ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας είναι συνήθως ταυτισμένοι με έργα-μαμούθ, προϋπολογισμού εκατοντάδων εκατομμυρίων ή και δισεκατομμυρίων, που αλλάζουν τον χάρτη των μεταφορών, της ενέργειας και των υποδομών. Πλάι σε αυτά, όμως, αναπτύσσεται μια δεύτερη κατηγορία έργων, μικρότερης οικονομικής κλίμακας, τα οποία διεκδικούν με αντίστοιχο ζήλο. Πρόκειται για παρεμβάσεις που για παράδειγμα ενισχύουν την αγροτική παραγωγή, προωθούν την κυκλική οικονομία, αναβαθμίζουν δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, βελτιώνουν τις καθημερινές υποδομές και ανοίγουν δρόμο στην πράσινη ανάπτυξη. Σε αυτό το πεδίο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ υλοποιούν έργα που, αν και δεν εντυπωσιάζουν με τα ποσά, ξεχωρίζουν για το αποτύπωμά τους.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ένας από τους ισχυρότερους ομίλους στον χώρο των υποδομών και της ενέργειας, συνδεδεμένος με μεγάλα έργα. Ωστόσο, πέρα από τα εμβληματικά projects, ο όμιλος αναλαμβάνει και έργα μικρότερης κλίμακας που «φουσκώνουν» το ανεκτέλεστο το οποίο αγγίζει τα 7 δισ. ευρώ και εμπλουτίζουν το χαρτοφυλάκιό της.
Για παράδειγμα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναδειχθεί οριστικός ανάδοχος στο έργο της λιμνοδεξαμενής Χοχλακίων και του φράγματος Αγίου Ιωάννη Ιεράπετρας, προϋπολογισμού 55,9 εκατ. ευρώ (74,5 εκατ. ευρώ με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης). Το έργο, διάρκειας 25 ετών, θα αρδεύσει 13.500 στρέμματα γης, δίνοντας πνοή στην αγροτική οικονομία της Κρήτης.
Στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, η εταιρεία καταγράφει σημαντικές εξελίξεις: Η ένωση εταιρειών «ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Διαχείριση Παγίων Α.Ε. – Μεσόγειος Α.Ε.» ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος για τη Μονάδα Επεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) Κέρκυρας, προϋπολογισμού 33,5 εκατ. ευρώ, ενώ η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Ηλιόχωρα Α.Ε. αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για τη Μονάδα Επεξεργασίας Υπολειμματικών ΑΣΑ και Οργανικών Αποβλήτων Ανατολικού Τομέα Κεντρικής Μακεδονίας, ύψους 86,4 εκατ. ευρώ.
Η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε δύο διαδοχικές συμβάσεις με την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε.: Για την Α’ Φάση αποξηλώσεων στο πρώην εργοστάσιο Πίτσος στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη (3 εκατ. ευρώ) και για τη Β’ Φάση μετατροπής του βιομηχανικού κτιρίου σε υπεραγορά τροφίμων, καταστήματα εστίασης, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων και παιδότοπους, καθώς και διαμόρφωσης παρακείμενων οικοπέδων σε χώρους στάθμευσης, έργο ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε 2η συμπληρωματική σύμβαση με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ύψους 30,4 εκατ. ευρώ, για την αποκατάσταση ζημιών στο οδικό δίκτυο και σε λοιπές υποδομές της Θεσσαλίας, οι οποίες προκλήθηκαν από τον μεσογειακό κυκλώνα «Ιανός» τον Σεπτέμβριο του 2020.
Τέλος, στο Μαρούσι, σε οικόπεδο 16.100 τ.μ., κατασκευάζει το συγκρότημα γραφείων THE GRID προϋπολογισμού 96,5 εκατ. ευρώ και συνολικής επιφάνειας 61.500 τ.μ. Το έργο περιλαμβάνει δύο κτίρια σε σχήμα Γ, με κεντρικό κήπο, ηλιακά αίθρια και πλήρες ενεργειακό κέλυφος. Αναμένεται να λάβει πιστοποίηση LEED Platinum, την υψηλότερη διεθνή διάκριση βιώσιμης δόμησης. Πελάτης είναι η THE GRID Α.Ε., εταιρεία συμφερόντων της Noval Property και της Brooklane.
ΑΚΤΩΡ
Με τη σειρά του ο Όμιλος ΑΚΤΩΡ, του οποίου τι ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων έχει σκαρφαλώσει στα 4,5 δισ., συνεχίζει να διεκδικεί και να αναλαμβάνει σημαντικά έργα υποδομών, με έμφαση στην ενίσχυση της αγροτικής ανάπτυξης, την αντιπλημμυρική προστασία, τη διαχείριση υδάτων και τη βελτίωση του οδικού δικτύου. Την τελευταία περίοδο, μια σειρά υπογραφών και διαγωνισμών αποτυπώνουν τη στρατηγική του Ομίλου να παραμένει πρωταγωνιστής σε έργα, κάποιες φορές μικρότερης κλίμακας, που θωρακίζουν όμως τις τοπικές κοινωνίες και δίνουν αναπτυξιακή προοπτική.
