Ναυτιλία

Στην κορυφή του κόσμου ο ελληνόκτητος στόλος  

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


Στην κορυφή του παγκόσμιου ναυτιλιακού «Έβερεστ», βρίσκεται για άλλη μια χρονιά η ελληνόκτητος ναυτιλία.

Τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών (UNCTAD) δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό στο διεθνές περιβάλλον, κυρίως από τις Ασιατικές χώρες, καταφέρνουν να διατηρούν την παγκόσμια πρωτοπορία τους.

Στον πίνακα της UNCSTAD, με τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου, η ελληνική στην πρώτη θέση σε μεταφορική δυνατότητα του στόλου. Τα στοιχεία δείχνουν έναν στόλο από 4.648 πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα 363,85 εκατ. τόνων. Το μερίδιο της ελληνόκτητης ναυτιλίας φτάνει το 17,7%

Για τις άλλες δύο θέσεις στο βάθρο, «κονταροχτυπιούνται» η Ιαπωνία με την Κίνα. Δύο χώρες με πολύ ανεπτυγμένες βιομηχανίες αλλά και δύο από τις τρεις μεγαλύτερες ναυπηγικές χώρες στο κόσμο, μαζί με τη Ν. Κορέα.

Πιο συγκεκριμένα, η Ιαπωνία διαθέτει 3.910 πλοία συνολικής χωρητικότητας 233,13 εκατ. τόνων και η Κίνα, 6.869 πλοία με 228,3 εκατ. τόνους μεταφορική δυνατότητα. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν άλλες δύο χώρες από την Ασία, η Σιγκαπούρη με 2.861 πλοία χωρητικότητας 137,2 εκατ. τόνων και το Χονγκ Κονγκ με 1.690 πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 100 εκατ. τόνους φορτία.  Τα μερίδιά τους είναι 11,38% και 11,15% αντίστοιχα.

Μια δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα, η Γερμανία βρίσκεται στην έκτη θέση, αφού διαθέτει 2.504 πλοία και με tonnage 89 εκατ. τόνους, και στην έβδομη μια ακόμα Ασιατική η Νότια Κορέα με 1.615 πλοία 80 εκατ. τόνων.

Την πρώτη δεκάδα κλείνουν η Νορβηγία με 2.043 πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 63,9 εκατ. τόνους και οι Βερμούδες με 542 πλοία μεταφορικής δυνατότητας 60 εκατ. τόνων.

Η ελληνική σημαία

Αντίθετη, είναι η τάση στην ελληνική σημαία, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία δείχνει να χάνει σταδιακά την δύναμή της. Η τελευταία μέτρηση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για υπό ελληνικά σημαία (πλοία 100 Κ.Ο.Χ.1 και άνω) για τον μήνα Σεπτέμβριο 2020, δείχνει ότι:
• Η Δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου τον μήνα Σεπτέμβριο 2020, σε σύγκριση με την αντίστοιχη Δύναμη του Σεπτεμβρίου 2019, παρουσίασε μείωση κατά 2,0%, ενώ αύξηση κατά 1,4% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2019 προς το 2018.
• Η Ολική Χωρητικότητα του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, παρουσίασε μείωση κατά 4,3% τον μήνα Σεπτέμβριο 2020 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Σεπτεμβρίου 2019. Αύξηση κατά 0,1% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2019 προς το 2018.

Ωστόσο να μαντάτα θεωρούνται θετικά, μετά τις τελευταίες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, χρειάζονται μόνο κάποιες μικρές αλλαγές στο υπάρχον πλαίσιο και  η ελληνική σημαία την επόμενη χρονιά μπορεί να είναι ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες. Εξέφρασε δε την πεποίθησή του ότι την επόμενη δεκαετία «θα δούμε την πλειονότητα των ελληνόκτητων πλοίων να επιστρέφουν στη σημαία. Εάν πετύχουμε την αναγέννηση της ναυτοσύνης, τότε η ελληνική ναυτιλία μπορεί να προσβλέπει σε ακόμη πιο  επιτυχημένα χρόνια».

Η προσφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας

Η ελληνική ναυτιλία είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της παγκόσμιας οικονομίας και ένας σημαντικός παράγοντας διεξαγωγής του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ παράλληλα αποτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες δραστηριοποιούνται πρωτίστως στη bulk / tramp ναυτιλία η οποία αποτελεί υπόδειγμα τομέα με χαρακτηριστικά τέλειου ανταγωνισμού.

