $15,55 ανά τόνο.

Ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν με ημερομηνίες στις 1-10 Ιανουαρίου για φορτίο 170.000 τόνων 10% από το Tubarao προς το Qingdao στα $19,50 ανά τόνο, όπως επίσης και για φορτίο 175.000 τόνων 10% από την Ponta Da Madeira προς την Gijon στα $14 ανά τόνο. Παράλληλα, σε χρονοναύλωση στον Ειρηνικό αναφέρθηκε συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 180.391-dwt/κατασκευής 2012 με παράδοση στην Kokura για ταξίδι μέσω των δυτικών ακτών της Νοτίου Αμερικής και με επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $27.250 ημερησίως.

Έλλη Πατέρα
Έλλη Πατέρα
  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά παρουσίασε πτώση της τάξεως του 9% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $31.052 ημερησίως, ενώ σε χρονοναύλωση, υποχώρησε κατά 15% στα $26.738 ημερησίως.

Panamax

Ενισχυμένη ήταν η κινητικότητα της αγορά του Ατλαντικού για τα πλοία τύπου Panamax την εβδομάδα που πέρασε -ειδικά στα βόρεια- με μεγάλη προσφορά ορυκτών φορτίων και με τις τιμές των ναύλων στα κυκλικά ταξίδια Βαλτικής σε πλοία τύπου Kamsarmax να κυμαίνονται κοντά στα $25.000 ημερησίως.

Στα μέσα της εβδομάδας, παρατηρήθηκε αύξηση της κινητικότητας και στην αγορά του Κόλπου της Αμερικής, ενώ αντίθετα, η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής ήταν η πιο αδρανής όλης της ευρύτερης περιοχής, παραμένοντας ωστόσο ενεργή και με σημάδια σταθεροποίησης. Επίσης, να αναφέρουμε ότι στα υπερατλαντικά ταξίδια με ημερομηνίες στα τέλη Δεκεμβρίου, η αγορά ενισχύθηκε κυρίως λόγω του περιορισμένου αριθμού διαθέσιμων πλοίων, με τις τιμές των ναύλων να κυμαίνονται περίπου στα επίπεδα των $22.000 ημερησίως -σε πρότυπα πλοία τύπου Kamsarmax- με επαναπαράδοση στην περιοχή του Skaw-Γιβραλτάρ.

Στην αγορά του Ειρηνικού, αρχικά το κλίμα της αγοράς ήταν θετικό καθώς παρατηρήθηκε εισροή νέων φορτίων στα βόρεια, ωστόσο προς το κλείσιμο, η αισιοδοξία περιορίστηκε κάπως και οι πλοιοκτήτες προσάρμοσαν τις προσφορές τους κοντά στα επίπεδα των ναυλωτών. Παρόλα αυτά, οι συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν κυμάνθηκαν σε επίπεδα ίδια με εκείνα των τελευταίων αντίστοιχων συμφωνιών. Τέλος, στις χρονοναυλώσεις περιόδου αναφορά έγινε σε συμφωνία πλοίου τύπου LME από την Ταϊβάν για το λιγότερο 4 μέχρι περίπου 7 μήνες στα υψηλά επίπεδα των $11.000 ημερησίως και σε άλλο νεότευκτο ιαπωνικής κατασκευής για 11-13 μήνες στα μεσαία επίπεδα των $12.000 ημερησίως.

Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 87.000-dwt/κατασκευής 2006 με παράδοση στον Κόλπο της Αμερικής στις αρχές Ιανουαρίου για ταξίδι με φορτίο σιτηρών και επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $16.750 ημερησίως + $675.000 ΒΒ (ballast bonus), όπως και για ένα άλλο πλοίο χωρητικότητας 82.000-dwt/κατασκευής 2007 με παράδοση στις ανατολικές ακτές της Νοτίου Αμερικής στα τέλη Δεκεμβρίου με αρχές Ιανουαρίου με φορτίο σιτηρών και επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας στα $15.900 ημερησίως + $590.000 ΒΒ. Τέλος, αναφορά έγινε για συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 81.000-dwt/κατασκευής 2015 με παράδοση στο Mauban στα μέσα Δεκεμβρίου για ταξίδι μέσω των ανατολικών ακτών της Αυστραλίας με φορτίο άνθρακα και επαναπαράδοση στην Ταϊβάν στα $13.900 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά ενισχύθηκε κατά 5% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $13.662 ημερησίως και σε χρονοναύλωση, στα $14.050 ημερησίως με άνοδο 4%.

bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά

Supramax/Ultramax

Καθώς οι διακοπές των Χριστουγέννων πλησιάζουν, η ναυλαγορά της Ασίας στα πλοία τύπου Supramax / Ultramax παρέμεινε υπό πίεση την εβδομάδα που πέρασε, με τα επίπεδα της ζήτησης βόρεια του Ειρηνικού να διατηρούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, κυρίως λόγω κάποιων φορτίων της τελευταίας στιγμής προς το τέλος της εβδομάδας και με τις τιμές των ναύλων στα Ultramaxes να κυμαίνονται κοντά στα $10.000-$10.500 ημερησίως από τη Nότιο Κορέα για κυκλικό ταξίδι Ειρηνικού, ενώ στα Supramax περίπου $1.000 ημερησίως λιγότερα.