Στις 8 Μαΐου 2025 υπογράφηκε από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου, κ. Αλέξανδρο Εξάρχου, η σύμβαση για το έργο «Συμπληρωματικά έργα ταμιευτήρα Μπραμιανού, αντιπλημμυρικά έργα Γρά Λυγιάς και φράγματος Μύρτου», προϋπολογισμού 53 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει τρία διακριτά τμήματα που θα εξασφαλίσουν υδατικούς πόρους για χιλιάδες αγρότες, θα συμβάλουν στην αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος και θα προστατεύσουν την περιοχή από πλημμυρικά φαινόμενα.
Με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα προχωρά το έργο μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, συντήρησης και λειτουργίας του φράγματος Μιναγιώτικου. Στην ένωση εταιρειών συμμετέχει η AKTOR GoC με ποσοστό 45%, η Μυτιληναίος με 45% και η Μεσόγειος με 10%. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 52,7 εκατ. ευρώ, με στόχο τη διασφάλιση επάρκειας νερού και την τόνωση της αγροτικής παραγωγής.
Ο ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει την κατασκευή των έργων διευθέτησης του Ρέματος Ραφήνας και των συμβαλλόντων του (Ρέμα Βαλανάρη, Καλλιτεχνούπολης, Νταού Πεντέλης, Παλαιού Μύλου, Αγίας Παρασκευής), έργο συνολικού προϋπολογισμού 64,9 εκατ. ευρώ (54,6 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το έργο θα ενισχύσει την αντιπλημμυρική προστασία σε μια περιοχή με επανειλημμένα προβλήματα.
Σε τελική ευθεία για τις υπογραφές βρίσκεται το έργο των αρδευτικών έργων σε Αμβρακία – Αμφιλοχία – Βάλτο (Α’ Φάση), προϋπολογισμού 64,5 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και απομένει η έγκριση της Βουλής πριν την υπογραφή. Αν και ανάδοχος είναι η INTRAKAT, το έργο εντάσσεται στο συνολικό πλαίσιο μεγάλων εγγειοβελτιωτικών παρεμβάσεων που προχωρούν υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Τέλος, ο ΑΚΤΩΡ κατασκευάζει τη σήραγγα Κλεισούρας στην επαρχιακή οδό Καστοριάς – Πτολεμαΐδας, μήκους 1.365 μέτρων και διπλής κατεύθυνσης. Το έργο, με κόστος 71,07 εκατ. ευρώ (36,4 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ), χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και ανατίθεται από την Εγνατία Οδό Α.Ε.. Η διάρκεια υλοποίησης είναι 36 μήνες, με στόχο την παράδοση στα τέλη του 2025, προσφέροντας ένα έργο κομβικής σημασίας για τη Δυτική Μακεδονία.
ΜΕΤΚΑ
Η ΜΕΤΚΑ (ΜΕΤLEN Energy & Metals) ενισχύει σταθερά τη θέση της στον χώρο των δημόσιων και ιδιωτικών έργων, μέσα από στρατηγικές συνεργασίες και κοινοπραξίες με κορυφαίους κατασκευαστικούς ομίλους. Τα έργα που υλοποιεί ή συμμετέχει καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα υποδομών – από σιδηροδρομικά και οδικά έργα έως εμβληματικά κτηριακά συγκροτήματα και τουριστικές αναπτύξεις.
Να θυμίσουμε πως σήμερα το ανεκτέλεστο έργων της ανέρχεται στα 1,6 δισ. ευρώ.
Η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΜΕΤΚΑ έχει αναλάβει τη δημιουργία πληροφοριακού συστήματος για την οριοθέτηση υδατορεμάτων, σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Παράλληλα, συνεχίζεται το έργο αποκατάστασης των στεγάστρων του ΟΑΚΑ, αξίας 61,35 εκατ. ευρώ, που αφορά στην αναβάθμιση και ενίσχυση των εμβληματικών κατασκευών του συγκροτήματος.
Σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών, το οποίο περιλαμβάνει τη μελέτη και κατασκευή τμημάτων αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους άνω των 20 χιλιομέτρων, με σήραγγα στο Βαθροβούνι και αρτηρίες που θα συνδέουν τη Βόρεια με τη Νότια Εύβοια. Ανάδοχος είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – METLEN Energy & Metals Α.Ε., σε έργο που αναμένεται να αλλάξει τον χάρτη των οδικών μετακινήσεων στην Εύβοια.
Η ΜΕΤΚΑ έχει ισχυρή παρουσία και στον σιδηροδρομικό τομέα:
Σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ, υλοποιεί το έργο ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών ηχοπετασμάτων στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων Πειραιάς – Πάτρα, αρχικού προϋπολογισμού 67,7 εκατ. ευρώ. Το έργο ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2022 με διάρκεια 30 μήνες και περιλαμβάνει υποσταθμούς 150kV/25kV, σύστημα τηλεδιοίκησης και νέες τηλεπικοινωνιακές εγκαταστάσεις.
