• Ναυτιλία

    Σε άνοδο τα μεγέθη του ελληνόκτητου στόλου – Οι Έλληνες εφοπλιστές πορεύονται με το δόγμα: «Έχε πληρώματα καλά, τα δάνεια πληρωμένα, στην άκρη να ‘χεις μετρητά, μη φοβηθείς κανέναν»

    Έλληνες εφοπλιστές


    Τα περισσότερα οικονομικά μεγέθη της ελληνόκτητης ναυτιλίας σημειώνουν σημαντική άνοδο, πλην δύο: του αριθμού των πλοίων που είναι στην ελληνική σημαία και των Ελλήνων ναυτικών.

    Οι Έλληνες εφοπλιστές, σε όλη τη διάρκεια του 2022, παραμένουν πρώτοι στις αγορές και στις πωλήσεις πλοίων, ενώ διατηρούν και την πρωτιά σε παγκόσμιο επίπεδο με τον μεγαλύτερο στόλο, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι υπάρχουν αντιφατικά στοιχεία ως προς τον αριθμό των πλοίων τους και τη χωρητικότητα σε dwt.

    Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη από την πώληση πλοίων τους, δεδομένου ότι τα πούλησαν με σημαντικές υπεραξίες. Εκτιμάται ότι κέρδισαν πάνω από 1,5 δισ. δολάρια μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Άλλωστε, οι Έλληνες εφοπλιστές, ακολουθούν πάντα το δόγμα:

    «’Eχε πληρώματα καλά, τα δάνεια πληρωμένα, στην άκρη να ‘χεις μετρητά, μη φοβηθείς κανέναν»

    Αλλά και η εισαγωγή του ναυτιλιακού συναλλάγματος επανήλθε σε επίπεδα ρεκόρ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2022 εισέρρευσαν 19.488,6 εκατ. ευρώ, έναντι 15.182,4 εκατ. ευρώ που ήταν στο ίδιο χρονικό διάστημα του 2021.

    Τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών

    Τον Ιούνιο, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, στην ετήσια έκθεση της αναφέρει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες με 5.514 πλοία ελέγχουν περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt).

    Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, με τα στοιχεία της ΕΕΕ, ελέγχουν επίσης: Το 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων. Το 25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Το 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Το 15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου. Το 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG). Το 9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

    Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), ο οποίος σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τομέα.

    Το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ. αποτελούμενη από σύγχρονα, φιλικά προς το περιβάλλον και ασφαλή πλοία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό.

    H μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι 9,99 έτη και είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι 10,28 έτη.

    Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt. Το προηγούμενο έτος, 2021, ναυπηγούσαν μόνο 104 πλοία,.

    Τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου

    Ο ελληνόκτητος στόλος, με τα στοιχεία του “Κομίτι” έσπασε άλλο ένα ρεκόρ με 4.140 πλοία και χωρητικότητα 355.342.694 DWT. Για 35η συνεχή χρονιά η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου παρουσίασε στατιστικά στοιχεία, με τη μορφή έντεκα πινάκων για ελληνόκτητα πλοία άνω των 1.000 GT, νηολογημένα με ελληνική και άλλη σημαία.

    Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στατιστικά στοιχεία του προηγούμενου έτους, έδειξαν ότι, κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Μάρτιο του 2022, ο ελληνόκτητος στόλος έχει αυξηθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων και έχει φτάσει σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ σε επίπεδο DWT και GT . Σύμφωνα με τα στοιχεία, την 1η Μαρτίου 2022, τα ελληνικά συμφέροντα διαχειρίζονταν 4.140 πλοία διαφόρων κατηγοριών, 355.342.694 DWT και 210.077.273 GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 102 πλοίων και αύξηση 4.876.695 DWT και 4.429.704 GT.

    Τα στοιχεία περιλαμβάνουν 167 πλοία διαφόρων κατηγοριών κατόπιν παραγγελίας από ναυπηγεία, συνολικά 16.264.486 DWT και 11.137.069 GT.

    Ο στόλος που είναι νηολογημένος στην ελληνική σημαία έχει μειωθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων, DWT και GT και αποτελείται πλέον από 570 πλοία, των 35.600.214 GT και 59.614.661 DWT σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους των 584 πλοίων, των 336,235 GT και 336,235 GT. Επιπλέον, η ελληνική σημαία κατέγραψε απώλειες 14 πλοίων φέτος, 2.703.197 σε DWT και 1.023.141 σε GT.

    Η ελληνική σημαία με 570 πλοία των 59.614.661 DWT. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 16,8 % του συνόλου DWT του ελληνόκτητου στόλου.

    Ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 28 σημαίες. Η ανάλυση σημαίας πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες, η οποία δίνει τον συνολικό αριθμό πλοίων, συνολικό DWT και συνολικό GT, που είναι νηολογημένα σε κάθε ένα από τα κύρια νηολόγια που χρησιμοποιούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο πίνακα του περασμένου έτους, δείχνει ότι οι Νήσοι Μάρσαλ κέρδισαν 132 πλοία, Λιβερία 83 πλοία, Κύπρος 7 και Μπαχάμες 2 πλοία.

    Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και της Νήσου Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1014 και 1009 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολογια τους. Όσον αφορά το DWT, η Λιβερία είναι 90.031.049 που αντιπροσωπεύει το 25,3% και οι Νήσοι Μάρσαλ είναι 79.756.562 που αντιπροσωπεύουν το 22,4% του συνολικού DWT του ελληνικού στόλου. Ακολουθεί η Μάλτα με 658 πλοία χωρητικότητας 62.686.264 DWT που αντιπροσωπεύουν το 17,6% του συνολικού DWT του ελληνικού στόλου.

    Ακολουθεί ο Παναμάς με 306 πλοία 19.861.113 DWT, η Κύπρος με 209 πλοία 14.467.559 DWT και οι Μπαχάμες με 206 πλοία 18.642.438 DWT.

    Το αξιοσημείωτο της έρευνας είναι ότι οι ελληνικές μητρικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 26,1% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 15% του στόλου Ore and Bulk.

    Ο ελληνόκτητος στόλος αντιστοιχεί στο 7% του παγκόσμιου στόλου ως προς τον αριθμό των πλοίων, στο 12,9% σε GT και στο 15,3% σε DWT.

    Ο ελληνικός νηολογημένος στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου, ως προς τον αριθμό των πλοίων, GT, και DWT είναι 1%, 2,2% και 2,6% αντίστοιχα. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι για τα πετρελαιοφόρα τα ποσοστά είναι 6,7%, 7% και 7,1% αντίστοιχα.

    Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 12,3 έτη έναντι 14,7 ετη για τον παγκόσμιο στόλο. Όσον αφορά τα GT και DWT, είναι 10,5 και 10,5 έτη αντίστοιχα, έναντι 10,6 και 10,4 ετών του παγκόσμιου στόλου.

    Ο μέσος όρος ηλικίας του υφιστάμενου στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε ελαφρά αύξηση, ως προς τον αριθμό των πλοίων, GT και DWT, στα 14,2, 10 και 9,7 έτη αντίστοιχα έναντι 13,9, 9,9 και 9,6 ετών το 2021.

    ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΑ ΠΛΟΙΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΣΕ DWT

    1988 2.487 85.047.436

    2018 4.148 341.925.357

    2019 4.017 339.549.357

    2020 3.968 340.823.637

    2021 4.038 350.465.999

    2022 4.140 355.342.694

    Τα στοιχεία της Petrofin Research

    Στην πιο πρόσφατη εκδοχή, η Petrofin Research, ανεβάζει τα ελληνόκτητα πλοία σε 6.123. Η έκθεση του Τεντ Πετρόπουλου επισημαίνει ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 32 εκατομμύρια DWT και την ίδια χρονιά αυξήθηκαν και οι ναυτιλιακές εταιρείες σε 607 το 2021, από 588 το 2018. Υπενθυμίζεται ότι το 1998 οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ήταν 926.

    Στην ίδια έκθεση αναφέρει ότι το 51,4% του ελληνόκτητου στόλου είναι ηλικίας 0-9 ετών, το 41,73% 10-14 ετών, το 5,65% 15-19 ετών και 1,23% 20 ετών και άνω.

    Ο αριθμός των μικρών εταιρειών με στόλο ενός έως δύο πλοίων σταθεροποιήθηκε γύρω στις 200 εταιρείες, από 350 το 2011 και είναι σαφώς μειωμένες από 483 το 1998.

    Ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε σε ετήσια βάση από 427 εκατ. τόνους DWT το 2019, σε 421 εκατ. τόνους DWT το 2020, και στη συνέχεια επανήλθε το 2021 σε 453 εκατ. τόνους DWT.

    Με βάση την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου ανά μέγεθος στόλου, διαπιστώνεται ότι οι μεγαλύτεροι στόλοι των 25+ πλοίων κατέγραψαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά την περίοδο 2020 και 2021 με τους μικρούς στόλους των 1-2 πλοίων να καταγράφουν μικρότερη αύξηση.

    Οι μεγαλύτεροι στόλοι ελέγχουν πλέον το 65% του ελληνικού στόλου και αποτελούνται από 54 εταιρείες.

