Τα βασικά στοιχεία και τα οικονομικά μεγέθη της ελληνόκτητης ναυτιλίας παραμένουν ισχυρά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι Έλληνες εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια ναυτιλία, δεδομένου ότι και το 2025 παρέμειναν πρώτοι στην παγκόσμια κατάταξη.

1

Βέβαια, το εθνικό μας νηολόγιο, είναι δεύτερο στην Ευρώπη και ένατο στην παγκόσμια κατάταξη των ναυτιλιακών χωρών.

Ανεξάρτητα αν υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις για τον αριθμό των πλοίων και την χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου, από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, την Ελληνική Ναυτιλιακή Συνεργασία του Λονδίνου και την UNCATD, αυτό που έχει σημασία είναι ότι συμφωνούν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές κυριάρχησαν στη θάλασσα για ακόμη ένα έτος.

Υπενθυμίζεται ότι η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ανέφερε τον περασμένο Ιούνιο ότι τα ελληνόκτητα πλοία ανέρχονται σε 5.691 πλοία, το Κομίτι, τον Μάρτιο σε 4.221 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 354,1 εκατ. dwt., και η UNCTAD σε 4.992 πλοία (άνω των 1.000 dwt) με χωρητικότητα 394.977.181 dwt.

Αλλά, ας δούμε τα στοιχεία που έδωσε η UNCTAD: Οι Έλληνες εφοπλιστές, διατήρησαν τα πρωτεία τους στην παγκόσμια ναυτιλία, με ένα σύνολο 4.992 πλοίων (άνω των 1.000 dwt) με χωρητικότητα 394.977.181 dwt, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η UNCTAD, για την 1η Ιανουαρίου 2024.

Ωστόσο, η ελληνική σημαία, την ίδια ημερομηνία, σε μια άλλη κατάταξη της UNCTAD, για πλοία άνω των 100 τόνων γκρος, έρχεται ένατη με 1.211 πλοία, που αντιπροσωπεύει μόνο το 1,1% της παγκόσμιου στόλου με 56.279 εκατ. τόνους γκρος.

Το σημαντικότερο είναι, ότι η ελληνική σημαία, έχει απωλέσει την πρωτιά στην Ευρώπη, που κατέχει πλέον η σημαία της Μάλτας με 1.867 πλοία και 102.467 εκατ. τόνους γκρος και αντιπροσωπεύει το 1,7% του παγκόσμιου στόλου.

Επίσης, τρίτη στην Ευρώπη έρχεται η σημαία της Κύπρου με 993 πλοία και 30.646 εκατ. τόνους γκρος και αντιπροσωπεύει το 0,9% του παγκόσμιου στόλου.

Στα πλοία άνω των 1.000 dwt, ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος με 4.992 πλοία και 394.977.181 dwt. Σε αυτή την κατηγορία πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν μόνο 580 πλοία στην ελληνική σημαία, χωρητικότητας 49.985.667 dwt. H χωρητικότητα σε dwt , αντιστοιχεί στο 16,9% του παγκόσμιου στόλου.

Τα 4.406 ελληνόκτητα πλοία ταξιδεύουν με ξένες σημαίες και η χωρητικότητα τους φτάνει τα 344.971.148 dwt.

Αξίζει να επισημάνουμε και ένα στοιχείο από την Ελληνική Στατιστική Αρχή για τον μήνα Οκτώβριο.

Ο αριθμός των πλοίων που είχε η ελληνική σημαία τον μήνα Οκτώβριο ανήλθε σε 1.846, έναντι 1835, που ήταν στο αντίστοιχο μήνα του 2024.

Η χωρητικότητα των πλοίων

Αντίθετα, μειώθηκε η χωρητικότητα κατά 1.172.204 κόρους εξαιτίας της συρρίκνωσης των ποντοπόρων πλοίων.

Η χωρητικότητα τον Οκτώβριο ήταν 34.992.040 κόρους, σε σύγκριση με 36.164.244 κόρους τον Οκτώβριο του 20024.

