ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η συμφόρηση των λιμένων επιδεινώνεται σε βασικές πύλες στη βόρεια Ευρώπη και σε άλλους κόμβους, σύμφωνα με μια νέα έκθεση, η οποία υποδηλώνει ότι οι εμπορικοί πόλεμοι θα μπορούσαν να εξαπλώσουν τις ναυτιλιακές διαταραχές στην Ασία και τις ΗΠΑ και να ανεβάσουν τις τιμές των ναυτιλιακών τιμών.
Οι χρόνοι αναμονής για χώρο ελλιμενισμού αυξήθηκαν κατά 77% στο Bremerhaven της Γερμανίας μεταξύ των τελών Μαρτίου και των μέσων Μαΐου, σύμφωνα με την έκθεση της Παρασκευής από την Drewry, μια ναυτιλιακή συμβουλευτική εταιρεία στο Λονδίνο. Οι καθυστερήσεις αυξήθηκαν κατά 37% στην Αμβέρσα και κατά 49% στο Αμβούργο κατά το ίδιο διάστημα, ενώ το Ρότερνταμ και το βρετανικό Felixstowe παρουσίασαν επίσης μεγαλύτερες αναμονές.
Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η χαμηλή στάθμη του νερού στον ποταμό Ρήνο είναι οι κύριοι υπαίτιοι, εμποδίζοντας την κυκλοφορία φορτηγών πλοίων από και προς τοποθεσίες της ενδοχώρας. Τους περιορισμούς επιδεινώνει η προσωρινή ανάκληση από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ των δασμών 145% στις κινεζικές εισαγωγές, η οποία έχει τραβήξει προς τα εμπρός τη ζήτηση για ναυτιλία μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
«Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια επιμηκύνουν τους χρόνους διέλευσης, διαταράσσουν τον προγραμματισμό των αποθεμάτων και ωθούν τους ναυλωτές να μεταφέρουν επιπλέον αποθέματα», δήλωσε η Drewry. «Προσθέτοντας στην πίεση, το διατλαντικό εμπόριο ανατολικά του Ειρηνικού παρουσιάζει σημάδια μιας πρώιμης περιόδου αιχμής, που τροφοδοτείται από την 90ήμερη παύση των δασμών ΗΠΑ-Κίνας, η οποία λήγει στις 14 Αυγούστου».
Παρόμοια μοτίβα αναδύονται στο Shenzhen της Κίνας, καθώς και στο Λος Άντζελες και τη Νέα Υόρκη, «όπου ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν να δέσουν αυξάνεται από» τα τέλη Απριλίου, ανέφερε.
Ωστόσο, ο Torsten Slok, επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Management, επεσήμανε σε σημείωμά του την Κυριακή ότι η δασμολογική εκεχειρία ΗΠΑ-Κίνας που επιτεύχθηκε πριν από σχεδόν δύο εβδομάδες δεν έχει ακόμη προκαλέσει κύμα πλοίων στον Ειρηνικό.
“Αυτό εγείρει το ερώτημα: Είναι οι δασμοί 30% στην Κίνα ακόμη πολύ υψηλοί; Ή μήπως οι αμερικανικές εταιρείες απλώς περιμένουν να δουν αν οι δασμοί θα μειωθούν περαιτέρω προτού αυξήσουν τις αποστολές;”. έγραψε ο Slok.
Διαμάχη ΕΕ-ΗΠΑ
Οι δασμοί των ΗΠΑ – σε συνδυασμό με τις ξαφνικές απειλές και ανακωχές – δυσκολεύουν τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς να βαθμονομήσουν τις παραγγελίες τους, προκαλώντας εποχικές διακυμάνσεις στη ζήτηση. Για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αυτές μεταφράζονται σε καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος που απαιτούν αυξήσεις των ναύλων.
Το τελευταίο πλήγμα στην ορατότητα ήρθε την Παρασκευή, όταν ο Τραμπ απείλησε να πλήξει την Ευρωπαϊκή Ένωση με δασμό 50% την 1η Ιουνίου. Αντέστρεψε την πορεία του το Σαββατοκύριακο, συμφωνώντας να παρατείνει την προθεσμία αυτή έως τις 9 Ιουλίου μετά από τηλεφωνική επικοινωνία με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Με κάτι περισσότερο από έξι εβδομάδες μέχρι την πιθανή έναρξη ισχύος των υψηλότερων δασμών, ο όγκος των διατλαντικών φορτίων θα πρέπει να λάβει ώθηση, διότι «οι ναυλωτές έχουν ακόμη μεγαλύτερο κίνητρο να μεταφέρουν ό,τι μπορούν στις ΗΠΑ πριν το χτύπημα», δήλωσε η Emily Stausbøll, ανώτερη ναυτιλιακή αναλύτρια της Xeneta, μιας ψηφιακής πλατφόρμας εμπορευματικών μεταφορών που εδρεύει στο Όσλο.
