Ναυτιλία

Θάνος Σοφιός (Novisea): Πτώση 50% στα ναύλα των capesize από τα υψηλά τους – Είμαστε κοντά στα χαμηλά;

  • NewsRoom
Θάνος Σοφιός, διευθύνων σύμβουλος Novisea

Θάνος Σοφιός, διευθύνων σύμβουλος Novisea


Τις τελευταίες δύο εβδομάδες τα ναύλα στα μεγάλα φορτηγά πλοία, capesize, έχουν πέσει πάνω από 40.000 δολάρια την ημέρα αφού τόσο οι αγορές στον Ειρηνικό όσο και στον Ατλαντικό βίωσαν μια σημαντική μείωση της ζήτησης, κυρίως για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος, αναφέρει σε άρθρο του ο Θάνος Σοφιός, διευθύνων σύμβουλος της Novisea, Partner της Breakwave Advisors.

Αυτή η εξέλιξη δεν ήρθε σαν έκπληξη, αφού το πρόσφατο ράλι στις τιμές των ναύλων βασίστηκε σε παράγοντες που, κατά τη γνώμη μας, δεν ήταν ισχυροί. Τώρα, που η «συμπίεση» ολοκληρώθηκε, το επίπεδο των ναύλων για τα capesize, βραχυπρόθεσμα, θα καθοριστεί κυρίως από δύο παράγοντες: τον αριθμό των φορτίων άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος που απομένουν μέχρι το τέλος της χρονιάς και το που θα κυμανθούν τα ναύλα στα μικρότερα πλοία ξηρού φορτίου.

“Πιστεύουμε ότι και οι δύο αυτοί παράγοντες υποδεικνύουν την ολοκλήρωση του πτωτικού αυτού κύκλου μέσα στις επόμενες μια-δυο βδομάδες, με τη δυνατότητα για άλλη μια ανοδική κίνηση προς τα τέλη Νοεμβρίου”, επισημαίνει.

Μεταβλητότητα στο ξηρό φορτίο

“Για άλλη μια φορά, η πρόβλεψή μας είναι αντίθετη με την άποψη που επικρατεί στην αγορά, καθώς τα futures Δεκεμβρίου διαπραγματεύονται 15% χαμηλότερα από αυτά του Νοεμβρίου. Η αγορά των futures στα ναύλα τείνει να αντιδρά υπερβολικά προφέροντας πολυάριθμες ευκαιρίες για trading, και παρόλο που είναι νωρίς ακόμη για να είναι καθαρή η ορατότητα (αναμένουμε ότι τα spot ναύλα στα capes θα μειωθούν λίγο περισσότερο τις επόμενες ημέρες), η αγορά των futures έχει ήδη προεξοφλήσει μια πτώση μεγαλύτερη από 65% από τα υψηλά στα χαμηλά, κάτι που πιστεύουμε ότι είναι λογικό”, εξηγεί.

Σύμφωνα με τον κ. Σοφιό, τα πλοία μικρότερου μεγέθους θα δουν επίσης μια μείωση στα ναύλα, καθώς το κλίμα διαχέεται σιγά-σιγά και σε αυτά, αλλά τα αντίστοιχα futures έχουν επίσης προεξοφλήσει αυτήν την πτώση.

Εν κατακλείδι, κατά τη διάρκεια των δύο επόμενων εβδομάδων αναμένουμε ότι η μεταβλητότητα στο ξηρό φορτίο θα μειωθεί σταδιακά, μια νέα βάση θα διαμορφωθεί στις τιμές των ναύλων και μια δυνατότητα για ένα ακόμη tradable ράλι θα διαμορφωθεί για το τέλος της χρονιάς, εκτιμά.

Οι τιμές των εμπορευμάτων είναι από τις πιο ευμετάβλητες στην ιστορία τους

Ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα, για το μεγαλύτερο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας, ήταν οι πιο υποτονικοί τομείς του φάσματος των εμπορευμάτων, καθώς η ζήτηση γι’ αυτά ήταν στην καλύτερη περίπτωση μέτρια ενώ η προσφορά, ιδίως για το σιδηρομετάλλευμα, ήταν άφθονη.

Τον τελευταίο χρόνο, αυτές οι δυναμικές έχουν σαφώς αλλάξει. Για το σιδηρομετάλλευμα και ιδιαίτερα για τον άνθρακα, οι ανησυχίες για μη επαρκή προσφορά έχουν αυξηθεί, οδηγώντας στη φρενήρη μεταβλητότητα στις τιμές που είδαμε πρόσφατα. Αν και είναι πιθανό οι διακυμάνσεις των τιμών να ομαλοποιηθούν, καθώς ο χειμώνας προχωρά χωρίς σημαντικές ελλείψεις άνθρακα, πιστεύουμε ότι οι λόγοι πίσω από τις πρόσφατες έντονες κινήσεις των τιμών δεν έχουν εξαφανιστεί, αναφέρει ο κ. Σοφιός.

Στην πραγματικότητα, η ανεπαρκής επένδυση στην παραγωγή ορυκτών καυσίμων θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε χρόνια όξυνση των τιμών στα αντίστοιχα εμπορεύματα, καθώς οι τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ικανές να αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά καύσιμα, αργούν ακόμη να αναπτυχθούν σε ανάλογο βαθμό.

Έτσι, η ενεργειακή ασφάλεια θα αποτελέσει βασική έννοια για πολλές χώρες (βλέπε Κίνα), κάτι που δυστυχώς οδηγεί σε μια «αναγέννηση για τα βρώμικα καύσιμα». Η ναυτιλία βέβαια θα ωφεληθεί από αυτή την τάση.

Ο ανοδικός κύκλος στο dry bulk shipping θα συνεχιστεί το 2022

Αν και το υψηλό επίπεδο μεταβλητότητας το 2021 ενδέχεται να πλησιάζει στο τέλος του, ο τομέας ξηρού φορτίου παραμένει σε έναν ανοδικό κύκλο λόγω της σχετικά χαμηλής αύξησης της προσφοράς (διαθέσιμων πλοίων), της ισχυρής ζήτησης για χύδην εμπορεύματα, και τους συνεχείς περιορισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις υποδομές που επηρεάζουν ολόκληρο τον ναυτιλιακό κόσμο.

Αναμένουμε ότι κυβερνητικές ενέργειες, όσον αφορά στην ενεργειακή ασφάλεια, σε συνδυασμό με τις συνεχείς προσπάθειες για την απανθρακοποίηση (decarbonization) της ναυτιλίας, θα οδηγούν τη ροή των εμπορευμάτων που μεταφέρονται από πλοία ξηρού φορτίου και έτσι θα καθορίζουν έμμεσα την πορεία των ναύλων.

Η εταιρεία Breakwave Advisors, έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



ΣΧΟΛΙΑ