Τα φορτηγά πλοία ήταν 352, έναντι 356, τα δεξαμενόπλοια ήταν 407, έναντι 411. Αντίθετα τα επιβατηγά πλοία αυξήθηκαν σε 804 από 787 πλοία που ήταν στο αντίστοιχο περσινό μήνα.

Επίσης τα διάφορα πλοία ήταν 283 και αυξήθηκαν κατά δύο πλοία σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 20024

Αλλά, ας δούμε αναλυτικά και άλλα στοιχεία για τον ελληνόκτητο και τον ελληνικό στόλο:

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της UNCTAD Review of Maritime Transport 2024, ο στόλος που διαχειρίζονταν τα ναυτιλιακά γραφεία ελληνικών συμφερόντων, ανέρχεται σε 4.992, με συνολική χωρητικότητα 394,98 εκατ. dwt, που αντιστοιχούν σε 16,9% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου.

Πάντα με τα στοιχεία της UNCTAD, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου μειώθηκε ελαφρώς καθώς το προηγούμενο έτος ήταν στο 17,4% του παγκοσμίου στόλου.

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι σε ετήσια βάση, ο στόλος ελληνικών συμφερόντων σημείωσε άνοδο 0,5% σε όρους χωρητικότητας.

Η Κίνα, ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 9.418 πλοία, χωρητικότητας 309,87 εκατ. dwt, δηλαδή 13,3% του παγκόσμιου στόλου.

Σε ετήσια βάση, ο κινεζικών συμφερόντων στόλος σημείωσε άνοδο 2,6% σε όρους χωρητικότητας. Η Κίνα διαθέτει περισσότερα πλοία, όμως η διαφορά εντοπίζεται στη χωρητικότητα.

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία, με στόλο 4.104 πλοίων χωρητικότητας 242,37 εκατ. dwt, δηλαδή 10,4% του παγκόσμιου στόλου, στην τέταρτη θέση η Σιγκαπούρη με στόλο 2.824 πλοίων χωρητικότητας 145,05 εκατ. dwt (6,3%), ενώ στην πέμπτη θέση το Χονγκ Κονγκ με στόλο 2.000 πλοίων χωρητικότητας 135,59 εκατ. dwt (5,8%).

Οι 35 ισχυρότερες χώρες, βάσει της UNCTAD, αντιστοιχούν στο 94,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας, η οποία ανέρχεται σε 2,35 δισ. dwt. Σε ετήσια βάση, ο παγκόσμιος στόλος σημείωσε άνοδο 3,4% σε όρους χωρητικότητας.

Στην Ευρώπη, πρώτη έρχεται η Μάλτα με 1.862 πλοία, χωρητικότητας 102.467 εκατ. τόνους γκρος, δεύτερη η Ελλάδα με 1.211 πλοία και 56.279 εκατ. τόνους γκρος, τρίτη η Κύπρος με 993 πλοία και 30.646 εκατ. τόνους γκρος, τέταρτη η Δανία ( το διεθνές νηολόγιο) με 580 πλοία και 24.887 εκατ. τόνους γκρος, πέμπτη η Γερμανία με 593 πλοία και 8.056 εκατ. τόνους γκρος, έκτο το Βέλγιο με 191 πλοία και 7.974 εκατ. τόνους γκρος και στην έβδομη θέση η Ιταλία με 1.240 πλοία και 7.670 εκατ. τόνους γκρος.

Η παγκόσμια χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 3,4%, και είναι ελαφρώς υψηλότερα από το 3,2% το 2022.

Επισημαίνεται ότι ο ρυθμός αύξησης είναι χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 5,2% που καταγράφηκε την περίοδο 2005-2023, ο οποίος οφείλεται στην ταχεία επέκταση του στόλου κατά την περίοδο 2005-2012.

Η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2023, κατά 8%, του υγροποιημένου αερίου αυξήθηκε κατά 6,4%, των δεξαμενόπλοιων κάτι λιγότερο από το 2%.

