• Ναυτιλία

    Πράσινη ναυτιλία: Απαιτούνται 5 δισ. ευρώ για την μετάβαση της ακτοπλοΐας – Τα 3 σενάρια για την χρηματοδότηση των εταιρειών

    Διονύσης Θεοδωράτος, Πρόεδρος στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)

    Διονύσης Θεοδωράτος, Πρόεδρος στον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)


    Ο εκσυγχρονισμός των 264 επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων που εκτελούν καθημερινά δρομολόγια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο και συνδέουν την ηπειρωτική χώρα με τα νησιά, αλλά και ενδονησιωτικά συμπλέγματα απαιτεί, σύμφωνα με μελέτες και εκτιμήσεις παραγόντων της Ακτής Μιαούλη, ένα ποσό που ανέρχεται στα 5 δισ. ευρώ!

    Ο Κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης Fit for 55 προβλέπει ότι έως το 2030 θα πρέπει να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων co2 κατά 55%. Η εξαίρεση της ελληνικής ακτοπλοΐας από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων λήγει το 2030.

    Από την 1η Ιανουαρίου υποχρέωση για την υπαγωγή τους στο σύστημα έχουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία με δρομολόγια από τον Πειραιά προς την Κρήτη και από τα λιμάνια Πάτρας και Ηγουμενίτσας προς τα λιμάνια της Αδριατικής.

    Οι εταιρείες των πλοίων που εκτελούν δρομολόγια στη γραμμή Ελλάδας – Ιταλίας, έχουν επιβάλει επίναυλο, όπως και η Blue Star Ferries για τις γραμμές της Κρήτης.

    Η εταιρεία Minoan Lines του Εμανουέλε Γκριμάλντι απαλλάχτηκε από το πρόσθετο τέλος γιατί αξιοποίησε την παράγραφο εκείνη του Κανονισμού που ανέφερε ότι θα εξαιρούνται τα πλοία που προσεγγίζουν νησιά κάτω των 200.000 κατοίκων.

    Στην προκειμένη περίπτωση, η Minoan Lines, συνέδεσε το Ηράκλειο με την Μήλο και με αυτόν τον τρόπο επέτυχε την εξαίρεση από την υπαγωγή της το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων.

    Να επανέλθουμε όμως, στο θέμα της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου και της προσαρμογής στους κανόνες της πράσινης ναυτιλίας.

    Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσιος Θεοδωράτος, πριν λίγες ημέρες στην κοπή της πίτας του συλλογικού οργάνου των εταιρειών της ακτοπλοΐας, επισήμανε το πρόβλημα και ειδικότερα, είπε τα εξής:

    “Η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης.

    Οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου”.

    Ποιοι είναι αυτοί οι “κύκλοι χρηματοδότησης”;

    Τα σενάρια που συζητούνται στα κυβερνητικά γραφεία και είναι ενήμεροι και οι εφοπλιστές της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι τρία:

    Το πρώτο σενάριο: Η προσπάθεια του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι να εξασφαλίσει την συναίνεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να χρηματοδοτηθούν και οι μεγάλες επιχειρήσεις και μέσα σε αυτές να συμπεριληφθούν και οι εταιρείες της ακτοπλοΐας μέσα από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.

    Το δεύτερο σενάριο: Η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι η χρηματοδότηση των εταιρειών από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με μηδενικό επιτόκιο.

    Το τρίτο σενάριο: Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας επεξεργάζονται ένα σχέδιο για την δυνατότητα δρομολόγησης πλοίων για μια δωδεκαετία σε επιδοτούμενες γραμμές. Κάθε χρόνο δίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό ένα ποσό 150 εκατ. ευρώ.

    Αυτό σημαίνει ότι κάποιες εταιρείες θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν ένα ποσό 1,8 δισ. ευρώ για τα 12 χρόνια από την υπογραφή των δημόσιων συμβάσεων για την εξυπηρέτηση γραμμών δημόσιου χαρακτήρα και να μπορέσουν να αγοράσουν ή να ναυπηγήσουν καινούργια πλοία, προσαρμοσμένα στις σύγχρονες απαιτήσεις.

    Η εμπειρία που υπάρχει από παλαιότερη εφαρμογή σχετικού νόμου, δεν είναι ενθαρρυντική, δεδομένου ότι δεν καρποφόρησε, πλην μιας περίπτωσης, της Blue Star Ferries.

    Να υπενθυμίσουμε ότι παρόμοιες συμβάσεις είχαν υπογράψει οι εταιρείες Λασηθιωτική ΑΝΕ για δρομολόγηση πλοίου από Πειραιά, για Κύθηρα, Αντικύθηρα, Κίσσαμο Χανίων και της δημοτικής εταιρείας της Τήλου, που δεν κατόρθωσαν στην τριετία να αντικαταστήσουν το πλοίο με νεότευκτο, όπως είχε θέσει ως προϋπόθεση ο νόμος.

    Σ συνδυασμό αυτών των τριών σεναρίων και σε ενδεχόμενη υλοποίηση του, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι μπορεί να συγκεντρωθεί ένα ποσό 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου.

    Διαβάστε επίσης: 

    Νεάπολη Λακωνίας: Διάσωση 97 μεταναστών και σύλληψη τριών διακινητών

    Ποσειδώνια 2024: Στο επίκεντρο η τεχνητή νοημοσύνη – Το νέο τοπίο στη Ναυτιλία

    Γιώργος Οικονόμου: Μήνυση στον Σταμάτη Τσαντάνη για τον έλεγχο της Seanergy Maritime



    ΣΧΟΛΙΑ