    Τα στοιχεία της UNCTAD

    Σύμφωνα με την έκθεση της UNCTAD Review of Maritime Transport 2022, η οποία δημοσιεύτηκε την Τρίτη 29 Νοεμβρίου και αξιοποιεί δεδομένα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του έτους ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 4.870 πλοία και είναι συνολικής χωρητικότητας 384,4 εκατ. dwt. Στη δεύτερη θέση είναι ο κινεζικών συμφερόντων στόλος που αριθμεί 8.007 πλοία, μικρότερης όμως χωρητικότητας, ήτοι 277,8 εκατ. dwt. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία, με στόλο 4.007 πλοίων

    Με βάση την αξία του στόλου, τα πρωτεία κατέχει η Κίνα, με 154,8 δισ. δολάρια, με τα containerships και τα φορτηγά-bulk carriers να διαδραματίζουν πρωτεύοντα ρόλο. Η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση με τον ελληνόκτητο στόλο να αθροίζει στα 148,2 δισ. δολάρια.

    Ωστόσο, η αξία του ελληνόκτητου στόλου δεξαμενοπλοίων ανέρχεται στα 35,6 δισ. δολάρια και είναι πρώτη σε αξία στα τάνκερ.

    Κατά την περίοδο 2014-2022 οι χώρες με την ισχυρότερη πλοιοκτησία παραμένουν οι ίδιες με την Ελλάδα όμως να έχει ενισχυθεί περισσότερο και την Κίνα να ξεπερνά την Ιαπωνία. Η Ελλάδα είχε το 2014 μερίδιο 14,8% και το 2022 βρέθηκε στο 17,63%. Την ίδια περίοδο η Ιαπωνία από σχεδόν 14% έπεσε στο 12%. Η Κίνα βελτίωσε τη θέση της από το 9% στο 12,74%.

    Μειώνεται ο στόλος με ελληνική σημαία

    Συρρικνώνεται ο στόλος των φορτηγών πλοίων και των δεξαμενοπλοίων με ελληνική σημαία, ωστόσο αυξάνεται σε επιβατηγά και διάφορα πλοία. Τα ποντοπόρα μέσα σε ένα χρόνο έφυγαν 33 πλοία από την ελληνική σημαία.

    Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους η δύναμη του ελληνικού στόλου, άνω των 100 κόρων, αποτελείτο από 1.830 πλοία και 38.729.127 κόρους. Υπήρχαν 374 φορτηγά πλοία, 439 δεξαμενόπλοια, 749 επιβατηγά πλοία και 268 διαφόρων τύπων πλοίων.

    ΥΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΡΩΝ ΑΝΩ ΤΩΝ 100 ΚΟΧ

    1980 3.942 41.228.593

    1991 2.062 24.090.312

    2000 1.967 27.328.446

    2021 1.831 39.326.127

    2022 1830 38.729.127

    Τύπος πλοίου Πλοία Χωρητικότητα σε κοχ

    Φορτηγά 374 11.108.209

    Δεξαμενόπλοια 439 26.221.053

    Επιβατηγά 749 1.266.121

    Λοιπά 268 133.744

    Μειώνονται συνεχώς οι Έλληνες ναυτικοί

    Στο σύνολο των 1.072 πλοίων που απογράφηκαν την ημέρα της πιο πρόσφατης απογραφής ( Σεπτέμβριος 2020) απασχολούνταν 16.541 Έλληνες και ξένοι ναυτικοί. Αναλυτικότερα, στα ελληνικά πλοία που απογράφηκαν απασχολούνταν 15.667 ναυτικοί, από τους οποίους το 59,5% ήταν Έλληνες και το 40,5% ξένης εθνικότητας.

    Οι Έλληνες ναυτικοί σε όλες τις κατηγορίες πλοίων ήταν 9.322 και οι ξένοι ναυτικοί ήταν 6.345. Επισημαίνεται επίσης ότι στα ποντοπόρα πλοία ήταν ναυτολογημένοι 4.242 Έλληνες ναυτικοί, από τους οποίους 1.346 στα φορτηγά πλοία και 2.896 στα δεξαμενόπλοια.

    Στα επιβατηγά πλοία και στα διάφορα άλλα πλοία απασχολούνταν 5.080 Έλληνες ναυτικοί.

    Στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ απασχολούνταν 874 ναυτικοί, εκ των οποίων το 87,5% ήταν Έλληνες και το 12,5% ξένης εθνικότητας.

    Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) επί συνόλου 1.344 πλοίων, 100 ΚΟΧ και άνω, που περιλαμβάνονταν στο μητρώο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) , απογράφηκαν 1.072 πλοία, εκ των οποίων 996 ήταν ελληνικά και 76 ελληνόκτητα υπό ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

    Από τα 996 ελληνικά πλοία, τα 846 ήταν εν ενεργεία και 150 σε αργία ή παροπλισμό. Από τα 76 ελληνόκτητα πλοία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, τα 53 ήταν εν ενεργεία και 23 σε αργία ή παροπλισμό.

