Ναυτιλία

Το καλοκαίρι λύσεις για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά- Αποκρυπτογραφώντας τους Μητσοτάκη, Πάϊατ, Γεωργιάδη, Χαρδαλιά

Ο Πάνος Ξενοκώστας και ο Γιώργος Προκοπίου

Ο Πάνος Ξενοκώστας και ο Γιώργος Προκοπίου


Η αναφορά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρόσφατη συζήτηση για τα εξοπλιστικά στη Βουλή ότι “συνοδές εργασίες έχουν τη δυνατότητα να αναλάβουν και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία ενεργοποιούνται και πάλι” ήταν αρκετή για να αρχίσουν τα διατυπώνονται νέα σενάρια για το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας και αν και που θα ναυπηγηθούν οι κορβέτες ή φρεγάτες.

Όμως, οι δηλώσεις του πρωθυπουργού ερμηνεύτηκαν ότι το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά θα λειτουργήσει και με τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο, έφεραν πρόσθετη ανησυχία στο Ναυπηγείο Ελευσίνας.

Τα σενάρια αυτά, εμπλουτίστηκαν και κατά τη διάρκεια της απάντησης και πάλι στη Βουλή, που έδωσε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς, σε ερώτηση του βουλευτή του “Κινήματος Αλλαγής” Βασίλη Κεγκέρογλου.

Ο Νίκος Χαρδαλιάς

Ο Ν. Χαρδαλιάς, επανέλαβε για το θέμα του Ναυπηγείου Ελευσίνας ότι «το ζήτημα της έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του υπουργείου, καθώς βασικοί παράμετροι, εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ» και πρόσθεσε: «Δεν θα αποφασίσουμε εμείς, αλλά και ούτε εμείς γνωρίζουμε εάν μέσα από το πρόγραμμα εξυγίανσης θα υπάρχουν χρέη τα οποία θα χαριστούν, θα καταργηθούν ή τέλος πάντων θα διευθετηθούν κάτω από οποιοδήποτε καθεστώς».

Όσον αφορά στο θέμα της ναυπήγησης από το Πολεμικό Ναυτικό των κορβετών, ο Νίκος Χαρδαλιάς, είπε:

«Το πρόγραμμα τελεί υπό εξέταση και στην παρούσα φάση είμαστε στο σχέδιο διερευνητικών επαφών, επαφές που ευελπιστούμε θα τελεσφορήσουν στο τέλος του φετινού καλοκαιριού, οπότε είναι πολύ πρώιμη κάθε συζήτηση, όπως και η εξαγωγή οποιουδήποτε συμπεράσματος», ωστόσο, τόνισε: «είναι εκπεφρασμένη πρόθεση και είναι και αδιαπραγμάτευτη βούληση της κυβέρνησης στο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων μονάδων για το Πολεμικό Ναυτικό, να συμμετέχει η εγχώρια Ναυπηγική βιομηχανία».

Άδωνις Γεωργιάδης – Νίκος Παπαθανάσης

Οι προθέσεις των κυβερνητικών υπουργών, για την τύχη των Ναυπηγείων, συμπληρώθηκαν με όσα ειπώθηκαν στη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη με την βοηθό υφυπουργού Εξωτερικών, Erica Olson και τον πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα, Geoffrey Pyatt.

Ο Αμερικανός πρέσβης, μεταξύ άλλων, είπε ότι θα συζητήσει το θέμα των επενδύσεων τον μήνα Μάρτιο, με τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση, στο πλαίσιο του “Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών” και της “Καθημερινής”, αλλά και με τον υπουργό Α. Γεωργιάδη, τον Απρίλιο στη Νέα Υόρκη στο συνέδριο Capital Link.

Ο Νίκος Παπαθανάσης, όμως, αποκάλυψε στη ίδια συνάντηση ότι «κατά τη διάρκεια της επίσκεψης που προγραμματίζουμε για τον επόμενο μήνα στην Ουάσιγκτον, θα μας δοθεί η ευκαιρία να συζητήσουμε με επενδυτές και με την DFC σχετικά με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας».

