• Ναυτιλία

    Στο επίκεντρο τα συμπεράσματα της COP28 για τη βιώσιμη ναυτιλία


    Τα συμπεράσματα της 28ης Διάσκεψης των Κρατών – Μερών της Σύμβασης – Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC COP28) με έμφαση στη βιώσιμη ναυτιλία, παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος, υπό την προεδρία της Δρος Διονυσίας-Θεοδώρας Αυγερινοπούλου.

    Τα μέλη της Επιτροπής ενημέρωσαν οι κ.κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Δρ. Στυλιανός Μπίκος, Διευθυντής του Ενεργειακού Κέντρου Ικανοτήτων (ΕΚΙ), Καθηγητής Αντώνιος Κοκόσης, Συντονιστής Μελέτης του ΕΚΙ, Δρ. Κωνσταντίνος Ρόκκος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της TST INTERNATIONAL S.A., Δημήτριος Θεοδοσίου, Συνιδρυτής της DANAOS Management Consultants S.A. Επίσης, στην Επιτροπή παρέστησαν, ο κ. Νικόλαος Πήττας, μέλος ομάδας ΕΚΙ – PHD Μηχανολόγος/Αεροναυπηγός Πανεπιστημίου Πατρών, η κα. Ολυμπία Σαββίδου, Υπεύθυνη Εταιρικής Επικοινωνίας του ΕΚΙ και  η κα. Άλκηστις Σκαλαίου, Εκτελεστική Βοηθός του ΕΚΙ.

    Στην έναρξη της συνεδρίασης, η Πρόεδρος της Υποεπιτροπής και βουλευτής Ηλείας της Νέας Δημοκρατίας αναφέρθηκε στις καινοτόμες προσεγγίσεις, οι οποίες έχουν αναπτυχθεί από την πλευρά της ελληνικής ναυτιλίας για τα θέματα του «πρασινίσματος» της ναυτιλίας και της απανθρακοποίησης.

    Παράλληλα, ενημέρωσε τα μέλη της Υποεπιτροπής για τη φιλοξενία στην Ελλάδα, από τις 15 έως τις 17 Απριλίου, της μεγάλης συνδιάσκεψης για τους ωκεανούς «OUR OCEAN CONFERENCE», της κορυφαίας συνδιάσκεψης της οποίας, με απόφαση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, η κα. Αυγερινοπούλου έχει αναλάβει, ως Ειδική Απεσταλμένη για τους Ωκεανούς, τη διοργάνωση. Όπως υπογράμμισε χαρακτηριστικά, «η Ελλάδα έχει αναλάβει να προωθήσει τα θέματα της “Πράσινης Ναυτιλίας” σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα από την τεχνογνωσία της, τόσο από τον ναυτιλιακό χώρο, όσο και από τον επιστημονικό και βεβαίως από την πολιτική της ηγεσία και να είναι “Ηγέτιδα” σε αυτά τα θέματα».

    Ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, μίλησε για την ενεργειακή πολιτική του Υπουργείου και τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί, την ανάγκη ανταπόκρισης στον εθνικό στόχο της επέκτασης της διάδοσης των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, τονίζοντας ότι η χώρα μας βρίσκεται σε ένα πολύ καλό σημείο, με πάνω από 45% συμμετοχή των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή της χώρας για το 2023 ωστόσο, ο στόχος είναι να φτάσει αυτό το ποσοστό, μέχρι το 2030, στο 80%, κάτι που θα επιτευχθεί με ένα συνδυασμό μέτρων, όπως τη διάδοση των μπαταριών σε μεγάλο όγκο στο ηλεκτρικό μας σύστημα.

    Ενημέρωσε για την προσφορά επενδύσεων και τις προϋποθέσεις, τους στατικούς περιορισμούς καθώς και την εγκαθίδρυση ενός συστήματος περικοπών που να είναι δίκαιες, ορθολογικές και τεχνικά εφικτές. Παράλληλα, μίλησε για την δυναμική προώθηση των διασυνδέσεων της χώρας με άλλες χώρες γειτονικές μας, την νέα γραμμή με την Ιταλία αλλά και τη Βουλγαρία, ένα μεγάλο έργο που το έχει αναλάβει ο ΑΔΜΗΕ, με τελική κατάληξη το Ισραήλ και την Κύπρο.

