Κάθε καλοκαίρι έχει το δικό του κοκτέιλ. Το 2025, όμως, ο τίτλος του «ποτού του καλοκαιριού» δεν πάει σε κάποιο εκλεπτυσμένο spritz με elderflower ή premium prosecco. Αντίθετα, ανήκει στο «Spaghett»: μια ανατρεπτική μίξη από Miller High Life (ή άλλη φθηνή μπίρα) και μια δόση Aperol. Σε μερικές παραλλαγές, προστίθεται και λίγος χυμός λεμονιού — αλλά αυτό είναι προαιρετικό. Η λογική είναι μία: πώς θα δώσεις λίγη έξτρα γεύση και χαρακτήρα στο πιο οικονομικό ποτό του μπαρ.

Το Spaghett έχει ήδη αποκτήσει φήμη ως “NASCAR spritz”, “hobo Negroni” ή “trailer park spritz”, ονόματα που προδίδουν την ανεπιτήδευτη ταυτότητά του. Αλλά πίσω από το χιούμορ κρύβεται μια πολύ σοβαρή διαπίστωση: η εκτόξευση της δημοτικότητάς του συμπίπτει με μια δύσκολη οικονομική συγκυρία στις ΗΠΑ.

1

Όταν το πορτοκαλί Aperol γίνεται δείκτης οικονομικής ασφυξίας

Τα στοιχεία της Square μιλούν ξεκάθαρα: οι παραγγελίες για Spaghett αυξήθηκαν κατά 65% στο πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με πέρσι, ενώ η συνολική άνοδος από το 2022 φτάνει το 1.000%. Τα Google searches για το ποτό έχουν απογειωθεί. Πολλοί το δοκιμάζουν από περιέργεια, άλλοι το βάζουν στη λίστα του σπιτιού τους για οικονομία κι άλλοι απλώς ακολουθούν τη viral τάση.

Και κάπου εδώ, η τάση γίνεται οικονομικό φαινόμενο. Όπως λένε και οι μπάρμαν στις ΗΠΑ, όταν οι καταναλωτές ανησυχούν για την οικονομία, αρχίζουν να κάνουν «υποχωρήσεις»: λιγότερα εστιατόρια, πιο φτηνά ταξίδια, πιο έξυπνα ποτά. Το Spaghett είναι ακριβώς αυτό: ένα ποτό που φέρνει γεύση χωρίς να φέρνει ενοχές στον λογαριασμό.

Από τη Βαλτιμόρη στα dive bars της χώρας

Η ιδέα γεννήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2010 σε ένα bar στη Βαλτιμόρη, το Wet City Brewing, ως μια “βλάσφημη” εκδοχή του Aperol Spritz. Το cocktail διαδόθηκε αρχικά μεταξύ των ανθρώπων της εστίασης, έγινε ένα άτυπο “industry handshake” και τελικά απέκτησε cult status. Το 2019 έκανε την εμφάνισή του στο Bon Appétit και, έκτοτε, η πορεία ήταν ανοδική.

Μέσα σε ελάχιστα χρόνια, από άγνωστο tip μεταξύ μπάρμαν, το Spaghett πέρασε σε mainstream dive bars, έγινε meme στα social media και σήμερα θεωρείται τόσο αναγνωρίσιμο, ώστε η ίδια η Miller High Life να το εμπορευματοποιήσει με ένα “Spaghett-sicle” με… τιμή έκπληξη: 79 δολάρια η εξάδα.

Φτηνό, γρήγορο και εύκολο

Το Spaghett έχει ένα ακαταμάχητο πλεονέκτημα: φτιάχνεται στο λεπτό. Σπάσε το καπάκι της μπίρας, πιες μια γουλιά (ή άδειασέ τη), ρίξε λίγο Aperol και —αν θες— μια σταγόνα λεμόνι. Έτοιμο. Η προετοιμασία του δεν κοστίζει σε χρόνο ούτε σε χρήμα.

Όπως επισημαίνουν οι επαγγελματίες της εστίασης, όσο πιο φτηνό και απλό είναι ένα ποτό, τόσο πιο εύκολα διακινείται σε πολυσύχναστα μπαρ. Παράλληλα, έχει και χαμηλό αλκοολικό βαθμό, κάτι που το καθιστά πιο ελαφρύ και προσιτό σε όσους προσέχουν την κατανάλωσή τους.

Μια κουλτούρα «φτηνής απόλαυσης»

Αν υπάρχει μια φράση που συνοψίζει το φαινόμενο Spaghett, είναι αυτή: «Κάνε κάτι φτηνό να μοιάζει ξεχωριστό». Η ανάγκη για μικρές απολαύσεις, σε μια εποχή που οι τιμές τροφίμων, ποτών και μεταφορών ανεβαίνουν, εξηγεί γιατί η “beer cocktail κουλτούρα” ανθεί — από τη beermosa μέχρι τη lagerita.

Ακόμη και νεοφυείς εταιρείες, όπως η Garage Beer που υποστηρίζεται από τους αδελφούς Kelce, παρατηρούν μετατοπίσεις στη ζήτηση: το lime-flavored προϊόν τους ξεπερνά πλέον το original. Για τις εταιρείες, είναι μια ευκαιρία για rebranding. Για τους καταναλωτές, είναι μια πράξη αντίστασης στο κόστος ζωής.

Το Spaghett ως κοινωνικός δείκτης

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα φαγητό ή ποτό γίνεται… εργαλείο κατανόησης της οικονομίας. Κατά το παρελθόν, σαν άτυποι δείκτες της καταναλωτικής πίεσης έχουν λειτουργήσει ο δείκτης της κατεψυγμένης πίτσας (frozen pizza index), οι πωλήσεις αλκοόλ ή ακόμα και τα trends στα μίνι μάρκετ. Το Spaghett μπαίνει πλέον στο ίδιο πλαίσιο.

Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά το ποτό της χρονιάς ίσως λέει πολλά περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε. Όχι μόνο για τις γευστικές προτιμήσεις της Gen Z, αλλά για την οικονομική ανασφάλεια που σιγοβράζει πίσω από κάθε ροζουλί αφρό.

Το Spaghett δεν είναι απλώς μια μπίρα με Aperol. Είναι το αποτύπωμα μιας εποχής που μας θέλει να βρίσκουμε χαρά στο απλό, να ξορκίζουμε το ακριβό και να φτιάχνουμε τα δικά μας μικρά rituals σε ένα οικονομικό περιβάλλον που δεν αφήνει πολλά περιθώρια.

Ίσως το φετινό καλοκαίρι να έχει γεύση… recession spritz.

Διαβάστε επίσης:

Το νεανικό ποτό ηλικίας 100 ετών: Το Aperol από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα

Κάρολιν Τέρνμπουλ: Ποια είναι η νέα και όμορφη «πριγκίπισσα» του Nammos

Το καταφύγιο των δισεκατομμυρίων: Πώς ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ «χτίζει» μια ιδιωτική αυτοκρατορία στη Χαβάη