• Ναυτιλία

    Σύγκρουση πλοιοκτητών και ναυλωτών σχετικά με το κόστος απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα

    • NewsRoom

    tanker VLCC


    Η ναυτιλιακή βιομηχανία συγκρούεται με τους ναυλωτές σχετικά με το ποιος θα πρέπει να πληρώσει το οικονομικό κόστος που επιφέρουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, την ώρα που οι πιέσεις για την εφαρμογή τους αυξάνονται.

    Σε άρθρο του οι Financial Times επισημαίνουν ότι ναυτιλιακοί όμιλοι πιέζουν τις εταιρείες που ναυλώνουν τα πλοία τους, όπως οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες και οι εταιρείες εμπορευμάτων, να καλύψουν τις απώλειες που θα υποστούν εάν τα πλοία τους υποβαθμιστούν βάσει των νέων κανονισμών που βαθμολογούν την ένταση του άνθρακα.

    Οι μεγάλοι όμιλοι εμπορευμάτων, από την άλλη πλευρά, αντιτάσσονται στις προσπάθειες επιβολής νομικών υποχρεώσεων στους ναυλωτές.

    Ο Jan Dieleman, πρόεδρος θαλάσσιων μεταφορών στην κορυφαία αμερικανική εταιρεία εμπορίας τροφίμων Cargill, η οποία ναυλώνει περίπου 700 πλοία, είπε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία επιδιώκει να εφαρμόσει «κάτι που είναι άσπρο και μαύρο σε [ένα ζήτημα] που δεν είναι ασπρόμαυρο».

    Στέλεχος μιας άλλης εταιρείας που ναυλώνει περισσότερα από 300 πλοία αντέδρασε επίσης στις προσπάθειες «απαλλαγής [των πλοιοκτητών] από την ευθύνη», προσθέτοντας ότι τέτοιες προτάσεις «δεν ήταν κατάλληλες για τον συγκεκριμένο σκοπό». Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει επίσης να λογοδοτήσουν για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής λειτουργίας των πλοίων τους, υποστήριξε.

    Η διαμάχη σχετικά με το ποιος θα πρέπει να πληρώσει για τις εκπομπές ρύπων από τη ναυτιλία εντείνει έναν μακροχρόνιο αγώνα για τη δημιουργία επαρκών κινήτρων για την απαλλαγή του παγκόσμιου εμπορίου από τις ανθρακούχες εκπομπές.

    Η ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία παραδίδει έως και το 90% των αγαθών παγκοσμίως, παραμένει σχεδόν εξ ολοκλήρου εξαρτημένη από τα ορυκτά καύσιμα και αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

    Τον Ιούλιο, διπλωμάτες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού του ΟΗΕ έθεσαν ως στόχο η ναυτιλία να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές θερμοκηπίου «έως ή γύρω στο 2050».

    O Δείκτης Έντασης Άνθρακα

    Σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνει τον τομέα να «καθαρίσει», ο ΙΜΟ εισήγαγε τον Ιανουάριο τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα, ο οποίος βαθμολογεί μεμονωμένα πλοία με βάση τις εκπομπές τους, από Α έως Ε.

    Οι υποχρεωτικές αξιολογήσεις θα καταγραφούν το επόμενο έτος, αλλά οι ναυτιλιακοί όμιλοι φοβούνται ότι όταν γίνει αυτό, θα έχει αντίκτυπο στην αγορά, με κορυφαίους πελάτες όπως η Amazon, η Unilever και η Ikea να έχουν δεσμευτεί να χρησιμοποιούν μόνο πλοία μηδενικών εκπομπών έως το 2040.

    Στέλεχος ναυτιλιακής είπε ότι η εταιρεία του είχε ξεκινήσει τους υπολογισμούς της και «βρέθηκε προ εκπλήξεως με τον τον αριθμό των πλοίων που μπορεί να έχουν βαθμολογία D και E», προσθέτοντας ότι οι πελάτες ήδη ζητούν να μάθουν τις αξιολογήσεις.

    Η προτεινόμενη ρήτρα

    Ως απάντηση στις ανησυχίες των πλοιοκτητών, ο Lars Robert Pederson, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της Bimco, δήλωσε ότι είχε συντάξει μια νομική συμφωνία την οποία οι πλοιοκτήτες προσπαθούσαν να εντάξουν στις συμβάσεις με τους πελάτες.

    Η ρήτρα ορίζει ότι οι έμποροι που μισθώνουν ένα πλοίο δεν θα πρέπει να προκαλούν την αύξηση του βαθμού έντασης άνθρακα πάνω από ένα συμφωνημένο επίπεδο, για παράδειγμα αυξάνοντας την ταχύτητα του πλοίου, προσθέτοντας ότι οι πλοιοκτήτες θα δικαιούνται να διεκδικήσουν τυχόν απώλειες ή άλλα έξοδα σε περίπτωση παραβίασης αυτής της συμφωνίας .

    Αν και ορισμένοι πλοιοκτήτες έχουν πείσει τους πελάτες να συμφωνήσουν με τη ρήτρα, ο Pederson είπε ότι ήταν «πολύ δύσκολο» για τα μέλη να ελέγξουν την ένταση άνθρακα ενός πλοίου όταν το χειρίζεται ένας ναυλωτής.

    Ο Nick Austin, δικηγόρος ναυτιλιακών θεμάτων στη δικηγορική εταιρεία Reed Smith, είπε ότι οι ναυλωτές προσπαθούσαν να μειώσουν τις απαιτήσεις για κάλυψη οικονομικών ζημιών προκειμένου να διατηρήσουν μια συγκεκριμένη βαθμολογία, προσθέτοντας ότι μεγάλοι όμιλοι ενέργειας και εξόρυξης όπως η Glencore ή η Vitol είχαν την «διαπραγματευτική δύναμη» να πιέσουν για ευνοϊκότερους όρους.

    Επισήμανε ακόμη ότι έχει σημειωθεί τους τελευταίους μήνες μια «σημαντική αύξηση πλοιοκτητών και ναυλωτών που έρχονται σε εμένα αναζητώντας συμβουλές» σχετικά με το νέο σύστημα βαθμολόγησης.

    Οι πλοιοκτήτες και οι έμποροι απέχουν ακόμη πολύ από την επίτευξη συμβιβασμού, αλλά υπάρχουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τον αντίκτυπο του συστήματος αξιολόγησης στη μείωση των εκπομπών και στη βοήθεια του ΙΜΟ να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους του.

    Οι περιβαλλοντολόγοι επέκριναν την έλλειψη ισχυρών μέτρων επιβολής στα πλοία που ανακοινώνουν τους χαμηλότερους βαθμούς έναντι του νέου συστήματος, καθώς και πιθανά κενά στον τρόπο υπολογισμού των αξιολογήσεών του.

    Η ταξινόμηση των εκπομπών είναι σαν «ένας ρυθμιστικός καρχαρίας που περιφέρεται στα νερά της ναυτιλίας χωρίς τα αιχμηρά δόντια της επιβολής», είπε ο Austin.

    Διαβάστε ακόμη:

    Συνεργασία της HEMEXPO με τον Νηογνώμονα DNV για την αξιολόγηση συσκευών ενέργειας στα πλοία

    ZeroNorth: Πώς μειώνει τις εκπομπές της ναυτιλίας 440.000 τόνους/έτος με τη δύναμη των δεδομένων

    O Γιώργος Οικονόμου “εισέβαλε” στην Performance Shipping – Απέκτησε το 9,5% των μετοχών



    ΣΧΟΛΙΑ