Με το τζάμπολ του αγώνα ανάμεσα στους περσινούς πρωταθλητές Οκλαχόμα Σίτι Θάντερ και τους Χιούστον Ρόκετς (22/10, 02:30) ανοίγει η σεζόν 2025-26 στο ΝΒΑ. Φέτος όμως η έναρξη δεν αφορά μόνο το αγωνιστικό μέρος· σηματοδοτείται και από την αυγή μίας ριζικά αλλαγμένης τηλεοπτικής πραγματικότητας για το NBA, υπό το φως των νέων δεσμευτικών, 11ετών συμφωνιών αξίας 76 δισ. δολαρίων με την Amazon, το ESPN και το NBC.

Αυτές οι συμφωνίες μετασχηματίζουν απλώς τα οικονομικά του πρωταθλήματος και, νομοτελειακά, επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι φιλάθλοι το παρακολουθούν στο εσωτερικό των ΗΠΑ και διεθνώς. Το NBA έχει πλέον τον δεύτερο μεγαλύτερο κύκλο εσόδων από μέσα ενημέρωσης (media) – μετά το NFL – και η δυναμική του φαίνεται πως δεν εξασθενεί, χάρη σε μια γενιά έξυπνων, τεχνολογικά ευαίσθητων οπαδών και ηγεσιών με όραμα.

1

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Από τα Σεπόλια στην κορυφή του κόσμου

Το τηλεοπτικό οικοσύστημα του μέλλοντος

Το NBA έκανε τα πρώτα του βήματα στη εθνική τηλεόραση των ΗΠΑ το 1953. Όμως, τη δεκαετία του 1970, βρέθηκε στο περιθώριο, όταν ο τηλεοπτικός του συνεργάτης, το δίκτυο CBS, επέλεγε να μεταδίδει αγώνες τις βραδινές ώρες αντί live. Η προβολή σε ακατάλληλες ώρες, σε συνδυασμό με σκάνδαλα παικτών, αποδυνάμωσαν την εικόνα του πρωταθλήματος και έφεραν πτωτικά ποσοστά τηλεθέασης.

Η αναστροφή ήρθε με τη στροφή προς το καλωδιακό δίκτυο (η λεγόμενη cable TV), αρχικά με το USA Network (1979) και, λίγο αργότερα, με το ανερχόμενο ESPN (1982). Η τηλεθέαση ανακάμπτει, ενισχύεται από την εμφάνιση των σπουδαίων αντιπαλοτήτων όπως του Μάτζικ Τζόνσον με τον Λάρι Μπερντ και η δημοφιλία εκτοξεύεται τη δεκαετία του 1980.

Με τη μετάβαση σε over-the-air κάλυψη μέσω NBC, τη μυθική εκπομπή «Inside the NBA» του Turner και την κυριαρχία των Σικάγο Μπουλς υπό τον Μάικλ Τζόρνταν, η τηλεθέαση σημειώνει πρωτοφανή άνοδο. Το 2002 το NBA υπογράφει συμφωνία 6 ετών και 2,4 δισ. δολαρίων με Turner και Disney, φέρνοντας το μεγαλύτερο μέρος του εθνικού αρχείου σε τηλεοπτικά δίκτυα με συνδρομή.

Ωστόσο, μετά την αποχώρηση του Τζόρνταν και την πτώση της δημοφιλίας, ήρθε η επάνοδος με τη γενιά του ΛεΜπρον Τζέιμς και την άνοδο των Μπόστον Σέλτικς και Λος Αντζελες Λέικερς. Το 2014, το NBA ανανεώνει τις συμφωνίες με Turner και Disney με συμβόλαια ύψους 24 δισ. δολαρίων.

