• Business

    Στο ΣτΕ η μάχη των Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ για την πρώτη φάση του Μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    Η ανυπαρξία μεγάλων έργων τα τελευταία χρόνια στη χώρα κάνει ακόμα πιο έντονη τη μάχη των ομίλων Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, Άλσος Βεϊκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δις. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).

    Είναι το μοναδικό μεγάλο έργο για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός και αυτό το καθιστά εξαιρετικά αναγκαίο για τους δύο προαναφερόμενους ομίλους.

    Τώρα η μάχη έχει μεταφερθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) στο οποίο έχουν προσφύγει και οι δύο όμιλοι και ειδικότερα οι κοινοπραξίες που έχουν σχηματίσει για να διεκδικήσουν το έργο (Άκτωρ  –  Ansaldo  – Hitachi Rail Italy και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport) και αναμένουν τον ορισμό δικασίμου.

    Το πρώτο αίτημά τους προς το ΣτΕ είναι η λήψη ασφαλιστικών μέτρων ώστε η Αττικό Μετρό (η εταιρεία του δημοσίου που είναι υπεύθυνη για την κατασκευή των Μετρό της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης) να μην προχωρήσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.

    Το προηγούμενο διάστημα οι κοινοπραξίες της Ελλάκτωρ και της ΑΒΑΞ αφού έλαβαν γνώση του πρακτικού αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών κατέθεσαν στην Αττικό Μετρό, η μια εναντίον της άλλης πολυσέλιδες ενστάσεις. Η Αττικό Μετρό δεν απάντησε εντός της προθεσμίας που είχε, κάτι που θεωρείται σιωπηρή απόρριψή τους, χωρίς να αποκλείεται να απαντήσει εν ευθέτω χρόνο.

    Ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 ξεκίνησε με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τον Απρίλιο του 2017. Αρχικά στη διαδικασία εκτός από τις προαναφερόμενες κοινοπραξίες προσήλθαν ακόμα δύο, η μια με επικεφαλής την Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) και η δεύτερη με την Μέτκα (όμιλος Μυτιληναίου).

    Η κοινοπραξία της Μέτκα βγήκε εκτός από την Αττικό Μέτρο κατά το αρχικό στάδιο της διαδικασίας, (σύμφωνα με πληροφορίες για λόγους που σχετίζονται με την προϋπηρεσία που παρουσίασε σε αντίστοιχα έργα) ενώ η κοινοπραξία της Τέρνα, τον Μάρτιο του 2019 που κατατέθηκαν οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές προσήλθε, αλλά χωρίς να καταθέσει πλήρη φάκελο, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να συνεχίσει με δύο κοινοπραξίες.

    Αφού το ΣτΕ αποφασίσει επί των προσφυγών το επόμενο βήμα είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που θα κρίνουν και τον ανάδοχο. Βάσει πληροφοριών η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ έχει ένα ελάχιστο προβάδισμα έναντι της αντίπαλης της Ελλάκτωρ στη βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς, όμως, η διαφορά είναι τέτοια που δύναται να ανατραπεί από μια μικρή διαφορά στην οικονομική προσφορά, άρα τίποτα δεν έχει κριθεί.

    Η μάχη για το Μετρό της Αθήνας δίνεται ενώ για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν έχει δημοπρατηθεί κανένα μεγάλο έργο ούτε και προβλέπεται κάτι τέτοιο άμεσα. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά μόνον η προκαταβολή που θα λάβει όποιος ανακηρυχθεί ανάδοχος με την υπογραφή της σύμβασης (10% επί του τιμήματος) θα δώσει μια ανάσα…

    Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ έχει υποχωρήσει σημαντικά ενώ η εικόνα από τα έσοδα της κατασκευής και για τους δύο ομίλους είναι ενδεικτική. Στο 9μηνο του 2019 (τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία) τα έσοδα της κατασκευής στην Ελλάκτωρ υποχώρησαν 34% στα 718,2 εκατ. ευρώ. Στο 6μηνο τα έσοδα της ΑΒΑΞ από την κατασκευή (δεν έχει ανακοινώσει 9μηνο) υποχώρησαν 14,5% στα 253,3 εκατ. ευρώ με το διεθνές σκέλος των κατασκευών στο μείγμα εσόδων του Ομίλου να έχει αυξηθεί σε 57,4% στο πρώτο εξάμηνο, έναντι 35,3% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Και οι δύο όμιλοι έχουν σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις (Ελλάκτωρ καθαρός δανεισμός 993,6 εκατ. ευρώ και ΑΒΑΞ 594,5 εκατ. ευρώ).

    Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας είναι μήκους 12,8 χλμ και θα διαθέτει 14 σταθμούς: 1. Σταθμός Βεΐκου στη συμβολή της Λεωφ. Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) με την οδό Τράλλεων.2. Γαλάτσι  στη συμβολή της Λεωφόρου Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας με την Λεωφόρο Γαλατσίου. 3. Ελικώνος στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος. 4. Κυψέλη στη νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού. 5. Δικαστήρια στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη. 6. Αλεξάνδρας στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη. 7. Εξάρχεια επί της πλατείας στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη. 8. Ακαδημίας μεταξύ Ιπποκράτους και Σίνα. 9. Κολωνάκι στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη. 9. Ευαγγελισμός στο πάρκο της Ριζάρη. 10. Καισαριανή  μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ. 11. Πανεπιστημιούπολη στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης. 12. Ιλίσια χωροθετείται στη οδό Ινδού και στις πλατείες Αόρνου και Κύπρου στον Δήμο Ζωγράφου. 13. Ζωγράφου στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. 14. Γουδή στην πλατεία Ελευθερίας και την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου.

    Η διάρκεια του έργου είναι 96 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης η οποία στην καλύτερη περίπτωση θα υπογραφεί στο τέλος του 2020.



    ΣΧΟΛΙΑ