Τέλος, η συνολική χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου διαμορφώθηκε στα 2,4 δισεκατομμύρια dwt, με τα φορτηγά να αποτελούν το 42,7% και τα δεξαμενόπλοια το 28,3% του συνόλου.

Θαλάσσιο εμπόριο

Στο μεταξύ η UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 2% φέτος και κατά μέσο όρο 2,4% ετησίως έως το 2029.

Επίσης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Greek Shipping Co-operation Committee, ο αριθμός του ελληνόκτητου στόλου αριθμεί 4.221 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 354,1 εκατ. dwt.

Η ετήσια έκθεση που δημοσιοποιείται κάθε μήνα Μάρτιο αναφέρει ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά εννέα πλοία σε σύγκριση με πέρσι, ωστόσο, μειώθηκε κατά 1,12 εκατ. dwt σε όρους χωρητικότητας.

Επίσης, ο ελληνόκτητος στόλος είναι εγγεγραμμένος συνολικά σε 29 διαφορετικά νηολόγια, σημαντικότερα εκ των οποίων είναι η Λιβερία, οι Νήσοι Μάρσαλ, η Μάλτα, η Ελλάδα, ο Παναμάς, η Κύπρος και οι Μπαχάμες.

Ο ελληνικός στόλος αριθμεί 480 πλοία χωρητικότητας 48,72 εκατ. dwt.

Την ίδια περίοδο ναυπηγούνται 456 πλοία χωρητικότητας 43,19 εκατ. dwt. Το 7,7% των πλοίων του παγκόσμιου orderbook αντιστοιχούν σε παραγγελίες που έχουν τοποθετήσει Έλληνες πλοιοκτήτες. Το αντίστοιχο ποσοστό σε όρους χωρητικότητας είναι 12,2%.

Ο στόλος δεξαμενοπλοίων των Ελλήνων αποτελεί το 22,7% του παγκόσμιου στόλου, των bulk carriers, liquefied gas carriers, containerships και chemical & product tankers ανέρχονται σε 15,8%, 9,4%, 5,8% και 5,3%, αντίστοιχα.

Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 6,5% του παγκόσμιου σε αριθμό πλοίων και το 14,5% σε όρους χωρητικότητας.

Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου διαμορφώνεται στα 14,2 έτη (12,5 έτη σε όρους χωρητικότητας). Τα επίπεδα αυτά συνιστούν μικρή άνοδο έναντι του 2024, όμως ο στόλος των Ελλήνων παραμένει κατά 4,3 έτη νεότερος έναντι του παγκόσμιου στόλου.

Οι ναυπηγήσεις

Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για τα υπό ναυπήγηση πλοίων των Ελλήνων εφοπλιστών, μήνα Δεκέμβριο.

Τα υπό ναυπήγηση πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών ανέρχονται στα 727, από τα 651 πλοία που ήταν τον μήνα Νοέμβριο και 644 πλοία που ήταν τον μήνα Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, στην επίσημη ενημέρωση του για τον μήνα Δεκέμβριο, αναφέρει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει 169 φορτηγά πλοία, από 156 πλοία που ήταν το αμέσως προηγούμενο μήνα, 317 δεξαμενόπλοια, από 285 τάνκερ, 141 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, από 111 πλοία που ήταν το μήνα Οκτώβριο, 54 πλοία μεταφοράς LNG, από 55 πλοία που ήταν το αμέσως προηγούμενο μήνα, που σημαίνει ότι παραδόθηκε ένα πλοίο της κατηγορίας αυτής, 46 πλοία μεταφοράς LPG, από 44 πλοία, δηλαδή, δύο περισσότερα από τον προηγούμενο μήνα.

Τα 729 πλοία, σύμφωνα με τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί θα παραδοθούν σταδιακά τα επόμενα τρία χρόνια, 2026, 2027 και 2028.