Η πρόσθετη πολιτική αβεβαιότητα «θα είναι ένα νεκρό βάρος για την παγκόσμια δραστηριότητα, προσθέτοντας κινδύνους στις αποφάσεις για τις δαπάνες», ανέφερε η Oxford Economics σε ερευνητικό σημείωμα το Σάββατο. Η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία είναι οι πιο ευάλωτες, δεδομένης της αναλογίας των αμερικανικών εξαγωγών τους προς το ΑΕΠ, ανέφερε.
Το Bloomberg Economics ανέφερε σε ερευνητικό σημείωμα την Παρασκευή ότι «οι πρόσθετοι δασμοί ύψους 50% θα μείωναν πιθανότατα τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ για όλα τα προϊόντα που αντιμετωπίζουν αμοιβαίους δασμούς σχεδόν στο μηδέν – μειώνοντας τις συνολικές εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ περισσότερο από το ήμισυ».
Τι σημαίνει η απειλή του Τραμπ για δασμούς 50% για την «δυσάρεστη» ΕΕ
Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το αν ο Τραμπ θα πραγματοποιήσει μια τόσο μεγάλη εμπορική απειλή ή θα την αναβάλει όπως έκανε με την Κίνα, αυξάνει τις πιέσεις στη ναυτιλία.
Οι μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένης της MSC Mediterranean Shipping της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, είχαν ήδη ανακοινώσει γενικές αυξήσεις των ναύλων και προσαυξήσεις για την περίοδο αιχμής, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο, για φορτία από την Ασία.
Τις επόμενες εβδομάδες, αυτές είναι πιθανό να ενισχύσουν τις τιμές spot για τα θαλάσσια φορτία, το κόστος των οποίων εξακολουθεί να στηρίζεται από τις γεωπολιτικές αναταραχές.
Τα φορτηγά πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό την Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι Χούτι με έδρα την Υεμένη άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία στα τέλη του 2023, και πλέουν γύρω από τη νότια Αφρική για να μεταφέρουν εμπορεύματα σε διαδρομές που συνδέουν την Ασία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Αποφυγή «μαζικής συμφόρησης»
Στο διαδικτυακό σεμινάριο, ο Habben Jansen δήλωσε ότι δεν είναι ακόμη ασφαλές να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και ανέφερε ότι οποιαδήποτε ενδεχόμενη αποκατάσταση των τακτικών δρομολογίων μέσω της διώρυγας του Σουέζ θα πρέπει να είναι σταδιακή, ίσως να διαρκέσει αρκετούς μήνες, ώστε να αποφευχθεί η πλημμύρα των λιμανιών από την κίνηση των πλοίων.
«Αν από τη μία μέρα στην άλλη μετατοπίζαμε αυτά τα πλοία πίσω μέσω του Σουέζ, θα δημιουργούσαμε μαζική συμφόρηση σε πολλά από τα λιμάνια», δήλωσε ο Χάμπεν Γιάνσεν. «Επομένως, η προσέγγισή μας θα ήταν ότι αν μπορούμε να το κάνουμε, να το κάνουμε σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να μην καταρρεύσουν τα λιμάνια, διότι αυτό δεν συμφέρει κανέναν».
Διαβάστε επίσης
Νικόλας Πατέρας: «Τρίποντο» πωλήσεων για την ναυτιλιακή Contships
Κικίλιας: Η ανταγωνιστικότητα της Ε.Ε. θα κριθεί από την συμμετοχή των πολιτών της
Ο όμιλος Γκριμάλντι πούλησε το πλοίο Eurocargo Salerno – Αποσύρει τα πλοία άνω των 25 ετών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Elon Musk: Επιβεβαιώνει την αποχώρησή του από την κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ
- Πανελλαδικές εξετάσεις: «Πρεμιέρα» αύριο – Οι πρακτικές οδηγίες για την ώρα της εξέτασης
- Γερμανικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Βόλου
- Rolls-Royce – Air China: Στα τέλη του 2025 η λειτουργία της πρώτης κοινοπραξίας τεχνικής υποστήριξης αεροπορικών κινητήρων
