Ναυτιλία

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

  • Έλλη Πατέρα
ναυλαγορά ναυτιλία


Μικτές τάσεις επικράτησαν στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατά την εβδομάδα 3-7 Ιουνίου 2018. 

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, με μικρές μεταβολές κινήθηκε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE. Συγκεκριμένα, στην διαδρομή C5 από την Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα η κινητικότητα στο ξεκίνημα της εβδομάδας ήταν υποτονική ενώ στην συνέχεια παρουσίασε αύξηση με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να ενισχυθούν οριακά.

Παρόλα αυτά, λόγω της αργίας στην Σιγκαπούρη την Τετάρτη υποχώρησε και πάλι αν και το κλίμα παρέμεινε θετικό με τις ναυλώσεις να ολοκληρώνονται μεταξύ $7.223-7.732 ανά τόνο. Ο δείκτης διαμορφώθηκε με άνοδο $0.509 ανά τόνο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα στα $7.732 ανά τόνο. Παράλληλα, η κινητικότητα της αγοράς του Ατλαντικού ήταν οριακά ενισχυμένη καθώς επανήλθαν στην αγορά οι ανθρακωρύχοι Vale με φορτία σε ημερομηνίες Ιουλίου, με αποτέλεσμα και οι ναύλοι στην διαδρομή C3 από την Βραζιλία προς την Κίνα να παρουσιάσουν ανοδικές τάσεις.

Έτσι, ο δείκτης έκλεισε ενισχυμένος κατά $0.706 ανά τόνο σε σχέση με το προηγούμενο κλείσιμο στα $16.856 ανά τόνο. Επίσης,  στο Βόρειο Ατλαντικό η αγορά κινήθηκε δυναμικά καθώς η στενή διαθέσιμη χωρητικότητα και ο ικανοποιητικός αριθμός απαιτήσεων βοήθησαν το κλίμα να παραμείνει θετικό.

Ως εκ τούτου ο δείκτης C9 από την Ευρώπη/Μεσόγειο προς την Άπω Ανατολή στο κλείσιμο διαμορφώθηκε στα $ 29,227 ημερησίως ενισχυμένος σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα κατά $4,550.

Τέλος, ο δείκτης BCI διαμορφώθηκε  στις 1862 μονάδες με εβδομαδιαία  άνοδο της τάξεως των 242 μονάδων  σε σχέση με το αντίστοιχο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $2,020 και να διαμορφώνεται στα $ 15,007 ημερησίως.

PANAMAXES/KAMSARMAXES 

Στον Ειρηνικό, η αγορά κινήθηκε σε πιο ήπιους τόνους σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα καθώς η κινητικότητα επηρεάστηκε από τις διάφορες αργίες. Επίσης, νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα μερικά διαθέσιμα πλοία σε spot/prompt θέσεις ήταν ακόμη αναύλωτα όμως οι πλοιοκτήτες δεν έδειχναν διατεθειμένοι να μειώσουν τις προσφορές τους.

Παράλληλα, σε πιο ήπιους τόνους κινήθηκε και η αγορά της Νοτίου Αμερικής με αποτέλεσμα οι ναυλώσεις να ολοκληρωθούν σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με προηγούμενες αντίστοιχες  συμφωνίες. Στο Βόρειο Ειρηνικό οι συμφωνίες με φορτία σιτηρών που ολοκληρώθηκαν ήταν λίγες ενώ λόγω των αργιών ο αριθμός των φορτίων Ινδονησιακού άνθρακα ήταν μειωμένος.

Επιπροσθέτως, η κινητικότητα των ναυλώσεων σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Ινδία συγκριτικά με εκείνα προς τη Νότιο Κίνα ήταν μεγαλύτερη. Ενδεικτικά οι ναύλοι σε panamaxes διαθέσιμα στη Νότια Κίνα σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Ινδία κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $9k ημερησίως και  στα kamsarmaxes στα επίπεδα των $10k ημερησίως.

Στον Ατλαντικό, η εβδομάδα γενικά κύλισε σε υποτονικούς ρυθμούς καθώς ο αριθμός των φορτίων από τα βόρεια ήταν μικρός και σε συνδυασμό με την περιορισμένη κινητικότητα της αγοράς νοτιότερα οδήγησε τις ναυλώσεις σε χαμηλότερα επίπεδα. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε η ναύλωση ενός Panamax σε κυκλικό ταξίδι Βαλτικής κάτω από τα επίπεδα των $7k ημερησίως.

Παράλληλα πληροφορίες ισχυρίστηκαν ότι άλλο πλοίο τύπου kamsarmax παρέμεινε σε θέση spot για περίπου δυο εβδομάδες προκειμένου να ναυλωθεί με φορτίο άνθρακα.

Επίσης, στην αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής οι ρυθμοί ήταν ηπιότεροι σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα ενώ οι ναυλώσεις σε fronthaul ταξίδια προς την Άπω Ανατολή σε kamsarmaxes ολοκληρώθηκαν μέχρι τα επίπεδα των $16,600 ημερησίως + $660k (ballast bonus). Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 7/6/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1213 μονάδες.

SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

Στον Ατλαντικό, η εβδομάδα κύλισε θετικά, παρόλα αυτά, στην συνέχεια, η προσφορά της διαθέσιμης χωρητικότητας άρχισε να αυξάνεται οπότε και το κλίμα της αγοράς άλλαξε. Επίσης, τα φορτία από τον Κόλπο της Αμερικής ήταν περιορισμένα και ενδεικτικά στα supramaxes σε ταξίδια προς την Μεσόγειο οι ναυλώσεις κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $12k και σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή περίπου στα $17k ημερησίως.

