• Business

    Τέμπη: Η αμαρτωλή σύμβαση που σέρνεται εννιά χρόνια- Πώς θα απέτρεπε την τραγωδία

    Κατεστραμμένα βαγόνια των τρένων που συγκρούστηκαν έξω από τη Λάρισα /ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

    Κατεστραμμένα βαγόνια των τρένων που συγκρούστηκαν έξω από τη Λάρισα /ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ


    Όσοι γνωρίζουν την αγορά των έργων υποδομών έχουν μία ξεκάθαρη εικόνα πως οι περισσότερες συμβάσεις που υπογράφηκαν και ξεκίνησαν να υλοποιούνται μέσα στη δεκαετία του 2010 ήταν προβληματικές.

    Από αυτό τον κανόνα δε θα μπορούσαν να ξεφύγουν και τα έργα σήμανσης και τηλεδιοίκησης για το σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα οποία «σέρνονται» σχεδόν μία δεκαετία με την ανοχή, στην καλύτερη των περιπτώσεων, των δύο δημόσιων εταιρειών του ελληνικού σιδηροδρόμου, οι οποίες είναι ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και η ΕΡΓΟΣΕ.

    Το mononews προσπαθώντας να κοιτάξει πέρα από το δέντρο και να ελέγξει το δάσος έχει ενημερωθεί από καλά ενημερωμένες πηγές πως υπάρχουν τουλάχιστον μία προβληματική σύμβαση την 717 του 2014 που αφορούν έργα, τα οποία αν είχαν υλοποιηθεί στην ώρα τους θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει την τραγωδία στα Τέμπη με τους δεκάδες νεκρούς.

    Ακόμα και αν είχε γίνει το ίδιο ανθρώπινο λάθος από τα χέρια του σταθμάρχη που πλέον κατηγορείται ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό που μπορούν να επισύρουν ποινές από 10 χρόνια έως και ισόβια

    Η αμαρτωλή σύμβαση 717 που «σέρνεται» εδώ και 9 χρόνια

    Η πιο προβληματική από τις δύο συμβάσεις είναι επονομαζόμενη ως και «αμαρτωλή» σύμβαση 717 που υπεγράφη το φθινόπωρο του 2014 και αφορούσε τη σήμανση και τη τηλεδιοίκηση σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (πλην του Τιθορέα-Δομοκός) με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι τα έργα θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί εντός τριετίας από την υπογραφή της σύμβασης,  δηλαδή το φθινόπωρο του 2017, αλλά λόγω καθυστερήσεων, παρατάσεων και μίας συμπληρωματικής σύμβασης, πλέον στόχος είναι το έργο να παραδοθεί έτοιμο στον ΟΣΕ το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτος.

    Ανάδοχος και στις δύο συμβάσεις, την κύρια και τη συμπληρωματική του 2021, είναι η κοινοπραξία της γαλλικής εταιρείας Alstom και της ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ που είναι θυγατρική της κατασκευαστικής εταιρείας ΑΚΤΩΡ του Ομίλου Ελλάκτωρ.

    Το αρχικό της κόστος εκτιμήθηκε στα 65,3 εκατ. Ευρώ και η κοινοπραξία Alstom – ΤΟΜΗ είχε «κλειδώσει» το έργο στα 51 εκατ. Ευρώ δίνοντας έκπτωση 21,9%. Ωστόσο, με τη συμπληρωματική σύμβαση που ξεκίνησε από τον Μάιο του 2021, το κόστος των έργων εκτινάχθηκε στα 67,5 εκατ. Ευρώ, καθώς το δεύτερο έργο κοστολογήθηκε στα 16,5 εκατ. Ευρώ.

    Στην παρούσα φάση σύμβαση έχει υλοποιηθεί κατά το 85% του φυσικού της αντικειμένου, αλλά η σήμανση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη δε μπορεί να τεθεί σε λειτουργία καθώς λόγω του πλαισίου λειτουργία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, το έργο πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί από την ΕΡΓΟΣΕ στην μητρική του.

    H κυρίως σύμβαση 717 όπως είχε αναρτηθεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων
    Η συμπληρωματική σύμβαση του 2021

    Τι αφορά η 717

    Η σύμβαση 717 αφορά την εγκατάσταση του ECΤS του συστήματος (European Control Train System), το οποίο και θα διασφάλιζε την ασφάλεια των τρένων και των ταξιδιωτών, κάτι το οποίο δεν έγινε προχθές καθώς όπως έχουν αναφέρει εκπρόσωποι των εργαζομένων του ΟΣΕ «όλα γίνονται στα τυφλά και χειροκίνητα».

    Το σύστημα ECΤS αφορά στην αυτόματη προστασία συρμών και αποτελείται από δύο υποσυστήματα, το Σύστημα Συρμού και το Σύστημα Γραμμής, τα οποία επιτρέπουν:

    • τη συνεχή επιτήρηση της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών
    • την αυτόματη προστασία έναντι παραβιάσεων ταχύτητας με την εφαρμογή πέδησης λειτουργίας ή πέδησης ανάγκης, καθώς και την αυτόματη ακινητοποίηση του συρμού με πέδηση ανάγκης, σε περίπτωση παραβίασης ερυθρού φωτοσήματος.
    • την απεικόνιση των ενδείξεων των φωτοσημάτων στο θάλαμο μηχανοδήγησης με χρήση ηλεκτρονικών μονάδων γραμμής LEU (Lineside Electronic Units) και ραδιοφάρων (Εurobalises).

    Επιπλέον, θα αυξανόταν η ταχύτητα της κάλυψης του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη καθώς ο χρόνο της διαδρομής θα «ροκανιζόταν» από τις 3 ώρες και 57 λεπτά στις 3 ώρες και 15 λεπτά.

    Διαβάστε επίσης:

    Τραγωδία στα Τέμπη: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος δυστυχήματος

    Προφητική συνέντευξη της προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων στο mononews – Τι έλεγε για τις μεγάλες παραλείψεις του ΟΣΕ και της Hellenic Train



    ΣΧΟΛΙΑ