Τα γεγονότα και τα σενάρια

Από τα όσα ειπώθηκαν από τον πρωθυπουργό, αλλά και από τους υπουργούς και υφυπουργούς της κυβέρνησης, αβίαστα προκύπτει το συμπέρασμα ότι άμεση λύση δεν θα έχουμε για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, αλλά θα περιμένουμε εξελίξεις μετά το καλοκαίρι.

Άλλωστε, η παράταση που έχει δοθεί για τη λειτουργία των δύο Ναυπηγείων, η οποία έχει συνοδευτεί με επιχορήγηση 16,5 εκατ. ευρώ προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες σε σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού, μεταφέρει το πρόβλημα τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι.

Όμως, έχουμε τα εξής δεδομένα:

  1. Στις 11 Μαρτίου θα εκδικασθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας η αίτηση ακύρωσης για τους δύο διαγωνισμούς των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που έχει καταθέσει ο Δήμος Χαϊδαρίου. Υπενθυμίζεται ότι και στους δύο διαγωνισμούς πλειοδότησαν εταιρείες συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί μετά από ένα τρίμηνο, σύμφωνα με τις αισιόδοξες εκτιμήσεις.
  2. Ο εφοπλιστής Γ. Προκοπίου περιμένει υπομονετικά τις εξελίξεις, δεν δημοσιοποιεί τις απόψεις του, αλλά και δεν έχει συναντηθεί, ούτε με εκπροσώπους του Δήμου Χαϊδαρίου, αλλά ούτε και με τους συνδικαλιστές της “Τρίαινας”, του σωματείου εργαζομένων στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Προφανώς, η στάση αναμονής που ακολουθεί του δίνει χρόνο για να κερδίσει περισσότερα μερίδια από τις επενδύσεις του Πολεμικού Ναυτικού, όπως ερμηνεύουν αρκετοί τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού στη Βουλή.
  3.  Το πρόγραμμα εξυγίανσης για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν προχωρά, τουλάχιστον όπως το θέλει και το επιθυμεί η ομάδα των επενδυτών και κυρίως της ΟΝΕΧ του Πάνου Ξενοκώστα και του ιταλικού ναυπηγείου Fincantieri. Η άρνηση του Πολεμικού Ναυτικού για τη διαγραφή ή ρύθμιση των 150 εκατ. ευρώ των οφειλών του Ναυπηγείου Ελευσίνας, καθώς, ως φαίνεται, και οι διαφορετικές επιλογές για τον τύπο των πλοίων που εξυπηρετούν τις επιχειρησιακές ανάγκες, περιπλέκουν τα πράγματα.
  4.  Συνδικαλιστές του Ναυπηγείου Ελευσίνας κατέθεσαν μηνυτήρια αναφορά στο Αστυνομικό Τμήμα Ελευσίνας, για μη καταβολή του δώρου Χριστουγέννων και απαιτώντας από τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ναυπηγείου την καταβολή του.
  5.  Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν κατασκευαστεί οι φρεγάτες ΜΕΚΟ και κανονιοφόροι. Κατασκευάστηκαν επίσης τρία υποβρύχια τύπου 214, τα Ματρώζος, Κατσώνης, και Πιπίνος ενώ έγινε και η μετασκευή του υποβρυχίου Ωκεανός, που σημαίνει ότι διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και ικανότητα. Επίσης, επισκευάστηκαν και συντηρήθηκαν τα 5 τελευταία χρόνια 10 τουλάχιστον φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και ακόμη : κανονιοφόροι, πυραυλάκατοι, φορτηγίδες καταλοίπων και τα ταχύπλοα SAAP. Κατασκευάστηκαν ακόμη ένα νέο υπερσύγχρονο σκάφος ανορθόδοξου πολέμου για το ΠΝ, και ένας προσομοιωτής για την εκπαίδευση των στελεχών στο Π.Ν.
  6.  Υπάρχουν οφειλές προς τους εργαζόμενους του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά που υπερβαίνουν τα 200 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των αποζημιώσεων και των δεδουλευμένων.

Διαβάστε επίσης:



ΣΧΟΛΙΑ