Επιπροσθέτως, η αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας επίσης βρέθηκε υπό πίεση, με την υψηλότερη τιμή ναύλου σε μεγάλης χωρητικότητας Supramax να αναφέρεται κοντά στα $11.000 ημερησίως  με παράδοση στην Σιγκαπούρη για κυκλικό ταξίδι Ινδονησίας, ενώ παρόμοια επίπεδα ολοκληρώθηκαν σε ταξίδι μέσω του Βιετνάμ προς το Μπανγκλαντές. Παράλληλα, στα ταξίδια επιστροφής, η αγορά παρέμεινε σχετικά σταθερή με τις τιμές των ναύλων στα Supramaxes από τη Βόρεια Κίνα για ταξίδι προς τον Κόλπο της Αμερικής να κυμαίνονται κοντά στα $2.500 ημερησίως και στα χαμηλά με μεσαία επίπεδα των $4.000 ημερησίως προς την Ευρώπη και την Μεσόγειο.

Στον Ατλαντικό, η αγορά επιβράδυνε κάπως ειδικά σε βασικά ταξίδια του Κόλπου της Αμερικής με τα φορτία οπτάνθρακα (petcoke) να έχουν σχεδόν στερέψει για τον Δεκέμβριο με αποτέλεσμα οι τιμές των ναύλων να υποχωρήσουν και να κυμαίνονται σε πλοία τύπου Ultramax στα μεσαία επίπεδα των $20.000 ημερησίως. Παράλληλα, στα υπερατλαντικά ταξίδια, οι τιμές ενισχύθηκαν με αναφορά σε συμφωνία πλοίου τύπου Dolphin για ταξίδι προς την Μεσόγειο στα $25.000 ημερησίως. Επιπροσθέτως, στη Nότιο Αμερική, η έλλειψη πλοίων διαθέσιμων για φόρτωση από την Βραζιλία στα μέσα Δεκεμβρίου ώθησε τις τιμές των ναύλων ανοδικά με αναφορά σε συμφωνία πλοίου χωρητικότητας 61.000-dwt διαθέσιμο σύντομα στην Recalada για ταξίδι προς την Chittagong στα $15.000 ημερησίως + $500.000 ΒΒ. Τέλος, αναφορικά με τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, η εικόνα της αγοράς φάνηκε λίγο να βελτιώνεται καθώς παρατηρήθηκε νέα αύξηση της ζήτησης, ενώ παράλληλα η ενεργή αγορά της Αμερικής βοήθησε ώστε να απορροφηθούν πλοία από τη Δυτική Μεσόγειο.

Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 56.000-dwt/κατασκευής 2011 με παράδοση στο Iskenderun σύντομα για ταξίδι με επαναπαράδοση στο Dakar περίπου στα $11.800 ημερησίως, όπως επίσης και σε ένα άλλο πλοίο χωρητικότητας 56.600-dwt/κατασκευής 2011 με παράδοση στη Βόρεια Κίνα σύντομα και επαναπαράδοση στην νοτιοανατολική Ασία περίπου στα $7.250 ημερησίως. Τέλος, αναφορά έγινε για συμφωνία σε πλοίο χωρητικότητας 63.500-dwt/κατασκευής 2013 με παράδοση στον Μισισιπή στα μέσα Δεκεμβρίου για ταξίδι με επαναπαράδοση στις ανατολικές ακτές του Μεξικού στα $21.500 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων στην spot αγορά ενισχύθηκε οριακά κατά 2% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- και διαμορφώθηκε στα $13.046 ημερησίως και σε χρονοναύλωση, στα $13.313 ημερησίως, με επίσης οριακή άνοδο 2%.

Handysize

Τέλος, στα πλοία τύπου Handysize, καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, η αγορά του Ατλαντικού συνέχισε να βελτιώνεται με τις τιμές των ναύλων να κινούνται σε ανοδική τροχιά. Επίσης, η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής έδειχνε αρκετά ενεργή με τις τιμές των ναύλων σε πλοία χωρητικότητας 32.000-dwt για ταξίδια προς την Ευρώπη και την Μεσόγειο να κινούνται κοντά στα $15.000-$16.000 ημερησίως, ενώ παράλληλα, αντίστοιχη εικόνα παρουσίασαν και οι αγορές της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, με τις προσφορές των ναυλωτών να κυμαίνονται κοντά στα $13.000 ημερησίως για ταξίδια προς τη Δυτική Αφρική.

Τέλος, οι αγορές του Ινδικού Ωκεανού και της Νοτιοανατολικής Ασίας παρουσίασαν σημάδια ύφεσης, με τους δείκτες να υποχωρούν, ενώ η αγορά της υπόλοιπης Ασίας έδειχνε πιο σταθεροποιημένη, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.

Άλλες ενδεικτικές συμφωνίες που αναφέρθηκαν ήταν σε πλοίο χωρητικότητας 39.700-dwt/κατασκευής 2015 με παράδοση στο Providence στα μέσα Δεκεμβρίου για ταξίδι με επαναπαράδοση στην Μεσόγειο περίπου στα $15.750 ημερησίως και σε ένα άλλο πλοίο χωρητικότητας 34.300-dwt/κατασκευής 2016 με παράδοση στο Conchan (Peru) για ταξίδι με επαναπαράδοση στην περιοχή του Αραβικού Κόλπου-Ινδίας στα $14.000 ημερησίως.

  • Ο γενικός μέσος όρος ημερησίων εσόδων της αγοράς παρέμεινε σταθερός με οριακή άνοδο 1% -σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα- στα $9.667 ημερησίως.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Δύο Ελληνίδες στις 10 σημαντικότερες γυναίκες της Ναυτιλίας για το 2017

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ελλάδα: Καινοτομία και ναυτιλία πάνε μαζί

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Α. Αγγελικούση: H Pantheon Tankers δίνει 86 εκ. δολ. για δύο νεότευκτα


ΣΧΟΛΙΑ