Στο ενδιάμεσο διάστημα όμως, η τηλεοπτική αγορά μετασχηματίζεται — η ροή (streaming) θεριεύει, η χρήση pay-TV μειώνεται, και το παραδοσιακό μοντέλο βασισμένο σε διαφημίσεις και τέλη μετάδοσης αρχίζει να ασθμαίνει. Εδώ ακριβώς ο ζωντανός αθλητισμός αναδεικνύεται ως το πιο πολύτιμο περιεχόμενο — η μόνη κατηγορία προγράμματος που εγγυάται μαζικό ταυτόχρονο κοινό. Το NBA αξιοποίησε αυτή τη δυναμική: τριπλασίασε έσοδα και θωράκισε το μέλλον του.

Η δομή των νέων συμφωνιών

Οι νέες συμφωνίες, οι οποίες θα ισχύσουν έως τη σεζόν 2035-36…:

ESPN (Disney – ABC): Αναλαμβάνει 80 αγώνες κανονικής περιόδου, 20 εκ των οποίων θα μεταδίδονται ελεύθερα (free-to-air) από το ABC. Επίσης, καλύπτει όλες τις αναμετρήσεις της 25ης Δεκεμβρίου, την τελευταία ημέρα της κανονικής περιόδου και σειρά αγώνων πλέι οφ, συμπεριλαμβανομένων των τελικών σε αρκετά χρόνια.

NBC / Peacock: Θα μεταδίδει 100 αγώνες κανονικής περιόδου ετησίως στα κανάλια της, κυρίως τα Σάββατα, Κυριακές και Δευτέρες, μαζί με περιεχόμενο All-Star και πλέι οφ. Το NBC επανέρχεται ως εθνικός τηλεοπτικός φορέας μετά από δεκαετίες απουσίας.

Amazon: Θα φιλοξενεί 66 αγώνες κανονικής περιόδου, τις Πέμπτες, Παρασκευές και ορισμένα Σάββατα. Θα είναι αποκλειστικά η πλατφόρμα για το in-season τουρνουά NBA Cup, μέρος των αγώνων των play offs και σχεδιασμού ενός Black Friday αγώνα.

Όλοι οι φορείς θα μεταδίδουν επίσης και αγώνες της WNBA: συνολικά 125 αναμετρήσεις κάθε σεζόν. Η WNBA θα αποκομίζει περίπου 200 εκατ. δολάρια ετησίως — 2,2 δισ. συνολικά για τη διάρκεια των συμβολαίων.

Η μεγάλη «χαμένη» ονομασία της νέας εποχής είναι η TNT (Warner Bros. Discovery), η οποία διαδραμάτισε αποφασιστικό ρόλο στην εξέλιξη του NBA τις προηγούμενες δεκαετίες. Αν και είχε δικαίωμα πρώτης διαπραγμάτευσης, δεν κατάφερε να συμφωνήσει και κατέφυγε σε νομικές ενέργειες. Το τελικό συμβιβαστικό αποτέλεσμα της έδωσε ψηφιακά highlights και διεθνή δικαιώματα, αλλά όχι την ίδια παρουσία στην κύρια μετάδοση.

Το τηλεοπτικό κανάλι του NBA (NBA TV) θα εκπέμπει επιπλέον 60 ζωντανούς αγώνες, οι οποίοι θα διατίθενται και για τους συνδρομητές της εφαρμογής NBA App. Το δικαίωμα της εσωτερικής streaming πλατφόρμας NBA League Pass επιστρέφει στη διοργανώτρια αρχή, αφού έληξε η συνεργασία με την WBD.

Τοπική μετάδοση: ρίσκα αλλά και ευκαιρίες

Η νέα συμφωνία μειώνει την έκθεση του πρωταθλήματος στις αναταράξεις των τοπικών αθλητικών δικτύων (RSN). Παραδοσιακά, κάθε ομάδα πωλούσε τα τοπικά δικαιώματα σε RSN και υπολόγιζε τα έσοδα των δικαιωμάτων αυτών. Όμως η πτώση των συνδρομητών pay-TV και η αποσυνάθροιση (cord-cutting) τσάκισαν τη βιωσιμότητα αυτού του μοντέλου.