Η ελληνική ναυτιλία, η οποία απαρτίζεται κατά κύριο λόγο από μικρές και μεσαίες ιδιωτικές / οικογενειακές επιχειρήσεις, εμφανίζει ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες και στις εμπορικές ροές.

Μεταφέρει κυρίως προϊόντα που είναι απαραίτητα για την ΕΕ και τις άλλες οικονομίες του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένων γεωργικών και δασικών προϊόντων, πετρελαίου και παραγώγων πετρελαίου, υγροποιημένων αερίων, χημικών, σιδήρου και άλλων μεταλλευμάτων, άνθρακα και λιπασμάτων. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως εμπορικός στόλος, με ποσοστό άνω του 98% της μεταφορικής του ικανότητας να δραστηριοποιείται στη μεταφορά φορτίων μεταξύ τρίτων χωρών (cross-trading)19.

Η ελληνική ναυτιλία έχει επίσης στρατηγική σημασία για την ΕΕ, καθώς τόσο η οικονομία της όσο και η ευημερία των πολιτών της βασίζονται στην πρόσβαση σε οικονομικά προσιτές πηγές ενέργειας. Η ΕΕ, εισάγοντας το 88% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο, το 74% των αναγκών της σε φυσικό αέριο και το 44% των αναγκών της σε στερεά ορυκτά καύσιμα, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θαλάσσιες μεταφορές. Με τις ανησυχίες σχετικά με την ενεργειακή ασφάλεια να αυξάνουν συνεχώς, η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διασφάλιση των εισαγωγών ενέργειας στην ΕΕ από διάφορες και απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη. Η στρατηγική της σημασία αποδεικνύεται επίσης από το γεγονός ότι η ΕΕ βασίζεται στη διεθνή ναυτιλία για τη διενέργεια του διεθνούς εμπορίου της σε ποσοστό περίπου 76%.

Η ελληνική ναυτιλία παραμένει ένας από τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας. Οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών από τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε περίπου 17.303 εκατομμύρια ευρώ για το οικονομικό έτος 2019, γεγονός που αντιπροσωπεύει αύξηση 4,05% σε ετήσια βάση.

Ωστόσο, η συμβολή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην ελληνική οικονομία είναι σημαντικά ευρύτερη από τη συνεισφορά της στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί τον πυρήνα ενός ταχέως αναπτυσσόμενου ναυτιλιακού πλέγματος, το οποίο δημιουργεί επενδύσεις και ευκαιρίες απασχόλησης στη χώρα. Πρόσφατη μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η συνολική συμβολή της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των έμμεσων και επαγωγικών επιπτώσεων, υπερβαίνει τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019, που αντιστοιχούν στο 6,6% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

Η συνολική συνεισφορά της ναυτιλίας σε θέσεις απασχόλησης που δημιουργήθηκαν ή διατηρήθηκαν στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης και της επαγωγικής απασχόλησης, υπερβαίνει το 3% της συνολικής απασχόλησης στη χώρα.

Η ελληνική ναυτιλία, λόγω του μεγέθους και των χαρακτηριστικών της, καθιστά επίσης την Ελλάδα πυλώνα του πολυμερούς εμπορικού συστήματος, παρά το σχετικά μικρό μέγεθος της χώρας. Είναι ένας ουσιαστικός και στρατηγικός εταίρος σημαντικών εμπορικών δυνάμεων: περίπου 22% και 20% της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου εξυπηρετεί το εμπόριο από/προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντίστοιχα, ενώ παράλληλα το μεγαλύτερο μερίδιο της δραστηριότητας της ελληνικής ναυτιλίας, δηλαδή περίπου 32%, εξυπηρετεί τις ταχέως αναπτυσσόμενες ασιατικές οικονομίες.

Διαβάστε επίσης:

Έλληνες εφοπλιστές: Προσπέρασαν ξανά και στην αγορά του «second hand»

Τα ελληνικά «σινιάλα» κυριαρχούν – 13 στα 100 πλοία σε κάθε λιμάνι είναι ελληνικά!

Αγοραπωλησίες τάνκερ αξίας 2 δισ. δολαρίων από τους Έλληνες εφοπλιστές το 2020 – Οι πρωταγωνιστές


ΣΧΟΛΙΑ