Σε άλλη σύμπραξη, η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Ξανθάκης εκτελεί την κανονικοποίηση της γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση, προϋπολογισμού 9,46 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά την επέκταση του Προαστιακού, με ανακαίνιση σταθμών, νέες αποβάθρες και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ).
Η ΜΕΤΚΑ έχει ενεργό ρόλο και στον τομέα των τουριστικών επενδύσεων, με το έργο «Αστέρια Γλυφάδας», που περιλαμβάνει την κατασκευή πεντάστερης ξενοδοχειακής μονάδας 128 δωματίων, σουιτών και βιλών, καθώς και συνοδευτικών αναπτύξεων κατοικιών και εμπορικών χώρων. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 40,74 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Τέλος σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και την ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., η ΜΕΤΚΑ συμμετέχει στην κατασκευή του νέου γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό, προϋπολογισμού 96,7 εκατ. ευρώ. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης, με διάρκεια κατασκευής 36 μήνες. Περιλαμβάνει θεμελιώσεις, στέγαστρα, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και σύγχρονες υποδομές που θα το καταστήσουν πρότυπο αθλητικό κέντρο.
ΑΒΑΞ
Τέλος ο όμιλος ΑΒΑΞ συνεχίζει να ενισχύει το αποτύπωμά της στον τομέα των μικρών και μεγάλων έργων, με παρεμβάσεις που εκτείνονται από την Ελλάδα έως το εξωτερικό. Ο όμιλος με ανεκτέλεστο που υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ, συνδυάζει εμβληματικές υποδομές, διεθνείς ενεργειακές επενδύσεις και έργα κοινής ωφέλειας που αναβαθμίζουν την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών.
Στην καρδιά του εμβληματικού έργου της ανάπλασης του Ελληνικού, η ΑΒΑΞ έχει αναλάβει τα βασικά έργα υποδομών για την πρώτη φάση ανάπτυξης. Το αντικείμενο περιλαμβάνει δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτρισμού, οδικά δίκτυα, πεζοδρόμια, αντιπλημμυρικά και λιμενικά έργα. Έργο-ορόσημο αποτελεί η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, προϋπολογισμού περίπου 50 εκατ. ευρώ, που θα απελευθερώσει το παραλιακό μέτωπο και θα αναβαθμίσει τη σύνδεση της περιοχής με το κέντρο της Αθήνας.
Στο εξωτερικό, η εταιρεία προχωρά στη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στο Bismayah, Ιράκ, συνολικής ισχύος 282 MW και προϋπολογισμού 82 εκατ. δολαρίων. Το έργο θα υλοποιηθεί σε 12 μήνες και θα λειτουργεί με φυσικό αέριο, μέσω ενός αεριοστρόβιλου 9F.04 της General Electric. Ο σχεδιασμός της μονάδας προβλέπει δυνατότητα μελλοντικής μετατροπής σε συνδυασμένο κύκλο, προσφέροντας μεγαλύτερη ισχύ και βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση.
Παράλληλα, η ΑΒΑΞ έχει αναλάβει μια σειρά έργων για την επέκταση του φυσικού αερίου σε πόλεις της περιφέρειας, με αναθέτουσα αρχή τη ΔΕΔΑ. Το πρόγραμμα αφορά Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Καστοριά και Σέρρες, ενώ προσεχώς θα προστεθούν Πάτρα, Πύργος και Αγρίνιο. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 60 εκατ. ευρώ, καθιστώντας το έργο στρατηγικής σημασίας για τη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων στην ελληνική περιφέρεια.
Τέλος, τον Ιούνιο του 2024, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ενίσχυσε το ενεργειακό του χαρτοφυλάκιο με την υπογραφή σύμβασης με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες Μ.Α.Ε. για την κατασκευή και λειτουργία φωτοβολταϊκού σταθμού 125 MW στη Μεγαλόπολη, έργο ύψους 42,9 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει μελέτη, προμήθεια, κατασκευή και σύνδεση του σταθμού με τον υφιστάμενο υποσταθμό 33/150 kV, που θα επεκταθεί με νέα πύλη. Η συμφωνία επιβεβαιώνει τη σταθερή πορεία της ΑΒΑΞ στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μετά και την επιτυχημένη ολοκλήρωση του φωτοβολταϊκού σταθμού Αγίου Χριστοφόρου Εορδαίας, ισχύος σχεδόν 65 MW.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μόδα: δικαστήρια, επιδείξεις, συγχωνεύσεις και μουσικές καρέκλες στους ρόλους ηγεσίας
- Hellenic Energy: Υψηλό μέρισμα αλλά και ανάπτυξη λειτουργικής κερδοφορίας με τιμή – στόχο τα €9,55 ανά μετοχή
- Βιομηχανία: Στο τραπέζι της Διυπουργικής το ιταλικό μοντέλο για σταθερό ενεργειακό κόστος
- Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές διαχώρισαν τους στόλους τους και ανοίγουν δρόμους στην επόμενη γενιά