Πολλές ομάδες εγκαταλείπουν πλέον τα RSN και επιλέγουν είτε τη δική τους direct-to-consumer (DTC) πλατφόρμα είτε συνεργασίες με τοπικά ελεύθερα κανάλια. Μακροπρόθεσμα, το NBA οραματίζεται την επανένωση των εθνικών και τοπικών δικαιωμάτων υπό ενιαίο πακέτο — ώστε να μεγιστοποιήσει μελλοντικά έσοδα.

Το NBA ως παγκόσμιο φαινόμενο

Το NFL εστιάζει στην διεθνοποίηση, ενώ MLB και NHL έχουν μικρότερη παγκόσμια απήχηση· όμως το NBA ξεχωρίζει. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η παρουσία των αστέρων του NBA στους Ολυμπιακούς Αγώνες και το «Dream Team» του 1992 μετέτρεψαν το πρωτάθλημα σε παγκόσμιο brand.

Σήμερα το NBA εισπράττει τα περισσότερα διεθνή έσοδα από μέσα ενημέρωσης ανάμεσα στα αθλήματα των ΗΠΑ, έχοντας ισχυρή παρουσία σε Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Ωκεανία και Νοτιοανατολική Ασία.

Με τα νέα συμβόλαια, η μετάδοση επεκτείνεται διεθνώς: η κάλυψη του ESPN θα διατίθεται σε αγορές εκτός ΗΠΑ μέσω Disney+ στην Ασία και την Ευρώπη. Το NBC θα προβάλλει αγώνες μέσω Sky Sports στην Ευρώπη και μέσω δικτύων στη Καραϊβική και την Αφρική. Η Amazon θα προσφέρει την αμερικανική του μετάδοση και επιπλέον πακέτα για αγώνες, τελικούς και περιφερειακές σειρές σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο. Η εφαρμογή NBA App παίζει κρίσιμο ρόλο στον διεθνή φαν, συνδυάζοντας το League Pass με εξατομικευμένες δυνατότητες, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές ζώνες ώρας και συνήθειες παρακολούθησης.

Είναι πολλά τα λεφτά: Η μεγάλη επιστροφή του ΝΒΑ στην τεράστια αγοράς της Κίνας

Επιπτώσεις για το NBA, τις ομάδες και τους φιλάθλους

Τα υψηλότερα έσοδα και η αύξηση της έκθεσης ήταν αναμενόμενα, αλλά δεν ήταν δεδομένα. Οι ομάδες κερδίζουν, οι ιδιοκτήτες πανηγυρίζουν — και οι αξίες των franchises ενισχύονται. Σε εθνικό επίπεδο, από το 2025 και μετά θα προβάλλονται περίπου 75 αγώνες από τα βασικά δίκτυα (ABC, NBC), έναντι μόλις 15 σήμερα — και σε ώρες υψηλής τηλεθέασης. Ταυτόχρονα η Amazon θα φέρει διάφορο κοινό μέσω streaming.

Όμως αναδύονται και προκλήσεις: τρεις διαφορετικές πλατφόρμες σημαίνουν ότι ο φανατικός που θέλει να δει όλα τα παιχνίδια θα χρειάζεται τρεις συνδρομές και τρεις εφαρμογές. Η δυνατότητα ανακάλυψης (discoverability) των αγώνων μπορεί να δυσκολέψει. Το NBA, όμως, επισημαίνει ότι υπάρχει σημαντική αύξηση μετάδοσης σε ελεύθερα κανάλια (OTA) και ότι ESPN, Peacock και Amazon Prime διατίθενται μεμονωμένα σε διαφορετικά επίπεδα τιμολόγησης — αντί του παλιού πακέτου καλωδιακής τηλεόρασης.

Στο τέλος, το NBA έχει καταφέρει τους βασικούς του στόχους: να εξασφαλίσει διασπορά, να πρωταγωνιστήσει εν μέσω τεχνολογικής αλλαγής και να διασφαλίσει ότι θα βρίσκεται στην αιχμή του αθλητικού μέσου των ΗΠΑ για την επόμενη δεκαετία. Η νέα εποχή ξεκινά – και τα πάντα πλέον υπόσχονται να είναι διαφορετικά.