• Business

    Σούπερ μάρκετ: Ανατροπή με τις προσφορές – Τι αλλαγές φέρνει ο Σκρέκας

    • Άννα Διανά
    Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας

    Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας


    Δύο εβδομάδες μετά την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας, το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά σε διορθωτικές κινήσεις. 

    Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του mononews, έχει ήδη υπογραφεί υπουργική απόφαση, που αναμενέται να δημοσιευτεί το αργότερο μέχρι το τέλος της εβδομάδας με διεύρυνση των κατηγοριών προϊόντων για τα οποία ισχύει το τρίμηνο «μπλόκο» στις προσφορές αν η τιμή τους έχει αυξηθεί μετά τις 10 Ιανουαρίου που τέθηκε σε ισχύ το μέτρο.

    Παράλληλα με τις νέες υπουργικές αποφάσεις γίνονται κάποιες τεχνικές τροποποιήσεις που αφορούν στην εφαρμογή των νέων μέτρων.

    «Η λίστα των κατηγοριών που τελικά θα εμπίπτουν στην περίμετρο του συγκεκριμένου μέτρου επεκτείνεται έτσι ώστε να καλύπτει σχεδόν όλα τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που διατίθενται στα σούπερ μάρκετ», όπως αναφέρει υψηλόβαθμος αξιωματούχος του υπουργείου Ανάπτυξης στο mononews.

    Κάλυψη στο 80-85% του τζίρου των σούπερ μάρκετ

    Με τη νέα απόφαση για τη διεύρυνση των κατηγοριών, το μέτρο για απαγόρευση οποιασδήποτε προωθητικής ενέργειας ή προσφοράς των προϊόντων για τα οποία οι εταιρείες ανακοινώνουν ανατιμήσεις, θα αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ ενώ σε αναλογία τζίρου θα καλύπτει το  80%-85% του τζίρου των αλυσίδων.

    «Είχαμε υπολογίσει κάποιες κατηγορίες που έχουν σημαντικό τζίρο, είδαμε ότι κάποια λείπουν και τώρα το επεκτείνουμε και ανανεώνουμε τη λίστα» τονίζει η ίδια πηγή σημειώνοντας ότι παράλληλα αλλάζουν και κάποια άλλα τεχνικής φύσεως ζητήματα που αφορούν στην καλύτερη εφαρμογή των μέτρων.

    Οι κατηγορίες στις οποίες σήμερα εμπίπτει το μέτρο είναι 60 και συμπεριλαμβάνουν προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση και για τα οποία οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ  είναι υπόχρεες να κοινοποιούν τους τιμοκαταλόγους στο  υπουργείο Ανάπτυξης.

    Οι 60 κατηγορίες γίνονται 59 

    Η διεύρυνση που θα γίνει δεν αφορά στον αριθμό των κατηγοριών, από 60 γίνονται 59, αλλά την οριζόντια διεύρυνση ώστε να καλύπτονται όλα τα προϊόντα της κατηγορίας.

    Η επέκταση της απόφασης για τις κατηγορίες των προϊόντων για τα οποία προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων έρχεται μετά τη διαπίστωση ότι υπήρχαν βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που έμεναν εκτός του νομοθετικού περιορισμού για την απαγόρευση των προωθητικών ενεργειών και των προσφορών.

    Και αυτό γιατί με βάση το άρθρο 38 παρ. 1 του Ν. 5082/2024 περί απαγόρευσης οποιασδήποτε προωθητικές ενέργειας κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία ανακοινώνεται η αύξηση τιμής από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ περιλαμβάνονται οι κατηγορίες των προϊόντων που προσδιορίζονται με την υπουργική απόφαση (92566/2023).

    Έτσι βασικά καταναλωτικά αγαθά έμεναν εκτός του νομοθετικού μέτρου, καθώς προσδιόριζε ακριβή προϊόντα. Για παράδειγμα στην κατηγορία «ζυμαρικά» περιλαμβάνονται μόνο τα τύπου σπαγγέτι και κανένα άλλο προϊόν.

    Στην κατηγορία σαπούνια  το μέτρο αφορά μόνο τα σαπούνια σε στερεή κατάσταση, αλλά όχι κρεμοσάπουνα που γίνεται και ευρεία χρήση, η κατηγορία καφές, ελληνικό, γαλλικό και στιγμιαίο, αλλά όχι εσπρέσο ή άλλους τύπους καφέ, κάτι που θα γίνει με τη διεύρυνση της κατηγορίας ώστε να συμπεριλαμβάνει το σύνολο των προϊόντων καφέ.

    Αντίστοιχο είναι και το παράδειγμα με τα γιαούρτια στα οποία δύο μόνο τύποι εμπίπτουν στο μέτρο  (γιαούρτι από γάλα αγελάδας χωρίς γεύσεις και με χαμηλά λιπαρά» χωρίς να περιλαμβάνονται άλλες κατηγορίες γιαουρτιών.