    Και βέβαια, όπως υπογράμμισε, υπάρχει το μεγάλο όραμα της σύνδεσης με τη Γερμανία, μέσω της Αδριατικής, ένα τεράστιο έργο, το οποίο είναι σε φάση αρχικού σχεδιασμού και η υλοποίησή του θα εξαρτηθεί και από το κατά πόσον και άλλες  χώρες, όπως η Γερμανία, θα ενδιαφερθούν να συμμετέχουν στην υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου. Μέσα στη γενική στρατηγική της προώθησης των ΑΠΕ, είναι και η ανάπτυξη offshore αιολικών, ώστε να αξιοποιηθεί το αιολικό δυναμικό του Αιγαίου που είναι το καλύτερο στη Μεσόγειο και είναι συγκρίσιμο με αυτό της Βόρειας Θάλασσας όπου, αυτήν τη στιγμή, γίνονται πολύ μεγάλες ανάλογες επενδύσεις.

    Μέσα στο 2024, όπως είπε ο κ. Αϊβαλιώτης, θα δημιουργηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο, θα εξοπλιστεί η ΕΔΕΥΕΠ (Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων) με δυνατότητες να φτιάχνει ειδικές εταιρείες, για να κάνει εκείνη τις έρευνες, σε συνδυασμό με τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έχει την τεχνογνωσία, έτσι ώστε οι επενδυτές -όταν γίνουν εν τέλει οι διαγωνισμοί για αυτά τα offshore αιολικά- να έχουν τις έρευνες πεδίου.

    Ο Διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Ικανοτήτων ΕΚΙ παρουσίασε τον στόχο του Κέντρου και τις συνεργασίες που έχει αναπτύξει, για την μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας, που είναι στη διάθεση των ερευνητικών του εταίρων, στους άλλους εταίρους της αγοράς, προκειμένου αυτή να εφαρμοστεί και να αναβαθμίσει τεχνολογικά τις εταιρείες και τους οργανισμούς αυτούς και προκειμένου να  βοηθήσει τις εταιρείες αυτές και τους οργανισμούς αυτούς στην ενεργειακή τους μετάβαση.

    Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της ναυτιλίας, μίλησε για την τεχνολογία κατακράτησης διοξειδίου του άνθρακα, ανεξαρτήτως καυσίμου, κάτι που μπορεί να γίνει σήμερα και να δώσει τον απαραίτητο και πολύτιμο χρόνο στη ναυτιλία, να σκεφτεί πώς ακριβώς θα κινηθεί στα επόμενα χρόνια, όταν θα χρειαστεί να κάνει επιλογές για καθαρότερα καύσιμα.

    Ο Δρ. Κωνσταντίνος Ρόκκος, Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της TST International S.A., αναφέρθηκε στο θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει στη ναυτιλία, για την προσαρμογή στον τομέα της απανθρακοποίησης αλλά και στα συμπεράσματα του COP28 ενώ ο Συνιδρυτής της DANAOS Management Consultants S.A., κ. Δημήτρης Θεοδοσίου παρουσίασε μια 100% ελληνική λύση που έχει να κάνει για την απανθρακοποίηση, όπου το δεσμευόμενο διοξείδιο του άνθρακα από τα καυσαέρια μετατρέπεται σε ένα εξαιρετικά χρήσιμο, σύμφωνα με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, λίπασμα στον χώρο παραγωγής, δηλαδή, πάνω στο πλοίο ή δίπλα στη βιομηχανία που παράγεται.

    Ο Καθηγητής, Συντονιστής Μελέτης του Ενεργειακού Κέντρου Ικανοτήτων (ΕΚΙ), κ. Αντώνιος Κοκόσης παρουσίασε μια γενικευμένη συγκεντρωτική μελέτη αξιολόγησης εναλλακτικών καυσίμων για τη Ναυτιλία που στηρίζεται μέσα από μια εργαλειοθήκη που έχει φτιάξει το ΕΚΙ, σαν αποτέλεσμα της συνεργασίας του με τους εταίρους του. Είναι μια εργαλειοθήκη η οποία προσφέρει συμπεράσματα για το δυναμικό, τη βιωσιμότητα, υποδεικνύει καινοτόμες λύσεις για τα διάφορα σενάρια και διαμορφώνει ένα πλαίσιο ποσοτικοποίησης των διαφόρων σεναρίων.

    Διαβάστε επίσης

    Lomar Shipping (Οικογένεια Λογοθέτη): Αγόρασε και πούλησε 33 πλοία αξίας 500 εκατ. δολαρίων το 2023

    Ναυτιλιακή Λέσχη Χίων: Τίμησε Παναγιώτη Τσάκο, Σίμο Παληό και Σταμάτη Κριμιζή

    OceanPal: Ο πόλεμος της Σεμίραμις Παληού με τον Γιώργο Οικονόμου συνεχίζεται – Τι κάνουν οι δύο πλευρές



    ΣΧΟΛΙΑ