• Business

    Σούπερ μάρκετ: Πόσα παραπάνω έβαλαν στα ταμεία τους λόγω ανατιμήσεων

    • Άννα Διανά

    Γεράσιμος Σκλαβενίτης, Γιάννης Μασούτης, Άγγελος Κρητικό


    Με αύξηση του τζίρου κατά 5,4% έκλεισε το εντεκάμηνο του 2022 για τα σούπερ μάρκετ μια αύξηση που έφερε στα ταμεία τους επιπλέον 398 εκατ. ευρώ.

    Στο διάστημα Ιανουαρίου- Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών διαμορφώθηκε στα 7,58 δισ. ευρώ από 7,209 δισ. ευρώ στο 11μηνο του 2021.

    Την ίδια ώρα παρατηρείται μείωση του όγκου πωλήσεων γεγονός που καταδεικνύει ότι η αύξηση του τζίρου προέρχεται από τις ανατιμήσεις των προϊόντων.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Δεκέμβριος ένας μήνας που παραδοσιακά αποτελεί μια από τις καλύτερες περιόδους για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων καταγράφεται αξιοσημείωτη πτώση στην κατανάλωση εκτός από την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

    Σε επίπεδο εντεκαμήνου οι πωλήσεις προϊόντων σταθερού barcode αναπτύχθηκαν κατά 5% και οι πωλήσεις των χύμα προϊόντων, που αντιπροσωπεύουν το 23,6% του συνόλου των πωλήσεων, κατέγραψαν αύξηση κατά 6,7%.

    Μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ τζίρου και όγκου πωλήσεων

    Αυτό που φαίνεται από τα στοιχεία της IRI στις συγκρίσεις ανά μήνα είναι ότι μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ του ρυθμού αύξησης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων.

    Από την αρχή του χρόνου μέχρι και τον Νοέμβριο οι πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν σε αξία κατά 5,8% αλλά υποχώρησαν σε όγκο κατά 0,6%, οι πωλήσεις στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας αυξήθηκαν κατά 3,6% και σε όγκο υποχώρησαν κατά 4,4% ενώ και στα προϊόντα σπιτιού ενώ παρουσιάζεται αύξηση τζίρου κατά 1,8% οι πωλήσεις σε όγκο εμφανίζονται μειωμένες κατά 5,7%.

    Σε επίπεδο πωλήσεων τεμαχίων στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων θετικό πρόσημο έχουν μόνο τρεις και συγκεκριμένα τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα σνακς και τα μη αλκοολούχα ποτά.

    «Τρέχουν» δυνατά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

    Την ίδια στιγμή το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανεβάζει ρυθμούς, ωθούμενο τόσο από τις ανατιμήσεις που στρέφουν τους καταναλωτές σε φθηνότερες επιλογές όσο και από το «καλάθι του νοικοκυριού» που μονοπωλείται από τα PL.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου αυξήθηκαν κατά 15% και το μερίδιό τους διαμορφώθηκε στο 16,2%, από 16,1% που ήταν στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου.

    Αναφορικά με την εξέλιξη των τιμών, η τιμή ανά μονάδα προϊόντος έχει αυξηθεί, κατά 6,4% στους ταχυκίνητους κωδικούς, 6,4% στα τρόφιμα, 8,4% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 8% στα προϊόντα για το σπίτι.

    Ανά κατηγορία οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (+11,8%), στα υλικά μαγειρικής (+11,7%) και στα γαλακτοκομικά (+11%).

    Η εικόνα τον Δεκέμβριο

    Οι επιπτώσεις του πληθωρισμού, οι ανατιμήσεις και οι πιέσεις που δέχονται οι καταναλωτές με αποτέλεσμα να περιορίζουν την κατανάλωση αποτυπώνεται στην εικόνα που εμφανίζει η πορεία των πωλήσεων του Δεκεμβρίου.

    Για 60 βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών οι πωλήσεις ανά τεμάχια προϊόντων ήταν με αρνητικό πρόσημο για όλες τις εβδομάδες του μήνα εκτός της εβδομάδας των Χριστουγέννων, που καταγράφεται αξιοσημείωτη αύξηση κατά 15,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Την ίδια εβδομάδα (18-25/12/2022) η αύξηση των πωλήσεων σε αξία φτάνει στο 29,5%.

    Η μεγαλύτερη πτώση σε πωλήσεις τεμαχίων καταγράφεται την εβδομάδα μετά τα Χριστούγεννα (-4,5%), καθώς και την εβδομάδα που προηγείται των Χριστουγέννων (11-18/12/2022) που η πτώση είναι στο 4,1% όταν η αύξηση πωλήσεων σε αξία ανέρχεται στο 5,5%.

    Το «καλάθι» για τις 60 κορυφαίες κατηγορίες εμφανίζεται σε αξία αυξημένο κατά 8,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και φτάνει στα 187,93 ευρώ. Το «καλάθι» των branded προϊόντων για τις συγκεκριμένες κατηγορίες είναι αυξημένο σε αξία κατά 8,8% και διαμορφώνεται στα 197,8 ευρώ ενώ αυξημένο σε αξία (+14%) είναι και το «καλάθι» των private label που διαμορφώνεται στα 137,52 ευρώ από 124,57 ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Deals 400 εκατ. ευρώ – Το κυνήγι για το «μεσαίο ράφι»



    ΣΧΟΛΙΑ