• Ναυτιλία

    Τι βλέπουν οι αναλυτές για την αγορά του ξηρού φορτίου φέτος και το 2020

    ναυλαγορά ναυτιλία


    Οι εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο μπορούν να είναι αισιόδοξοι για τις προοπτικές της αγοράς στο δεύτερο εξάμηνο του 2019, όμως ο δρόμος που έχει μπροστά του ο κλάδος κρύβει παγίδες, σύμφωνα με αναλυτές του ξηρού φορτίου.

    «Μετά από τους πέντε πρώτους δύσκολους μήνες της χρονιάς, το 2019 είναι καθ’ οδόν στο να είναι η πιο προκλητική χρονιά για τον κλάδο του ξηρού φορτίου γενικά», ανέφερε η Clarksons σε έκθεσή της.

    Οι τιμές spot για πλοία capesize έχουν αυξηθεί σταθερά το τελευταίο διάστημα και κυμαίνονται πλέον κοντά στα 20.000 δολάρια ημερησίως, όταν στις 2 Απριλίου είχαν βυθιστεί στα 3.460 δολάρια ημερησίως, στον απόηχο της καταστροφής του φράγματος της Vale στη Βραζιλία τον Ιανουάριο, που προκάλεσε παγκόσμια αναταραχή στην αγορά του ξηρού φορτίου.

    «Η αγορά των capesizes ήδη έχει ανακάμψει ισχυρά και ο δείκτης Baltic Cape είναι κοντά στα επίπεδα του 2018, πολύ πάνω από τα επίπεδα του 2016 και του 2017», επεσήμανε ο Poe Fratt, αναλυτής της Noble Capital Markets.

    Ο ίδιος, μιλώντας στο TradeWinds, σημείωσε πως οι μειωμένες παραγγελίες στο δεύτερο μισό του 2019 και οι αναμενόμενοι προσωρινοί παροπλισμοί πλοίων για να εξοπλιστούν με scrubbers είναι παράγοντες που θα ενισχύσουν τις τιμές στην αγορά.

    Ωστόσο, ο εφοπλιστής Σταμάτης Τσαντάνης της Seanergy τονίζει πως η έλλειψη πλοίων στην αγορά λόγω εξοπλισμού με scrubbers μπορεί να φτάσει σε σημείο που να καταστήσει πολύ δύσκολη την κάλυψη της ζήτησης στην αγορά, ενώ για το 2020 προέβλεψε ότι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων, λόγω της χρήσης νέων, ακριβότερων καυσίμων, θα μειώσει το διαθέσιμο τονάζ κατά 10% τουλάχιστον.

    Όσον αφορά στα supramaxes, ο Fratt παρατηρεί πως οι εμπορικές εντάσεις ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα έχουν κρατήσει τις τιμές σε χαμηλότερα επίπεδα από τα περσινά, αλλά αναμένεται να ανακάμψουν εφόσον οι δύο χώρες καταλήξουν σε ανακωχή. Αν όμως οι εντάσεις παραμείνουν ως έχουν ή αν υπάρξει μία παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση, τότε μπορεί να υπάρξει πρόβλημα.

    Από την πλευρά του, ο Gregory Lewis, αναλυτής της BTIG, αναγνωρίζει πως οι εφοπλιστές δικαίως είναι αισιόδοξοι για φέτος, καθώς οι προβλέψεις για τις τιμές των capesizes ήταν στα 10.000 δολάρια ημερησίως, και τώρα πλησιάζουν τα 20.000 δολάρια, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία.

    Σε κάθε περίπτωση, ο Jon Chappell, αναλυτής της ISI, υπογραμμίζει πως, παρά το θετικό momentum, οι επενδυτές πρέπει να προχωρήσουν επιφυλακτικά στην αγορά του ξηρού φορτίου, που είναι ευμετάβλητη και απρόβλεπτη, ενώ ο Randy Giveans της Jefferies συμφωνεί, τονίζοντας πως υπάρχουν ακόμα πολλοί αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την αγορά: «η κινεζική οικονομική ανάπτυξη και οι κανονισμοί, η κινεζική παραγωγή χάλυβα και τα περιθώρια των χαλυβουργιών, ο χρόνος και το μέγεθος της αύξησης της παραγωγής των βόρειων ορυχείων σιδήρου της Vale, και ο χρόνος μίας εμπορικής συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας».



    ΣΧΟΛΙΑ