    Από τη σύγκριση των στοιχείων της απογραφής του έτους 2020 με τα αντίστοιχα στοιχεία της προηγούμενης απογραφής του έτους 2018, παρατηρείται ότι το σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών στα ελληνικά πλοία που απογράφηκαν (996 πλοία) μειώθηκε κατά 20,3%, ενώ στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία, συμβεβλημένα με το ΝΑΤ (76 πλοία) το σύνολο των Ελλήνων και ξένων ναυτικών μειώθηκε κατά 16,2%.

    Παρατηρείται μείωση, κατά 17,6% των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία και αύξηση κατά 4,1%, αυτών που υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα πλοία. Αντίστοιχα, παρατηρείται μείωση, κατά 23,9%, των ξένων ναυτικών που υπηρετούσαν σε ελληνικά πλοία και μείωση κατά 64,6%, αυτών που υπηρετούσαν σε ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

    Η κατανομή του ναυτεργατικού δυναμικού μεταξύ των κατηγοριών των πλοίων δείχνει ότι 3.387 ναυτικοί (20,5%) υπηρετούσαν σε φορτηγά πλοία, 7.176 (43,4%) σε δεξαμενόπλοια, 5.430 (32,8%) σε επιβατηγά και τουριστικά και 548 (3,3%) σε λοιπά πλοία.

    ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΟΚΤΗΤΑ ΠΛΟΙΑ

    ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΞΕΝΟΙ     ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΚΟΙ ΝΑΥΤΙΚΟΙ

    1980                                                                        91.872 59.534 32.338

    1991                                                                        36.861 26.766 10.095

    2000                                                                      18.450 – –

    20.09.2014                                                           22.925 12.663 10.262

    20.09.2016                                                           21.440 12.163 9.277

    20.09.2018                                                          20.691 12.042 8.649

    20.09.2020                                                         16.541 10.087 6.454

    Πρώτοι σε αγορές και πρώτοι στις πωλήσεις πλοίων

    Οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να κυριαρχούν και στις αγορές πλοίων και στις πωλήσεις πλοίων. Από την αρχή του έτους έως και την 18η Δεκεμβρίου έχουν αγοράσει 253 πλοία και έχουν πουλήσει συνολικά 230 πλοία.

    Με άλλα λόγια ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 23 πλοία, ωστόσο από την πώληση των πλοίων έχουν κερδίσει ιδιαίτερα μεγάλα κέρδη, δεδομένου ότι από τα 230 πλοία που πουλήθηκαν οι Έλληνες εφοπλιστές εισέπραξαν 5.030,2 δισ. δολάρια. Εκτιμάται ότι τα κέρδη από τις υπεραξίες των πλοίων υπερβαίνουν το 1,5 δισ. δολάρια.

    Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυτιλιακού οίκου Allied, οι Έλληνες αγόρασαν 253 πλοία συνολικής αξίας 5.578,8 δισ. δολάρια και πούλησαν 230 πλοία, συνολικής αξίας 5.030,2 δισ. δολάρια.

    Σε παγκόσμιο επίπεδο άλλαξαν χέρια 1.815 πλοία και ο τζίρος ανήλθε από τις αγοραπωλησίες σε 39.478,8 δισ. δολάρια.

    Δεύτεροι σε αγορές έρχονται οι Κινέζοι με 191 πλοία, τρίτοι οι Τούρκοι με 76 πλοία και ακολουθούν οι Ελβετοί με 53 πλοία και της Μέσης Ανατολής με 52 πλοία.

    Στις πωλήσεις πλοίων, δεύτεροι είναι οι Ιάπωνες με 158 πλοία, τρίτοι οι Κινέζοι με 138 πλοία, οι Σιγκαπουριανοί με 110 πλοία, οι Γερμανοί με 92 πλοία και οι Νορβηγοί με 80 πλοία.

    Στις διαλύσεις πλοίων πρώτοι έρχονται οι Ιάπωνες με 34 πλοία, οι Έλληνες με 23 πλοία, οι Ινδοί με 15 πλοία, οι Ρώσοι με 14 πλοία και οι Ινδονήσιοι.

    Οι παραγγελίες πλοίων

    Σε 234 ανέρχονται οι παραγγελίες από τους Έλληνες εφοπλιστές για ναυπήγηση πλοίων. Ο αριθμός τους κατανέμεται σχεδόν εξίσου μεταξύ των φορτηγών, των δεξαμενόπλοιων, των εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων μεταφοράς αερίου, με το 21% των παραγγελιών να τοποθετείται στα bulker, το 26% στα δεξαμενόπλοια, το 29% στα εμπορευματοκιβώτια και το υπόλοιπο 24%, στα πλοία μεταφοράς αερίου.

    Διαβάστε επίσης:

    Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές στηρίζουν την ελληνική σημαία – Σημαιοφόρος η Μαρία Αγγελικούση



    ΣΧΟΛΙΑ