Τα 169 υπό ναυπήγηση φορτηγά πλοία, αντιπροσωπεύουν το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Συνολικά, κατασκευάζονται 1.271 πλοία (88%).

Τα 317 δεξαμενόπλοια, αντιστοιχούν στο 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ αθροιστικά ναυπηγούνται 952 τάνκερ (75%).

Από την επεξεργασία των στοιχείων αυτών, προκύπτει το συμπέρασμα ότι σχεδόν ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται παγκοσμίως είναι ελληνικών συμφερόντων.

Τα 141 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αντιπροσωπεύουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Συνολικά κατασκευάζονται 1.089 πλοία (89%) μεταφοράς κοντέινερ.

Τα 54 πλοία μεταφοράς LNG, αντιστοιχούσαν στο 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Επισημαίνεται ότι κατασκευάζονται 262 πλοία (83%) της κατηγορίας αυτής

Τα 44 πλοία μεταφοράς LPG, αντιπροσωπεύουν το 14% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Συνολικά ναυπηγούνται 264 (85%) πλοία.

Να θυμίσουμε ότι τον μήνα Νοέμβριο, οι Έλληνες εφοπλιστές, ναυπηγούσαν 156 φορτηγά πλοία, 285 δεξαμενόπλοια, 111 πλοία κοντέινερ, 55 LNG και 44 LPG.

Αγοραπωλησίες

Επίσης, ικανοποιητικές είναι και αγοραπωλησίες των Ελλήνων για το έτος που φεύγει.

Από την αρχή του έτους έως στις αρχές Δεκεμβρίου, οι Κινέζοι αγόρασαν 216 πλοία. Σύμφωνα πάντα με το εβδομαδιαίο ραπόρτο ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ακολουθούν με 126 πλοία, ένας αριθμός που επιβεβαιώνει ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες παραμένουν ιδιαίτερα δραστήριοι αλλά πολύ πιο επιλεκτικοί σε σύγκριση με τη μεγάλη επέκταση που παρατηρήθηκε σε προηγούμενους κύκλους.

Οι 168 άγνωστοι αγοραστές αντικατοπτρίζουν ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, εμπορικούς οίκους και διάφορα ασιατικά επενδυτικά οχήματα που εισέρχονται στην ναυτιλία

Οι 41 συμφωνίες για αγορές πλοίων από συμφέροντα του Βιετνάμ υπογραμμίζουν επίσης πώς η Νοτιοανατολική Ασία δημιουργεί αργά ένα ουσιαστικό αποτύπωμα ιδιοκτησίας.

Στο μέτωπο των πωλήσεων, η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφή με 139 πωλήσεις, ακολουθούμενη από την Ιαπωνία με 114 και την Κίνα με 104 πλοία.

Οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν την πειθαρχημένη στρατηγική εναλλαγής στόλου, μετακινώντας μονάδες μέσης ηλικίας σε ελκυστικές τιμές.

Για τους Έλληνες, ο υψηλός όγκος πωλήσεων δεν έρχεται σε αντίθεση με τον υψηλό όγκο αγορών.

Αντίθετα, αντανακλά μια πολύ σκόπιμη αναδιάρθρωση των προφίλ του στόλου και όχι απλή επέκταση ή συρρίκνωση.

Η κατηγορία που είναι οι πλοιοκτήτες από τις υπόλοιπες χώρες, με 331 πλοία που πουλήθηκαν, επιβεβαιώνει πόσο ευρεία έχει γίνει η διαδικασία ανακύκλωσης και αναδιάρθρωσης το 2025.

Διαβάστε επίσης 

Οι τοπικές συρράξεις ελλοχεύουν κινδύνους για την διεθνή ναυσιπλοΐα, για τα πλοία και τα πληρώματα

Η Κύπρος αναλαμβάνει την προεδρία της ΕΕ: Το στοίχημα της Μαρίνας Χατζημανώλη για τη ναυτιλία

Άρωμα γυναίκας στην ελληνική ναυτιλία: 17 γυναίκες διαχειρίζονται πάνω από 700 πλοία