Παράλληλα, ηπιότερα κινήθηκε και η αγορά της Νοτίου Αμερικής και ενδεικτικά οι ναυλώσεις σε fronthaul ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα μεσαία-υψηλά επίπεδα των $14k + μεσαία-υψηλά των $400k (ballast bonus). Επίσης, ύφεση παρουσίασαν οι ναύλοι της Nοτίου Αφρικής με αποτέλεσμα οι ναύλοι στα ultramaxes από τα επίπεδα των $13k+$300K(bb) να υποχωρήσουν  στα υψηλά επίπεδα των $12k+ υψηλά των $200 (bb).

Στον Ειρηνικό, κυρίως λόγω των διαφόρων αργιών η αγορά ήταν ασαφής. Στον Bόρειο Ειρηνικό ο αριθμός των φορτίων είχε μειωθεί και ενδεικτικά πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 60,000 dwt με φορτίο σιτηρών στα $8k ημερησίως.

Επίσης, νοτιότερα, οι αργίες στην Ινδονησία  περιόρισαν την κινητικότητα της αγοράς  ενώ λόγω της υπερπροσφοράς του διαθέσιμου τονάζ στα βόρεια, αρκετοί πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν τα πλοία τους ενδιαφέρθηκαν για απαιτήσεις της Νοτιοανατολικής Ασίας χαμηλώνοντας τις προσφορές τους έτσι ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικοί.

Τέλος, η αγορά στις χρονοναυλώσεις μεγάλης περιόδου διατήρησε την δυναμική της καθώς αναφέρθηκαν συμφωνίες από μικρές χρονικές περιόδους μέχρι και ενός έτους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι σε ultramaxes κυμάνθηκαν περίπου στα $11k  ημερησίως ενώ σε μικρότερης χωρητικότητας πλοία οι προσφορές των πλοιοκτητών κινήθηκαν κοντά στα επίπεδα των $10k ημερησίως. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 7/6/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 719  μονάδες.

HANDYSIZE 

Ανοδικές τάσεις παρουσίασε γενικά η ναυλαγορά των Handysizes την εβδομάδα που πέρασε καθώς οι καθημερινές μικρό-βελτιώσεις που παρατηρήθηκαν διατήρησαν τον δείκτη σε θετικό πρόσημο.

Συγκεκριμένα, η αγορά της Ευρώπης ήταν πιο δραστήρια σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα αφού ο όγκος των φορτίων ειδικά σε λιπάσματα και scrap φαίνεται ότι άρχισε να μεγαλώνει. Παρόλα αυτά, οι ναύλοι δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες μεταβολές αφού συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα παρέμειναν σχετικά αμετάβλητοι.

Παράλληλα, βελτίωση φαίνεται να παρουσίασε και η αγορά του Κόλπου της Αμερικής ειδικά σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία όπως για παράδειγμα στα 38,000 dwt όπου σε υπερατλαντικά ταξίδια προς την Μεσόγειο οι ναυλώσεις κυμάνθηκαν μέχρι και τα υψηλά επίπεδα των $9k ημερησίως.

Από την άλλη, η αγορά της Νοτίου Αμερικής παρέμεινε σχετικά αμετάβλητη συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα ειδικά σε ημερομηνίες που αφορούσαν τα μέσα Ιουνίου ενώ για τέλη Ιουνίου οι ναύλοι ήταν πιο ενισχυμένοι.

Στον Ειρηνικό, μετά από το ράλι της προηγούμενης εβδομάδας, η ναυλαγορά την εβδομάδα που πέρασε κινήθηκε σε πιο ήπιους τόνους με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να παρουσιάσουν μικρή ύφεση. Στα βόρεια και ειδικά από τις ακτές της Αμερικής σε μικρότερης χωρητικότητας πλοία, παρατηρήθηκε έλλειψη φορτίων αφού από ότι φαίνεται αρκετοί ναυλωτές κάλυψαν τις απαιτήσεις τους με δικό τους τονάζ.

Ενδεικτικά, οι ναυλώσεις σε μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία διαθέσιμα για παράδειγμα στην Ιαπωνία σε ταξίδια προς τη Νοτιοανατολική Ασία κυμάνθηκαν στα υψηλά επίπεδα των $6k ημερησίως. Από την άλλη, οι πλοιοκτήτες με διαθέσιμα πλοία νοτιότερα συγκριτικά με εκείνους βορειότερα, κατάφεραν να τα ναυλώσουν σε πιο βελτιωμένα επίπεδα αφού την κατάσταση βοήθησε ο σχετικά περιορισμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων στην περιοχή της νοτιοανατολικής Ασίας.

Ενδεικτικά, σε μεσαίου-μεγάλης χωρητικότητας πλοία διαθέσιμα στην περιοχή της Νότιας Κίνας – Σιγκαπούρης οι ναύλοι διατήρησαν την δυναμική τους και σε ταξίδια με παράδοση από την Δυτική Αυστραλία προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν μεταξύ $7.5-8.5k ημερησίως. Τέλος, η αγορά του Ινδικού Ωκεανού παρουσίασε επιβράδυνση κυρίως λόγω της έλλειψης φορτίων από την ευρύτερη περιοχή. Ο δείκτης BΗSI  την Παρασκευή 7/6/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 412 μονάδες.

bulker ναυτιλία