    Οριζόντια γενίκευση κατηγοριών

    Με τις αλλαγές, με σύμπτυξη κατηγοριών και πρόσθεση νέων συμπεριλαμβάνονται σχεδόν όλα τα προϊόντα εκτός από τα αλκοολούχα και τα είδη μπαζάρ. Ειδικότερα:

    -Παραμένουν ως έχουν οι κατηγορίες που συμπεριλαμβάνουν όλη τη γκάμα των προϊόντων, όπως ρύζι, όσπρια,  ψωμί για τοστ, όσπρια, αλεύρι, γάλα εβαπορέ, χυμός τομάτας, αυγά, ελαιόλαδο, λευκή ζάχαρη, γλυκαντικές ουσίες, προϊόντα βρώμης, κρέμες και γάλατα βρεφικά, μωρομάντηλα, σαμπουάν για μωρά, σαμπουάν, οδοντόκρεμες, χαρτί κουζίνας, χαρτί υγείας, σερβιέτες-ταμπόν.

    -Ως έχουν παραμένουν και οι κατηγορίες που αφορούν στα αναψυκτικά, μπίρα, νερό σοκολάτες, πάνες ακράτειας και βρεφικές πάνες ή οι κατηγορία που αφορά στα καύσιμα, τροφές για γάτες και σκύλους, πέλλετ, ξύλα κ.ά.

    -Κάποιες κατηγορίες συμπτύσσονται όπως το βούτυρο και οι μαργαρίνες που γίνονται μία ενώ κάποιες άλλες συμπτύσσονται ώστε να περικλείουν πλέον το σύνολο των προϊόντων που περιλαμβάνει η κατηγορία. Έτσι, οι δύο κατηγορίες γιαούρτι αγελαδινό χωρίς γεύσεις και γιαούρτι αγελαδινό χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά γίνεται μία «γιαούρτια- επιδόρπια». Οι κατηγορίες πάριζα και γαλοπούλα γίνονται «αλλαντικά». Γενικευμένη πλέον γίνεται και η κατηγορία του καφέ ενώ καταργούνται οι τέσσερις κατηγορίες τυριών (φέτα, λευκό τυρί γκούντα, τυρί με χαμηλά λιπαρά) και γίνονται μία.

    Ποια νέα προϊόντα μπαίνουν 

    Με  βάση την υπουργική απόφαση προστίθενται γενικευμένες κατηγορίες που δεν καταλαμβάνονται από την νέα νομοθετική ρύθμιση και ειδικότερα:

    -Αρτοσκευάσματα

    -Κονσέρβες

    -Σπορέλαια

    -Κρασιά

    -Ολοι οι χυμοί και όχι μόνο ο χυμός πορτοκαλιού

    -Τυριά στο σύνολό τους

    -Ζυμαρικά στο σύνολό τους

    -Απορρυπαντικά στο σύνολό τους ως μία κατηγορία και όλα τα είδη είτε αφορά ταμπλέτες είτε υγρά καθαριστικά

    -Κρεμοσάπουνα

    -Ξυριστικά και άλλα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας.

    Η αποτροπή ανατιμήσεων

    Το γεγονός ότι δεν συμπεριλαμβάνεται το σύνολο των προϊόντων που είναι στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στο μέτρο του «κόφτη» των προσφορών, όπως είχε πει κατά την ανακοίνωση των μέτρων στις 10 Ιανουαρίου ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δίνει μια απάντηση στο γιατί το μέτρο της τρίμηνης απαγόρευσης στις προσφορές δεν φαίνεται, με βάση τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, να τις έχει αποτρέψει όλες.

    Όπως είπε την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής του ομίλου Metro και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, «Πολύ περισσότερες ανατιμήσεις συνεχίζουν να είναι σε ισχύ και αυτό είναι λογικό. Σε κωδικούς αυτό σημαίνει ότι για έναν 1 στους 5 κωδικούς έχει γίνει ανάκληση ανατιμήσεων».

    Δηλαδή 4 στους 5 κωδικούς που είχαν ανακοινώσει ανατιμήσεις μετά τη 10η Ιανουαρίου που τέθηκε σε ισχύ το νέο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης θα περάσουν στην κατανάλωση αυτούσιες.

    Διαβάστε επίσης:

    Συγχώνευση ΕΛΕΤΑ-ΑΣΤΕΡΑΣ: Τα μικρά σούπερ μάρκετ γίνονται 5η δύναμη

    Από το χωράφι στο ράφι: Τι φταίει και δεν πέφτουν οι τιμές των προϊόντων – Τι λένε οι παραγωγοί

    Ιάκωβος Καργαρώτος: Χρονιά ορόσημο για την Παπαστράτος το 2023- Πάνω από 500.000 οι χρήστες iQOS



    ΣΧΟΛΙΑ